zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Adres: Ul. Zwycięstwa 21, 44-100 Gliwice, woj. śląskie
Dane kontaktowe: email: za@um.gliwice.pl
tel: 32 238 55 30
fax: 32 238 55 27
Dane postępowania
ID postępowania: 500253860-N-2018
Data publikacji zamówienia: 2018-10-22
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: dostawy
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
32500000-8 Urządzenia i artykuły telekomunikacyjne
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Modernizacja i rozbudowa infrastruktury telefonicznej w Urzędzie Miejskim w Gliwicach wraz z uruchomieniem nowej funkcjonalności w zakresie telefonii stacjonarnej Śląska Sieć Metropolitalna Sp. z o.o.
Gliwice
299 136,00
0,39
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2018-11-21
Dotyczy cześci nr:
0
Kody CPV:
32500000-8
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
299 136,00 zł
Minimalna złożona oferta:
299 136,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
299 136,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
299 136,00 zł
Gość
Zamawiający
Ogłoszenie nr 500253860-N-2018 z dnia 22-10-2018 r.
Gliwice: Modernizacja i rozbudowa infrastruktury telefonicznej w Urzędzie Miejskim w Gliwicach wraz z uruchomieniem nowej funkcjonalności w zakresie telefonii stacjonarnej OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY -

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie


Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający

nie

Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania

nie


Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających

nie


Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej

nie


Informacje dodatkowe: 

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES:
Miasto Gliwice, Wydział Zamówień Publicznych, Krajowy numer identyfikacyjny 27625533500000, ul. Ul. Zwycięstwa  21, 44100   Gliwice, woj. śląskie, państwo Polska, tel. 32 238 55 30, e-mail za@um.gliwice.pl, faks 32 238 55 27.
Adres strony internetowej (url): www.gliwice.eu

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: 
Modernizacja i rozbudowa infrastruktury telefonicznej w Urzędzie Miejskim w Gliwicach wraz z uruchomieniem nowej funkcjonalności w zakresie telefonii stacjonarnej

Numer referencyjny 
ZA.271.135.2018
Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia nie przeprowadzono dialogu technicznego


II.2) Rodzaj zamówienia

Dostawy


II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych:


Zamówienie podzielone jest na części:

Nie



II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań):
Określenie wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem umowy jest modernizacja i rozbudowa infrastruktury telefonicznej w Urzędzie Miejskim w Gliwicach wraz z uruchomieniem nowej funkcjonalności w zakresie telefonii stacjonarnej, w ramach której zrealizowane zostaną: dostawa, montaż, uruchomienie, konfiguracja, testy i włączenie w sieć Zamawiającego urządzeń teleinformatycznych wraz z niezbędnymi robotami towarzyszącymi w budynku Urzędu Miejskiego w Gliwicach przy ul. Zwycięstwa 21. 2. Wykonawca zobowiązuje się, na warunkach określonych w wynegocjowanej umowie: 1) dostarczyć, zamontować nowe, odpowiednio skonfigurowane urządzenia teleinformatyczne, 2) przeprowadzić niezbędne prace związane z modernizacją i rozbudową infrastruktury telefonicznej, w tym instalacją dostarczonych urządzeń na poszczególnych piętrach Urzędu Miejskiego, w tym przeprowadzenie testów poprawności ich działania, 3) zapewnić pełną obsługę serwisową, naprawy, usuwanie usterek/awarii i nieprawidłowości, w tym wymianę części w ramach oraz w okresie udzielonej rękojmi i gwarancji mającą na celu utrzymanie w sprawności urządzeń dostarczonych w ramach umowy, 4) przeprowadzić szkolenia (instruktaż stanowiskowy) dla użytkowników dostarczonych aparatów telefonicznych VoIP.
II.5) Główny Kod CPV: 32500000-8
Dodatkowe kody CPV:
32420000-3


II.6) Całkowita wartość zamówienia
(jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:
SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Podstawa prawna

Postępowanie wszczęte zostało na podstawie  art. 67 ust. 1 pkt 12) lit. a)-c) ustawy Pzp.

