Informacje o przetargu
Wykonanie chodnika na drodze powiatowej nr 1459 D w miejscowości Sątok – etap 4
Opis przedmiotu przetargu: Przewidywany zakres robót: 1) Roboty przygotowawcze i ziemne, 2) Roboty nawierzchniowe, 3) Roboty towarzyszące. Zakres robót. Roboty ziemne – korytowanie pod chodnik, zjazdy, poszerzenie jezdni, wykonanie nasypów, ścinka poboczy, pogłębianie rowów. Regulacja 2 sztuk wpustów kanalizacji deszczowej. Zjazdy o szerokości jak na planie zagospodarowania terenu od krawędzi jezdni do granicy pasa drogowego, spadek dostosowany do warunków terenowych. Przekrój przez zjazd: warstwa odcinająca z piasku grubości 10 cm, podbudowa z chudego betonu 9
Zamawiający:
Zarząd Dróg Powiatowych w Oleśnicy
Adres: | ul. Wojska Polskiego , 56-400 Oleśnica, woj. dolnośląskie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: zdp@zdp-olesnica.pl tel: 071 3981667, 3993244 fax: +48 713981667 |
Dane postępowania
ID postępowania: | 30772420160 | ||
---|---|---|---|
Data publikacji zamówienia: | 2016-09-12 | Termin składania wniosków: | - brak - |
Rodzaj zamówienia: | roboty budowlane | Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - | Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE | Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE | Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 | Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | zdp-olesnica.pl | Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
45000000-7 | Roboty budowlane | |
45233220-7 | Roboty w zakresie nawierzchni dróg | |
45233222-1 | Roboty budowlane w zakresie układania chodników i asfaltowania |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Wykonanie chodnika na drodze powiatowej nr 1459 D w miejscowości Sątok – etap 4 | ZAKŁAD WODOCIAGÓW I KANALIZACJI inż. Piotr Schabikowski Oleśnica | 87 330,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2016-09-30 Dotyczy cześci nr: 0 Kody CPV: 45000000 45233220 45233222 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 87 330,00 zł Minimalna złożona oferta: 87 330,00 zł Ilość złożonych ofert: 0 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 87 330,00 zł Maksymalna złożona oferta: 87 330,00 zł | |
OGĹOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane
ZamĂłwienie dotyczy projektu lub programu wspĂłĹfinansowanego ze ĹrodkĂłw Unii Europejskiej
Nazwa projektu lub programu:
PostÄpowanie przeprowadza centralny zamawiajÄ cy
PostÄpowanie przeprowadza podmiot, ktĂłremu zamawiajÄ cy powierzyĹ/powierzyli przeprowadzenie postÄpowania
Informacje na temat podmiotu, ktĂłremu zamawiajÄ cy powierzyĹ/powierzyli prowadzenie postÄpowania:
PostÄpowanie jest przeprowadzane wspĂłlnie przez zamawiajÄ cych
PostÄpowanie jest przeprowadzane wspĂłlnie z zamawiajÄ cymi z innych paĹstw czĹonkowskich Unii Europejskiej
W przypadku przeprowadzania postÄpowania wspĂłlnie z zamawiajÄ cymi z innych paĹstw czĹonkowskich Unii Europejskiej â majÄ ce zastosowanie krajowe prawo zamĂłwieĹ publicznych:
Informacje dodatkowe:Â
I. 1) NAZWA I ADRES:
ZarzÄ d DrĂłg Powiatowych w OleĹnicy, krajowy numer identyfikacyjny 93196321000000, ul. ul. Wojska Polskiego , 56400  OleĹnica, paĹstwo , woj. dolnoĹlÄ skie, tel. 071 3981667, 3993244, faks , e-mail Adres strony internetowej (URL): zdp-olesnica.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJÄCEGO:
I.3) WSPĂLNE UDZIELANIE ZAMĂWIENIA
(jeĹźeli dotyczy):
II.1) Nazwa nadana zamĂłwieniu przez zamawiajÄ cego:Â
Wykonanie chodnika na drodze powiatowej nr 1459 D w miejscowoĹci SÄ tok â etap 4
Numer referencyjnyÂ
ZDP-DT.272.181.2016.IG
Przed wszczÄciem postÄpowania o udzielenie zamĂłwienia nie przeprowadzono dialogu technicznego
II.2) Rodzaj zamĂłwienia
II.3) Informacja o moĹźliwoĹci skĹadania ofert czÄĹciowych:
ZamĂłwienie podzielone jest na czÄĹci:
II.4) KrĂłtki opis przedmiotu zamĂłwienia
(wielkoĹÄ, zakres, rodzaj i iloĹÄ dostaw, usĹug lub robĂłt budowlanych lub okreĹlenie zapotrzebowania i wymagaĹ):
OkreĹlenie wielkoĹci lub zakresu zamĂłwienia: Przewidywany zakres robĂłt: 1) Roboty przygotowawcze i ziemne, 2) Roboty nawierzchniowe, 3) Roboty towarzyszÄ ce. Zakres robĂłt. Roboty ziemne â korytowanie pod chodnik, zjazdy, poszerzenie jezdni, wykonanie nasypĂłw, Ĺcinka poboczy, pogĹÄbianie rowĂłw. Regulacja 2 sztuk wpustĂłw kanalizacji deszczowej. Zjazdy o szerokoĹci jak na planie zagospodarowania terenu od krawÄdzi jezdni do granicy pasa drogowego, spadek dostosowany do warunkĂłw terenowych. PrzekrĂłj przez zjazd: warstwa odcinajÄ ca z piasku gruboĹci 10 cm, podbudowa z chudego betonu 9Â MPa gruboĹci 15 cm, podsypka cementowo-piaskowa gruboĹci 3 cm, kostka betonowa prostokÄ t koloru szarego gruboĹÄ 8 cm. Chodnik o szerokoĹci kostki 1,5 m (szerokoĹÄ chodnika 1,5 m jest to podana szerokoĹÄ kostki.) Opornik z obrzeĹźa betonowego 8*30*100 na Ĺawie betonowej. PrzekrĂłj przez chodnik: warstwa odcinajÄ ca z piasku gruboĹci 10 cm, podbudowa z mieszanki kamiennej 0-31,5 gruboĹci 1 cm, podsypka cementowo-piaskowa gruboĹci 3 cm, kostka betonowa koĹÄ koloru szarego gruboĹÄ 8 cm, spadek 2 procent w kierunku jezdni. Poszerzenie jezdni: Dolna warstwa podbudowy z kruszywa Ĺamanego 0-63 mm gruboĹci 15 cm, gĂłrna warstwa podbudowy z kruszywa Ĺamanego 0-31,5 mm gruboĹci 10 cm, skropienie emulsjÄ asfaltowÄ szybkorozpadowÄ , zaciÄcie uszkodzonej krawÄdzi jezdni, nawierzchnia z mieszanki mineralno-asfaltowej do warstw Ĺcieralnych AC11S gruboĹci 6 cm. Roboty wykoĹczeniowe: rozplantowanie ziemi urodzajnej i obsianie trawnikĂłw.
