zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Zamawiający:
Gmina Miasta Radomia
Adres: ul. Jana Kilińskiego 30, 26-600 Radom, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: bzp@umradom.pl
tel: (48)3620283
fax: (48)3620289
Dane postępowania
ID postępowania: 6677520140
Data publikacji zamówienia: 2014-03-27
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.bip.radom.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
45262330-3 Roboty w zakresie naprawy betonu
45312100-8 Instalowanie przeciwpożarowych systemów alarmowych
45432113-9 Kładzenie parkietu
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Rozbudowa i realizacja robót budowlanych w istniejącym budynku Zespołu Szkół Plastycznych przy ul. Grzecznarowskiego 13 w Radomiu - zamówienie dodatkowe dot. wykonania instalacji p.poż oraz wymiany parkietu i dostosowania dwóch klatek schodowych d Korporacja Budowlana DARCO Dariusz Żak
Radom
487 000,00
0,28
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2014-04-10
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
454321139
453121008
452623303
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
487 000,00 zł
Minimalna złożona oferta:
487 000,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
487 000,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
487 000,00 zł


Radom: Rozbudowa i realizacja robót budowlanych w istniejącym budynku Zespołu Szkół Plastycznych przy ul. Grzecznarowskiego 13 w Radomiu - zamówienie dodatkowe dot. wykonania instalacji p.poż oraz wymiany parkietu i dostosowania dwóch klatek schodowych do wymogów bezpieczeństwa


Numer ogłoszenia: 66775 - 2014; data zamieszczenia: 28.03.2014

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Miasta Radomia, ul. Jana Kilińskiego 30, 26-600 Radom, woj. mazowieckie, tel. 048 3620471, faks 048 3620532 , strona internetowa www.bip.radom.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Rozbudowa i realizacja robót budowlanych w istniejącym budynku Zespołu Szkół Plastycznych przy ul. Grzecznarowskiego 13 w Radomiu - zamówienie dodatkowe dot. wykonania instalacji p.poż oraz wymiany parkietu i dostosowania dwóch klatek schodowych do wymogów bezpieczeństwa.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia dodatkowego są roboty budowlane dot. budynku głównego Zespołu Szkół Plastycznych przy ul. Grzecznarowskiego 13 w Radomiu (budynek wpisany do rejestru zabytków), dot.: - wymiany istniejącego parkietu, usunięcia oraz utylizacji warstwy rakotwórczej, naprawę podłoża betonowego oraz wykonania nowej wylewki betonowej, ułożenie nowego parkietu na I i II piętrze istniejącego budynku, - wykonania dodatkowej instalacji p.poż. w zakresie napowietrzania i oddymiania obiektu, - dostosowania dwóch klatek schodowych do wymogów bezpieczeństwa.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.43.21.13-9, 45.31.21.00-8, 45.26.23.30-3.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Na etapie realizacji zamówienia publicznego o nazwie: Rozbudowa i realizacja robót budowlanych w istniejącym budynku Zespołu Szkół Plastycznych przy ul. Grzecznarowskiego 13 w Radomiu zaistniały przesłanki uzasadniające wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia z wolnej ręki na podst. Art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z treścią cytowanego przepisu ustawy, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. W przedmiotowym przypadku, uzasadnienie dla udzielenia zamówienia dodatkowego wynika z ustaleń wynikających ze sporządzonych -w związku z realizacją zamówienia podstawowego- protokołów konieczności, a roboty realizowane w ramach zamówienia dodatkowego dotyczyłyby: 1) wymiany istniejącego parkietu, usunięcia oraz utylizacji warstwy rakotwórczej, naprawę podłoża betonowego oraz wykonania nowej wylewki betonowej, ułożenie nowego parkietu. Konieczność wykonania w/w robót ujawniła się w trakcie realizacji zamówienia podstawowego, po rozpoczęciu prac dot. renowacji parkietów z klepki na I i II piętrze budynku głównego (prace , które były przewidziane w podstawowej umowie zawartej pomiędzy beneficjentem a wykonawcą