zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Adres: Ul. Wieniecka 49, 87-800 Włocławek, woj. kujawsko-pomorskie
Dane kontaktowe: email: szpital_wloclawek@interia.pl
tel: 54 412 94 13
fax: 54 412 94 13
Dane postępowania
ID postępowania: 6593720130
Data publikacji zamówienia: 2013-04-29
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.szpital.wloclawek.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
79100000-5 Usługi prawnicze
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Świadczenie kompleksowych usług prawniczych, z wyłączeniem usług polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami powszechnym i Sądem Najwyższym, w ramach stałej obsługi prawnej i doradztwa prawnego we wszystkich kwestiach prawn Kancelaria Radcy Prawnego Violetta Wasielak - Winkler ul. Sieroca 21a/13 85-113 Bydgoszcz Kancelaria Radcy Prawnego Katarzyna Rybarczyk
Osielsko
885 600,00
0,32
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2013-05-07
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
791000005
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
885 600,00 zł
Minimalna złożona oferta:
885 600,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
885 600,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
885 600,00 zł


Włocławek: Świadczenie kompleksowych usług prawniczych, z wyłączeniem usług polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami powszechnym i Sądem Najwyższym, w ramach stałej obsługi prawnej i doradztwa prawnego we wszystkich kwestiach prawnych związanych z działalnością Zamawiającego.


Numer ogłoszenia: 65937 - 2013; data zamieszczenia: 30.04.2013

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Włocławku, Ul. Wieniecka 49, 87-800 Włocławek, woj. kujawsko-pomorskie, tel. 54 412 94 13, faks 54 412 94 13 , strona internetowa www.szpital.wloclawek.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie kompleksowych usług prawniczych, z wyłączeniem usług polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami powszechnym i Sądem Najwyższym, w ramach stałej obsługi prawnej i doradztwa prawnego we wszystkich kwestiach prawnych związanych z działalnością Zamawiającego..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Świadczenie kompleksowych usług prawniczych,z wyłączeniem usług polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami powszechnym i Sądem Najwyższym, w ramach stałej obsługi prawnej i doradztwa prawnego we wszystkich kwestiach prawnych związanych z działalnością Zamawiającego..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.10.00.00-5.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia z wolnej ręki są usługi prawnicze, które zaliczają się do usług o charakterze niepriorytetowym, zgodnie z wykazem zawartym w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 roku w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym. Na podstawie art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku prawo zamówień publicznych, w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym, zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z wolnej ręki, nawet jeżeli nie występują przesłanki stosowania tych trybów, jeżeli jednak zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności: 1. naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków, 2. naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań, 3. poniesieniem straty w mieniu publicznym, 4. uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Wykładnia przywołanego przepisu art. 5 ust. 1a Ustawy, wskazuje na możliwość zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki w takiej sytuacji, gdy zamawiający w sposób obiektywny będzie w stanie uzasadnić w szczególności, że nie ma możliwości udzielenia danego zamówienia w innym trybie niż tryby przetargowe oraz tryb negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej, a także - jak się wydaje - zapytania o cenę, a ewentualne udzielenie zamówienia w tych trybach będzie wywoływało określone, negatywne de facto skutki dla zamawiającego (uchwała KIO z dnia 13 maja 2011 r., KIO/KD 37/11). Zamawiający w konkretnym przypadku poddał szczegółowej analizie możliwość zastosowania trybu z wolnej ręki do udzielenie zamówienia na usługi prawnicze. Mianowicie : 1. Zamawiający jest nowym podmiotem leczniczym, powstałym z dniem 4 kwietnia 2013 roku z połączenia Szpitala Wojewódzkiego we Włocławku i SPZOZ Stacji Pogotowia Ratunkowego we Włocławku. W związku z powyższym cały zakres działalności Szpitala w trybie natychmiastowym lub pilnym musi zostać na nowo przygotowany lub dostosowany od strony