II.5) GĹĂłwny kod CPV):
45000000-7,
Dodatkowe kody CPV: 45233220-7, 45233222-1
II.6) CaĹkowita wartoĹÄ zamĂłwienia
(jeĹźeli zamawiajÄ cy podaje informacje o wartoĹci zamĂłwienia):
WartoĹÄ bez VAT:
Waluta:
III.1) Tryb udzielenia zamĂłwienia:
ZamĂłwienie z wolnej rÄki
III.2) Podstawa prawna
PostÄpowanie wszczÄte zostaĹo na podstawie 67ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp.
III.3 Uzasadnienia wyboru trybu
NaleĹźy podaÄ uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaĹniÄ, dlaczego udzielenie zamĂłwienia jest zgodne z przepisami:
W dniu 06.09.2016 r. odstÄ piono od Umowy nr 74/PN/2016 z dnia 18 maja 2016 roku na podstawie § 19 ust. 3 pkt 1 z WykonawcÄ na wykonanie chodnika na drodze powiatowej nr 1459D w miejscowoĹci SÄ tok â etap 4, w zwiÄ zku z powyĹźszym niezbÄdne jest wykonanie powyĹźszej inwestycji ze wzglÄdu na zawarte w dniu 15-02-2016 porozumienie w sprawie pomocy finansowej Miasta i Gminy BierutĂłw na realizacjÄ powyĹźszego zadania. Uzasadnienie zastosowania przesĹanki wyboru trybu zamĂłwienia z wolnej rÄki â na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamĂłwieĹ publicznych Zgodnie z art. 67 ust 1 pkt 3) ustawy Pzp ZamawiajÄ cy moĹźe udzieliÄ zamĂłwienia publicznego w trybie z wolnej rÄki, gdy ze wzglÄdu na wyjÄ tkowÄ sytuacjÄ niewynikajÄ cÄ z przyczyn leĹźÄ cych po stronie ZamawiajÄ cego, ktĂłrej nie mĂłgĹ on wczeĹniej przewidzieÄ wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamĂłwienia, a nie moĹźna zachowaÄ terminĂłw okreĹlonych dla innych trybĂłw udzielenia zamĂłwienia. MoĹźliwoĹÄ skorzystania z trybu z wolnej rÄki wymaga ĹÄ cznego speĹniania wskazanych warunkĂłw. 1. wystÄ pienie wyjÄ tkowych okolicznoĹci, ktĂłrych nie daĹo sie wczeĹniej przewidzieÄ i ktĂłre nie wynikajÄ z przyczyn zaleĹźnych od ZamawiajÄ cego. Na gruncie prawa cywilnego, w szczegĂłlnoĹci przepisĂłw art. 357 k.c. (klauzula rebus sic stantibus) oraz art. 632 §2 k.c. (tzw. MaĹa klauzula rebus sic stantibus) okolicznoĹci, ktĂłrych nie moĹźna byĹo przewidzieÄ to takie zdarzenia, ktĂłrych strony, dziaĹajÄ c rozsÄ dnie i profesjonalnie nie zakĹadaĹy i nie planowaĹy. Zdarzenia te mogÄ mieÄ charakter losowy, spoĹeczno-gospodarczy czy prawno-polityczny. Sytuacji ktĂłrej nie moĹźna byĹo przewidzieÄ nie moĹźna utoĹźsamiaÄ ze zdarzeniami, ktĂłrych wystÄ pienie strony uznaĹy za nieprawdopodobne lub wrÄcz niemoĹźliwe, lecz z takimi ktĂłre strony dziaĹajÄ c zgodnie z przyjÄtym miernikiem starannoĹci w obrocie nie zakĹadaĹy i nie planowaĹy. Tak wiÄc, przesĹanka ta odnosi siÄ do sytuacji, ktĂłrej wystÄ pienie w normalnym stanie rzeczy byĹoby bardzo maĹo prawdopodobne. Nie ulega wÄ tpliwoĹci Ĺźe nieprzewidywalnoĹÄ okolicznoĹci powinna byÄ zawsze oceniana indywidualnie â w konkretnym stanie prawnym i faktycznym. O nieprzewidywalnoĹci okreĹlonych okolicznoĹci moĹźna mĂłwiÄ w sytuacji, ktĂłrej wystÄ pienie w normalnym stanie rzeczy byĹoby bardzo maĹo prawdopodobne. (Wytyczne dotyczÄ ce interpretacji przesĹanek pozwalajÄ cych na przeprowadzenie postÄpowania o udzielenie zamĂłwienia publicznego w trybie negocjacji z ogĹoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogĹoszenia, zamĂłwienia z wolnej rÄki i zapytania o cenÄ â dokument przyjÄty przez Komitet StaĹy Rady MinistrĂłw w dniu 18.11.2010 r. â udostÄpniony na strome internetowej www.uzp.gov.pl) Analiza stanu faktycznego, z ktĂłrym mamy do czynienia wskazuje, Ĺźe sytuacja w ktĂłrej znalazĹ siÄ ZamawiajÄ cy, naleĹźy uznaÄ za spowodowanÄ wystÄ pieniem wyjÄ tkowych (ponadstandardowych) okolicznoĹci, ktĂłrych nie daĹo siÄ wczeĹniej przewidzieÄ. Sam fakt przewidzenia w dokumentach kontraktowych moĹźliwoĹci odstÄ pienia od umowy z dotychczasowym wykonawcÄ nie stanowi argumentu za brakiem speĹnienia w/w przesĹanki. Wprowadzenie bowiem do kontraktu zapisĂłw uprawniajÄ cych ZamawiajÄ cego do