zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Adres: ul. gen. Leopolda Okulickiego , 26-601 Radom, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: radom@psse.waw.pl
tel: 48 345 15 89 wew. 35
fax: 48 333 20 23
Dane postępowania
ID postępowania: 17130420150
Data publikacji zamówienia: 2015-07-08
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.psse.waw.pl/radom Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
45000000-7 Roboty budowlane
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przy ul. Okulickiego 9 D w Radomiu - trzeci etap - zamówienie dodatkowe ROSA-BUD Spółka Akcyjna
Radom
633 000,00
0,28
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2015-07-15
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
450000007
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
633 000,00 zł
Minimalna złożona oferta:
633 000,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
633 000,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
633 000,00 zł


Radom: Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej - III etap przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu - zamówienie dodatkowe


Numer ogłoszenia: 171304 - 2015; data zamieszczenia: 09.07.2015

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Radomiu, ul. Aleksandrowicza 5, 26-617 Radom, woj. mazowieckie, tel. 48 345 15 89 wew. 35, faks 48 333 20 23 , strona internetowa www.psse.waw.pl/radom


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa terenowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej - III etap przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu - zamówienie dodatkowe.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiot zamówienia dodatkowego obejmuje: zmiana zagospodarowania terenu, wykonanie systemu kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła przy wykorzystaniu różnicowania ciśnień metodą podwyższania ciśnień celem zabezpieczenia przed zadymieniem pionowych dróg ewakuacyjnych klatki schodowej wejściowej i dostosowanie w/w rozwiązań do obowiązujących przepisów prawa, wykonaniem dodatkowej instalacji elektrycznej wewnętrznej (gniazda siłowe i gniazda DATA, instalacja sieci logicznej i instalacja kontroli dostępu) związanej z rozszerzeniem zakresu badań laboratoryjnych przez PSSE w Radomiu (dopalacze, suplementy diety, kosmetyki).


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.00.00.00-7.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    W trakcie realizacji zamówienia publicznego o nazwie Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu - trzeci etap zaistniały okoliczności uzasadniające wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia z wolnej ręki, stosownie do uregulowań zawartych w art. 67 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z cytowanym przepisem: Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: 5)w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: a)z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub b)wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego; Na wstępie należy zauważyć, iż w niniejszej sprawie spełniona jest przesłanka dotycząca wartości zamówienia z wolnej ręki - jego szacunkowa wartość to około 8 % wartości zamówienia podstawowego. Ponadto w niniejszym przypadku uzasadnione są dalsze przesłanki zawarte w omawianym przepisie tj. powiązanie techniczne, gospodarcze i funkcjonalne pomiędzy wykonaniem zamówienia podstawowego, a wykonaniem zamówienia dodatkowego. Uzasadnienie spełnienia wyboru przesłanek zamówienia z wolnej ręku uzasadniają okoliczności faktyczne i prawne niniejszej sprawy. Realizacja prac z zakresu objętych zamówieniem dodatkowym nie była możliwa do przewidzenia na etapie zamówienia dodatkowego. Konieczność realizacji dodatkowych prac wynikła dopiero w trakcie realizacji zamówienia podstawowego i była spowodowana niemożliwymi do przewidzenia okolicznościami takimi jak m. in. decyzja Prezydenta Miasta Radomia o budowie w 2015 r. nowego odcinka ul. Piwnej, stanowiącą inny dojazd do budynku nowo budowanej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu. Ponadto w tracie realizacji zamówienia podstawowego okazało się, że mający znajdować się w nowym budynku Odział Laboratoryjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu, będzie realizować całkiem nowe i odmienne niż dotychczas wykonywane, zadania. Oddział Laboratoryjny po przeniesieniu do nowej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu ma realizować dodatkowo takie zadania jak badanie środków zastępczych (w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, popularnie określanych mianem (dopalaczy), kwestia rozszerzenia zadań Oddziału Laboratoryjnego PSSE w Radomiu o badanie środków zastępczych została poruszona m. in. w piśmie Pana Marka Posobkiewicza, Głównego Inspektora Sanitarnego znak: GIS-ŚZ-074-31/TB/14 z dnia 10 września 2014 roku do Pani Marii Pawlak Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie) oraz suplementów diety - środków spożywczych mających na celu uzupełnienie diety, ale nie będących produktami leczniczymi - (w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia) oraz o inne zadania. Warto zauważyć, iż żadne inne laboratorium funkcjonujące przy powiatowej lub wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej w Polsce nie prowadzi badań środków zastępczych. Dlatego laboratorium w nowej siedzibie Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu, w strukturze inspekcji sanitarnej, będzie jedynym lub jednym z dwóch laboratoriów wykonujących takie zadania w Polsce. Odnosząc się szczegółowiej do opisanych na wstępie okoliczności, należy podkreślić, że po rozpoczęciu robót związanych z budową nowej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu, w związku z realizacją w roku 2015 przez Gminę Miasta Radomia przebudowy i przedłużenia ulicy Piwnej oraz wykonaniem dojazdu do budowanej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej od strony południowej działki nr 80/5, 80/4, 79/4 zachodzi konieczność wykonania dodatkowych robót w zakresie zagospodarowania terenu niniejszej działki. W ramach w/w robót należy wykonać dodatkową furtkę i bramę wjazdową oraz nowy układ komunikacyjny na terenie posesji w celu poprawy warunków dojazdu do posesji i bezpieczeństwa pożarowego oraz w związku ze zmianą rzędnych terenu przyległego do budynku wykonanie nowej okładziny cokołu z materiałów kamiennych. Natomiast nawiązując do wspomnianej konieczności dostosowania pomieszczeń laboratoryjnych do nowych potrzeb wynikających z rozszerzenia zakresu badań laboratoryjnych przez PSSE w Radomiu (dopalacze, suplementy diety, kosmetyki) oraz związanych z tym przewidywanym zakupem urządzeń laboratoryjnych, to niezbędne będzie wykonanie dodatkowej instalacji elektrycznej wewnętrzne (gniazda siłowe i gniazda DATA, instalacja sieci logicznej i instalacja kontroli dostępu). Dodatkowo w związku z potrzebą podłączenia nowej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej do systemu monitoringu przeciw pożarowego Państwowej Straży Pożarnej w Radomiu niezbędna jest konieczność, wykonania dodatkowych robót w zakresie systemu wentylacji kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła dostosowującego klatki schodowe i drogi ewakuacyjne do obowiązujących przepisów przeciwpożarowych. Wykonanie niniejszych prac jest niezbędne, gdyż niemożliwe byłoby oddanie obiektu do użytkowania ze względu na wymogi obowiązującego prawa w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Ponadto warto podkreślić, że teren budowy, zgodnie z prawem budowlanym, jest w dyspozycji Wykonawcy realizującego zamówienie podstawowe. Okoliczności faktyczne opisane powyżej, zostały szczegółowo opisane w protokole konieczności z dnia 25 czerwca 2015 r. Należy także zauważyć, że w praktyce nie ma możliwości realizacji praz przez inny podmiot bez poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów przez Zamawiającego. Ponadto tylko w przypadku udzielenia zamówienia dodatkowego dotychczasowemu Wykonawcy Zamawiający nie zostanie pozbawiony pełni uprawnień (także finansowych) z tytułu rękojmi, gwarancji oraz kar umownych. Rozdzielenie odpowiedzialności za całość wykonywanych robót pomiędzy dwóch Wykonawców byłoby w praktyce nie możliwe i prowadziłoby do rozmycia odpowiedzialności pomiędzy Wykonawców i do niemożliwości wyegzekwowania uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji wobec któregokolwiek z nich. Tryb zamówienia z wolniej ręki jest trybem przewidzianym w ustawie prawo zamówień publicznych w drodze pewnego wyjątku. Jak zauważył A. Kidyba: Na zakończenie jedynie należy zauważyć, iż najbliższy cywilistycznej zasadzie swobody umów sposób kształtowania treści umowy obecny jest w trybie zamówienia z wolnej ręki, w którym, zgodnie z art. 66 ust. 1 p.z.p., treść ta jest rezultatem negocjacji zamawiającego, prowadzonych z jednym wykonawcą. Ustawodawca jednak dopuścił stosowanie tego trybu jedynie wyjątkowo, wyłącznie w przypadkach wskazanych w art. 67 ust. 1 p.z.p., gdy zastosowanie procedur konkurencyjnych jest niemożliwe lub niecelowe. (A. Kidyba, Skarb Państwa a działalność gospodarcza, - źródło cytowania - Lex.) Niemniej jednak, jak wykazano powyżej, okoliczności niniejszej sprawy uzasadniają zastosowanie wspomnianego trybu. Konkludując należy potwierdzić, że z przyczyn technicznych i organizacyjnych nie jest możliwe rozdzielenie zamówienia podstawowego od zakresu prac przewidzianych w zamówieniu dodatkowym. Okoliczności które wystąpiły nie były możliwe do przewidzenia na etapie udzielenia zamówienia podstawowego, gdyż ujawnione zostały w trakcie realizacji robót podstawowych. Ponadto do realizacji całości inwestycji, czyli wykonania zamówienia podstawowego, niezbędne jest wykonanie zamówienia dodatkowego. Dlatego spełnione są, cytowane wcześniej, przesłanki do udzielenia zamówienia z wolnej ręki, stosownie do uregulowań zawartych w art. 67 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


Część NR:
3   

Nazwa:
Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej - III etap przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu - zamówienie dodatkowe


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • ROSA-BUD Spółka Akcyjna, ul. Gazowa 5/7, 26-600 Radom, kraj/woj. mazowieckie.


