zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Zamawiający:
Gmina Brwinów
Adres: ul. Grodziska 12, 05840 Brwinów, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: h.bak@brwinow.pl
tel: 7382567
fax: 7295940
Dane postępowania
ID postępowania: 12281920130
Data publikacji zamówienia: 2013-06-23
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.brwinow.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
34928480-6 Pojemniki i kosze na odpady i śmieci
90000000-7 Usługi odbioru ścieków, usuwania odpadów, czyszczenia/sprzątania i usługi ekologiczne
90512000-9 Usługi transportu odpadów
90513100-7 Usługi wywozu odpadów pochodzących z gospodarstw domowych
90514000-3 Usługi recyklingu odpadów
90533000-2 Usługi gospodarki odpadami


Brwinów: SEKTOR I: Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Brwinów. SEKTOR II: Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Brwinów.


Numer ogłoszenia: 122819 - 2013; data zamieszczenia: 24.06.2013

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Brwinów, ul. Grodziska 12, 05-840 Brwinów, woj. mazowieckie, tel. 7382567, faks 7295940 , strona internetowa www.brwinow.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
SEKTOR I: Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Brwinów. SEKTOR II: Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Brwinów..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
1. Usługa polega na odbieraniu i zagospodarowaniu odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy Brwinów - w Sektorze I i w Sektorze II, w sposób zapewniający osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 391 ze zm.), a także zapisami Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami, przyjętego uchwałą Sejmiku Województwa Mazowieckiego nr 211/12 z dnia 22 października 2012r. w sprawie Uchwalenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012 - 2017 z uwzględnieniem lat 2018 - 2023 z załącznikami. 2. Termin realizacji usługi: od 1 lipca 2013r. do 31 sierpnia 2013r. z możliwością skrócenia obowiązywania ww. terminu do czasu możliwości zawarcia umowy po przeprowadzonym postępowaniu nr ZP.271.34.2013 - po wydaniu orzeczenia przez Krajową Izbę Odwoławczą..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
90.53.30.00-2, 90.00.00.00-7, 90.51.20.00-9, 90.51.31.00-7, 90.51.40.00-3, 34.92.84.80-6.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    A) Elementami stanu faktycznego sprawy, przemawiającymi za obiektywnie istniejącą niemożnością zawarcia przez Gminę Brwinów przed dniem 1 lipca 2013 r. umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Brwinów, z wykonawcą/ami wyłonionym/i w trybie konkurencyjnego przetargu są następujące okoliczności: 1) ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 152 poz. 897), wprowadzająca obowiązek przejęcia przez gminy gospodarki odpadami komunalnymi i przekazania realizacji weszła w życie w dniu 1 stycznia 2012 r. 2) niezbędna do podjęcia przez Gminę Brwinów szeregu uchwał wykonawczych do ustawy, otwierających drogę do opracowania materiałów przetargowych, uchwała Sejmiku Województwa Mazowieckiego w sprawie uchwalenia Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017, oznaczona Nr 211/12, podjęta w dniu 22.10.2012 r., zaś weszła w życie w dniu 6 grudnia 2012 r. (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2012 r. poz. 7849); 3) dopiero w dniu 11 stycznia 2013 r. Minister Środowiska wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Rozporządzenie to zostało opublikowane w Dz. U. z dnia 25 stycznia 2013 r., pod pozycją 122 i weszło w życie w dniu 9 lutego 2013 r. Rozporządzenie to ma kluczowe znaczenie dla możliwości sporządzenia przez Gminę SIWZ zamówienia na odbiór odpadów komunalnych; 4) w dniu 25 stycznia 2013 r. została przez Sejm uchwalona ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. poz. 228) wprowadzająca dalsze daleko idące zmiany ustawy, mające wpływ na sposób realizacji nowego obowiązku gospodarowania odpadami przez gminę, a co za tym idzie i treść przygotowywanego SIWZ do przetargu. Ustawa ta weszła w życie w dniu 6 marca 2013 r.; 5) Gmina Brwinów ogłosiła przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Brwinów w dniu 17 kwietnia 2013 r. Z uwagi na wartość przedmiotu zamówienia termin składania ofert wynosił minimum 40 dni, tj. do dnia 31 maja 2013 r. W dniu 12 czerwca 2013 r. dokonano wyboru wykonawców usługi: firm SITA POLSKA Sp.z o.o. i Sir-Com Stanisław Zajączkowski. Stosownie do art. 182 ust. 1 pkt. 1 p.z.p. termin na wniesienie odwołania wynosił 10 dni. W dniu 21 czerwca 2013 r. wpłynęło do Gminy Brwinów odwołanie jednego z uczestników postępowania - firmy BYŚ Wojciech Byśkiniewicz. Zgodnie z art. 183 ust. 1 p.z.p. w przypadku wniesienia odwołania Gmina Brwinów - Zamawiająca nie może zawrzeć umowy do czasu ogłoszenia przez Izbę wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie odwoławcze. Krajowa Izba Odwoławcza ma na rozpoznanie przetargu ustawowy termin wynoszący 15 dni. Oznacza to, iż w niniejszej sprawie Gmina Brwinów, nie może przed 5 lipca 2013 r. zawrzeć umowy z wyłonionymi w przetargu Wykonawcami. Reasumując, w świetle podanych powyżej okoliczności faktycznych, związanych ze zmieniającymi się prawnymi uwarunkowaniami gospodarki odpadami, należy podkreślić, iż Gmina Brwinów - wobec opieszałości prawodawcy, w tym w szczególności samego Ministra Środowiska, ale i Samorządu Województwa Mazowieckiego - została w sposób obiektywny (na co nie miała żadnego wpływu) pozbawiona możliwości zorganizowania przetargu na tyle wcześnie, np. w styczniu 2013 r., aby istniała realna gwarancja zawarcia do dnia 1 lipca 2013 r. w trybie konkurencyjnym umowy na realizację usługi odbioru od mieszkańców odpadów komunalnych z terenu Gminy Brwinów. B) Elementy stanu prawnego sprawy, przemawiające za możliwością zastosowania trybu z wolnej ręki w celu zawarcia umowy na realizację usługi odbioru od mieszkańców odpadów komunalnych z terenu Gminy Brwinów do czasu zakończenia postępowania odwoławczego przed KIO. Należy zauważyć, iż istniejące regulacje prawne p.z.p. oraz ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ze zm., dalej jako u.c.p.g), nie pozostawiają wątpliwości co do tego, że wyłonienie wykonawcy usługi odbioru odpadów komunalnych nastąpić winno wyłącznie w trybie konkurencyjnym (przetarg nieograniczony lub ograniczony). Żaden przepis u.c.p.g. nie wprowadza jednak rozwiązań, z których gmina mogłaby skorzystać w sytuacji, kiedy mimo dochowania należytej staranności, nie zdąży rozstrzygnąć przetargu na czas. W przepisach u.c.p.g. (art. 6 f) ust. 2 ustawy) ustawodawca uregulował wyłącznie sytuację rozwiązania umowy zawartej z wykonawcą wyłonionym w już zorganizowanym przetargu, i w tym zakresie wskazał, że gmina ma obowiązek zastosować tryb zamówienia z wolnej ręki. Przepis ten należy rozumieć nie tylko jako wskazanie na okoliczność uzasadniającą stosowanie tego trybu, ale również jako wskazanie na brak możliwości, w sytuacji nagłego rozwiązania umowy, wyłonienia przez gminę wykonawcy usługi w innym trybie niekonkurencyjnym przewidzianym przepisami Prawa zamówień publicznych np. negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia. Wprowadzenie przez ustawodawcę rozwiązania dopuszczającego stosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki wyłącznie w sytuacji rozwiązania umowy, mającego na celu zapewnienie ciągłości świadczonych usług, nie oznacza jednak - w przeciwieństwie do tego co twierdzi Ministerstwo Środowiska w opublikowanej opinii (http://www.mos.gov.pl) - że w innych, uzasadnionych okolicznościach nie jest możliwe zastosowanie tego trybu. Zauważyć należy, że ustawodawca nie reguluje w u.c.p.g. także sytuacji, kiedy umowa (zawarta nas oznaczony) wygaśnie (a nie zostanie rozwiązana), a gmina - mimo dołożenia należytej staranności - nie zdąży