obejmowały wymianę parkietu na nowy jedynie na sali gimnastycznej oraz renowację starego istniejącego parkietu na I i II piętrze przedmiotowego budynku). W trakcie realizacji w/w robót podstawowych dot. renowacji istniejącego parkietu zaobserwowano odspajanie się parkietu od podłoża oraz wydostający się spod parkietu kurz powodujący istotne zapylenie pomieszczeń. Po dokonaniu odkrywek i zerwaniu części parkietu okazało się, że podłoże pod parkietem jest całkowicie zdegradowane, a na podłożu pod parkietem znajduje się warstwa tzw. subitu, który od spodu przyklejony jest do starego parkietu i nie można go oddzielić od parkietu bez jego zniszczenia. Ponadto z uwagi na znaczny już stopień jego zużycia nie będzie możliwe jego wykorzystanie dla celów użytkowych. Należy również podkreślić, że odkryta pod parkietem warstwa subitu wymaga bezwzględnego usunięcia, gdyż posiada on potwierdzone już właściwości rakotwórcze i stanowi zagrożenia zdrowia i życia dla użytkowników obiektu. Ujawniona sytuacja była okolicznością niemożliwą wcześniej do przewidzenia, gdyż ujawniła się dopiero w trakcie realizacji robót budowlanych, a ocena stanu technicznego podłoża oraz ujawnienia subitu bez zerwania parkietu była niemożliwa do wcześniejszej oceny. Nadmieniamy, że przedmiotowa część tego obiektu jest wpisana do rejestru zabytków i Wojewódzki Konserwator Zabytków nie przewidywał wymiany istniejącego parkietu, do czasu ujawnienia się nieprzewidzianych okoliczności. Powyższa okoliczność spowodowała, że obecnie zachodzi pilna potrzeba zerwania na I i II piętrze istniejącego budynku zabytkowego, całego starego parkietu, usunięcie oraz utylizację rakotwórczej warstwy subitu, skucie istniejącego podłoża pod parkietem, które wraz z częścią subitu uległo wykruszeniu, wykonanie nowej wylewki betonowej po usunięciu subitu oraz ułożenie nowego parkietu. Fakt ten nie był odnotowany w istniejącej dokumentacji projektowej, a jego ustalenie stało się możliwe dopiero w trakcie realizacji prac renowacyjnych w związku z wykonaniem zamówienia podstawowego. 2) wykonania dodatkowej instalacji p.poż. w zakresie napowietrzania i oddymiania obiektu. Po rozpoczęciu robót polegających na dostosowaniu głównej klatki schodowej w istniejącym budynku szkolnym (obiekt zabytkowy), ustalono, iż stan ściany nośnej uniemożliwia dostosowania klatki do wymogów przeciwpożarowych, w sposób pierwotnie przewidziany w dokumentacji projektowej: stan techniczny ściany (spękania cegieł pod tynkiem), w połączeniu z jej relatywnie niewielką grubością po ewentualnym dokonaniu skucia jej części, oraz brakiem dodatkowej izolacji termicznej na zewnętrznej stronie ściany, powodują, że zastosowanie przewidzianej w dokumentacji technologii zabezpieczenia p.poż, wiążącej się ze skuciem części ściany, niosłoby ryzyko niebezpiecznego osłabienia konstrukcji budynku w tej części, szczególnie w sytuacji, kiedy ściana ta jest elementem ściany zewnętrznej istniejącego budynku i z uwagi na zabytkowy charakter budynku nie posiada dodatkowej izolacji termiczne (pierwotna dokumentacja zakładała skucie 50% jej grubości dla spełnienia wymogów p.poż.). Z uwagi na ujawnione nowe okoliczności j/w oraz po ponownej ocenie tego faktu przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który uznał, że w tej sytuacji skucie tej ściany mogłoby stanowić nadmierną degradację części zabytkowej obiektu i zagrożenie dla konstrukcji obiektu, zaproponowano pozostawienie istniejącej części ściany bez zmian, natomiast zalecono opracowanie dokumentacji na rozszerzenie zakresu instalacji p.poż. o instalację oddymiania klatki schodowej w celu wypełnienia wymogu p.poż. dla całego obiektu. W tym celu została wykonana rozszerzająca zakres instalacji p.poż. dokumentacja projektowa uzgodniona i zatwierdzona przez rzeczoznawcę p.poż. dot. oddymiania obiektu, zatwierdzona również przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a także przez właściwy organ budowlany, która zakłada wykonanie rozszerzonego zakresu instalacji p.poż. o instalację i urządzenia p. poż. dot. oddymiania i napowietrzania obiektu, których nie uwzględniało