zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Adres: ul. ul. Karolkowa  30, 01207   Warszawa, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: zamowienia.publiczne@arr.gov.pl,
tel: 22 661 72 72
fax: 22 376 73 79
Dane postępowania
ID postępowania: 22362020110
Data publikacji zamówienia: 2011-07-28
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.arr.gov.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
55300000-3 Usługi restauracyjne i dotyczące podawania posiłków
92000000-1 Usługi rekreacyjne, kulturalne i sportowe
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Zapewnienie kompleksowej organizacji wydarzenia kulturalnego towarzyszącego 30 Konferencji Dyrektorów Agencji Płatniczych Unii Europejskiej. Centrum Edukacji i Promocji Regionu, Lidia Czapiewska
Szymbark
48 235,00
0,37
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2011-08-17
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
920000001
553000003
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
48 235,00 zł
Minimalna złożona oferta:
48 235,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
48 235,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
48 235,00 zł


Warszawa: Zapewnienie kompleksowej organizacji wydarzenia kulturalnego towarzyszącego 30 Konferencji Dyrektorów Agencji Płatniczych Unii Europejskiej.


Numer ogłoszenia: 223620 - 2011; data zamieszczenia: 29.07.2011

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Agencja Rynku Rolnego, ul. Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 22 6617272, faks 22 6617902 , strona internetowa www.arr.gov.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa centralna.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Zapewnienie kompleksowej organizacji wydarzenia kulturalnego towarzyszącego 30 Konferencji Dyrektorów Agencji Płatniczych Unii Europejskiej..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Zapewnienie kompleksowej organizacji wydarzenia kulturalnego towarzyszącego 30 Konferencji Dyrektorów Agencji Płatniczych Unii Europejskiej..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
92.00.00.00-1, 55.30.00.00-3.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Podstawą prawną wyboru trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki jest art. 66 w zw. z art. 5 ust. 1a oraz art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm.). Usługi kulturalne należą do usług niepriorytetowych wymienionych w załączniku nr 2 do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28.01.2010 r. (Dz.U. z 2010 r., Nr 12, poz. 68) wydanego na podstawie art. 2a Pzp, oznaczone numerem kategorii 17-27, zalicza się do nich m.in. usługi hotelarskie i restauracyjne. W świetle art. 5 ust.1a ustawy Pzp, do postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem są w/w usługi o charakterze niepriorytetowym, można zastosować również tryb zamówienia z wolnej ręki, nawet wówczas, gdy nie występują przesłanki wyboru tego trybu opisane w art. 67 ust. 1 ustawy Pzp oraz jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować, co najmniej jedną z następujących okoliczności: 1) naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 3) poniesieniem straty w mieniu publicznym; 4) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. W chwili obecnej brak jest komentarzy do zapisów art. 5 ust. 1a ustawy Pzp, w związku, z czym zamawiający posiłkuje się komentarzem L. Lipiec do nieobowiązującego już art. 35 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r., Nr 249, poz. 2104). W literaturze podkreśla się, że podstawowe znaczenie dla publicznej gospodarki finansowej mają zasady celowego, racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych [A. Pomorska, Zasady ogólne finansów publicznych, Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego 2002, nr 6, s. 13-14]. Pod pojęciem celowości wydatkowania środków publicznych należy rozumieć zapewnienie zgodności działań jednostki w zakresie dokonywania wydatków z jej celami statutowymi, optymalizację zastosowanych metod i środków, ich adekwatności dla osiągnięcia założonych celów oraz przyjętych kryteriów oceny realizacji celów i zadań. Jest to wybór przez dysponenta środków publicznych takiego sposobu finansowania zadań, który prowadzi do najbardziej efektywnego gospodarowania środkami publicznymi [J. Glumińska-Pawic, Wydatki i rozchody budżetowe jednostek samorządu terytorialnego (w:) Finanse samorządowe 2005. 