formalno-prawnej do nowego podmiotu. Powyższe dotyczy w szczególności konieczności natychmiastowego: a. przygotowania wewnętrznych aktów prawnych : Regulaminu wynagradzania, Regulaminu ZFŚS, Regulaminu Pracy, Regulaminu organizacyjnego, w tym regulacji prawnej dotyczącej udzielania odpłatnych świadczeń zdrowotnych, regulaminu procedury konkursowej dotyczącej praktyk zawodowych oraz badań diagnostycznych, polityki bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych osobowych, w tym zasad udostępniania dokumentacji medycznej, weryfikacji regulaminu Rady Społecznej b. zweryfikowania zamówień publicznych - poprzez przeprowadzenie audytu zamówień publicznych, opracowania nowego systemu udzielania zamówień publicznych, wzorcowej dokumentacji postepowania, opracowania procedury planu wydatków i planu zamówień publicznych. c. zweryfikowania i przygotowania procedury zawierania umów na prowadzenie badań klinicznych, d. opracowania procedur dotyczących zgłoszeń roszczenia odszkodowawczego, wprowadzenia kontroli zarządczej, analizy uregulowań dotyczących postępowania ze zwłokami, spraw mieszkaniowych i spraw kadrowych. W dacie zarejestrowania Zamawiającego nie była znana skala koniecznych zmian i wprowadzenia nowych regulacji, nie było też wiadomo czy wewnętrzna obsługa prawna przejęta od Szpitala Wojewódzkiego we Włocławku i SPZOZ Stacji Pogotowia Ratunkowego we Włocławku będzie w stanie dokonać takich zmian. W okresie około dwóch tygodni ustalone zostały pilne, często wymagające natychmiastowego przygotowania zadania oraz ustalone zostało, iż dotychczasowa obsługa prawna nie jest w stanie zrealizować zadań w terminie, zgodnie z ustalonym przez Zamawiającego harmonogramem. Ze względu na fakt podwójnych regulacji w zakresach m.in. pracowniczych i zamówień publicznych, zaistniały sytuacje, grożące Zamawiającemu znaczną szkodą. Powstały kwestie związane m.in. z konsolidacją planów zamówień publicznych i progiem w jakim zamówienia mają być udzielane oraz z nabywaniem uprawnień pracowniczych. Powstała konieczność ogłoszenia postępowania na udzielanie świadczeń zdrowotnych przez praktyki zawodowe, które musi zostać poprzedzone opracowaniem regulaminu udzielania tych świadczeń. W powyższych zakresach nie jest możliwym, bez spowodowania szkody po stronie Zamawiającego, dalsze jego funkcjonowanie bez natychmiastowego wdrożenia prac nad realizacją ww. zadań zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Zamawiającego. W tym stanie faktycznym Zamawiający, biorąc pod uwagę, iż istnieje możliwość skrócenia terminu składania ofert w przetargu nieograniczonym ustalił, iż procedura zostałaby znacznie wydłużona na etapie przygotowania postępowania i pełnej dokumentacji przetargowej tudzież nie można wykluczyć kierowania do Zamawiającego wniosków o wyjaśnienie treści siwz oraz jego zmianę, co de facto znacząco może wydłużyć okres na składanie ofert. Sam fakt możliwości skrócenia okresu na składanie ofert nie przyspieszy momentu udzielenia zamówienia, a nadmierne jego skrócenie z drugiej strony niewyczyłoby sens prowadzenia postępowania konkurencyjnego. W okolicznościach w jakich znalazł się Zamawiający, udzielenie zamówienia w trybach przetargowych oraz trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej oraz zapytania o cenę - faktycznie nie jest możliwe, z tego powodu iż wywołałoby negatywne konsekwencje prawne i finansowe dla Zamawiającego. Udzielenie zamówienia na usługi niepriorytetowe musi pozostawać w związku z zadaniami zamawiającego, co do których zachodzi konieczność ich wykonania w określonym czasie. Czas ten musi być na tyle krótki, że zamawiający nie będzie w stanie przeprowadzić postępowania w innym trybie niż zamówienie z wolnej ręki lub negocjacje bez ogłoszenia bez uszczerbku dla terminowości realizacji nałożonego na niego zadania. Sytuacja powyższa odnosi się wprost do zamawiającego. Zamawiający wskazuje, iż wybór trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki na usługi prawnicze w danej sytuacji faktycznej jest decyzją konieczną i w pełni uzasadnioną ze względu na przestrzeganie zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków oraz dokonywanie wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Decyzja ta ma na celu zapobieżenie wystąpieniu strat w mieniu publicznym oraz uniemożliwiłoby terminową realizację zadań.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Kancelaria Radcy Prawnego Violetta Wasielak - Winkler ul. Sieroca 21a/13 85-113 Bydgoszcz Kancelaria Radcy Prawnego Katarzyna Rybarczyk, ul. Tatarakowa 2, 86-031 Osielsko, kraj/woj. kujawsko-pomorskie.


