zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Adres: Żywiecka 13, 33-300 Nowy Sącz, woj. małopolskie
Dane kontaktowe: email: zp@mops.nowysacz.pl
tel: 184 443 623
fax: 184 435 239
Dane postępowania
ID postępowania: 31536020130
Data publikacji zamówienia: 2013-08-05
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: http://www.mops.nowysacz.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
55320000-9 Usługi podawania posiłków
55321000-6 Usługi przygotowywania posiłków
55523100-3 Usługi w zakresie posiłków szkolnych
55524000-9 Usługi dostarczania posiłków do szkół
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Świadczenie usług w zakresie posiłków - sporządzanie, dostarczanie i wydawanie pełnych obiadów dla dzieci i młodzieży szkolnej Zakład Usługowo-Handlowy HANKA Anna Wojnar
Nowy Sącz
33 277,00
0,28
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2013-08-29
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
553210006
553200009
555231003
555240009
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
33 278,00 zł
Minimalna złożona oferta:
33 278,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
33 278,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
33 278,00 zł


Nowy Sącz: Świadczenie usług w zakresie posiłków - sporządzanie, dostarczanie i wydawanie pełnych obiadów dla dzieci i młodzieży szkolnej,


Numer ogłoszenia: 315360 - 2013; data zamieszczenia: 06.08.2013

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Żywiecka 13, 33-300 Nowy Sącz, woj. małopolskie, tel. 018 4443623, faks 018 4435239 , strona internetowa http://www.mops.nowysacz.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług w zakresie posiłków - sporządzanie, dostarczanie i wydawanie pełnych obiadów dla dzieci i młodzieży szkolnej,.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Usługi w zakresie posiłków - sporządzanie, dostarczanie i wydawanie pełnych obiadów dla dzieci i młodzieży szkolnej w przewidywanej ilości ogółem 74 osób oraz szacowanej ilości około 4930 posiłków wydanych w okresie obowiązywania umowy. Usługa wydawania posiłków wykonywana będzie w budynku Szkoły Podstawowej nr. 21 im. Jana Pawła II w Nowym Sączu. Przed przystąpieniem do negocjacji wykonawca składa pisemną ofertę, której wzór stanowi załącznik nr 1. 2.Wykonanie zamówienia polegać będzie na sporządzeniu i wydawaniu gorących, pełnych dwudaniowych obiadów osobom, którym MOPS przyznał decyzją pomocy społecznej rzeczową pomoc w postaci świadczenia posiłku. 3.Obiady powinny charakteryzować się następującymi cechami: Kaloryczność jednego obiadu powinna wynosić nie mniej niż 775 kalorii, a jego waga - gramatura nie mniej niż 1000 gram przygotowanego posiłku (podstawą ciężaru - wagi wydawanego posiłku jest jego gramatura po przygotowaniu - wydanego klientowi posiłku) 4.Obiady winny być pełnowartościowe pod względem odżywczym, różnorodne i sporządzone będą przez Wykonawcę zgodnie z zalecanymi dziennymi normami na energię i składniki odżywcze opracowane w Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie. Wykluczone jest stosowanie niezdrowych tłuszczy nasyconych, olejów, namiastek żywności, gotowych paczkowanych lub mrożonych zup, dań itp. W posiłku powinno się znaleźć między innymi : a)Białko zwierzęce w postaci mięsa, lub raz w tygodniu ryby b)Ziemniaki, kasza, makron lub ryż c)Dodatkowo do każdego posiłku duża porcja warzyw gotowanych, albo dodatek surówki z warzyw czy sałaty, d)Zupa e)Winien być także uwzględniony kompot lub w zamian kompotu owoc sezonowy (jabłko, gruszka, śliwka, truskawka itp.).