395 pytań i odpowiedzi. Wzory uchwał, deklaracji, decyzji, pod red. C. Kosikowskiego, Warszawa 2005, s. 264]. Celowość oznacza nakaz gromadzenia i wydatkowania publicznych środków pieniężnych jedynie dla osiągnięcia wytyczonego celu społecznego, gospodarczego lub politycznego państwa. Z zasady tej wynika zatem jednocześnie zakaz wprowadzania takich ciężarów publicznych i wydatków publicznych, które nie są związane z powinnościami państwa [C. Kosikowski, Sektor finansów publicznych w Polsce, Warszawa 2006]. Wydatki ze środków publicznych podlegają planowaniu. Planowość wyraża wymóg ujmowania procesów gromadzenia i wydatkowania publicznych środków pieniężnych w ramy planów finansowych o charakterze makro- i mikroekonomicznym. Pierwsze dotyczą całego sektora finansów publicznych lub poszczególnych jego segmentów. Natomiast drugie dotyczą jednostek sektora finansów publicznych [C. Kosikowski, Sektor finansów publicznych...]. W literaturze podkreśla się, że wydatkowanie publicznych środków finansowych powinna cechować skuteczność i efektywność. Skuteczność wydatkowania środków publicznych definiuje się jako uzyskanie optymalnej relacji między wyznaczonymi celami i zadaniami a osiągniętymi efektami ich realizacji [J. Stankiewcz, Prawo zamówień publicznych jak instrument racjonalizacji wydatków (w:) Ekonomiczne i prawne aspekty racjonalizacji wydatków publicznych, t. I, pod red. J. Głuchowskiego, A. Pomorskiej, J. Szołno-Koguc, Lublin 2005, s. 231]. Natomiast badanie efektywności wydatków budżetowych zależy od tego, czy analizie podlegają wyznaczone zadania (racjonalizacja wyborów) czy będące do dyspozycji środki finansowe, czyli tzw. racjonalizacja kosztów [J. Stankiewicz, Zagadnienia racjonalizacji wydatków publicznych (w:) Finanse publiczne..., s. 729-730]. Sformułowane w ustawie o finansach publicznych zasady dokonywania wydatków ze środków publicznych zapewnić mają racjonalizację kosztów, oznaczającą wydajność i skuteczność wydatkowania środków publicznych w związku z realizacją zamierzonego zadania. Racjonalizacja kosztów oznacza dążenie do uzyskania największych oszczędności w nakładach, przy porównywalnym efekcie. Procedurę prawną postępowania zmierzającego do osiągnięcia tego celu w sposób doskonalszy, niż miało to miejsce dotychczas, określamy racjonalizacją kosztów [J. Stankiewcz, Prawo zamówień publicznych..., s. 232]. Konferencja Dyrektorów Agencji Płatniczych Unii Europejskiej to spotkanie wysokiego szczebla szefów agencji płatniczych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz krajów kandydujących do UE organizowane przez agencje płatnicze państwa członkowskiego sprawującego w danym półroczu Przewodnictwo w Radzie UE. 30. Konferencja Dyrektorów Agencji Płatniczych UE organizowana przez Agencję Rynku Rolnego przy współpracy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa odbędzie się w Sopocie podczas polskiego Przewodnictwa w Radzie UE w terminie uwzględnionym w oficjalnym Kalendarzu Polskiej Prezydencji tj. w dniach 21 - 23 września 2011 r. W spotkaniu planowany jest udział 160 przedstawicieli wszystkich państw członkowskich UE a także krajów kandydujących do UE oraz przedstawicieli instytucji unijnych (Komisja Europejska, Europejski Trybunał Obrachunkowy, Europejski Urząd ds. Zwalczania Oszustw) jak również polskiego resortu rolnictwa i finansów. Przedmiotowa konferencja podobnie jak spotkania Dyrektorów Agencji Płatniczych UE organizowane podczas poprzednich Prezydencji oraz inne spotkania wysokiego szczebla organizowane podczas polskiego Przewodnictwa musi zostać zorganizowana zgodnie z wymogami stawianymi spotkaniom tej rangi. W związku z powyższym zachodzi konieczność zapewnienia takiego programu, jaki zwyczajowo towarzyszył Konferencjom Dyrektorów Agencji Płatniczych UE organizowanym w latach poprzednich. Zwyczajowo program pierwszego dnia Konferencji będącego dniem przyjazdu uczestników do lokalizacji, w której odbywa się spotkanie utrzymany jest w konwencji nieformalnej i poświęcony jest promocji danego regionu. Tego dnia organizowany jest program kulturalny ukazujący atrakcje regionu oraz towarzysząca mu kolacja, której celem jest promocja regionalnej