zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Zamawiający:
Gmina Prusice
Adres: Rynek 1, 55-110 Prusice, woj. dolnośląskie
Dane kontaktowe: email: prusice@prusice.pl
tel: 713 126 224
fax: 713 126 229
Dane postępowania
ID postępowania: 18328820140
Data publikacji zamówienia: 2014-05-29
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.bip.prusice.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
45261100-5 Wykonywanie konstrukcji dachowych
45261420-4 Uszczelnianie dachu
45320000-6 Roboty izolacyjne
45330000-9 Roboty instalacyjne wodno-kanalizacyjne i sanitarne
45421000-4 Roboty w zakresie stolarki budowlanej
45430000-0 Pokrywanie podłóg i ścian
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Roboty dodatkowe w ramach zadania Przebudowa więźby dachowej, pokrycia dachowego i remont elewacji oraz wykonanie instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w oparciu o pompę ciepła w budynku świetlicy wiejskiej w miejscowości Kro Chmielewski Ryszard Wielobranżowe Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe
Leszno
203 810,00
0,22
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2014-06-10
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
453200006
453300009
454210004
454300000
452614204
452611005
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
203 810,00 zł
Minimalna złożona oferta:
203 810,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
203 810,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
203 810,00 zł


Prusice: Roboty dodatkowe w ramach zadania Przebudowa więźby dachowej, pokrycia dachowego i remont elewacji oraz wykonanie instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w oparciu o pompę ciepła w budynku świetlicy wiejskiej w miejscowości Krościna Wielka


Numer ogłoszenia: 183288 - 2014; data zamieszczenia: 30.05.2014

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Prusice, Rynek 1, 55-110 Prusice, woj. dolnośląskie, tel. 071 3126224, faks 071 3126229 , strona internetowa www.bip.prusice.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Roboty dodatkowe w ramach zadania Przebudowa więźby dachowej, pokrycia dachowego i remont elewacji oraz wykonanie instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w oparciu o pompę ciepła w budynku świetlicy wiejskiej w miejscowości Krościna Wielka.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
1)Przedmiotem zamówienia jest wykonanie zamówienia dodatkowego nieobjętego zamówieniem podstawowym p.n.: Przebudowa więźby dachowej, pokrycia dachowego i remont elewacji oraz wykonanie instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w oparciu o pompę ciepła w budynku świetlicy wiejskiej w miejscowości Krościna Wielka i nieprzekraczającego łącznie z innymi zamówieniami 50 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, a wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania tego zamówienia. 2)Przedmiot zamówienia obejmuje: a)Wykonanie wieńca żelbetowego, b)Wykonanie poziomej i pionowej izolacji przeciwwilgociowej i przeciwwodnej ścian zewnętrznych budynku (podcinka murów), c)Wykonanie poziomej izolacji przeciwwilgociowej i przeciwwodnej posadzki parteru na gruncie oraz wykonanie nowej nawierzchni (izolacja styropianem, wylewka betonowa, płytki gres 30x30cm), d)Przebudowę nadproży drzwiowych, e)Wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, f)Wykonanie podbitki okapu, g)Przebudowę nadproży drzwiowych, h)Licowanie ścian płytkami. 3)Wykonawca zobowiązuje się wykonać roboty budowlane zgodnie z technologią robót wskazaną w dokumentacji projektowej obejmującej zamówienie podstawowe, kosztorysem robót dodatkowych oraz obowiązującymi przepisami, aktualnymi normami i warunkami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych ITB a także zasadami wiedzy fachowej. 4)Inwestycja zlokalizowana jest na działce nr 58/13; AM-1 w obrębie Krościna Wielka, Gmina Prusice..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.32.00.00-6, 45.33.00.00-9, 45.42.10.00-4, 45.43.00.00-0, 45.26.14.20-4, 45.26.11.00-5.