Włocławek: Świadczenie kompleksowych usług prawniczych, z wyłączeniem usług polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami powszechnym i Sądem Najwyższym, w ramach stałej obsługi prawnej i doradztwa prawnego we wszystkich kwestiach prawnych związanych z działalnością Zamawiającego.


Numer ogłoszenia: 178434 - 2013; data zamieszczenia: 07.05.2013

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 65937 - 2013r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Włocławku, Ul. Wieniecka 49, 87-800 Włocławek, woj. kujawsko-pomorskie, tel. 54 412 94 13, faks 54 412 94 13.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie kompleksowych usług prawniczych, z wyłączeniem usług polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami powszechnym i Sądem Najwyższym, w ramach stałej obsługi prawnej i doradztwa prawnego we wszystkich kwestiach prawnych związanych z działalnością Zamawiającego..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Świadczenie kompleksowych usług prawniczych, z wyłączeniem usług polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami powszechnym i Sądem Najwyższym, w ramach stałej obsługi prawnej i doradztwa prawnego we wszystkich kwestiach prawnych związanych z działalnością Zamawiającego..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.10.00.00-5.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
07.05.2013.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Violetta Wasielak - Winkler ul. Sieroca 21a/13 85-113 Bydgoszcz Kancelaria Radcy Prawnego Katarzyna Rybarczyk, ul. Tatarakowa 2, 86-031 Osielsko, kraj/woj. kujawsko-pomorskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 591552,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    885600,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    885600,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    885600,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia z wolnej ręki są usługi prawnicze, które zaliczają się do usług o charakterze niepriorytetowym, zgodnie z wykazem zawartym w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 roku w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym. Na podstawie art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku prawo zamówień publicznych, w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym, zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z wolnej ręki, nawet jeżeli nie występują przesłanki stosowania tych trybów, jeżeli jednak zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności: 1. naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków, 2. naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań, 3. poniesieniem straty w mieniu publicznym, 4. uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Wykładnia przywołanego przepisu art. 5 ust. 1a Ustawy, wskazuje na możliwość zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki w takiej sytuacji, gdy zamawiający w sposób obiektywny będzie w stanie uzasadnić w szczególności, że nie ma możliwości udzielenia danego zamówienia w innym trybie niż tryby przetargowe oraz tryb negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej, a także - jak się wydaje - zapytania o cenę, a ewentualne udzielenie zamówienia w tych trybach będzie wywoływało określone, negatywne de facto skutki dla zamawiającego (uchwała KIO z dnia 13 maja 2011 r., KIO/KD 37/11). Zamawiający w konkretnym przypadku poddał szczegółowej analizie możliwość zastosowania trybu z wolnej ręki do udzielenie zamówienia na usługi prawnicze. Mianowicie : 1. Zamawiający jest nowym podmiotem leczniczym, powstałym z dniem 4 kwietnia 2013 roku z połączenia Szpitala Wojewódzkiego we Włocławku i SPZOZ Stacji Pogotowia Ratunkowego we Włocławku. W związku z powyższym cały zakres działalności Szpitala w trybie natychmiastowym lub pilnym musi zostać na nowo przygotowany lub dostosowany od strony formalno-prawnej do nowego podmiotu. Powyższe dotyczy w szczególności konieczności natychmiastowego: a. przygotowania wewnętrznych aktów prawnych : Regulaminu wynagradzania, Regulaminu ZFŚS, Regulaminu Pracy, Regulaminu