III.3 Uzasadnienia wyboru trybu

Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami:
Podstawę prawną udzielenia zamówienia Śląskiej Sieci Metropolitalnej Sp. z o.o. (dalej: ŚSM) stanowią przepisy art. 67 ust. 1 pkt 12) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 z późn. zm.). Wszystkie trzy przesłanki wymienione w lit. a)-c) przywołanego wyżej przepisu zostały spełnione łącznie, co uprawnia Zamawiającego do wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki. Uzasadnienie faktyczne: 1. ŚSM jest spółką prawa handlowego, wpisaną do rejestru przedsiębiorców KRS pod numerem 0000322774. Spółka ta została powołana w celu realizacji m.in. zadań własnych miasta Gliwice w zakresie telekomunikacji. Zamawiający niezaprzeczalnie sprawuje nad ww. Spółką skuteczną kontrolę, odpowiadającą kontroli sprawowanej nad własnymi jednostkami. Gmina Gliwice posiada całość udziałów ŚSM, w związku z czym Prezydent Miasta Gliwice pełni funkcję Zgromadzenia Wspólników spółki. Wpływ Gminy Gliwice na cele strategiczne ŚSM jest realny, wynika z faktu, że Gmina Gliwice posiada całość udziałów spółki, a jednemu udziałowi przypada jeden głos na Zgromadzeniu Wspólników, którego funkcję, zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 827) pełni Prezydent Miasta Gliwice. Gmina Gliwice nie jest ograniczona w wykonywaniu praw wynikających z przysługujących jej udziałów w ŚSM. Posiadane przez Gminę udziały ŚSM nie są przedmiotem zastawu ani użytkowania lub dzierżawy, a przysługujące Gminie prawo głosu na Zgromadzeniu Wspólników, wynikające z posiadanych udziałów, nie jest również w żaden inny sposób ograniczone. Akt założycielski Spółki nie przewiduje także ograniczeń co do prawa zbycia przez Gminę Gliwice posiadanych udziałów, innych niż zgoda Zgromadzenia Wspólników. Zgodnie z aktem założycielskim ŚSM (tekst jednolity wg stanu na dzień 12.09.2017 r. uwzględniający zmiany zaprotokołowane w akcie notarialnym Rep. A nr 4365/2017 z dnia 12 września 2017 r.) Zgromadzenie Wspólników powołuje i odwołuje członków Rady Nadzorczej spółki, co oznacza, że Zamawiający posiada trzech przedstawicieli w organie nadzoru spółki. Organ ten z kolei sprawuje stały nadzór nad ŚSM we wszystkich obszarach jej działalności. Rada Nadzorcza w szczególności powołuje i odwołuje członków Zarządu Spółki, ocenia sprawozdania zarządu z działalności Spółki i sprawozdanie finansowe za dany rok obrotowy, składa również Zgromadzeniu Wspólników sprawozdanie z wykonywania tych czynności. Organizację i sposób wykonywania czynności Rady określa regulamin Rady Nadzorczej, uchwalony na jej wniosek przez Zgromadzenie Wspólników. O dominującym wpływie Zamawiającego na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami ŚSM świadczą także inne kompetencje Zgromadzenia Wspólników, do których należą w szczególności: rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Zarządu z działalności Spółki, sprawozdania finansowego, udzielenie absolutorium członkom organów Spółki z wykonania przez nich obowiązków, zmiana przedmiotu działalności Spółki, zatwierdzanie kierunków działalności gospodarczej Spółki, zatwierdzanie rocznych planów finansowych. Reasumując: została spełniona przesłanka określona w art. 67 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy Pzp - Zamawiający sprawuje nad ŚSM kontrolę, odpowiadającą kontroli nad własnymi jednostkami, polegającą na dominującym wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami tej spółki. 2. Ponad 90% działalności ŚSM dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez Zamawiającego. ŚSM od momentu jej powołania działała na rzecz rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej i poszerzenia dostępu do szerokopasmowego Internetu na obszarze metropolii śląskiej. Oprócz zadań realizowanych na rzecz Zamawiającego, ŚSM realizowała również w dużej mierze usługi dla sektora prywatnego, m.in. rozwiązania z wielu obszarów nowoczesnych technologii, od dzierżawy elementów infrastruktury telekomunikacyjnej, przez rozwiązania IT, usługi serwerowe, telefonię IP, monitoring przemysłowy, po reklamę multimedialną i popularyzację umiejętności cyfrowych, doradztwo w zakresie innowacji, inwestorstwo zastępcze oraz outsourcing. W związku ze zmianą przepisów prawa zamówień publicznych ŚSM rozpoczęła