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    W trakcie realizacji przez Wykonawcę robót na podstawie umowy nr ZP.272.1.10.104.2014 z dnia 26 marca 2014r. zawartej w przedmiocie wykonania robót budowlanych w ramach zadania inwestycyjnego pn. Przebudowa więźby dachowej, pokrycia dachowego i remont elewacji oraz wykonanie instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w oparciu o pompę ciepła w budynku świetlicy wiejskiej w miejscowości Krościna Wielka, zostały ujawnione błędy w dokumentacji projektowej, stanowiącej podstawę wykonania tych robót, dotyczących wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, izolacji poziomej i pionowej ścian zewnętrznych nośnych oraz izolacji poziomej posadzki parteru budynku, wykonanie wieńca żelbetowego, na co Wykonawca wskazał w piśmie z dnia 15 maja 2014r. W w/w umowie zostało ustalone wynagrodzenie ryczałtowe. Z utrwalonego stanowiska KIO wynika, iż ustalona w umowie z wykonawcą wysokość wynagrodzenia ryczałtowego w rozumieniu art.632 KC jest ostateczna, niezależnie od rozmiaru robót budowlanych i innych świadczeń oraz ponoszonych przez wykonawcę kosztów ich realizacji, w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia jest jednoznacznie określony, a przekazana dokumentacja projektowa jest prawidłowa i kompletna. Oznacza to, że nie jest dopuszczalne i możliwe zawarcie z góry w SIWZ i wzorze umowy, zastrzeżenia, iż umowa obejmuje zakres prac, który obojętnie, z jakich przyczyn został pominięty na etapie projektowania lub wynikający z ujawnionych w trakcie budowy wad projektu, a na etapie realizacji umowy Wykonawca nie może ponosić odpowiedzialności za wady dokumentacji projektowej; W związku z powyższym zaistniała konieczność udzielenia dotychczasowemu Wykonawcy robót budowlanych realizowanych na podstawie umowy nr ZP.272.1.10.104.2014 z dnia 26 marca 2014r., zamówienia dodatkowego nieobjętego zamówieniem podstawowym i nie przekraczającego łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnego do jego prawidłowego wykonania, którego wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, a wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego na podstawie art. 67 ust.1 pkt 5 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.), który stanowi, że Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi, co najmniej jedna z następujących okoliczności, tj. w odniesieniu do problemu Zamawiającego w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego; Zamawiający spełni następujące przesłanki upoważniające do zastosowania trybu z wolnej ręki, tj.: 1. przedmiotem zamówienia są roboty budowlane, 2. wykonanie zamówień dodatkowych powierza się temu samemu wykonawcy, 3. zamówienie dodatkowe nie jest objęte zamówieniem podstawowym, 4. wartość zamówień dodatkowych nie przekracza łącznie 50% wartości zamówienia realizowanego, 5. wykonanie zamówienia dodatkowego jest niezbędne dla prawidłowej realizacji zamówienia podstawowego, 6. wykonanie zamówienia dodatkowego stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej do przewidzenia, 7. wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP można udzielić wyłącznie Wykonawcy zamówienia podstawowego. Zamawiający nie ma kompetencji do udzielenia jakiegokolwiek zamówienia dodatkowego innemu Wykonawcy. Zamówienia dodatkowe mogą być udzielane niezależnie od trybu udzielenia zamówienia podstawnego, co w przypadku omawianego zamówienia nastąpiło po przeprowadzeniu procedury w trybie konkurencyjnym tj. przetargu nieograniczonego. Zamówienia dodatkowe są niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego, co oznacza, że bez zamówień dodatkowych Wykonawca nie mógłby wykonać albo nie byłby w stanie należycie oraz zgodnie z zasadami sztuki budowalnej wykonać umowy o zamówienie publiczne, ponieważ: 1) Zgodnie z dokumentacją projektową konstrukcję stalową dachu należy zamontować na istniejącym wieńcu, który ma stanowić dla niej oparcie. Po odkryciu istniejącej konstrukcji dachu okazało się że jest ona oparta na gniazdach wykonanych w ścianach 50 cm poniżej projektowanej konstrukcji a wieniec nie istnieje a w miejscu w którym miał się znajdować jest ściana murowana, na której nie jest możliwe prawidłowe posadowienie konstrukcji. 