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
55.32.10.00-6, 55.32.00.00-9, 55.52.31.00-3, 55.52.40.00-9.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Uzasadnienie o wszczęciu postępowania z wolnej ręki o wartości szacunkowej poniżej kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art.11 ust.8 ustawy Prawo zamówień publicznych. W oparciu o art. 66 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych ( tekst jednolity Dz. U. 2010 Nr 113, poz. 759 ze zm.) Zamawiający, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowym Sączu zawiadamia o wszczęciu postępowania o świadczenie usług w zakresie posiłków - sporządzanie, dostarczanie i wydawanie pełnych obiadów dla dzieci i młodzieży szkolnej Szkoły Podstawowej nr. 21 im. Jana Pawła II w Nowym Sączu, w trybie wolnej ręki o wartości szacunkowej poniżej kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.8 ustawy Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej ustawą. Niniejsze zamówienie szacowane jest na kwotę 31651,88 złotych netto i jest częścią zamówień tego samego rodzaju zamówień dla jednostek znajdujących się na terenie miasta Nowego Sącza, a przewidywana ogólna wartość tych zamówień wynosi 519181,87 złotych netto. Zamawiający wszczął postępowanie i zaprosił do negocjacji osobę - podmiot Zakład Usługowo-Handlowy Hanka Anna Wojnar, 33-324 Wojnarowa, Wojnarowa 228, jako Wykonawcę tego zamówienia, w celu zawarcia umowy. Jako uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania tego trybu udzielenia zamówienia podaje się co następuje: Podstawą prawną tego zamówienia i zastosowanego trybu z wolnej ręki jest art. 5 ust.1 a w szczególności zaś pkt. 1) i 2) w związku z art. 66 i 67 ust.1 ustawy oraz wykazem usług o charakterze niepriorytetowym stanowiącym zał. nr 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28.01.2010r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz. U. Nr 12, poz.68) . Usługa została zakwalifikowana w wykazie usług o charakterze niepriorytetowym w kategorii 17 - usługi hotelarskie i restauracyjne. Przepis art. 5 ust.1 a ustawy dopuszcza stosowanie trybu wolnej ręki w innych uzasadnionych wypadkach niż określone w art. 67 ust.1, w szczególności, jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować, co najmniej jedną z okoliczności wymienionych w art.5 ust.1 a pkt. 1) - 4). Okoliczności wymienione we wskazanym art. 5 ust. 1 a określone w pkt 1)-4) są tylko przykładowymi okolicznościami i nie są to wszystkie okoliczności jakie mogą być podstawą do zastosowania takiego trybu. Ustawodawca wyliczając tylko takie przykłady stosując w przepisie słowa w szczególności dopuścił także i inne okoliczności, które mogą być podstawą do zastosowania takiego trybu. Zamawiający, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowym Sączu realizując ustawę z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego Pomoc państwa w zakresie dożywiania (Dz. U. Nr 267, poz. 2259 z późn. zm.) i działając na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (tj 2009r. Dz. U. Nr 175, poz.1362 z późn. zm) przyznaje osobom potrzebującym świadczenia rzeczowe w postaci posiłków decyzją administracyjną lub też udziela posiłku bez decyzji. W oparciu o wymienione wyżej ustawy środki na realizację zamówienia ponoszone są wspólnie przez Państwo i samorząd Miasta Nowego Sącza. Wykonując wymienione ustawy Zamawiający stosuje także Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 lutego 2006 r. w sprawie realizacji programu wieloletniego Pomoc państwa w zakresie dożywiania (Dz.U. Nr 25, poz.186 z późn. zm). Zgodnie z treścią § 3 Rozporządzenia posiłki powinny być przygotowywane, lub wydawane i spożywane w szkole, zaś w przypadku gdy szkoła nie posiada warunków do przygotowywania lub wydawania posiłków, kierownik ośrodka pomocy społecznej, we współpracy z dyrektorem szkoły, zapewnia spożywanie posiłków poza szkołą. Ponieważ osoby korzystające z tej formy pomocy to dzieci i młodzież celowym, zgodnym z ustawą, rozporządzeniem oraz tradycyjnym w naszym mieście sposobem jest przygotowanie i wydawanie posiłków w siedzibach szkół. Dodatkowo trzeba także wziąć