do tego czasu rozstrzygnąć kolejnego przetargu (np. zorganizuje przetarg z odpowiednim wyprzedzeniem, lecz z powodu braku ofert, składania odwołań czy skarg, nie zdąży go rozstrzygnąć). Należy także zauważyć, iż w zakresie nieuregulowanym w u.c.p.g. do przetargów stosuje się p.z.p. Wobec nieuregulowania w u.c.p.g. rozwiązań mających zapewnić wykonywanie usługi także w sytuacji nierozstrzygnięcia na czas przetargu, uzasadnionym wydaje się przyjęcie możności zastosowania trybu awaryjnego, jakim jest zamówienie z wolnej ręki (67 p.z.p.), co pozwoli m.in. na zapewnienie ciągłości usług odbioru. Zastosowanie tego trybu, dla uniknięcia zarzutu naruszenia dyscypliny finansów publicznych lub unieważnienia zawartej umowy, musi być jednak w pełni uzasadnione okolicznościami istniejącymi w konkretnym przypadku. W niniejszej sprawie przesłanką do zastosowania trybu z wolnej ręki z p.z.p. będzie - opisana w pkt. A) - wyjątkowa sytuacja faktyczna niewynikająca z przyczyn leżących po stronie Gminy Brwinów, której nie mogła ona przewidzieć i na której powstanie Gmina nie miała żadnego wpływu. Jednocześnie wymagane jest obecnie natychmiastowe rozpoczęcie wykonania zamówienia - począwszy od dnia 1 lipca 2013 r. Jednocześnie nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia - a to dlatego, iż - jak zostało wskazane - uczestnik przetargu wniósł odwołanie do KIO. Stąd w mojej ocenie w sprawie znajduje zastosowanie w pełni art. 67 ust. 1 pkt 3 p.z.p. Wbrew zatem poglądom wyrażonym przez Ministerstwo Środowiska, przy w pełni uzasadnionym istnieniu ustawowej przesłanki, skorzystanie przez gminę z trybu zamówienia z wolnej ręki jest w niniejszej sprawie w pełni usprawiedliwione. Decydując się na wybór wyłonienia wykonawcy usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki, narażając się przy tym na ewentualny zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych, bądź nawet unieważnienie zawartej umowy, Gmina i tak wybiera mniejsze zło. Nie można pomijać bowiem w tym wypadku konsekwencji, jakie powstaną w sytuacji, kiedy Gmina nie będzie wykonywać obowiązku odbioru odpadów komunalnych z terenów nieruchomości. Jest bardzo prawdopodobnym, że rozwiązanie polegające na zorganizowaniu odbioru przez właścicieli nieruchomości we własnym zakresie, i to na tak dużą skalę nie powiedzie się. Konsekwencją braku realizowania przez Gminę po 1 lipca 2013 r. obowiązku odbioru odpadów komunalnych będzie zagrożenie dla zdrowia ludzi, naruszenie zasad ochrony środowiska, a także powstanie trudnych do odwrócenia szkód w środowisku. Skutkiem zaniechania odbioru przez Gminę odpadów komunalnych będzie także konieczność poniesienia, niekiedy zwiększonych kosztów odbioru odpadów i konieczność spłaty roszczeń mieszkańców, co w rezultacie narazić może gminę także na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych w o wiele większym zakresie. Reasumując, w przedstawionej istnieją przesłanki do zastosowania trybu z wolnej ręki, w rozumieniu art. 67 ust. 1 pkt. 3) p.z.p. Korzystając z tego trybu należy jednak pamiętać o tym, że wyłonienie wykonawcy w tym trybie jest rozwiązaniem wyłącznie tymczasowym na okres niezbędny do przeprowadzenia procedury przetargowej i podpisania odpowiedniej umowy z wyłonionym wykonawcą na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


Część NR:
1   

Nazwa:
SEKTOR I: Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Brwinów


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • SIR-COM Stanisław Zajączkowski, ul. Krasickiego 65, 05-500 Nowa Iwiczna , kraj/woj. mazowieckie.

  • SIR-COM Stanisław Zajączkowski, ul. Krasickiego 65, 05-500 Nowa Iwiczna, kraj/woj. mazowieckie.


Część NR:
2   

Nazwa:
SEKTOR II: Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Brwinów


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • SITA POLSKA Sp. z o.o., ul. Zawodzie 5, 02-981 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.