w roku 2016 proces reorganizacji działalności, polegający na zredukowaniu udziału sektora prywatnego w przychodach spółki i koncentracji wykonywania zadań w głównej mierze na rzecz Miasta Gliwice. Reorganizacja objęła okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2016 r. W tym czasie Spółka dokonała rewizji źródeł uzyskiwania przychodów i podjęła decyzję o rezygnacji z uzyskiwania przychodów od innych podmiotów niż Zamawiający. W związku z faktem, że powyższa reorganizacja objęła zmianę zakresu działalności Spółki, Zamawiający ustalił procent działalności, o którym mowa w art. 67 ust. 1 pkt 12) lit. b) ustawy Pzp przy uwzględnieniu reguły wskazanej w art. 67 ust. 9 ustawy Pzp. Wspomniana reorganizacja i wprowadzone w jej wyniku zmiany w strukturze przychodów miały znaczący wpływ na dane finansowe ŚSM, co bezpośrednio przekłada się na okoliczność, iż dane dotyczące średniego przychodu za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia są nieadekwatne. Spółka ŚSM zrezygnowała z uzyskiwania przychodów od innych podmiotów w następujących dziedzinach swojej działalności: pełnienie funkcji inżyniera kontraktu oraz funkcji koordynatora technicznego. Podjęto również decyzję o rezygnacji ze świadczenia usług projektowania. W wyniku przeprowadzonej w 2016 r. reorganizacji i restrukturyzacji źródeł uzyskania przychodu podstawowa działalność ŚSM obecnie związana jest z wykonywaniem zadań powierzonych przez Miasto Gliwice na podstawie umów i porozumień sektora szeroko pojętych usług w sektorze telekomunikacyjnym. Wprowadzone zmiany sprawiły, że dostępne dane za okres poprzedzający wszczęcie postępowania utraciły przymiot adekwatności. W wyniku wprowadzonych zmian pozostałe przychody ŚSM (niewynikające z wykonywania zadań powierzonych przez Zamawiającego) stanowią niewielki procent realizowanych przez spółkę zadań i obejmują działalność reklamową, polegającą na emisji spotów reklamowych na ekranach LED oraz działalność związaną z wynajmem powierzchni masztu Radiostacji Gliwickiej. ŚSM nie uzyskuje żadnych innych, poza wymienionymi powyżej, przychodów od podmiotów zewnętrznych. Dokonana reorganizacja miała wpływ na dane finansowe podmiotu, w tym na zmianę struktury przepływów finansowych ŚSM. Do 31 grudnia 2016 r. (zakończenie procesu reorganizacji) udział przychodów pochodzących z realizacji innych zadań niż tych powierzonych przez Miasto stanowił: a.ok. 58,06 % ogółu przychodów w 2015 r., b.ok. 29,03 % ogółu przychodów w 2016 r. c.w roku 2017 r. przychód z realizacji tych innych zadań wyniósł ok. 3,59%. Przychody z realizacji innych zadań niż tych powierzonych przez Miasto stanowiły do momentu zakończenia reorganizacji w ŚSM znaczącą część w odniesieniu do ogółu przychodów - co potwierdzają wskazane wyżej wskaźniki finansowe z poprzednich lat (2015 - 2016). Po przeprowadzonej reorganizacji, wskaźniki te uległy zmianie. Potwierdza to okoliczność, że dane historyczne, uwzględniające okres 3 lat poprzedzających udzielenie zamówienia, są nieadekwatne do obliczania procentu działalności, o którym mowa w art. 67 ust. 1 pkt 12) lit. b) ustawy Pzp, na podstawie art. 67 ust. 8. Z uwagi na wykazaną nieadekwatność danych sprzed reorganizacji, do obliczenia procentu działalności w celu potwierdzania spełniania przesłanki ustawowej posłużono się prognozą handlowej na lata 2018-2021. Wpływy odzwierciedlone w strukturze przychodów prognozy handlowej ŚSM są ściśle związane z konkretnymi umowami i porozumieniami zawartymi z Zamawiającym celem wykonywania szeregu powierzonych zadań. Średni przychód spółki z działalności dotyczącej wykonywania przez tę spółkę zadań powierzonych przez Miasto Gliwice wyniesie 94,5% wszystkich przychodów (w roku 2018 r. przychód z takiej działalności wyniesie 94,88%, a w roku 2019, 2020 i 2021 wyniesie 94,38% wszystkich przychodów). 3. W kontrolowanej osobie prawnej nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego, co potwierdza wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym. W ŚSM nie ma udziału kapitału prywatnego, a całość udziałów posiada Gmina Gliwice. Wszystkie trzy przesłanki wymienione w art. 67 ust. 1 pkt 12) lit. a)-c) ustawy Pzp zostały spełnione łącznie, co uprawnia Zamawiającego do wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki.