odstÄ pienia od umowy z winy Wykonawcy oznacza nic innego jak podjÄcie dostÄpnych krokĂłw prawnych majÄ cych na celu ochronÄ interesu publicznego na wypadek wystÄ pienia niepoĹźÄ danych skutkĂłw zwiÄ zanych z ewentualnym niedochowaniem terminu i innych warunkĂłw umowy i stanowi dbaĹoĹÄ o realizacjÄ zasad okreĹlonych w ustawie o finansach publicznych. NaleĹźy podkreĹliÄ, iĹź odstÄ pienie od umowy z WykonawcÄ inwestycji nastÄ piĹo wyĹÄ cznie w zwiÄ zku z zaistnieniem sytuacji, ktĂłra nie pozwalaĹa na naleĹźyte i terminowe wykonanie umowy. Tak znaczÄ ce (ponadstandardowe) opóźnienie i inne okolicznoĹci w umowie nie byĹo do przewidzenia przez ZamawiajÄ cego. Tak wiÄc wprowadzona do umowy klauzula umoĹźliwiajÄ ca ZamawiajÄ cemu odstÄ pienie od umowy nie powinna byÄ w tych okolicznoĹciach utoĹźsamiana z przewidywalnoĹciÄ o ktĂłrej mowa w art. 67 ust 1 pkt 3). Dodatkowo, fakt, iĹź doĹwiadczony wykonawca nie wywiÄ zuje siÄ z prawidĹowej realizacji przedmiotu umowy, podkreĹla wyjÄ tkowoĹÄ zaistniaĹej sytuacji. ZaistniaĹa sytuacja nie wynika z przyczyn leĹźÄ cych po stronie ZamawiajÄ cego, i jest wynikiem nienaleĹźytego wykonywania umowy, wadliwej organizacji prac oraz bĹÄdĂłw w zarzÄ dzaniu kontraktem, co doprowadziĹo do sytuacji w ktĂłrej mogĹyby byÄ naruszone interesy Skarbu PaĹstwa. Na etapie zawierania umowy brak byĹo podstaw do twierdzenia Ĺźe Wykonawca uchybi jej postanowieniom. Dopiero w toku realizacji inwestycji powstaĹy okolicznoĹci, ktĂłre uprawniĹy ZamawiajÄ cego do podjÄcia decyzji o odstÄ pieniu od zawartej umowy. ZamawiajÄ cy podjÄ Ĺ dziaĹania ukierunkowane na przeciwdziaĹanie zaistniaĹej sytuacji, mobilizujÄ c WykonawcÄ do prawidĹowego wykonywania obowiÄ zkĂłw wynikajÄ cych z zawartej umowy. DziaĹanie takie byĹo oczywiste i zrozumiaĹe, gdyĹź odstÄ pienie od Umowy musiaĹo byÄ poprzedzone prĂłbÄ jej realizacji w trybie planu naprawczego. OdstÄ pienie od Umowy nastÄ piĹo po stwierdzeniu, na podstawie caĹoksztaĹtu zaistniaĹych okolicznoĹci, dokumentacji i postÄpu prac, stanu budowy etc., Ĺźe nie jest juĹź moĹźliwe, aby Wykonawca w sposĂłb realny podjÄ Ĺ dziaĹania, ktĂłre pozwolÄ skutecznie ochroniÄ interesy Skarbu PaĹstwa. Wprowadzenie przez ZamawiajÄ cego wykonawstwa zastÄpczego jest nieuchronnym i koniecznym nastÄpstwem nie wywiÄ zywania siÄ Wykonawcy z realizacji umowy. Tak wiÄc sytuacja w ktĂłrej doĹwiadczony wykonawca, po zawarciu umowy, nie wywiÄ zywaĹ siÄ z niej nie jest sytuacjÄ normalnÄ , lecz wyjÄ tkowÄ i nieprzewidywalnÄ . Wybrany Wykonawca zostaĹ zweryfikowany w kontekĹcie jego zdolnoĹci do zrealizowania zamĂłwienia oraz jego sytuacji finansowej na etapie przetargu. Dodatkowo, zĹoĹźyĹ wymagane ustawÄ Pzp oĹwiadczenie, potwierdzajÄ ce gotowoĹÄ, moĹźliwoĹÄ i zdolnoĹÄ do wykonania zamĂłwienia. IstniaĹy wiÄc faktyczne przesĹanki aby uznaÄ, iĹź Wykonawca wykona umowÄ prawidĹowo i w terminie. Sytuacja, w ktĂłrej znalazĹ siÄ ZamawiajÄ cy nie zaistniaĹa de facto wskutek jego wĹasnej decyzji, lecz wskutek nierzetelnej realizacji umowy i byĹa pochodnÄ sytuacji za ktĂłrej powstanie odpowiada Wykonawca. 2. koniecznoĹÄ natychmiastowego wykonania zamĂłwienia. W doktrynie prawa zamĂłwieĹ publicznych podkreĹla siÄ, Ĺźe z sytuacjÄ , w ktĂłrej wystÄpuje koniecznoĹÄ natychmiastowego wykonania zamĂłwienia mamy do czynienia wĂłwczas, gdy zamawiajÄ cy zmuszony jest udzieliÄ zamĂłwienia publicznego bez zbÄdnej zwĹoki, a samo zamĂłwienie winno byÄ zrealizowane natychmiastowo. Zgodnie z Wytycznymi dotyczÄ cymi interpretacji przesĹanek pozwalajÄ cych na przeprowadzenie postÄpowania o udzielenie zamĂłwienia publicznego w trybie negocjacji z ogĹoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogĹoszenia, zamĂłwienia z wolnej rÄki i zapytania o cenÄ, natychmiastowa koniecznoĹÄ wykonania zamĂłwienia oznacza koniecznoĹÄ jego realizacji szybciej niĹź