Radom: Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przy ul. Okulickiego 9 D w Radomiu - trzeci etap - zamówienie dodatkowe


Numer ogłoszenia: 177672 - 2015; data zamieszczenia: 15.07.2015

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 171304 - 2015r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Radomiu, ul. Aleksandrowicza 5, 26-617 Radom, woj. mazowieckie, tel. 48 345 15 89 wew. 35, faks 48 333 20 23.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa terenowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przy ul. Okulickiego 9 D w Radomiu - trzeci etap - zamówienie dodatkowe.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiot zamówienia dodatkowego obejmuje: zmianę zagospodarowania terenu, wykonanie systemu kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła przy wykorzystaniu różnicowania ciśnień metodą podwyższania ciśnień celem zabezpieczenia przed zadymieniem pionowych dróg ewakuacyjnych klatki schodowej wejściowej i dostosowanie w/w rozwiązań do obowiązujących przepisów prawa, wykonaniem dodatkowej instalacji elektrycznej wewnętrznej (gniazda siłowe i gniazda DATA, instalacja sieci logicznej i instalacja kontroli dostępu) związanej z rozszerzeniem zakresu badań laboratoryjnych przez PSSE w Radomiu (dopalacze, suplementy diety, kosmetyki)..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.00.00.00-7.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
14.07.2015.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • ROSA-BUD Spółka Akcyjna, ul. Gazowa 5/7, 26-600 Radom, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 544329,71 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    633000,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    633000,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    633000,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    W trakcie realizacji zamówienia publicznego o nazwie Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu - trzeci etap zaistniały okoliczności uzasadniające wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia z wolnej ręki, stosownie do uregulowań zawartych w art. 67 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z cytowanym przepisem: Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: 5)w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: a)z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub b)wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Na wstępie należy zauważyć, iż w niniejszej sprawie spełniona jest przesłanka dotycząca wartości zamówienia z wolnej ręki - jego szacunkowa wartość to około 8 % wartości zamówienia podstawowego. Ponadto w niniejszym przypadku uzasadnione są dalsze przesłanki zawarte w omawianym przepisie tj. powiązanie techniczne, gospodarcze i funkcjonalne pomiędzy wykonaniem zamówienia podstawowego, a wykonaniem zamówienia dodatkowego. Uzasadnienie spełnienia wyboru przesłanek zamówienia z wolnej ręku uzasadniają okoliczności faktyczne i prawne niniejszej sprawy. Realizacja prac z zakresu objętych zamówieniem dodatkowym nie była możliwa do przewidzenia na etapie zamówienia dodatkowego. Konieczność realizacji dodatkowych prac wynikła dopiero w trakcie realizacji zamówienia podstawowego i była spowodowana niemożliwymi do przewidzenia okolicznościami takimi jak m. in. decyzja Prezydenta Miasta Radomia o budowie w 2015 r. nowego odcinka ul. Piwnej, stanowiącą inny dojazd do budynku nowo budowanej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu. Ponadto w tracie realizacji zamówienia podstawowego okazało się, że mający znajdować się w nowym budynku Odział Laboratoryjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu, będzie realizować zupełnie nowe i odmienne niż dotychczas wykonywane, zadania. Oddział Laboratoryjny po przeniesieniu do nowej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu ma realizować dodatkowo takie zadania jak badanie środków zastępczych (w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, popularnie określanych mianem (dopalaczy), kwestia rozszerzenia zadań Oddziału Laboratoryjnego PSSE w Radomiu o badanie środków zastępczych została poruszona m. in. w piśmie Pana Marka Posobkiewicza, Głównego Inspektora Sanitarnego znak: GIS-ŚZ-074-31/TB/14 z dnia 10 września 2014 roku do Pani Marii Pawlak Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie) oraz suplementów diety - środków spożywczych mających na celu uzupełnienie diety, ale nie będących produktami leczniczymi - (w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia) oraz o inne zadania. Warto zauważyć, iż żadne inne laboratorium funkcjonujące przy Powiatowej lub Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Polsce