zamówienia podstawowe. Realizacja instalacji p.poż. dot. napowietrzania i oddymiania obiektu jest niezbędne celem wypełnienia wymogów p.poż. dla całego obiektu, bez których obiekt nie może zostać oddany do użytku, gdyż ze względów bezpieczeństwa nie spełniałby obowiązujących przepisów p.poż. Wykonanie instalacji p.poż. dot. oddymiania i napowietrzania obiektu nie obejmowała umowa podstawowa z obecnym wykonawcą, a jej konieczność wykonania została stwierdzona w trakcie realizacji robót podstawowych podczas przebudowy klatki głównej w istniejącej części budynku zabytkowego i stwierdzono niemożliwość skucia ściany konstrukcyjnej przy klace schodowej. Umowa podstawowa w części instalacji p.poż. zawierała jedynie instalacje dot. przeciwpożarowego wyłącznika prądu. Ustalenie wszystkich w/w faktów stało się możliwe dopiero w trakcie realizacji prac w trakcie wykonanywania zamówienia podstawowego, w szczególności po dokonaniu skucia tynku na istniejącej ścianie i stwierdzeniu złego stanu technicznego istniejących cegieł (nie przewidzianego w dokumentacji projektowej). 3) dostosowania dwóch klatek schodowych do wymogów bezpieczeństwa. Po rozpoczęciu robót związanych z wykonaniem renowacji schodów na 2 klatkach schodowych wewnętrznych w istniejącym budynku zabytkowym, po zdemontowaniu istniejących okładzin schodów z płytek gresowych oraz desek, a także skuciu części tynku stwierdzono, iż istniejące biegi schodowe składają się z dwóch warstw betonu: warstwy konstrukcyjnej i dodatkowej warstwy betonu dolanego w celu uzyskania jednolitych poziomów posadzek, które dotychczas były przykryte okładzinami schodów i tynkiem zewnętrznym. Stwierdzono, iż nadlana warstwa dodatkowego betonu jest niebezpiecznie spękana i odspojona od konstrukcji biegów schodowych. Nie stanowi właściwego podłoża pod nowe okładziny schodów i nie jest możliwa do wykorzystania pod nowe okładziny schodów. Należy ją usunąć i wylać nową warstwę betonu. Stwierdzono również, iż konstrukcja balustrad schodowych przewidzianych w projekcie podstawowym jedynie do podwyższenia znajduje się w złym stanie technicznym. Elementy zakotwione i zakryte w biegach schodowych są w bardzo dużym stopniu skorodowane i zagrażają bezpieczeństwu użytkowników. W związku z powyższym na 2 klatkach schodowych w istniejącej części budynku zabytkowego należy wykonać także nowe balustrady schodowe o konstrukcji jak balustrada klatki schodowej głównej, które zapewnią bezpieczeństwo dla użytkowników. Projekt podstawowy na 2 klatkach zawierał jedynie podniesienie starych barier schodowych i wymianę samych okładzin schodów. Jedynie na 3 klatce - głównej istniejącego budynku projekt podstawowy zakładał wykonanie na schodach nowych barierek i przebudowę schodów. Nadmienia się, że projekt podstawowy nie zakładał realizacji tych prac na przedmiotowych 2 klatkach schodowych, a konieczność ich realizacji stała się możliwa do ustalenia dopiero po dokonaniu odkrywek (zerwaniu okładzin schodów i skuciu części tynku) przez wykonawcę w trakcie realizacji zamówienia podstawowego. W związku z powyższym ustalono co następuje: 1) Łączna wartość szacunkowa w/w elementów wchodzących w skład przedmiotowego zamówienia dodatkowego wynosi 399.034,46 zł złotych netto. Biorąc pod uwagę, że dotąd Zamawiający udzielił w ramach omawianej inwestycji jednego zamówienia dodatkowego w trybie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, na kwotę 178.048,78 zł netto, zsumowana łączna wartość wszystkich zamówień dodatkowych nie przekracza 50% wartości realizowanego zamówienia podstawowego (wartość robót podstawowych wynosi 4.609.506,06 złotych netto), 2) wykonanie prac w ramach zamówienia dodatkowego stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwych do wcześniejszego przewidzenia. Jak powyżej wskazano, stan techniczny ścian i schodów nie był Zamawiającemu znany aż do momentu skucia części tynku, a stan techniczny parkietu oraz fakt, iż jego podłoże wykonane jest z substancji rakotwórczej, ujawnił się dopiero po wykonaniu pierwszych robót renowacyjnych, 3) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego zarówno w zakresie wymiany parkietu jaki i wykonania dodatkowej instalacji napowietrzania i oddymiania obiektu (niezbędnej do spełnienia wymogów przeciwpożarowych) oraz wymiany balustrad i wylania nowej warstwy betonu na 2 klatkach schodowych. Bez wykonania w/w prac cały obiekt nie spełniałby wymogów p.poż, oraz norm bezpieczeństwa i w konsekwencji nie zostałby dopuszczony do użytkowania, 4) specyfika prac przewidzianych do realizacji w ramach w/w zakresów robót dodatkowych powoduje, iż z przyczyn technicznych i organizacyjnych nie jest możliwe rozdzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego Zakres robót objętych zamówieniem dodatkowym dot. robót wewnątrz obiektu, w którym Wykonawca zrealizował już znaczny zakres prac w ramach zamówienia podstawowego i który stanowi jeden plac budowy za który odpowiedzialność ponosi Wykonawca. Nadmienia się ponadto, iż część robót została już wykonana (zakończona) przez Wykonawcę w zakresie dokonania odkrywek. Ponadto część prac niezbędnych do prawidłowego wykonania zamówienia dodatkowego objętych jest zamówieniem podstawowym (np. oblistwowanie i lakierowanie parkietu, wymiana stopni na klatkach schodowych) i koszt ich realizacji oraz zakres nie został wliczony do zamówienia dodatkowego. Ponadto niemożliwe w praktyce byłoby wyodrębnienie osobnych placów budowy dot. w/w robót, a wprowadzenie innych Wykonawców niosło ryzyko znacznych opóźnień w realizacji inwestycji będących konsekwencją funkcjonowaniem w jednym budynku większej ilości niezależnych od siebie ekip budowlanych. Samo rozdzielenie prac pomiędzy większą ilość Wykonawców w praktyce rozmyłoby także odpowiedzialność w zakresie udzielanej gwarancji i rękojmi i do niemożliwości egzekwowania przez Zamawiającego uprawnień z tego tytułu wobec któregokolwiek z nich. Tym samym możliwość udzielenia dotychczasowemu Wykonawcy, zamówienia dodatkowego w trybie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, jest w pełni uzasadniona (Uwaga: nowy adres przedmiotowego Wykonawcy, wynika z faktu, iż Wykonawca w trakcie realizacji zamówienia podstawowego zmienił siedzibę)

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • DARCO Dariusz Żak, ul. Garbarska 53, 26-600 Radom, kraj/woj. mazowieckie.


Radom: Rozbudowa i realizacja robót budowlanych w istniejącym budynku Zespołu Szkół Plastycznych przy ul. Grzecznarowskiego 13 w Radomiu - zamówienie dodatkowe dot. wykonania instalacji p.poż oraz wymiany parkietu i dostosowania dwóch klatek schodowych do wymogów bezpieczeństwa


Numer ogłoszenia: 78303 - 2014; data zamieszczenia: 10.04.2014

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 66775 - 2014r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Miasta Radomia, ul. Jana Kilińskiego 30, 26-600 Radom, woj. mazowieckie, tel. 048 3620471, faks 048 3620532.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Rozbudowa i realizacja robót budowlanych w istniejącym budynku Zespołu Szkół Plastycznych przy ul. Grzecznarowskiego 13 w Radomiu - zamówienie dodatkowe dot. wykonania instalacji p.poż oraz wymiany parkietu i dostosowania dwóch klatek schodowych do wymogów bezpieczeństwa.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia dodatkowego są roboty budowlane dot. budynku głównego Zespołu Szkół Plastycznych przy ul. Grzecznarowskiego 13 w Radomiu (budynek wpisany do rejestru zabytków), dot.: - wymiany istniejącego parkietu, usunięcia oraz utylizacji warstwy rakotwórczej, naprawę podłoża betonowego oraz wykonania nowej wylewki betonowej, ułożenie nowego parkietu na I i II piętrze istniejącego budynku, - wykonania dodatkowej instalacji p.poż. w zakresie napowietrzania i oddymiania obiektu, - dostosowania dwóch klatek schodowych do wymogów bezpieczeństwa.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.43.21.13-9, 45.31.21.00-8, 45.26.23.30-3.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    tak, projekt/program: Zamawiający uzyskał dofinansowanie zamówienia ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytet: XI (Kultura i dziedzictwo kulturowe), Działanie: 11.3 (Infrastruktura szkolnictwa artystycznego)..