pilnie, czyli wĹaĹciwie z dnia na dzieĹ. Dodatkowo, koniecznoĹÄ natychmiastowego wykonania zamĂłwienia powinna byÄ podyktowana koniecznoĹciÄ unikniÄcia negatywnych konsekwencji zaniechania niezwĹocznego podjÄcia dziaĹaĹ. Na potrzeby badania okolicznoĹci powodujÄ cych natychmiastowÄ koniecznoĹÄ wykonania zamĂłwienia naleĹźy braÄ pod uwagÄ wzglÄdy zwiÄ zane z interesem publicznym. OceniajÄ c zaistniaĹy stan faktyczny, nie ulega wÄ tpliwoĹci, Ĺźe zagroĹźenie zwiÄ zane z moĹźliwoĹciÄ poniesienia strat materialnych w mieniu ZamawiajÄ cego, wynikajÄ ce z nierealizowania przez WykonawcÄ zapisĂłw umowy w zakresie jej wykonania zgodnie z dokumentacjÄ projektowÄ , specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robĂłt budowlanych, z zachowaniem naleĹźytej starannoĹci, z uwzglÄdnieniem zawodowego charakteru prowadzonej dziaĹalnoĹci, w zgodzie z postanowieniami zawartej umowy, powszechnie obowiÄ zujÄ cymi przepisami prawa, normami oraz zasadami wiedzy technicznej i sztuki budowlanej, zgodnie z wymogami BHP oraz p.poĹź, przepisami dotyczÄ cymi ochrony Ĺrodowiska naturalnego i bezpieczeĹstwa ruchu drogowego, zgodnie z przepisami prawa budowlanego pod nadzorem osĂłb posiadajÄ cych uprawnienia do prowadzenia robĂłt, w zwiÄ zku z odstÄ pieniem od Umowy, stanowi przesĹankÄ koniecznoĹci natychmiastowego wykonania zamĂłwienia. Dodatkowo ze wzglÄdu na fakt, Ĺźe finansowanie zamĂłwienia odbywa siÄ ze ĹşrĂłdeĹ zewnÄtrznych na podstawie zawartego porozumienia z GminÄ BierutĂłw stanowi przesĹankÄ koniecznoĹci natychmiastowego wykonania zamĂłwienia i ma na celu eliminacjÄ powaĹźnych niekorzystnych konsekwencji i strat dla Skarbu PaĹstwa. Zaniechanie udzielenia zamĂłwienia i jego wykonywania w trybie natychmiastowym spowodowaĹoby naraĹźenie przez ZamawiajÄ cego na straty. 3. brak moĹźliwoĹci dochowania terminĂłw przewidzianych dla innych trybĂłw. KaĹźdy z trybĂłw przewidzianych w ustawie Pzp wiÄ Ĺźe siÄ z okreĹlonymi prawami i obowiÄ zkami po stronie ZamawiajÄ cego oraz WykonawcĂłw. OpierajÄ c siÄ na danych historycznych i doĹwiadczeniach ZamawiajÄ cego w zakresie przeciÄtnego czasu trwania procedury przetargowej w trybie przetargu nieograniczonego Ĺredni czas trwania przetargu w tzw. peĹnej procedurze dla trybu przetargu nieograniczonego to 41 dni. Oczywistym zatem jest, iĹź z uwagi na okolicznoĹci koniecznoĹci natychmiastowego wykonania zamĂłwienia na wykonanie chodnika na drodze powiatowej nr 1459D w miejscowoĹci SÄ tok â etap 4 nie istnieje moĹźliwoĹÄ udzielenia przedmiotowego zamĂłwienia w trybach podstawowych. KoniecznoĹÄ realizacji zamĂłwienia szybciej niĹź pilnie, czyli wĹaĹciwie z dnia na dzieĹ stwarza niemoĹźnoĹÄ zachowania terminĂłw dla innych trybĂłw niekonkurencyjnych np. takich jak negocjacje bez ogĹoszenia. Dlatego teĹź pomimo potencjalnej moĹźliwoĹci uelastycznienia i przyspieszenia prowadzenia postÄpowania w innych niĹź wolna rÄka trybach naleĹźy mieÄ na uwadze koniecznoĹÄ zachowania podstawowych zasad zamĂłwieĹ publicznych tj. zasady uczciwej konkurencji i rĂłwnego traktowania wykonawcĂłw. W takiej sytuacji istnieje ryzyko iĹź pomimo wszczÄcia postÄpowania w innym niĹź wolna rÄka trybie, ZamawiajÄ cy dÄ ĹźÄ c do maksymalnego skrĂłcenia czasu trwania procedury jednoczeĹnie realizowaĹ by postÄpowanie z pogwaĹceniem w/w zasad i praw wykonawcĂłw. Podsumowanie Przeprowadzona ocena stanu prawnego oraz faktycznego, tj. w szczegĂłlnoĹci: a) okolicznoĹci przeprowadzenia postÄpowania przetargowego zakoĹczonego zawarciem umowy; b) wskazanych w Ustawie Pzp przesĹanek skorzystania z trybu z wolnej rÄki; c) waĹźnego interesu publicznego oraz ochrony przed poniesieniem strat w mieniu publicznym - prowadzi do wniosku, iĹź wybĂłr wykonawcy na wykonanie chodnika na drodze powiatowej nr 1459D w miejscowoĹci SÄ tok â etap 4, w trybie z wolnej rÄki jest uzasadniony.