2) Po dokonaniu odkrywek stwierdzono, ze nie została wykonana izolacja pozioma przeciwwodna na ścianach zewnętrznych, a pod posadzką w budynku nie ma izolacji przeciwwodnej i termicznej. Przy braku wykonania w/w robót nie jest możliwe prawidłowe osuszenie obiektu i prace wykonane na budynku narażone są na szybką destrukcję na skutek zawilgocenia. Brak w/w izolacji sprawie, że budynek nie spełnia warunków technicznych właściwych dla budynków. W zamówieniu podstawowym została przewidziana pompa ciepła, której parametry techniczne przy istniejącym stanie nie zapewniają zamierzonego efektu energetycznego. Parametry pompy oparto o założenie, że obiekt w tym posadzka jest prawidłowo zaizolowany. Przenikanie wilgoci do obiektu w tym w ściany destrukcyjnie wpłynie na elewację planowaną do wykonania w ramach zamówienia podstawowego, przez co Wykonawca odmówił udzielania gwarancji i rękojmi na wykonane roboty. W związku z powyższym konieczne jest wykonanie izolacji poziomej ścian oraz wykonanie posadzki w budynku z prawidłowym przekrojem warstw wykończonych powierzchnią niepylącą ze względu na charakter obiektu- budynek użyteczności publicznej tj. położenie płytek. 3) Wykonanie powyższych robót skutkuje podniesieniem poziomu posadzki, przez co nie jest możliwe pozostawienie istniejącej stolarki drzwiowej. Dodatkowo na skutek wady projektowej istniejąca stolarka nie spełnia norm przede wszystkich w odniesieniu do osób niepełnosprawnych. 4) Podczas oczyszczania solarki okiennej okazało się, że ich konstrukcja jest zdegradowana obecnością korników oraz wilgocią. Obecne okna zostały niewłaściwie spasowane, co powoduje ich nieszczelność. Wykonawca odmówił renowacji okien uzasadniając fakt ich rozpadem podczas oczyszczania, oraz nieosiągnięciem efektu energetycznego w tym niezapewnienia warunków do właściwej pracy pompy ciepła. 5) W dokumentacji projektowej nie uwzględniono także wykonania podbitki okapów, co skutkowało będzie podwiewaniem dachu oraz nieuzyskaniem stanu zgodnego ze sztuką budowlaną. 6) Sanitariaty oraz kuchnia budynku świetlicy nie spełniają norm i wymagań higieniczno-sanitarnych stawianych budynkom użyteczności publicznej. W związku z pracami izolacyjnymi oraz innymi wynikającymi z wskazanego wyżej zakresu pomieszczenia zostały uszkodzone na skutek prowadzonych prac a pozostawienie w stanie nieodnowionym może skutkować nie uzyskaniem gwarancji Wykonawcy na obiekt. Brak kompleksowości zrealizowanego przedsięwzięcia pod względem sztuki budowlanej uniemożliwia wykonanie zamówienia podstawowego w sposób należyty oraz zgodnie ze sztuką budowlaną i nie gwarantuje osiągniecia podstawowego efektu energetycznego oraz w dalszym ciągu uniemożliwi w dalszym ciągu użytkowanie obiektu. Konieczność udzielania zamówienia dodatkowego była przed udzieleniem zamówienia podstawowego, nieprzewidywalna, której nie można było stwierdzić na etapie przygotowywania SIWZ, przeprowadzania postępowania i podpisywania umowy, przy dochowaniu należytej staranności przez Zamawiającego. Dopiero na etapie rozpoczęcia budowy oraz dokonaniu odkrywek ujawniono braki konstrukcyjne oraz degradację głębiej osadzonych elementów, co na etapie sporządzania dokumentacji projektowej nie było możliwe do ustalenia bez zniszczenia stanu istniejącego. Zamówienia dodatkowe nie przekraczają wartości 50% wartości realizowanego zamówienia podstawowego. Ponadto zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki do zamówień dodatkowych uzasadnia wystąpienie sytuacji, w której wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Zamówienie podstawowe nie może być zrealizowane w pełnym zakresie bez potrzeby udzielania dalszych zamówień. W związku z powyższym nie budzi wątpliwości, że wykonanie zamówienia dodatkowego winno nastąpić w trakcie wykonywania zamówienia podstawowego, przy czym są one niezbędne do ukończenia zamierzenia budowlanego, uzyskania w całości finalnego dzieła zgodnego z projektem budowlanym, przepisami prawa oraz zasadami wiedzy technicznej w związku, z czym Zamawiający podjął decyzje o powiedzeniu przedmiotowego zamówienia dodatkowego zgodnie ze sporządzonym kosztorysem dotychczasowemu Wykonawcy robót.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Chmielewski Ryszard Wielobranżowe Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe, ul. Borowikowa 12, 64-100 Leszno, kraj/woj. wielkopolskie.