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
08.04.2014.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Korporacja Budowlana DARCO Dariusz Żak, ul. Garbarska 53, 26-600 Radom, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 399034,46 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    487000,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    487000,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    487000,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Na etapie realizacji zamówienia publicznego o nazwie: Rozbudowa i realizacja robót budowlanych w istniejącym budynku Zespołu Szkół Plastycznych przy ul. Grzecznarowskiego 13 w Radomiu zaistniały przesłanki uzasadniające wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia z wolnej ręki na podst. Art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z treścią cytowanego przepisu ustawy, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. W przedmiotowym przypadku, uzasadnienie dla udzielenia zamówienia dodatkowego wynika z ustaleń wynikających ze sporządzonych -w związku z realizacją zamówienia podstawowego- protokołów konieczności, a roboty realizowane w ramach zamówienia dodatkowego dotyczyłyby: 1) wymiany istniejącego parkietu, usunięcia oraz utylizacji warstwy rakotwórczej, naprawę podłoża betonowego oraz wykonania nowej wylewki betonowej, ułożenie nowego parkietu. Konieczność wykonania w/w robót ujawniła się w trakcie realizacji zamówienia podstawowego, po rozpoczęciu prac dot. renowacji parkietów z klepki na I i II piętrze budynku głównego (prace , które były przewidziane w podstawowej umowie zawartej pomiędzy beneficjentem a wykonawcą obejmowały wymianę parkietu na nowy jedynie na sali gimnastycznej oraz renowację starego istniejącego parkietu na I i II piętrze przedmiotowego budynku). W trakcie realizacji w/w robót podstawowych dot. renowacji istniejącego parkietu zaobserwowano odspajanie się parkietu od podłoża oraz wydostający się spod parkietu kurz powodujący istotne zapylenie pomieszczeń. Po dokonaniu odkrywek i zerwaniu części parkietu okazało się, że podłoże pod parkietem jest całkowicie zdegradowane, a na podłożu pod parkietem znajduje się warstwa tzw. subitu, który od spodu przyklejony jest do starego parkietu i nie można go oddzielić od parkietu bez jego zniszczenia. Ponadto z uwagi na znaczny już stopień jego zużycia nie będzie możliwe jego wykorzystanie dla celów użytkowych. Należy również podkreślić, że odkryta pod parkietem warstwa subitu wymaga bezwzględnego usunięcia, gdyż posiada on potwierdzone już właściwości rakotwórcze i stanowi zagrożenia zdrowia i życia dla użytkowników obiektu. Ujawniona sytuacja była okolicznością niemożliwą wcześniej do przewidzenia, gdyż ujawniła się dopiero w trakcie realizacji robót budowlanych, a ocena stanu technicznego podłoża oraz ujawnienia subitu bez zerwania parkietu była niemożliwa do wcześniejszej oceny. Nadmieniamy, że przedmiotowa część tego obiektu jest wpisana do rejestru zabytków i Wojewódzki Konserwator Zabytków nie przewidywał wymiany istniejącego parkietu, do czasu ujawnienia się nieprzewidzianych okoliczności. Powyższa okoliczność spowodowała, że obecnie zachodzi pilna potrzeba zerwania na I i II piętrze istniejącego budynku zabytkowego, całego starego parkietu, usunięcie oraz utylizację rakotwórczej warstwy subitu, skucie istniejącego podłoża pod parkietem, które wraz z częścią subitu uległo wykruszeniu, wykonanie nowej wylewki betonowej po usunięciu subitu oraz ułożenie nowego parkietu. Fakt ten nie był odnotowany w istniejącej dokumentacji projektowej, a jego ustalenie stało się możliwe dopiero w trakcie realizacji prac renowacyjnych w związku z wykonaniem zamówienia podstawowego. 