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTĂREMU ZAMAWIAJÄCY ZAMIERZA UDZIELIÄ ZAMĂWIENIA:
OGĹOSZENIE O UDZIELENIU ZAMĂWIENIA -
Zamieszczanie ogĹoszenia:
obowiÄ zkowe.
OgĹoszenie dotyczy:
zamĂłwienia publicznego
ZamĂłwienie dotyczy projektu lub programu wspĂłĹfinansowanego ze ĹrodkĂłw Unii Europejskiej
Nazwa projektu lub programu
ZamĂłwienie byĹo przedmiotem ogĹoszenia w Biuletynie ZamĂłwieĹ Publicznych:
tak
Numer ogĹoszenia: 307724
OgĹoszenie o zmianie ogĹoszenia zostaĹo zamieszczone w Biuletynie ZamĂłwieĹ Publicznych:
nie
PostÄpowanie zostaĹo przeprowadzone przez centralnego zamawiajÄ cego
PostÄpowanie zostaĹo przeprowadzone przez podmiot, ktĂłremu zamawiajÄ cy powierzyĹ/powierzyli przeprowadzenie postÄpowania
PostÄpowanie zostaĹo przeprowadzone wspĂłlnie przez zamawiajÄ cych
PostÄpowanie zostaĹo przeprowadzone wspĂłlnie z zamawiajÄ cymi z innych paĹstw czĹonkowskich Unii Europejskiej
W przypadku przeprowadzania postÄpowania wspĂłlnie z zamawiajÄ cymi z innych paĹstw czĹonkowskich Unii Europejskiej â majÄ ce zastosowanie krajowe prawo zamĂłwieĹ publicznych::
Informacje dodatkowe:
I. 1) NAZWA I ADRES:
ZarzÄ d DrĂłg Powiatowych w OleĹnicy, krajowy numer identyfikacyjny 93196321000000, ul. ul. Wojska Polskiego , 56400  OleĹnica, paĹstwo , woj. dolnoĹlÄ skie, tel. 071 3981667, 3993244, faks , e-mail
Adres strony internetowej (URL): zdp-olesnica.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJÄCEGO:
I.3) WSPĂLNE UDZIELANIE ZAMĂWIENIA (jeĹźeli dotyczy):
II.1) Nazwa nadana zamĂłwieniu przez zamawiajÄ cego:
Numer referencyjny (jeĹźeli dotyczy):
II.2) Rodzaj zamĂłwienia:
II.3) KrĂłtki opis przedmiotu zamĂłwienia (wielkoĹÄ, zakres, rodzaj i iloĹÄ dostaw, usĹug lub robĂłt budowlanych lub okreĹlenie zapotrzebowania i wymagaĹ ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - okreĹlenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usĹugÄ lub roboty budowlane:
II.4) Informacja o czÄĹciach zamĂłwienia:
ZamĂłwienie podzielone jest na czÄĹci:
Dodatkowe kody CPV: 45233220-7, 45233222-1
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMĂWIENIA
III.2) OgĹoszenie dotyczy zakoĹczenia dynamicznego systemu zakupĂłw
III.3) Informacje dodatkowe:
PostÄpowanie/czÄĹÄ zostaĹo uniewaĹźnione nie NaleĹźy podaÄ podstawÄ i przyczynÄ uniewaĹźnienia postÄpowania: | |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMĂWIENIA: 29/09/2016 IV.2 CaĹkowita wartoĹÄ zamĂłwienia WartoĹÄ bez VAT 52149.50 Waluta PLN IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert w tym Liczba otrzymanych ofert od maĹych i Ĺrednich przedsiÄbiorstw: Liczba otrzymanych ofert od wykonawcĂłw z innych paĹstw czĹonkowskich Unii Europejskiej: Liczba otrzymanych ofert od wykonawcĂłw z paĹstw niebÄdÄ cych czĹonkami Unii Europejskiej: liczba ofert otrzymanych drogÄ elektronicznÄ : IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTĂREMU UDZIELONO ZAMĂWIENIA ZamĂłwienie zostaĹo udzielone wykonawcom wspĂłlnie ubiegajÄ
cym siÄ o udzielenie: nie ZAKĹAD WODOCIAGĂW I KANALIZACJI inĹź. Piotr Schabikowski, , SokoĹowice 109, 56-400, OleĹnica, kraj/woj. Wykonawca jest maĹym/Ĺrednim przedsiÄbiorcÄ : tak Wykonawca pochodzi z innego paĹstwa czĹonkowskiego Unii Europejskiej: nie SkrĂłt literowy nazwy paĹstwa: Wykonawca pochodzi z innego paĹstwa nie bÄdÄ cego czĹonkiem Unii Europejskiej: nie SkrĂłt literowy nazwy paĹstwa: IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOĹCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIĹťSZÄ I NAJWYĹťSZÄ CENÄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartoĹÄ umowy 87330.00 Oferta z najniĹźszÄ cenÄ /kosztem 87330.00 Oferta z najwyĹźszÄ cenÄ /kosztem 87330.00 Waluta: IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania czÄĹci zamĂłwienia podwykonawcy/podwykonawcom WartoĹÄ lub procentowa czÄĹÄ zamĂłwienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe: |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMĂWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGĹOSZENIA, ZAMĂWIENIA Z WOLNEJ RÄKI ALBO ZAPYTANIA O CENÄ
IV.9.1) Podstawa prawna
PostÄpowanie prowadzone jest w trybie zamĂłwienia z wolnej rÄki  na podstawie art. 67 ust.1 pkt 3  ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienia wyboru trybu
NaleĹźy podaÄ uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaĹniÄ, dlaczego udzielenie zamĂłwienia jest zgodne z przepisami.