Prusice: Roboty dodatkowe w ramach zadania Przebudowa więźby dachowej, pokrycia dachowego i remont elewacji oraz wykonanie instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w oparciu o pompę ciepła w budynku świetlicy wiejskiej w miejscowości Krościna Wielka


Numer ogłoszenia: 195372 - 2014; data zamieszczenia: 10.06.2014

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 183288 - 2014r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Prusice, Rynek 1, 55-110 Prusice, woj. dolnośląskie, tel. 071 3126224, faks 071 3126229.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Roboty dodatkowe w ramach zadania Przebudowa więźby dachowej, pokrycia dachowego i remont elewacji oraz wykonanie instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w oparciu o pompę ciepła w budynku świetlicy wiejskiej w miejscowości Krościna Wielka.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
1)Przedmiotem zamówienia jest wykonanie zamówienia dodatkowego nieobjętego zamówieniem podstawowym p.n.: Przebudowa więźby dachowej, pokrycia dachowego i remont elewacji oraz wykonanie instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w oparciu o pompę ciepła w budynku świetlicy wiejskiej w miejscowości Krościna Wielka i nieprzekraczającego łącznie z innymi zamówieniami 50 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, a wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania tego zamówienia. 2)Przedmiot zamówienia obejmuje: a)Wykonanie wieńca żelbetowego, b)Wykonanie poziomej i pionowej izolacji przeciwwilgociowej i przeciwwodnej ścian zewnętrznych budynku (podcinka murów), c)Wykonanie poziomej izolacji przeciwwilgociowej i przeciwwodnej posadzki parteru na gruncie oraz wykonanie nowej nawierzchni (izolacja styropianem, wylewka betonowa, płytki gres 30x30cm), d)Przebudowę nadproży drzwiowych, e)Wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, f)Wykonanie podbitki okapu, g)Przebudowę nadproży drzwiowych, h)Licowanie ścian płytkami. 3)Wykonawca zobowiązuje się wykonać roboty budowlane zgodnie z technologią robót wskazaną w dokumentacji projektowej obejmującej zamówienie podstawowe, kosztorysem robót dodatkowych oraz obowiązującymi przepisami, aktualnymi normami i warunkami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych ITB a także zasadami wiedzy fachowej. 4)Inwestycja zlokalizowana jest na działce nr 58/13; AM-1 w obrębie Krościna Wielka, Gmina Prusice.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.32.00.00-6, 45.33.00.00-9, 45.42.10.00-4, 45.43.00.00-0, 45.26.14.20-4, 45.26.11.00-5.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
02.06.2014.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Chmielewski Ryszard Wielobranżowe Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe, ul. Borowikowa 12, 64-100 Leszno, kraj/woj. wielkopolskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 165699,48 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    203810,36


  • Oferta z najniższą ceną:
    203810,36
    / Oferta z najwyższą ceną:
    203810,36


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    W trakcie realizacji przez Wykonawcę robót na podstawie umowy nr ZP.272.1.10.104.2014 z dnia 26 marca 2014r. zawartej w przedmiocie wykonania robót budowlanych w ramach zadania inwestycyjnego pn. Przebudowa więźby dachowej, pokrycia dachowego i remont elewacji oraz wykonanie instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w oparciu o pompę ciepła w budynku świetlicy wiejskiej w miejscowości Krościna Wielka, zostały ujawnione błędy w dokumentacji projektowej, stanowiącej podstawę wykonania tych robót, dotyczących wymiany stolarki okiennej i drzwiowej, izolacji poziomej i pionowej ścian zewnętrznych nośnych oraz izolacji poziomej posadzki parteru budynku, wykonanie wieńca żelbetowego, na