organizacyjnego, w tym regulacji prawnej dotyczącej udzielania odpłatnych świadczeń zdrowotnych, regulaminu procedury konkursowej dotyczącej praktyk zawodowych oraz badań diagnostycznych, polityki bezpieczeństwa w zakresie ochrony danych osobowych, w tym zasad udostępniania dokumentacji medycznej, weryfikacji regulaminu Rady Społecznej b. zweryfikowania zamówień publicznych - poprzez przeprowadzenie audytu zamówień publicznych, opracowania nowego systemu udzielania zamówień publicznych, wzorcowej dokumentacji postepowania, opracowania procedury planu wydatków i planu zamówień publicznych. c. zweryfikowania i przygotowania procedury zawierania umów na prowadzenie badań klinicznych, d. opracowania procedur dotyczących zgłoszeń roszczenia odszkodowawczego, wprowadzenia kontroli zarządczej, analizy uregulowań dotyczących postępowania ze zwłokami, spraw mieszkaniowych i spraw kadrowych. W dacie zarejestrowania Zamawiającego nie była znana skala koniecznych zmian i wprowadzenia nowych regulacji, nie było też wiadomo czy wewnętrzna obsługa prawna przejęta od Szpitala Wojewódzkiego we Włocławku i SPZOZ Stacji Pogotowia Ratunkowego we Włocławku będzie w stanie dokonać takich zmian. W okresie około dwóch tygodni ustalone zostały pilne, często wymagające natychmiastowego przygotowania zadania oraz ustalone zostało, iż dotychczasowa obsługa prawna nie jest w stanie zrealizować zadań w terminie, zgodnie z ustalonym przez Zamawiającego harmonogramem. Ze względu na fakt podwójnych regulacji w zakresach m.in. pracowniczych i zamówień publicznych, zaistniały sytuacje, grożące Zamawiającemu znaczną szkodą. Powstały kwestie związane m.in. z konsolidacją planów zamówień publicznych i progiem w jakim zamówienia mają być udzielane oraz z nabywaniem uprawnień pracowniczych. Powstała konieczność ogłoszenia postępowania na udzielanie świadczeń zdrowotnych przez praktyki zawodowe, które musi zostać poprzedzone opracowaniem regulaminu udzielania tych świadczeń. W powyższych zakresach nie jest możliwym, bez spowodowania szkody po stronie Zamawiającego, dalsze jego funkcjonowanie bez natychmiastowego wdrożenia prac nad realizacją ww. zadań zgodnie z harmonogramem ustalonym przez Zamawiającego. W tym stanie faktycznym Zamawiający, biorąc pod uwagę, iż istnieje możliwość skrócenia terminu składania ofert w przetargu nieograniczonym ustalił, iż procedura zostałaby znacznie wydłużona na etapie przygotowania postępowania i pełnej dokumentacji przetargowej tudzież nie można wykluczyć kierowania do Zamawiającego wniosków o wyjaśnienie treści siwz oraz jego zmianę, co de facto znacząco może wydłużyć okres na składanie ofert. Sam fakt możliwości skrócenia okresu na składanie ofert nie przyspieszy momentu udzielenia zamówienia, a nadmierne jego skrócenie z drugiej strony niewyczyłoby sens prowadzenia postępowania konkurencyjnego. W okolicznościach w jakich znalazł się Zamawiający, udzielenie zamówienia w trybach przetargowych oraz trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej oraz zapytania o cenę - faktycznie nie jest możliwe, z tego powodu iż wywołałoby negatywne konsekwencje prawne i finansowe dla Zamawiającego. Udzielenie zamówienia na usługi niepriorytetowe musi pozostawać w związku z zadaniami zamawiającego, co do których zachodzi konieczność ich wykonania w określonym czasie. Czas ten musi być na tyle krótki, że zamawiający nie będzie w stanie przeprowadzić postępowania w innym trybie niż zamówienie z wolnej ręki lub negocjacje bez ogłoszenia bez uszczerbku dla terminowości realizacji nałożonego na niego zadania. Sytuacja powyższa odnosi się wprost do zamawiającego. Zamawiający wskazuje, iż wybór trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki na usługi prawnicze w danej sytuacji faktycznej jest decyzją konieczną i w pełni uzasadnioną ze względu na przestrzeganie zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków oraz dokonywanie wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Decyzja ta ma na celu zapobieżenie wystąpieniu strat w mieniu publicznym oraz uniemożliwiłoby terminową realizację zadań.