W dniu 06.09.2016 r. odstÄ piono od Umowy nr 74/PN/2016 z dnia 18 maja 2016 roku na podstawie § 19 ust. 3 pkt 1 z WykonawcÄ na wykonanie chodnika na drodze powiatowej nr 1459D w miejscowoĹci SÄ tok â etap 4, w zwiÄ zku z powyĹźszym niezbÄdne jest wykonanie powyĹźszej inwestycji ze wzglÄdu na zawarte w dniu 15-02-2016 porozumienie w sprawie pomocy finansowej Miasta i Gminy BierutĂłw na realizacjÄ powyĹźszego zadania. Uzasadnienie zastosowania przesĹanki wyboru trybu zamĂłwienia z wolnej rÄki â na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo zamĂłwieĹ publicznych Zgodnie z art. 67 ust 1 pkt 3) ustawy Pzp ZamawiajÄ cy moĹźe udzieliÄ zamĂłwienia publicznego w trybie z wolnej rÄki, gdy ze wzglÄdu na wyjÄ tkowÄ sytuacjÄ niewynikajÄ cÄ z przyczyn leĹźÄ cych po stronie ZamawiajÄ cego, ktĂłrej nie mĂłgĹ on wczeĹniej przewidzieÄ wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamĂłwienia, a nie moĹźna zachowaÄ terminĂłw okreĹlonych dla innych trybĂłw udzielenia zamĂłwienia. MoĹźliwoĹÄ skorzystania z trybu z wolnej rÄki wymaga ĹÄ cznego speĹniania wskazanych warunkĂłw. 1. wystÄ pienie wyjÄ tkowych okolicznoĹci, ktĂłrych nie daĹo sie wczeĹniej przewidzieÄ i ktĂłre nie wynikajÄ z przyczyn zaleĹźnych od ZamawiajÄ cego. Na gruncie prawa cywilnego, w szczegĂłlnoĹci przepisĂłw art. 357 k.c. (klauzula rebus sic stantibus) oraz art. 632 §2 k.c. (tzw. MaĹa klauzula rebus sic stantibus) okolicznoĹci, ktĂłrych nie moĹźna byĹo przewidzieÄ to takie zdarzenia, ktĂłrych strony, dziaĹajÄ c rozsÄ dnie i profesjonalnie nie zakĹadaĹy i nie planowaĹy. Zdarzenia te mogÄ mieÄ charakter losowy, spoĹeczno-gospodarczy czy prawno-polityczny. Sytuacji ktĂłrej nie moĹźna byĹo przewidzieÄ nie moĹźna utoĹźsamiaÄ ze zdarzeniami, ktĂłrych wystÄ pienie strony uznaĹy za nieprawdopodobne lub wrÄcz niemoĹźliwe, lecz z takimi ktĂłre strony dziaĹajÄ c zgodnie z przyjÄtym miernikiem starannoĹci w obrocie nie zakĹadaĹy i nie planowaĹy. Tak wiÄc, przesĹanka ta odnosi siÄ do sytuacji, ktĂłrej wystÄ pienie w normalnym stanie rzeczy byĹoby bardzo maĹo prawdopodobne. Nie ulega wÄ tpliwoĹci Ĺźe nieprzewidywalnoĹÄ okolicznoĹci powinna byÄ zawsze oceniana indywidualnie â w konkretnym stanie prawnym i faktycznym. O nieprzewidywalnoĹci okreĹlonych okolicznoĹci moĹźna mĂłwiÄ w sytuacji, ktĂłrej wystÄ pienie w normalnym stanie rzeczy byĹoby bardzo maĹo prawdopodobne. (Wytyczne dotyczÄ ce interpretacji przesĹanek pozwalajÄ cych na przeprowadzenie postÄpowania o udzielenie zamĂłwienia publicznego w trybie negocjacji z ogĹoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogĹoszenia, zamĂłwienia z wolnej rÄki i zapytania o cenÄ â dokument przyjÄty przez Komitet StaĹy Rady MinistrĂłw w dniu 18.11.2010 r. â udostÄpniony na strome internetowej www.uzp.gov.pl) Analiza stanu faktycznego, z ktĂłrym mamy do czynienia wskazuje, Ĺźe sytuacja w ktĂłrej znalazĹ siÄ ZamawiajÄ cy, naleĹźy uznaÄ za spowodowanÄ wystÄ pieniem wyjÄ tkowych (ponadstandardowych) okolicznoĹci, ktĂłrych nie daĹo siÄ wczeĹniej przewidzieÄ. Sam fakt przewidzenia w dokumentach kontraktowych moĹźliwoĹci odstÄ pienia od umowy z dotychczasowym wykonawcÄ nie stanowi argumentu za brakiem speĹnienia w/w przesĹanki. Wprowadzenie bowiem do kontraktu zapisĂłw uprawniajÄ cych ZamawiajÄ cego do odstÄ pienia od umowy z winy Wykonawcy oznacza nic innego jak podjÄcie dostÄpnych krokĂłw prawnych majÄ cych na celu ochronÄ interesu publicznego na wypadek wystÄ pienia niepoĹźÄ danych skutkĂłw zwiÄ zanych z ewentualnym niedochowaniem terminu i innych warunkĂłw umowy i stanowi dbaĹoĹÄ o realizacjÄ zasad okreĹlonych w ustawie o finansach publicznych. NaleĹźy podkreĹliÄ, iĹź