kuchni. W poszukiwaniu odpowiedniej lokalizacji przedmiotowego wydarzenia stanowiącej atrakcję związaną z kulturą i historią regionu dokonano oceny możliwości organizacji w obiektach programu kulturalnego wraz z kolacją promującą regionalną kuchnię dla 140 osób (zaproszonych uczestników konferencji). Lokalizacje znajdujące się w samym Trójmieście i jego okolicy ze względu na rezerwację lub zbyt małą powierzchnię nie spełniały wymogu organizacji zasiadanej kolacji dla 140 osób. Mając na względzie powyższe i biorąc pod uwagę miejsce organizacji Konferencji - region kaszubsko pomorski postanowiono wykorzystać potencjał, jaki niesie ze sobą organizacja dużej międzynarodowej konferencji i zapewnić możliwość zapoznania się zagranicznych gości z unikatową kulturą i kuchnią rdzennych mieszkańców Pomorza - Kaszubów. W związku z powyższym skupiono się na poszukiwaniach lokalizacji łączącej w sobie cechy skansenu kaszubskiego oraz centrum informacji o Kaszubach oferującego ciekawe atrakcje, posiadającego profesjonalne zaplecze kulinarne oraz infrastrukturę pozwalającą na organizację zasiadanej kolacji dla 140 osób. Ośrodkiem spełniającym wszystkie wymienione powyżej wymogi jest Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku (CEPR). CEPR jest jedynym ośrodkiem, którego położenie pozwala na sprawne przebycie odległości dzielącej centrum hotelowo-konferencyjne i ww. obiekt, oferującym jednocześnie realizację szerokiego zakresu zróżnicowanych usług przede wszystkim związanych z promocją kultury kaszubskiej i wykazującym wieloletnie doświadczenie w organizacji dużych imprez. Podczas pobytu w CEiPR w Szymbarku zagraniczni goście wezmą udział w wypieku tradycyjnego chleba. Ponadto zwiedzą replikę bunkra Ptasia Wola Tajnej Organizacji Wojskowej Gryf Pomorski oraz obejrzą pomnik poświęcony tejże organizacji. Ponadto uczestnicy Konferencji zwiedzą replikę zabytkowego kaszubskiego dworku Salino oraz Kaplicę Jedności Narodowej, w której znajduje się wyryta w drewnie historia Polski. Goście będą również mieli okazję obejrzeć oryginalną zagrodę pierwszych kaszubskich osadników w Kanadzie z 1858 r., jedyny w swoim rodzaju Dom do góry nogami jak również Tobacznik - unikatowe muzeum poświęcone kaszubskiej tabace. Warto podkreślić nie tylko walory edukacyjne ośrodka, ale również walory przyrodnicze tego niezwykłego miejsca położonego pośród kaszubskich lasów. Przedmiotowy ośrodek jest laureatem wielu nagród w tym m.in. Perły i Super Perły Kaszub - nagrody lokalnych władz przyznawanych za promocję regionu kaszubskiego oraz głównej nagrody Targów Gdańskich za inwestycję turystyczną Dom do góry nogami. Ponadto CEPR zostało odznaczone prestiżowym Certyfikatem Polskiej Organizacji Turystycznej Turystyczny Produkt Roku 2008. Jedynie Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku jest w stanie zapewnić kompleksową organizację wydarzenia kulturalnego poświęconego promocji Kaszub uwzględniającą profesjonalne przygotowanie kolacji promującej kaszubską i tradycyjną polską kuchnię. Na wybór przedmiotowego ośrodka dodatkowo wpłynęła korzystna wycena oferowanych usług obejmujących zwiedzanie atrakcji Centrum, zapewnienie bogatego programu kulturalnego oraz przygotowanie kolacji (regionalny poczęstunek powitalny, kolacja serwowana, szeroka gama przystawek). Podsumowując wybór przez zamawiającego trybu zamówienia z wolnej ręki zgodnie z art. 66 w związku z art.5 ust. 1a oraz art. 67 ust. 1 pkt.1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych podyktowany jest tym, iż: - Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku jest jedynym w swoim rodzaju i uznanym ośrodkiem promocji kultury kaszubskiej posiadającym profesjonalne zaplecze kulinarne oraz doświadczenie w organizacji dużych imprez; - przeprowadzenie postępowania w trybie z wolnej ręki pozwala zamawiającemu na wynegocjowanie z wykonawcą możliwie najkorzystniejszych warunków zarówno finansowych i organizacyjnych, zarówno w kwestii finansowania, jaki i samej organizacji; - usługi kulturalne należą do kategorii usług o charakterze niepriorytetowym określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 roku w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Centrum Edukacji i Promocji Regionu, ul. Szymbarskich Zakładników 12, 83-315 Szymbark, kraj/woj. pomorskie.