SEKCJA IV: ZAMIAR UDZIELENIA ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA:

Śląska Sieć Metropolitalna Sp. z o.o.,  biuro@ssm.silesia.pl,  ul. Bojkowska 35A,  44-100,  Gliwice,  kraj/woj. śląskie

 
Copyright © 2010 Urząd Zamówień Publicznych
Gość
Zamawiający
Ogłoszenie nr 500281087-N-2018 z dnia 23-11-2018 r.
Miasto Gliwice, Wydział Zamówień Publicznych: Modernizacja i rozbudowa infrastruktury telefonicznej w Urzędzie Miejskim w Gliwicach wraz z uruchomieniem nowej funkcjonalności w zakresie telefonii stacjonarnej

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Dostawy

Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe

Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie

Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 500253860-N-2018

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Miasto Gliwice, Wydział Zamówień Publicznych, Krajowy numer identyfikacyjny 27625533500000, ul. Ul. Zwycięstwa  21, 44100   Gliwice, woj. śląskie, państwo Polska, tel. 32 238 55 30, e-mail za@um.gliwice.pl, faks 32 238 55 27.
Adres strony internetowej (url): www.gliwice.eu

I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:

Modernizacja i rozbudowa infrastruktury telefonicznej w Urzędzie Miejskim w Gliwicach wraz z uruchomieniem nowej funkcjonalności w zakresie telefonii stacjonarnej

Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
ZA.271.135.2018

II.2) Rodzaj zamówienia:

Dostawy

II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:

1. Przedmiotem umowy jest modernizacja i rozbudowa infrastruktury telefonicznej w Urzędzie Miejskim w Gliwicach wraz z uruchomieniem nowej funkcjonalności w zakresie telefonii stacjonarnej, w ramach której zrealizowane zostaną: dostawa, montaż, uruchomienie, konfiguracja, testy i włączenie w sieć Zamawiającego urządzeń teleinformatycznych wraz z niezbędnymi robotami towarzyszącymi w budynku Urzędu Miejskiego w Gliwicach przy ul. Zwycięstwa 21. 2. Wykonawca zobowiązuje się, na warunkach określonych w wynegocjowanej umowie: 1) dostarczyć, zamontować nowe, odpowiednio skonfigurowane urządzenia teleinformatyczne, 2) przeprowadzić niezbędne prace związane z modernizacją i rozbudową infrastruktury telefonicznej, w tym instalacją dostarczonych urządzeń na poszczególnych piętrach Urzędu Miejskiego, w tym przeprowadzenie testów poprawności ich działania, 3) zapewnić pełną obsługę serwisową, naprawy, usuwanie usterek/awarii i nieprawidłowości, w tym wymianę części w ramach oraz w okresie udzielonej rękojmi i gwarancji mającą na celu utrzymanie w sprawności urządzeń dostarczonych w ramach umowy, 4) przeprowadzić szkolenia (instruktaż stanowiskowy) dla użytkowników dostarczonych aparatów telefonicznych VoIP.

II.4) Informacja o częściach zamówienia:


Zamówienie było podzielone na części:

nie

II.5) Główny Kod CPV:
32500000-8


Dodatkowe kody CPV:
32420000-3
SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów

nie

III.3) Informacje dodatkowe:

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
22/11/2018

IV.2) Całkowita wartość zamówienia

Wartość bez VAT
243219.03

Waluta

IV.3) INFORMACJE O OFERTACH
Liczba otrzymanych ofert:  1
w tym:
liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw:  1
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej:  0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej:  0
liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną:  0

IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0

IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie

Nazwa wykonawcy: Śląska Sieć Metropolitalna Sp. z o.o.
Email wykonawcy: biuro@ssm.silesia.pl
Adres pocztowy: ul. Bojkowska 35A
Kod pocztowy: 44-100
Miejscowość: Gliwice
Kraj/woj.: śląskie

Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą:
tak
Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
nie
Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:
nie

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM


Cena wybranej oferty/wartość umowy
299136.00
Oferta z najniższą ceną/kosztem 299136.00
Oferta z najwyższą ceną/kosztem 299136.00
Waluta: zł

IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa

Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom
nie

Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom:

IV.8) Informacje dodatkowe:


IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ


IV.9.1) Podstawa prawna

Postępowanie prowadzone jest w trybie  zamówienia z wolnej ręki  na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12) lit. a)-c)  ustawy Pzp.

IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu

Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Podstawę prawną udzielenia zamówienia Śląskiej Sieci Metropolitalnej Sp. z o.o. (dalej: ŚSM) stanowią przepisy art. 67 ust. 1 pkt 12) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 z późn. zm.). Wszystkie trzy przesłanki wymienione w lit. a)-c) przywołanego wyżej przepisu zostały spełnione łącznie, co uprawnia Zamawiającego do wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki. Uzasadnienie faktyczne: 1. ŚSM jest spółką prawa handlowego, wpisaną do rejestru przedsiębiorców KRS pod numerem 0000322774. Spółka ta została powołana w celu realizacji m.in. zadań własnych miasta Gliwice w zakresie telekomunikacji. Zamawiający niezaprzeczalnie sprawuje nad ww. Spółką skuteczną kontrolę, odpowiadającą kontroli sprawowanej nad własnymi jednostkami. Gmina Gliwice posiada całość udziałów ŚSM, w związku z czym Prezydent Miasta Gliwice pełni funkcję Zgromadzenia Wspólników spółki. Wpływ Gminy Gliwice na cele strategiczne ŚSM jest realny, wynika z faktu, że Gmina Gliwice posiada całość udziałów spółki, a jednemu udziałowi przypada jeden głos na Zgromadzeniu Wspólników, którego funkcję, zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 827) pełni Prezydent Miasta Gliwice. Gmina Gliwice nie jest ograniczona w wykonywaniu praw wynikających z przysługujących jej udziałów w ŚSM. Posiadane przez Gminę udziały ŚSM nie są przedmiotem zastawu ani użytkowania lub dzierżawy, a przysługujące Gminie prawo głosu na Zgromadzeniu Wspólników, wynikające z posiadanych udziałów, nie jest również w żaden inny sposób ograniczone. Akt założycielski Spółki nie przewiduje także ograniczeń co do prawa zbycia przez Gminę Gliwice posiadanych udziałów, innych niż zgoda Zgromadzenia Wspólników. Zgodnie z aktem założycielskim ŚSM (tekst jednolity wg stanu na dzień 12.09.2017 r. uwzględniający zmiany zaprotokołowane w akcie notarialnym Rep. A nr 4365/2017 z dnia 12 września 2017 r.) Zgromadzenie Wspólników powołuje i odwołuje członków Rady Nadzorczej spółki, co oznacza, że Zamawiający posiada trzech przedstawicieli w organie nadzoru spółki. Organ ten z kolei sprawuje stały nadzór nad ŚSM we wszystkich obszarach jej działalności. Rada Nadzorcza w szczególności powołuje i odwołuje członków Zarządu Spółki, ocenia sprawozdania zarządu z działalności Spółki i sprawozdanie finansowe za dany rok obrotowy, składa również Zgromadzeniu Wspólników sprawozdanie z wykonywania tych czynności. Organizację i sposób wykonywania czynności Rady określa regulamin Rady Nadzorczej, uchwalony na jej wniosek przez Zgromadzenie Wspólników. O dominującym wpływie Zamawiającego na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami ŚSM świadczą także inne kompetencje Zgromadzenia Wspólników, do których należą w szczególności: rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania Zarządu z działalności Spółki, sprawozdania finansowego, udzielenie absolutorium członkom organów Spółki z wykonania przez nich obowiązków, zmiana przedmiotu działalności Spółki, zatwierdzanie kierunków działalności gospodarczej Spółki, zatwierdzanie rocznych planów finansowych. Reasumując: została spełniona przesłanka określona w art. 67 ust. 1 pkt 12 lit. a) ustawy Pzp - Zamawiający sprawuje nad ŚSM kontrolę, odpowiadającą kontroli nad własnymi jednostkami, polegającą na dominującym wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami tej spółki. 2. Ponad 90% działalności ŚSM dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez Zamawiającego. ŚSM od momentu jej powołania działała na rzecz rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej i poszerzenia dostępu do szerokopasmowego Internetu na obszarze metropolii śląskiej. Oprócz zadań realizowanych na rzecz Zamawiającego, ŚSM realizowała również w dużej mierze usługi dla sektora prywatnego, m.in. rozwiązania z wielu obszarów nowoczesnych technologii, od dzierżawy elementów infrastruktury telekomunikacyjnej, przez rozwiązania IT, usługi serwerowe, telefonię IP, monitoring przemysłowy, po reklamę multimedialną i popularyzację umiejętności cyfrowych, doradztwo w zakresie innowacji, inwestorstwo zastępcze oraz outsourcing. W związku ze zmianą przepisów prawa zamówień publicznych ŚSM rozpoczęła w roku 2016 proces