pod uwagę fakt iż dzieci powinny spożywać ciepły posiłek podczas przerw międzylekcyjnych, a także to, że w trakcie ich trwania nie powinny one samodzielnie opuszczać szkoły, argumentacja ta uzyskuje dodatkowe uzasadnienie. Zasadność podawania posiłków i ich spożywania w szkole, nawet podczas przerw, to również aspekt ekonomiczny, techniczny, a przede wszystkim sanitarny. Żywienie poza placówką wymagałoby zatrudnienia kilku osób do opieki oraz dodatkowego ubezpieczenia dzieci. Pod względem technicznym również istnieją pewne utrudnienia dlatego, że znaczącą rolę odgrywa tutaj stosunkowo krótki czas przerwy międzylekcyjnej, podczas której należałoby zebrać wszystkie dzieci i młodzież, którym przyznano świadczenie, gdzie są to dzieci w różnym wieku uczęszczające do różnych klas. Na dodatek szkoły posiadają pomieszczenia stołówek, wyposażone w niezbędne urządzenia, w których możliwe jest przygotowanie i podawanie posiłków zgodnie z reżimem sanitarnym lub urządzone sale w których można podawać i spożywać przygotowane na zewnątrz posiłki. Dodatkowym organizacyjnym utrudnieniem jest to, iż w pobliżu większości szkół nie ma zakładów gastronomicznych lub innego miejsca gdzie przygotowanie i podanie takiego posiłku jest możliwe. Rozwiązaniem tego było by wynajęcie autobusu i zatrudnienie dodatkowych osób do opieki co generuje niewspółmierne koszty. Stosowanie trybu konkurencyjnego ograniczone jest także z tego względu, że dysponentami pomieszczeń stołówek i sal do wydawania posiłków są szkoły i one to zawierają umowy najmu pomieszczeń i czerpią z tego tytułu środki dla szkoły. W takim stanie faktycznym wybór jakiegokolwiek konkurencyjnego trybu nie jest możliwy, bo nawet gdyby w przetargu wygrał inny wykonawca, to nie mógłby on świadczyć usługi na terenie szkoły, bo nie miałby miejsca do ich wykonywania. Zamawiający jest tylko jednostką budżetową Miasta Nowego Sącza i nie może szkole nakazać zawierania umów najmu z wykonawcami, którzy by wygrali przetarg, a wymienione wyżej Rozporządzenie w § 3 nakazuje Zamawiającemu podejmowanie działań w porozumieniu ze szkołą. Trzeba też mieć na uwadze, że Zamawiający określając miejsce wykonania zamówienia, z wyżej podanych powodów wskazuje miejsce będące w dyspozycji innej jednostki budżetowej Miasta Nowego Sącza tj. szkoły i wobec tego musi uwzględnić decyzję szkoły co do wyboru osoby - podmiotu któremu szkoła wynajmuje pomieszczenia. Wobec tego wskazany przez szkołę wykonawca jest faktycznie, w danym miejscu i czasie jedynym wykonawcą, który może wykonać to zamówienie na rzecz Zamawiającego. Natomiast uruchomienie trybu konkurencyjnego, wbrew stanowisku szkoły, spowodować może naruszenie zasady celowego dokonywania wydatków oraz faktycznie spowodować może opóźnienie lub niemożliwość dokonywania wydatków, ze względu na brak prawa wykonawcy do świadczenia usług żywienia na terenie szkoły. Gdyby wykonawca miał świadczyć usługi w swoim zakładzie, to byłoby to sprzeczne z wskazanymi wyżej przepisami oraz przyjętymi i wymienionymi wyżej okolicznościami. W tym stanie rozwiązaniem problemów jest tylko zastosowanie trybu z wolnej ręki, który pozwala wybrać wykonawcę posiadającego prawo do wydawania posiłków w najkorzystniejszym miejscu i czasie, a także zazwyczaj wykonawcę już znanego, dobrze współpracującego ze szkołą i sprawdzonego. W tym przypadku, biorąc pod uwagę wszystkie przytoczone okoliczności prawne i faktyczne zasadnym jest zastosowanie wyboru trybu z wolnej ręki - art. 67 ust.1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych gdyż z przyczyn obiektywnych usługi mogą być świadczone tylko jednego wykonawcę - w tym przypadku osobę - podmiot który podpisał umowę z dyrektorem danej szkoły na prowadzenie stołówki szkolnej lub wynajem pomieszczenia przystosowanego świadczenia usługi cateringowej. Zdaniem Zamawiającego wyżej wymienione okoliczności mają zastosowanie w niniejszej sprawie i są wystarczające do zastosowania przy tym zamówieniu trybu z wolnej ręki.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Zakład Usługowo-Handlowy HANKA Anna Wojnar, ul. Rokitniańczyków 26, 33-300 Nowy Sącz, kraj/woj. małopolskie.