nie prowadzi badań środków zastępczych. Dlatego laboratorium w nowej siedzibie Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu, w strukturze inspekcji sanitarnej, będzie jedynym lub jednym z dwóch laboratoriów wykonujących takie zadania w Polsce. Odnosząc się szczegółowiej do opisanych na wstępie okoliczności, należy podkreślić, że po rozpoczęciu robót związanych z budową nowej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu, w związku z realizacją w roku 2015 przez Gminę Miasta Radomia przebudowy i przedłużenia ulicy Piwnej oraz wykonaniem dojazdu do budowanej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej od strony południowej działki nr 80/5, 80/4, 79/4 zachodzi konieczność wykonania dodatkowych robót w zakresie zagospodarowania terenu niniejszej działki. W ramach w/w robót należy wykonać dodatkową furtkę i bramę wjazdową oraz nowy układ komunikacyjny na terenie posesji w celu poprawy warunków dojazdu do posesji i bezpieczeństwa pożarowego oraz w związku ze zmianą rzędnych terenu przyległego do budynku wykonanie nowej okładziny cokołu z materiałów kamiennych. Natomiast nawiązując do wspomnianej konieczności dostosowania pomieszczeń laboratoryjnych do nowych potrzeb wynikających z rozszerzenia zakresu badań laboratoryjnych przez PSSE w Radomiu (dopalacze, suplementy diety, kosmetyki) oraz związanych z tym przewidywanym zakupem urządzeń laboratoryjnych, niezbędne będzie wykonanie dodatkowej instalacji elektrycznej wewnętrzne (gniazda siłowe i gniazda DATA, instalacja sieci logicznej i instalacja kontroli dostępu). Dodatkowo w związku z potrzebą podłączenia nowej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej do systemu monitoringu przeciw pożarowego Państwowej Straży Pożarnej w Radomiu zaistniała konieczność wykonania dodatkowych robót w zakresie systemu wentylacji kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła dostosowującego klatki schodowe i drogi ewakuacyjne do obowiązujących przepisów przeciwpożarowych. Wykonanie niniejszych prac jest niezbędne, gdyż niemożliwe byłoby oddanie obiektu do użytkowania ze względu na wymogi obowiązującego prawa w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Ponadto warto podkreślić, że teren budowy, zgodnie z prawem budowlanym, jest w dyspozycji Wykonawcy realizującego zamówienie podstawowe. Okoliczności faktyczne opisane powyżej, zostały szczegółowo opisane w protokole konieczności z dnia 25 czerwca 2015 r. Należy także zauważyć, że w praktyce nie ma możliwości realizacji prac przez inny podmiot bez poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów przez Zamawiającego. Ponadto tylko w przypadku udzielenia zamówienia dodatkowego dotychczasowemu Wykonawcy Zamawiający nie zostanie pozbawiony pełni uprawnień (także finansowych) z tytułu rękojmi, gwarancji oraz kar umownych. Rozdzielenie odpowiedzialności za całość wykonywanych robót pomiędzy dwóch Wykonawców byłoby w praktyce nie możliwe i prowadziłoby do rozmycia odpowiedzialności pomiędzy Wykonawców i do niemożliwości wyegzekwowania uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji wobec któregokolwiek z nich. Tryb zamówienia z wolniej ręki jest trybem przewidzianym w ustawie Prawo zamówień publicznych w drodze pewnego wyjątku. Jak zauważył A. Kidyba: Na zakończenie jedynie należy zauważyć, iż najbliższy cywilistycznej zasadzie swobody umów sposób kształtowania treści umowy obecny jest w trybie zamówienia z wolnej ręki, w którym, zgodnie z art. 66 ust. 1 P.z.p., treść ta jest rezultatem negocjacji zamawiającego, prowadzonych z jednym wykonawcą. Ustawodawca jednak dopuścił stosowanie tego trybu jedynie wyjątkowo, wyłącznie w przypadkach wskazanych w art. 67 ust. 1 P.z.p., gdy zastosowanie procedur konkurencyjnych jest niemożliwe lub niecelowe. (A. Kidyba, Skarb Państwa a działalność gospodarcza, - źródło cytowania - Lex.) Niemniej jednak, jak wykazano powyżej, okoliczności niniejszej sprawy uzasadniają zastosowanie wspomnianego trybu. Konkludując należy potwierdzić, że z przyczyn technicznych i organizacyjnych nie jest możliwe rozdzielenie zamówienia podstawowego od zakresu prac przewidzianych w zamówieniu dodatkowym. Okoliczności które wystąpiły nie były możliwe do przewidzenia na etapie udzielenia zamówienia podstawowego, gdyż ujawnione zostały w trakcie realizacji robót podstawowych. Ponadto do realizacji całości inwestycji, czyli wykonania zamówienia podstawowego, niezbędne jest wykonanie zamówienia dodatkowego. Dlatego spełnione są, cytowane wcześniej, przesłanki do udzielenia zamówienia z wolnej ręki, stosownie do uregulowań zawartych w art. 67 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.