reorganizacji działalności, polegający na zredukowaniu udziału sektora prywatnego w przychodach spółki i koncentracji wykonywania zadań w głównej mierze na rzecz Miasta Gliwice. Reorganizacja objęła okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2016 r. W tym czasie Spółka dokonała rewizji źródeł uzyskiwania przychodów i podjęła decyzję o rezygnacji z uzyskiwania przychodów od innych podmiotów niż Zamawiający. W związku z faktem, że powyższa reorganizacja objęła zmianę zakresu działalności Spółki, Zamawiający ustalił procent działalności, o którym mowa w art. 67 ust. 1 pkt 12) lit. b) ustawy Pzp przy uwzględnieniu reguły wskazanej w art. 67 ust. 9 ustawy Pzp. Wspomniana reorganizacja i wprowadzone w jej wyniku zmiany w strukturze przychodów miały znaczący wpływ na dane finansowe ŚSM, co bezpośrednio przekłada się na okoliczność, iż dane dotyczące średniego przychodu za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia są nieadekwatne. Spółka ŚSM zrezygnowała z uzyskiwania przychodów od innych podmiotów w następujących dziedzinach swojej działalności: pełnienie funkcji inżyniera kontraktu oraz funkcji koordynatora technicznego. Podjęto również decyzję o rezygnacji ze świadczenia usług projektowania. W wyniku przeprowadzonej w 2016 r. reorganizacji i restrukturyzacji źródeł uzyskania przychodu podstawowa działalność ŚSM obecnie związana jest z wykonywaniem zadań powierzonych przez Miasto Gliwice na podstawie umów i porozumień sektora szeroko pojętych usług w sektorze telekomunikacyjnym. Wprowadzone zmiany sprawiły, że dostępne dane za okres poprzedzający wszczęcie postępowania utraciły przymiot adekwatności. W wyniku wprowadzonych zmian pozostałe przychody ŚSM (niewynikające z wykonywania zadań powierzonych przez Zamawiającego) stanowią niewielki procent realizowanych przez spółkę zadań i obejmują działalność reklamową, polegającą na emisji spotów reklamowych na ekranach LED oraz działalność związaną z wynajmem powierzchni masztu Radiostacji Gliwickiej. ŚSM nie uzyskuje żadnych innych, poza wymienionymi powyżej, przychodów od podmiotów zewnętrznych. Dokonana reorganizacja miała wpływ na dane finansowe podmiotu, w tym na zmianę struktury przepływów finansowych ŚSM. Do 31 grudnia 2016 r. (zakończenie procesu reorganizacji) udział przychodów pochodzących z realizacji innych zadań niż tych powierzonych przez Miasto stanowił: a.ok. 58,06 % ogółu przychodów w 2015 r., b.ok. 29,03 % ogółu przychodów w 2016 r. c.w roku 2017 r. przychód z realizacji tych innych zadań wyniósł ok. 3,59%. Przychody z realizacji innych zadań niż tych powierzonych przez Miasto stanowiły do momentu zakończenia reorganizacji w ŚSM znaczącą część w odniesieniu do ogółu przychodów - co potwierdzają wskazane wyżej wskaźniki finansowe z poprzednich lat (2015 - 2016). Po przeprowadzonej reorganizacji, wskaźniki te uległy zmianie. Potwierdza to okoliczność, że dane historyczne, uwzględniające okres 3 lat poprzedzających udzielenie zamówienia, są nieadekwatne do obliczania procentu działalności, o którym mowa w art. 67 ust. 1 pkt 12) lit. b) ustawy Pzp, na podstawie art. 67 ust. 8. Z uwagi na wykazaną nieadekwatność danych sprzed reorganizacji, do obliczenia procentu działalności w celu potwierdzania spełniania przesłanki ustawowej posłużono się prognozą handlowej na lata 2018-2021. Wpływy odzwierciedlone w strukturze przychodów prognozy handlowej ŚSM są ściśle związane z konkretnymi umowami i porozumieniami zawartymi z Zamawiającym celem wykonywania szeregu powierzonych zadań. Średni przychód spółki z działalności dotyczącej wykonywania przez tę spółkę zadań powierzonych przez Miasto Gliwice wyniesie 94,5% wszystkich przychodów (w roku 2018 r. przychód z takiej działalności wyniesie 94,88%, a w roku 2019, 2020 i 2021 wyniesie 94,38% wszystkich przychodów). 3. W kontrolowanej osobie prawnej nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego, co potwierdza wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym. W ŚSM nie ma udziału kapitału prywatnego, a całość udziałów posiada Gmina Gliwice. Wszystkie trzy przesłanki wymienione w art. 67 ust. 1 pkt 12) lit. a)-c) ustawy Pzp zostały spełnione łącznie, co uprawnia Zamawiającego do wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki.
 
Copyright © 2010 Urząd Zamówień Publicznych