Warszawa: Zapewnienie kompleksowej organizacji wydarzenia kulturalnego towarzyszącego 30 Konferencji Dyrektorów Agencji Płatniczych Unii Europejskiej.


Numer ogłoszenia: 220629 - 2011; data zamieszczenia: 17.08.2011

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 223620 - 2011r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Agencja Rynku Rolnego, ul. Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 22 6617272, faks 22 6617902.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa centralna.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Zapewnienie kompleksowej organizacji wydarzenia kulturalnego towarzyszącego 30 Konferencji Dyrektorów Agencji Płatniczych Unii Europejskiej..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Zapewnienie kompleksowej organizacji wydarzenia kulturalnego towarzyszącego 30 Konferencji Dyrektorów Agencji Płatniczych Unii Europejskiej..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
92.00.00.00-1, 55.30.00.00-3.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
12.08.2011.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Centrum Edukacji i Promocji Regionu, Lidia Czapiewska, ul. Szymbarskich Zakładników 12, 83-315 Szymbark, kraj/woj. pomorskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 42100,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    48235,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    48235,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    48235,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Podstawą prawną wyboru trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki jest art. 66 w zw. z art. 5 ust. 1a oraz art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm.). Usługi kulturalne należą do usług niepriorytetowych wymienionych w załączniku nr 2 do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28.01.2010 r. (Dz.U. z 2010 r., Nr 12, poz. 68) wydanego na podstawie art. 2a Pzp, oznaczone numerem kategorii 17-27, zalicza się do nich m.in. usługi hotelarskie i restauracyjne. W świetle art. 5 ust.1a ustawy Pzp, do postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem są w/w usługi o charakterze niepriorytetowym, można zastosować również tryb zamówienia z wolnej ręki, nawet wówczas, gdy nie występują przesłanki wyboru tego trybu opisane w art. 67 ust. 1 ustawy Pzp oraz jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować, co najmniej jedną z następujących okoliczności: 1) naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 3) poniesieniem straty w mieniu publicznym; 4) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. W chwili obecnej brak jest komentarzy do zapisów art. 5 ust. 1a ustawy Pzp, w związku, z czym zamawiający posiłkuje się komentarzem L. Lipiec do nieobowiązującego już art. 35 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r., Nr 249, poz. 2104). W literaturze podkreśla się, że podstawowe znaczenie dla publicznej gospodarki finansowej mają zasady celowego, racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych [A. Pomorska, Zasady ogólne finansów publicznych, Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego 2002, nr 6, s. 13-14]. Pod pojęciem celowości wydatkowania środków publicznych należy rozumieć zapewnienie zgodności działań jednostki w zakresie dokonywania wydatków z jej celami statutowymi, optymalizację zastosowanych metod i środków, ich adekwatności dla osiągnięcia założonych celów oraz przyjętych kryteriów oceny realizacji celów i zadań. Jest to wybór przez dysponenta środków publicznych takiego sposobu finansowania zadań, który prowadzi do najbardziej efektywnego gospodarowania środkami publicznymi [J. Glumińska-Pawic, Wydatki i rozchody budżetowe jednostek samorządu terytorialnego (w:) Finanse samorządowe 2005. 