co Wykonawca wskazał w piśmie z dnia 15 maja 2014r. W w/w umowie zostało ustalone wynagrodzenie ryczałtowe. Z utrwalonego stanowiska KIO wynika, iż ustalona w umowie z wykonawcą wysokość wynagrodzenia ryczałtowego w rozumieniu art.632 KC jest ostateczna, niezależnie od rozmiaru robót budowlanych i innych świadczeń oraz ponoszonych przez wykonawcę kosztów ich realizacji, w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia jest jednoznacznie określony, a przekazana dokumentacja projektowa jest prawidłowa i kompletna. Oznacza to, że nie jest dopuszczalne i możliwe zawarcie z góry w SIWZ i wzorze umowy, zastrzeżenia, iż umowa obejmuje zakres prac, który obojętnie, z jakich przyczyn został pominięty na etapie projektowania lub wynikający z ujawnionych w trakcie budowy wad projektu, a na etapie realizacji umowy Wykonawca nie może ponosić odpowiedzialności za wady dokumentacji projektowej; W związku z powyższym zaistniała konieczność udzielenia dotychczasowemu Wykonawcy robót budowlanych realizowanych na podstawie umowy nr ZP.272.1.10.104.2014 z dnia 26 marca 2014r., zamówienia dodatkowego nieobjętego zamówieniem podstawowym i nie przekraczającego łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnego do jego prawidłowego wykonania, którego wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, a wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego na podstawie art. 67 ust.1 pkt 5 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.), który stanowi, że Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi, co najmniej jedna z następujących okoliczności, tj. w odniesieniu do problemu Zamawiającego w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego; Zamawiający spełni następujące przesłanki upoważniające do zastosowania trybu z wolnej ręki, tj.: 1. przedmiotem zamówienia są roboty budowlane, 2. wykonanie zamówień dodatkowych powierza się temu samemu wykonawcy, 3. zamówienie dodatkowe nie jest objęte zamówieniem podstawowym, 4. wartość zamówień dodatkowych nie przekracza łącznie 50% wartości zamówienia realizowanego, 5. wykonanie zamówienia dodatkowego jest niezbędne dla prawidłowej realizacji zamówienia podstawowego, 6. wykonanie zamówienia dodatkowego stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej do przewidzenia, 7. wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy PZP można udzielić wyłącznie Wykonawcy zamówienia podstawowego. Zamawiający nie ma kompetencji do udzielenia jakiegokolwiek zamówienia dodatkowego innemu Wykonawcy. Zamówienia dodatkowe mogą być udzielane niezależnie od trybu udzielenia zamówienia podstawnego, co w przypadku omawianego zamówienia nastąpiło po przeprowadzeniu procedury w trybie konkurencyjnym tj. przetargu nieograniczonego. Zamówienia dodatkowe są niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego, co oznacza, że bez zamówień dodatkowych Wykonawca nie mógłby wykonać albo nie byłby w stanie należycie oraz zgodnie z zasadami sztuki budowalnej wykonać umowy o zamówienie publiczne, ponieważ: 1) Zgodnie z dokumentacją projektową konstrukcję stalową dachu należy zamontować na istniejącym wieńcu, który ma stanowić dla niej oparcie. Po odkryciu istniejącej konstrukcji dachu okazało się że jest ona oparta na gniazdach wykonanych w ścianach 50 cm poniżej projektowanej konstrukcji a wieniec nie istnieje a w miejscu w którym miał się znajdować jest ściana murowana, na której nie jest możliwe prawidłowe posadowienie konstrukcji. 2) Po dokonaniu odkrywek stwierdzono, ze nie została wykonana izolacja pozioma przeciwwodna na ścianach zewnętrznych, a pod posadzką w budynku nie ma izolacji przeciwwodnej i termicznej. Przy braku wykonania w/w robót nie jest możliwe prawidłowe osuszenie obiektu i prace wykonane na budynku narażone są na szybką destrukcję na skutek zawilgocenia. Brak w/w izolacji sprawie, że budynek nie spełnia warunków technicznych właściwych dla budynków. W zamówieniu podstawowym została przewidziana pompa ciepła, której parametry techniczne przy istniejącym stanie nie zapewniają zamierzonego efektu energetycznego. Parametry pompy oparto o założenie, że obiekt w tym posadzka jest prawidłowo zaizolowany. Przenikanie wilgoci do obiektu w tym w ściany destrukcyjnie wpłynie na elewację planowaną do wykonania w ramach zamówienia podstawowego, przez co Wykonawca odmówił udzielania gwarancji i rękojmi na wykonane roboty. W związku z powyższym konieczne jest wykonanie izolacji poziomej ścian oraz wykonanie posadzki w budynku z prawidłowym przekrojem warstw wykończonych powierzchnią niepylącą ze względu na charakter obiektu- budynek użyteczności publicznej tj. położenie płytek. 3) Wykonanie powyższych robót skutkuje podniesieniem poziomu posadzki, przez co nie jest możliwe pozostawienie istniejącej stolarki drzwiowej. Dodatkowo na skutek wady projektowej istniejąca stolarka nie spełnia norm przede wszystkich w odniesieniu do osób niepełnosprawnych. 4) Podczas oczyszczania solarki okiennej okazało się, że ich konstrukcja jest zdegradowana obecnością korników oraz wilgocią. Obecne okna zostały niewłaściwie spasowane, co powoduje ich nieszczelność. Wykonawca odmówił renowacji okien uzasadniając fakt ich rozpadem podczas oczyszczania, oraz nieosiągnięciem efektu energetycznego w tym niezapewnienia warunków do właściwej pracy pompy ciepła. 5) W dokumentacji projektowej nie uwzględniono także wykonania podbitki okapów, co skutkowało będzie podwiewaniem dachu oraz nieuzyskaniem stanu zgodnego ze sztuką budowlaną. 6) Sanitariaty oraz kuchnia budynku świetlicy nie spełniają norm i wymagań higieniczno-sanitarnych stawianych budynkom użyteczności publicznej. W związku z pracami izolacyjnymi oraz innymi wynikającymi z wskazanego wyżej zakresu pomieszczenia zostały uszkodzone na skutek prowadzonych prac a pozostawienie w stanie nieodnowionym może skutkować nie uzyskaniem gwarancji Wykonawcy na obiekt. Brak kompleksowości zrealizowanego przedsięwzięcia pod względem sztuki budowlanej uniemożliwia wykonanie zamówienia podstawowego w sposób należyty oraz zgodnie ze sztuką budowlaną i nie gwarantuje osiągniecia podstawowego efektu energetycznego oraz w dalszym ciągu uniemożliwi w dalszym ciągu użytkowanie obiektu. Konieczność udzielania zamówienia dodatkowego była przed udzieleniem zamówienia podstawowego, nieprzewidywalna, której nie można było stwierdzić na etapie przygotowywania SIWZ, przeprowadzania postępowania i podpisywania umowy, przy dochowaniu należytej staranności przez Zamawiającego. Dopiero na etapie rozpoczęcia budowy oraz dokonaniu odkrywek ujawniono braki konstrukcyjne oraz degradację głębiej osadzonych elementów, co na etapie sporządzania dokumentacji projektowej nie było możliwe do ustalenia bez zniszczenia stanu istniejącego. Zamówienia dodatkowe nie przekraczają wartości 50% wartości realizowanego zamówienia podstawowego. Ponadto zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki do zamówień dodatkowych uzasadnia wystąpienie sytuacji, w której wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Zamówienie podstawowe nie może być zrealizowane w pełnym zakresie bez potrzeby udzielania dalszych zamówień. W związku z powyższym nie budzi wątpliwości, że wykonanie zamówienia dodatkowego winno nastąpić w trakcie wykonywania zamówienia podstawowego, przy czym są one niezbędne do ukończenia zamierzenia budowlanego, uzyskania w całości finalnego dzieła zgodnego z projektem budowlanym, przepisami prawa oraz zasadami wiedzy technicznej w związku, z czym Zamawiający podjął decyzje o powiedzeniu przedmiotowego zamówienia dodatkowego zgodnie ze sporządzonym kosztorysem dotychczasowemu Wykonawcy robót