2) wykonania dodatkowej instalacji p.poż. w zakresie napowietrzania i oddymiania obiektu. Po rozpoczęciu robót polegających na dostosowaniu głównej klatki schodowej w istniejącym budynku szkolnym (obiekt zabytkowy), ustalono, iż stan ściany nośnej uniemożliwia dostosowania klatki do wymogów przeciwpożarowych, w sposób pierwotnie przewidziany w dokumentacji projektowej: stan techniczny ściany (spękania cegieł pod tynkiem), w połączeniu z jej relatywnie niewielką grubością po ewentualnym dokonaniu skucia jej części, oraz brakiem dodatkowej izolacji termicznej na zewnętrznej stronie ściany, powodują, że zastosowanie przewidzianej w dokumentacji technologii zabezpieczenia p.poż, wiążącej się ze skuciem części ściany, niosłoby ryzyko niebezpiecznego osłabienia konstrukcji budynku w tej części, szczególnie w sytuacji, kiedy ściana ta jest elementem ściany zewnętrznej istniejącego budynku i z uwagi na zabytkowy charakter budynku nie posiada dodatkowej izolacji termiczne (pierwotna dokumentacja zakładała skucie 50% jej grubości dla spełnienia wymogów p.poż.). Z uwagi na ujawnione nowe okoliczności j/w oraz po ponownej ocenie tego faktu przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który uznał, że w tej sytuacji skucie tej ściany mogłoby stanowić nadmierną degradację części zabytkowej obiektu i zagrożenie dla konstrukcji obiektu, zaproponowano pozostawienie istniejącej części ściany bez zmian, natomiast zalecono opracowanie dokumentacji na rozszerzenie zakresu instalacji p.poż. o instalację oddymiania klatki schodowej w celu wypełnienia wymogu p.poż. dla całego obiektu. W tym celu została wykonana rozszerzająca zakres instalacji p.poż. dokumentacja projektowa uzgodniona i zatwierdzona przez rzeczoznawcę p.poż. dot. oddymiania obiektu, zatwierdzona również przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a także przez właściwy organ budowlany, która zakłada wykonanie rozszerzonego zakresu instalacji p.poż. o instalację i urządzenia p. poż. dot. oddymiania i napowietrzania obiektu, których nie uwzględniało zamówienia podstawowe. Realizacja instalacji p.poż. dot. napowietrzania i oddymiania obiektu jest niezbędne celem wypełnienia wymogów p.poż. dla całego obiektu, bez których obiekt nie może zostać oddany do użytku, gdyż ze względów bezpieczeństwa nie spełniałby obowiązujących przepisów p.poż. Wykonanie instalacji p.poż. dot. oddymiania i napowietrzania obiektu nie obejmowała umowa podstawowa z obecnym wykonawcą, a jej konieczność wykonania została stwierdzona w trakcie realizacji robót podstawowych podczas przebudowy klatki głównej w istniejącej części budynku zabytkowego i stwierdzono niemożliwość skucia ściany konstrukcyjnej przy klace schodowej. Umowa podstawowa w części instalacji p.poż. zawierała jedynie instalacje dot. przeciwpożarowego wyłącznika prądu. Ustalenie wszystkich w/w faktów stało się możliwe dopiero w trakcie realizacji prac w trakcie wykonanywania zamówienia podstawowego, w szczególności po dokonaniu skucia tynku na istniejącej ścianie i stwierdzeniu złego stanu technicznego istniejących cegieł (nie przewidzianego w dokumentacji projektowej). 3) dostosowania dwóch klatek schodowych do wymogów bezpieczeństwa. Po rozpoczęciu robót związanych z wykonaniem renowacji schodów na 2 klatkach schodowych wewnętrznych w istniejącym budynku zabytkowym, po zdemontowaniu istniejących okładzin schodów z płytek gresowych oraz desek, a także skuciu części tynku stwierdzono, iż istniejące biegi schodowe składają się z dwóch warstw betonu: warstwy konstrukcyjnej i dodatkowej warstwy betonu dolanego w celu uzyskania jednolitych poziomów posadzek, które dotychczas były przykryte okładzinami schodów i tynkiem zewnętrznym. Stwierdzono, iż nadlana warstwa dodatkowego betonu jest niebezpiecznie spękana i odspojona od konstrukcji biegów schodowych. Nie stanowi właściwego podłoża pod nowe okładziny schodów i nie jest możliwa do wykorzystania pod nowe okładziny schodów. Należy ją usunąć i wylać nową warstwę betonu. Stwierdzono również, iż konstrukcja balustrad schodowych przewidzianych w projekcie podstawowym jedynie do podwyższenia znajduje się w złym stanie technicznym. Elementy zakotwione i zakryte w biegach schodowych są w bardzo dużym stopniu skorodowane i zagrażają