odstÄ pienie od umowy z WykonawcÄ inwestycji nastÄ piĹo wyĹÄ cznie w zwiÄ zku z zaistnieniem sytuacji, ktĂłra nie pozwalaĹa na naleĹźyte i terminowe wykonanie umowy. Tak znaczÄ ce (ponadstandardowe) opóźnienie i inne okolicznoĹci w umowie nie byĹo do przewidzenia przez ZamawiajÄ cego. Tak wiÄc wprowadzona do umowy klauzula umoĹźliwiajÄ ca ZamawiajÄ cemu odstÄ pienie od umowy nie powinna byÄ w tych okolicznoĹciach utoĹźsamiana z przewidywalnoĹciÄ o ktĂłrej mowa w art. 67 ust 1 pkt 3). Dodatkowo, fakt, iĹź doĹwiadczony wykonawca nie wywiÄ zuje siÄ z prawidĹowej realizacji przedmiotu umowy, podkreĹla wyjÄ tkowoĹÄ zaistniaĹej sytuacji. ZaistniaĹa sytuacja nie wynika z przyczyn leĹźÄ cych po stronie ZamawiajÄ cego, i jest wynikiem nienaleĹźytego wykonywania umowy, wadliwej organizacji prac oraz bĹÄdĂłw w zarzÄ dzaniu kontraktem, co doprowadziĹo do sytuacji w ktĂłrej mogĹyby byÄ naruszone interesy Skarbu PaĹstwa. Na etapie zawierania umowy brak byĹo podstaw do twierdzenia Ĺźe Wykonawca uchybi jej postanowieniom. Dopiero w toku realizacji inwestycji powstaĹy okolicznoĹci, ktĂłre uprawniĹy ZamawiajÄ cego do podjÄcia decyzji o odstÄ pieniu od zawartej umowy. ZamawiajÄ cy podjÄ Ĺ dziaĹania ukierunkowane na przeciwdziaĹanie zaistniaĹej sytuacji, mobilizujÄ c WykonawcÄ do prawidĹowego wykonywania obowiÄ zkĂłw wynikajÄ cych z zawartej umowy. DziaĹanie takie byĹo oczywiste i zrozumiaĹe, gdyĹź odstÄ pienie od Umowy musiaĹo byÄ poprzedzone prĂłbÄ jej realizacji w trybie planu naprawczego. OdstÄ pienie od Umowy nastÄ piĹo po stwierdzeniu, na podstawie caĹoksztaĹtu zaistniaĹych okolicznoĹci, dokumentacji i postÄpu prac, stanu budowy etc., Ĺźe nie jest juĹź moĹźliwe, aby Wykonawca w sposĂłb realny podjÄ Ĺ dziaĹania, ktĂłre pozwolÄ skutecznie ochroniÄ interesy Skarbu PaĹstwa. Wprowadzenie przez ZamawiajÄ cego wykonawstwa zastÄpczego jest nieuchronnym i koniecznym nastÄpstwem nie wywiÄ zywania siÄ Wykonawcy z realizacji umowy. Tak wiÄc sytuacja w ktĂłrej doĹwiadczony wykonawca, po zawarciu umowy, nie wywiÄ zywaĹ siÄ z niej nie jest sytuacjÄ normalnÄ , lecz wyjÄ tkowÄ i nieprzewidywalnÄ . Wybrany Wykonawca zostaĹ zweryfikowany w kontekĹcie jego zdolnoĹci do zrealizowania zamĂłwienia oraz jego sytuacji finansowej na etapie przetargu. Dodatkowo, zĹoĹźyĹ wymagane ustawÄ Pzp oĹwiadczenie, potwierdzajÄ ce gotowoĹÄ, moĹźliwoĹÄ i zdolnoĹÄ do wykonania zamĂłwienia. IstniaĹy wiÄc faktyczne przesĹanki aby uznaÄ, iĹź Wykonawca wykona umowÄ prawidĹowo i w terminie. Sytuacja, w ktĂłrej znalazĹ siÄ ZamawiajÄ cy nie zaistniaĹa de facto wskutek jego wĹasnej decyzji, lecz wskutek nierzetelnej realizacji umowy i byĹa pochodnÄ sytuacji za ktĂłrej powstanie odpowiada Wykonawca. 2. koniecznoĹÄ natychmiastowego wykonania zamĂłwienia. W doktrynie prawa zamĂłwieĹ publicznych podkreĹla siÄ, Ĺźe z sytuacjÄ , w ktĂłrej wystÄpuje koniecznoĹÄ natychmiastowego wykonania zamĂłwienia mamy do czynienia wĂłwczas, gdy zamawiajÄ cy zmuszony jest udzieliÄ zamĂłwienia publicznego bez zbÄdnej zwĹoki, a samo zamĂłwienie winno byÄ zrealizowane natychmiastowo. Zgodnie z Wytycznymi dotyczÄ cymi interpretacji przesĹanek pozwalajÄ cych na przeprowadzenie postÄpowania o udzielenie zamĂłwienia publicznego w trybie negocjacji z ogĹoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogĹoszenia, zamĂłwienia z wolnej rÄki i zapytania o cenÄ, natychmiastowa koniecznoĹÄ wykonania zamĂłwienia oznacza koniecznoĹÄ jego realizacji szybciej niĹź pilnie, czyli wĹaĹciwie z dnia na dzieĹ. Dodatkowo, koniecznoĹÄ natychmiastowego wykonania zamĂłwienia powinna byÄ podyktowana koniecznoĹciÄ unikniÄcia negatywnych konsekwencji zaniechania niezwĹocznego podjÄcia dziaĹaĹ. Na potrzeby badania okolicznoĹci powodujÄ cych natychmiastowÄ koniecznoĹÄ wykonania zamĂłwienia naleĹźy braÄ pod uwagÄ wzglÄdy zwiÄ zane z interesem publicznym. OceniajÄ c zaistniaĹy stan faktyczny, nie ulega wÄ tpliwoĹci, Ĺźe zagroĹźenie zwiÄ zane z moĹźliwoĹciÄ poniesienia strat materialnych w mieniu ZamawiajÄ cego, wynikajÄ ce z nierealizowania przez WykonawcÄ zapisĂłw umowy w zakresie jej wykonania zgodnie z dokumentacjÄ projektowÄ , specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robĂłt budowlanych, z zachowaniem naleĹźytej starannoĹci, z uwzglÄdnieniem zawodowego charakteru prowadzonej dziaĹalnoĹci, w zgodzie z postanowieniami zawartej umowy, powszechnie obowiÄ zujÄ cymi przepisami prawa, normami oraz zasadami wiedzy technicznej i sztuki budowlanej, zgodnie z wymogami BHP oraz p.poĹź, przepisami dotyczÄ cymi ochrony Ĺrodowiska naturalnego i bezpieczeĹstwa ruchu drogowego, zgodnie z przepisami prawa budowlanego pod nadzorem osĂłb posiadajÄ cych uprawnienia do prowadzenia robĂłt, w zwiÄ zku z odstÄ pieniem od Umowy, stanowi przesĹankÄ koniecznoĹci natychmiastowego wykonania zamĂłwienia. Dodatkowo ze wzglÄdu na fakt, Ĺźe finansowanie zamĂłwienia odbywa siÄ ze ĹşrĂłdeĹ zewnÄtrznych na podstawie zawartego porozumienia z GminÄ BierutĂłw stanowi przesĹankÄ koniecznoĹci natychmiastowego wykonania zamĂłwienia i ma na celu eliminacjÄ powaĹźnych niekorzystnych konsekwencji i strat dla Skarbu PaĹstwa. Zaniechanie udzielenia zamĂłwienia i jego wykonywania w trybie natychmiastowym spowodowaĹoby naraĹźenie przez ZamawiajÄ cego na straty. 3. brak moĹźliwoĹci dochowania terminĂłw przewidzianych dla innych trybĂłw. KaĹźdy z trybĂłw przewidzianych w ustawie Pzp wiÄ Ĺźe siÄ z okreĹlonymi prawami i obowiÄ zkami po stronie ZamawiajÄ cego oraz WykonawcĂłw. OpierajÄ c siÄ na danych historycznych i doĹwiadczeniach ZamawiajÄ cego w zakresie przeciÄtnego czasu trwania procedury przetargowej w trybie przetargu nieograniczonego Ĺredni czas trwania przetargu w tzw. peĹnej procedurze dla trybu przetargu nieograniczonego to 41 dni. Oczywistym zatem jest, iĹź z uwagi na okolicznoĹci koniecznoĹci natychmiastowego wykonania zamĂłwienia na wykonanie chodnika na drodze powiatowej nr 1459D w miejscowoĹci SÄ tok â etap 4 nie istnieje moĹźliwoĹÄ udzielenia przedmiotowego zamĂłwienia w trybach podstawowych. KoniecznoĹÄ realizacji zamĂłwienia szybciej niĹź pilnie, czyli wĹaĹciwie z dnia na dzieĹ stwarza niemoĹźnoĹÄ zachowania terminĂłw dla innych trybĂłw niekonkurencyjnych np. takich jak negocjacje bez ogĹoszenia. Dlatego teĹź pomimo potencjalnej moĹźliwoĹci uelastycznienia i przyspieszenia prowadzenia postÄpowania w innych niĹź wolna rÄka trybach naleĹźy mieÄ na uwadze koniecznoĹÄ zachowania podstawowych zasad zamĂłwieĹ publicznych tj. zasady uczciwej konkurencji i rĂłwnego traktowania wykonawcĂłw. W takiej sytuacji istnieje ryzyko iĹź pomimo wszczÄcia postÄpowania w innym niĹź wolna rÄka trybie, ZamawiajÄ cy dÄ ĹźÄ c do maksymalnego skrĂłcenia czasu trwania procedury jednoczeĹnie realizowaĹ by postÄpowanie z pogwaĹceniem w/w zasad i praw wykonawcĂłw. Podsumowanie Przeprowadzona ocena stanu prawnego oraz faktycznego, tj. w szczegĂłlnoĹci: a) okolicznoĹci przeprowadzenia postÄpowania przetargowego zakoĹczonego zawarciem umowy; b) wskazanych w Ustawie Pzp przesĹanek skorzystania z trybu z wolnej rÄki; c) waĹźnego interesu publicznego oraz ochrony przed poniesieniem strat w mieniu publicznym - prowadzi do wniosku, iĹź wybĂłr wykonawcy na wykonanie chodnika na drodze powiatowej nr 1459D w miejscowoĹci SÄ tok â etap 4, w trybie z wolnej rÄki jest uzasadniony.