Nowy Sącz: Świadczenie usług w zakresie posiłków - sporządzanie, dostarczanie i wydawanie pełnych obiadów dla dzieci i młodzieży szkolnej


Numer ogłoszenia: 348520 - 2013; data zamieszczenia: 29.08.2013

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 315360 - 2013r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, ul. Żywiecka 13, 33-300 Nowy Sącz, woj. małopolskie, tel. 018 4443623, faks 018 4435239.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług w zakresie posiłków - sporządzanie, dostarczanie i wydawanie pełnych obiadów dla dzieci i młodzieży szkolnej.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Usługi w zakresie posiłków - sporządzanie, dostarczanie i wydawanie pełnych obiadów dla dzieci i młodzieży szkolnej w przewidywanej ilości ogółem 74 osób oraz szacowanej ilości około 4930 posiłków wydanych w okresie obowiązywania umowy. Usługa wydawania posiłków wykonywana będzie w budynku Szkoły Podstawowej nr. 21 im. Jana Pawła II w Nowym Sączu. Przed przystąpieniem do negocjacji wykonawca składa pisemną ofertę, której wzór stanowi załącznik nr 1. 2.Wykonanie zamówienia polegać będzie na sporządzeniu i wydawaniu gorących, pełnych dwudaniowych obiadów osobom, którym MOPS przyznał decyzją pomocy społecznej rzeczową pomoc w postaci świadczenia posiłku. 3.Obiady powinny charakteryzować się następującymi cechami: Kaloryczność jednego obiadu powinna wynosić nie mniej niż 775 kalorii, a jego waga - gramatura nie mniej niż 1000 gram przygotowanego posiłku (podstawą ciężaru - wagi wydawanego posiłku jest jego gramatura po przygotowaniu - wydanego klientowi posiłku) 4.Obiady winny być pełnowartościowe pod względem odżywczym, różnorodne i sporządzone będą przez Wykonawcę zgodnie z zalecanymi dziennymi normami na energię i składniki odżywcze opracowane w Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie. Wykluczone jest stosowanie niezdrowych tłuszczy nasyconych, olejów, namiastek żywności, gotowych paczkowanych lub mrożonych zup, dań itp. W posiłku powinno się znaleźć między innymi : a)Białko zwierzęce w postaci mięsa, lub raz w tygodniu ryby b)Ziemniaki, kasza, makron lub ryż c)Dodatkowo do każdego posiłku duża porcja warzyw gotowanych, albo dodatek surówki z warzyw czy sałaty, d)Zupa e)Winien być także uwzględniony kompot lub w zamian kompotu owoc sezonowy (jabłko, gruszka, śliwka, truskawka itp.)..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
55.32.10.00-6, 55.32.00.00-9, 55.52.31.00-3, 55.52.40.00-9.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
27.08.2013.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Zakład Usługowo-Handlowy HANKA Anna Wojnar, ul. Rokitniańczyków 26, 33-300 Nowy Sącz, kraj/woj. małopolskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 31651,88 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    33277,50


  • Oferta z najniższą ceną:
    33277,50
    / Oferta z najwyższą ceną:
    33277,50


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Uzasadnienie o wszczęciu postępowania z wolnej ręki o wartości szacunkowej poniżej kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art.11 ust.8 ustawy Prawo zamówień publicznych. W oparciu o art. 66 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych ( tekst jednolity Dz. U. 2010 Nr 113, poz. 759 ze zm.) Zamawiający, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowym Sączu zawiadamia o wszczęciu postępowania o świadczenie usług w zakresie posiłków - sporządzanie, dostarczanie i wydawanie pełnych obiadów dla dzieci i młodzieży szkolnej Szkoły Podstawowej nr. 21 im. Jana Pawła II w Nowym Sączu, w trybie wolnej ręki o wartości szacunkowej