bezpieczeństwu użytkowników. W związku z powyższym na 2 klatkach schodowych w istniejącej części budynku zabytkowego należy wykonać także nowe balustrady schodowe o konstrukcji jak balustrada klatki schodowej głównej, które zapewnią bezpieczeństwo dla użytkowników. Projekt podstawowy na 2 klatkach zawierał jedynie podniesienie starych barier schodowych i wymianę samych okładzin schodów. Jedynie na 3 klatce - głównej istniejącego budynku projekt podstawowy zakładał wykonanie na schodach nowych barierek i przebudowę schodów. Nadmienia się, że projekt podstawowy nie zakładał realizacji tych prac na przedmiotowych 2 klatkach schodowych, a konieczność ich realizacji stała się możliwa do ustalenia dopiero po dokonaniu odkrywek (zerwaniu okładzin schodów i skuciu części tynku) przez wykonawcę w trakcie realizacji zamówienia podstawowego. W związku z powyższym ustalono co następuje: 1) Łączna wartość szacunkowa w/w elementów wchodzących w skład przedmiotowego zamówienia dodatkowego wynosi 399.034,46 zł złotych netto. Biorąc pod uwagę, że dotąd Zamawiający udzielił w ramach omawianej inwestycji jednego zamówienia dodatkowego w trybie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, na kwotę 178.048,78 zł netto, zsumowana łączna wartość wszystkich zamówień dodatkowych nie przekracza 50% wartości realizowanego zamówienia podstawowego (wartość robót podstawowych wynosi 4.609.506,06 złotych netto), 2) wykonanie prac w ramach zamówienia dodatkowego stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwych do wcześniejszego przewidzenia. Jak powyżej wskazano, stan techniczny ścian i schodów nie był Zamawiającemu znany aż do momentu skucia części tynku, a stan techniczny parkietu oraz fakt, iż jego podłoże wykonane jest z substancji rakotwórczej, ujawnił się dopiero po wykonaniu pierwszych robót renowacyjnych, 3) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego zarówno w zakresie wymiany parkietu jaki i wykonania dodatkowej instalacji napowietrzania i oddymiania obiektu (niezbędnej do spełnienia wymogów przeciwpożarowych) oraz wymiany balustrad i wylania nowej warstwy betonu na 2 klatkach schodowych. Bez wykonania w/w prac cały obiekt nie spełniałby wymogów p.poż, oraz norm bezpieczeństwa i w konsekwencji nie zostałby dopuszczony do użytkowania, 4) specyfika prac przewidzianych do realizacji w ramach w/w zakresów robót dodatkowych powoduje, iż z przyczyn technicznych i organizacyjnych nie jest możliwe rozdzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego Zakres robót objętych zamówieniem dodatkowym dot. robót wewnątrz obiektu, w którym Wykonawca zrealizował już znaczny zakres prac w ramach zamówienia podstawowego i który stanowi jeden plac budowy za który odpowiedzialność ponosi Wykonawca. Nadmienia się ponadto, iż część robót została już wykonana (zakończona) przez Wykonawcę w zakresie dokonania odkrywek. Ponadto część prac niezbędnych do prawidłowego wykonania zamówienia dodatkowego objętych jest zamówieniem podstawowym (np. oblistwowanie i lakierowanie parkietu, wymiana stopni na klatkach schodowych) i koszt ich realizacji oraz zakres nie został wliczony do zamówienia dodatkowego. Ponadto niemożliwe w praktyce byłoby wyodrębnienie osobnych placów budowy dot. w/w robót, a wprowadzenie innych Wykonawców niosło ryzyko znacznych opóźnień w realizacji inwestycji będących konsekwencją funkcjonowaniem w jednym budynku większej ilości niezależnych od siebie ekip budowlanych. Samo rozdzielenie prac pomiędzy większą ilość Wykonawców w praktyce rozmyłoby także odpowiedzialność w zakresie udzielanej gwarancji i rękojmi i do niemożliwości egzekwowania przez Zamawiającego uprawnień z tego tytułu wobec któregokolwiek z nich. Tym samym możliwość udzielenia dotychczasowemu Wykonawcy, zamówienia dodatkowego w trybie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, jest w pełni uzasadniona (Uwaga: nowy adres przedmiotowego Wykonawcy, wynika z faktu, iż Wykonawca w trakcie realizacji zamówienia podstawowego zmienił siedzibę)