395 pytań i odpowiedzi. Wzory uchwał, deklaracji, decyzji, pod red. C. Kosikowskiego, Warszawa 2005, s. 264]. Celowość oznacza nakaz gromadzenia i wydatkowania publicznych środków pieniężnych jedynie dla osiągnięcia wytyczonego celu społecznego, gospodarczego lub politycznego państwa. Z zasady tej wynika zatem jednocześnie zakaz wprowadzania takich ciężarów publicznych i wydatków publicznych, które nie są związane z powinnościami państwa [C. Kosikowski, Sektor finansów publicznych w Polsce, Warszawa 2006]. Wydatki ze środków publicznych podlegają planowaniu. Planowość wyraża wymóg ujmowania procesów gromadzenia i wydatkowania publicznych środków pieniężnych w ramy planów finansowych o charakterze makro- i mikroekonomicznym. Pierwsze dotyczą całego sektora finansów publicznych lub poszczególnych jego segmentów. Natomiast drugie dotyczą jednostek sektora finansów publicznych [C. Kosikowski, Sektor finansów publicznych...]. W literaturze podkreśla się, że wydatkowanie publicznych środków finansowych powinna cechować skuteczność i efektywność. Skuteczność wydatkowania środków publicznych definiuje się jako uzyskanie optymalnej relacji między wyznaczonymi celami i zadaniami a osiągniętymi efektami ich realizacji [J. Stankiewcz, Prawo zamówień publicznych jak instrument racjonalizacji wydatków (w:) Ekonomiczne i prawne aspekty racjonalizacji wydatków publicznych, t. I, pod red. J. Głuchowskiego, A. Pomorskiej, J. Szołno-Koguc, Lublin 2005, s. 231]. Natomiast badanie efektywności wydatków budżetowych zależy od tego, czy analizie podlegają wyznaczone zadania (racjonalizacja wyborów) czy będące do dyspozycji środki finansowe, czyli tzw. racjonalizacja kosztów [J. Stankiewicz, Zagadnienia racjonalizacji wydatków publicznych (w:) Finanse publiczne..., s. 729-730]. Sformułowane w ustawie o finansach publicznych zasady dokonywania wydatków ze środków publicznych zapewnić mają racjonalizację kosztów, oznaczającą wydajność i skuteczność wydatkowania środków publicznych w związku z realizacją zamierzonego zadania. Racjonalizacja kosztów oznacza dążenie do uzyskania największych oszczędności w nakładach, przy porównywalnym efekcie. Procedurę prawną postępowania zmierzającego do osiągnięcia tego celu w sposób doskonalszy, niż miało to miejsce dotychczas, określamy racjonalizacją kosztów [J. Stankiewcz, Prawo zamówień publicznych..., s. 232]. Konferencja Dyrektorów Agencji Płatniczych Unii Europejskiej to spotkanie wysokiego szczebla szefów agencji płatniczych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz krajów kandydujących do UE organizowane przez agencje płatnicze państwa członkowskiego sprawującego w danym półroczu Przewodnictwo w Radzie UE. 30. Konferencja Dyrektorów Agencji Płatniczych UE organizowana przez Agencję Rynku Rolnego przy współpracy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa odbędzie się w Sopocie podczas polskiego Przewodnictwa w Radzie UE w terminie uwzględnionym w oficjalnym Kalendarzu Polskiej Prezydencji tj. w dniach 21 - 23 września 2011 r. W spotkaniu planowany jest udział 160 przedstawicieli wszystkich państw członkowskich UE a także krajów kandydujących do UE oraz przedstawicieli instytucji unijnych (Komisja Europejska, Europejski Trybunał Obrachunkowy, Europejski Urząd ds. Zwalczania Oszustw) jak również polskiego resortu rolnictwa i finansów. Przedmiotowa konferencja podobnie jak spotkania Dyrektorów Agencji Płatniczych UE organizowane podczas poprzednich Prezydencji oraz inne spotkania wysokiego szczebla organizowane podczas polskiego Przewodnictwa musi zostać zorganizowana zgodnie z wymogami stawianymi spotkaniom tej rangi. W związku z powyższym zachodzi konieczność zapewnienia takiego programu, jaki zwyczajowo towarzyszył Konferencjom Dyrektorów Agencji Płatniczych UE organizowanym w latach poprzednich. Zwyczajowo program pierwszego dnia Konferencji będącego dniem przyjazdu uczestników do lokalizacji, w której odbywa się spotkanie utrzymany jest w konwencji nieformalnej i poświęcony jest promocji danego regionu. Tego dnia organizowany jest program kulturalny ukazujący atrakcje regionu oraz towarzysząca mu kolacja, której celem jest promocja regionalnej kuchni. W poszukiwaniu odpowiedniej lokalizacji przedmiotowego wydarzenia stanowiącej atrakcję związaną z kulturą i historią regionu dokonano oceny