poniżej kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.8 ustawy Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej ustawą. Niniejsze zamówienie szacowane jest na kwotę 31651,88 złotych netto i jest częścią zamówień tego samego rodzaju zamówień dla jednostek znajdujących się na terenie miasta Nowego Sącza, a przewidywana ogólna wartość tych zamówień wynosi 519181,87 złotych netto. Zamawiający wszczął postępowanie i zaprosił do negocjacji osobę - podmiot Zakład Usługowo-Handlowy Hanka Anna Wojnar, 33-324 Wojnarowa, Wojnarowa 228, jako Wykonawcę tego zamówienia, w celu zawarcia umowy. Jako uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania tego trybu udzielenia zamówienia podaje się co następuje: Podstawą prawną tego zamówienia i zastosowanego trybu z wolnej ręki jest art. 5 ust.1 a w szczególności zaś pkt. 1) i 2) w związku z art. 66 i 67 ust.1 ustawy oraz wykazem usług o charakterze niepriorytetowym stanowiącym zał. nr 2 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28.01.2010r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz. U. Nr 12, poz.68) . Usługa została zakwalifikowana w wykazie usług o charakterze niepriorytetowym w kategorii 17 - usługi hotelarskie i restauracyjne. Przepis art. 5 ust.1 a ustawy dopuszcza stosowanie trybu wolnej ręki w innych uzasadnionych wypadkach niż określone w art. 67 ust.1, w szczególności, jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować, co najmniej jedną z okoliczności wymienionych w art.5 ust.1 a pkt. 1) - 4). Okoliczności wymienione we wskazanym art. 5 ust. 1 a określone w pkt 1)-4) są tylko przykładowymi okolicznościami i nie są to wszystkie okoliczności jakie mogą być podstawą do zastosowania takiego trybu. Ustawodawca wyliczając tylko takie przykłady stosując w przepisie słowa w szczególności dopuścił także i inne okoliczności, które mogą być podstawą do zastosowania takiego trybu. Zamawiający, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowym Sączu realizując ustawę z dnia 29 grudnia 2005 r. o ustanowieniu programu wieloletniego Pomoc państwa w zakresie dożywiania (Dz. U. Nr 267, poz. 2259 z późn. zm.) i działając na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (tj 2009r. Dz. U. Nr 175, poz.1362 z późn. zm) przyznaje osobom potrzebującym świadczenia rzeczowe w postaci posiłków decyzją administracyjną lub też udziela posiłku bez decyzji. W oparciu o wymienione wyżej ustawy środki na realizację zamówienia ponoszone są wspólnie przez Państwo i samorząd Miasta Nowego Sącza. Wykonując wymienione ustawy Zamawiający stosuje także Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 lutego 2006 r. w sprawie realizacji programu wieloletniego Pomoc państwa w zakresie dożywiania (Dz.U. Nr 25, poz.186 z późn. zm). Zgodnie z treścią § 3 Rozporządzenia posiłki powinny być przygotowywane, lub wydawane i spożywane w szkole, zaś w przypadku gdy szkoła nie posiada warunków do przygotowywania lub wydawania posiłków, kierownik ośrodka pomocy społecznej, we współpracy z dyrektorem szkoły, zapewnia spożywanie posiłków poza szkołą. Ponieważ osoby korzystające z tej formy pomocy to dzieci i młodzież celowym, zgodnym z ustawą, rozporządzeniem oraz tradycyjnym w naszym mieście sposobem jest przygotowanie i wydawanie posiłków w siedzibach szkół. Dodatkowo trzeba także wziąć pod uwagę fakt iż dzieci powinny spożywać ciepły posiłek podczas przerw międzylekcyjnych, a także to, że w trakcie ich trwania nie powinny one samodzielnie opuszczać szkoły, argumentacja ta uzyskuje dodatkowe uzasadnienie. Zasadność podawania posiłków i ich spożywania w szkole, nawet podczas przerw, to również aspekt ekonomiczny, techniczny, a przede wszystkim sanitarny. Żywienie poza placówką wymagałoby zatrudnienia kilku osób do opieki oraz dodatkowego ubezpieczenia dzieci. Pod względem technicznym również istnieją pewne utrudnienia dlatego, że znaczącą rolę odgrywa tutaj stosunkowo krótki czas przerwy międzylekcyjnej, podczas której należałoby zebrać wszystkie dzieci i młodzież, którym przyznano świadczenie, gdzie są to dzieci w różnym wieku uczęszczające do różnych klas. Na dodatek szkoły posiadają pomieszczenia stołówek, wyposażone w niezbędne urządzenia, w których możliwe jest przygotowanie i podawanie posiłków zgodnie z reżimem sanitarnym lub urządzone sale w których można podawać i spożywać przygotowane na zewnątrz posiłki. Dodatkowym organizacyjnym utrudnieniem jest to, iż w pobliżu większości szkół nie ma zakładów gastronomicznych lub innego miejsca gdzie przygotowanie i podanie takiego posiłku jest możliwe. Rozwiązaniem tego było by wynajęcie autobusu i zatrudnienie dodatkowych osób do opieki co generuje niewspółmierne koszty. Stosowanie trybu konkurencyjnego ograniczone jest także z tego względu, że dysponentami pomieszczeń stołówek i sal do wydawania posiłków są szkoły i one to zawierają umowy najmu pomieszczeń i czerpią z tego tytułu środki dla szkoły. W takim stanie faktycznym wybór jakiegokolwiek konkurencyjnego trybu nie jest możliwy, bo nawet gdyby w przetargu wygrał inny wykonawca, to nie mógłby on świadczyć usługi na terenie szkoły, bo nie miałby miejsca do ich wykonywania. Zamawiający jest tylko jednostką budżetową Miasta Nowego Sącza i nie może szkole nakazać zawierania umów najmu z wykonawcami, którzy by wygrali przetarg, a wymienione wyżej Rozporządzenie w § 3 nakazuje Zamawiającemu podejmowanie działań w porozumieniu ze szkołą. Trzeba też mieć na uwadze, że Zamawiający określając miejsce wykonania zamówienia, z wyżej podanych powodów wskazuje miejsce będące w dyspozycji innej jednostki budżetowej Miasta Nowego Sącza tj. szkoły i wobec tego musi uwzględnić decyzję szkoły co do wyboru osoby - podmiotu któremu szkoła wynajmuje pomieszczenia. Wobec tego wskazany przez szkołę wykonawca jest faktycznie, w danym miejscu i czasie jedynym wykonawcą, który może wykonać to zamówienie na rzecz Zamawiającego. Natomiast uruchomienie trybu konkurencyjnego, wbrew stanowisku szkoły, spowodować może naruszenie zasady celowego dokonywania wydatków oraz faktycznie spowodować może opóźnienie lub niemożliwość dokonywania wydatków, ze względu na brak prawa wykonawcy do świadczenia usług żywienia na terenie szkoły. Gdyby wykonawca miał świadczyć usługi w swoim zakładzie, to byłoby to sprzeczne z wskazanymi wyżej przepisami oraz przyjętymi i wymienionymi wyżej okolicznościami. W tym stanie rozwiązaniem problemów jest tylko zastosowanie trybu z wolnej ręki, który pozwala wybrać wykonawcę posiadającego prawo do wydawania posiłków w najkorzystniejszym miejscu i czasie, a także zazwyczaj wykonawcę już znanego, dobrze współpracującego ze szkołą i sprawdzonego. W tym przypadku, biorąc pod uwagę wszystkie przytoczone okoliczności prawne i faktyczne zasadnym jest zastosowanie wyboru trybu z wolnej ręki - art. 67 ust.1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych gdyż z przyczyn obiektywnych usługi mogą być świadczone tylko jednego wykonawcę - w tym przypadku osobę - podmiot który podpisał umowę z dyrektorem danej szkoły na prowadzenie stołówki szkolnej lub wynajem pomieszczenia przystosowanego świadczenia usługi cateringowej. Zdaniem Zamawiającego wyżej wymienione okoliczności mają zastosowanie w niniejszej sprawie i są wystarczające do zastosowania przy tym zamówieniu trybu z wolnej ręki.