możliwości organizacji w obiektach programu kulturalnego wraz z kolacją promującą regionalną kuchnię dla 140 osób (zaproszonych uczestników konferencji). Lokalizacje znajdujące się w samym Trójmieście i jego okolicy ze względu na rezerwację lub zbyt małą powierzchnię nie spełniały wymogu organizacji zasiadanej kolacji dla 140 osób. Mając na względzie powyższe i biorąc pod uwagę miejsce organizacji Konferencji - region kaszubsko pomorski postanowiono wykorzystać potencjał, jaki niesie ze sobą organizacja dużej międzynarodowej konferencji i zapewnić możliwość zapoznania się zagranicznych gości z unikatową kulturą i kuchnią rdzennych mieszkańców Pomorza - Kaszubów. W związku z powyższym skupiono się na poszukiwaniach lokalizacji łączącej w sobie cechy skansenu kaszubskiego oraz centrum informacji o Kaszubach oferującego ciekawe atrakcje, posiadającego profesjonalne zaplecze kulinarne oraz infrastrukturę pozwalającą na organizację zasiadanej kolacji dla 140 osób. Ośrodkiem spełniającym wszystkie wymienione powyżej wymogi jest Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku (CEPR). CEPR jest jedynym ośrodkiem, którego położenie pozwala na sprawne przebycie odległości dzielącej centrum hotelowo-konferencyjne i ww. obiekt, oferującym jednocześnie realizację szerokiego zakresu zróżnicowanych usług przede wszystkim związanych z promocją kultury kaszubskiej i wykazującym wieloletnie doświadczenie w organizacji dużych imprez. Podczas pobytu w CEiPR w Szymbarku zagraniczni goście wezmą udział w wypieku tradycyjnego chleba. Ponadto zwiedzą replikę bunkra Ptasia Wola Tajnej Organizacji Wojskowej Gryf Pomorski oraz obejrzą pomnik poświęcony tejże organizacji. Ponadto uczestnicy Konferencji zwiedzą replikę zabytkowego kaszubskiego dworku Salino oraz Kaplicę Jedności Narodowej, w której znajduje się wyryta w drewnie historia Polski. Goście będą również mieli okazję obejrzeć oryginalną zagrodę pierwszych kaszubskich osadników w Kanadzie z 1858 r., jedyny w swoim rodzaju Dom do góry nogami jak również Tobacznik - unikatowe muzeum poświęcone kaszubskiej tabace. Warto podkreślić nie tylko walory edukacyjne ośrodka, ale również walory przyrodnicze tego niezwykłego miejsca położonego pośród kaszubskich lasów. Przedmiotowy ośrodek jest laureatem wielu nagród w tym m.in. Perły i Super Perły Kaszub - nagrody lokalnych władz przyznawanych za promocję regionu kaszubskiego oraz głównej nagrody Targów Gdańskich za inwestycję turystyczną Dom do góry nogami. Ponadto CEPR zostało odznaczone prestiżowym Certyfikatem Polskiej Organizacji Turystycznej Turystyczny Produkt Roku 2008. Jedynie Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku jest w stanie zapewnić kompleksową organizację wydarzenia kulturalnego poświęconego promocji Kaszub uwzględniającą profesjonalne przygotowanie kolacji promującej kaszubską i tradycyjną polską kuchnię. Na wybór przedmiotowego ośrodka dodatkowo wpłynęła korzystna wycena oferowanych usług obejmujących zwiedzanie atrakcji Centrum, zapewnienie bogatego programu kulturalnego oraz przygotowanie kolacji (regionalny poczęstunek powitalny, kolacja serwowana, szeroka gama przystawek). Podsumowując wybór przez zamawiającego trybu zamówienia z wolnej ręki zgodnie z art. 66 w związku z art.5 ust. 1a oraz art. 67 ust. 1 pkt.1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych podyktowany jest tym, iż: - Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku jest jedynym w swoim rodzaju i uznanym ośrodkiem promocji kultury kaszubskiej posiadającym profesjonalne zaplecze kulinarne oraz doświadczenie w organizacji dużych imprez; - przeprowadzenie postępowania w trybie z wolnej ręki pozwala zamawiającemu na wynegocjowanie z wykonawcą możliwie najkorzystniejszych warunków zarówno finansowych i organizacyjnych, zarówno w kwestii finansowania, jaki i samej organizacji; - usługi kulturalne należą do kategorii usług o charakterze niepriorytetowym określonych w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 roku w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym.