zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Adres: ul. Olsztyńska 5B, 14-100 Ostróda, woj. warmińsko-mazurskie
Dane kontaktowe: email: us2814@wm.mofnet.gov.pl
tel: 89 640 71 00
fax: 89 640 71 06
Dane postępowania
ID postępowania: 48069820120
Data publikacji zamówienia: 2012-11-28
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
64110000-0 Usługi pocztowe
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek w obrocie krajowym i zagranicznym dla Urzędu Skarbowego w Ostródzie. Poczta Polska S.A.
Warszawa
299 651,00
0,33
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2012-12-31
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
641100000
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
299 651,00 zł
Minimalna złożona oferta:
299 651,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
299 651,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
299 651,00 zł


Ostróda: Świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek w obrocie krajowym i zagranicznym dla Urzędu Skarbowego w Ostródzie.


Numer ogłoszenia: 480698 - 2012; data zamieszczenia: 29.11.2012

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Urząd Skarbowy w Ostródzie, ul. Olsztyńska 5B, 14-100 Ostróda, woj. warmińsko-mazurskie, tel. 89 640 71 00, faks 89 640 71 06


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa terenowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek w obrocie krajowym i zagranicznym dla Urzędu Skarbowego w Ostródzie..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek opłaconych w formie opłaty z dołu - w obrocie krajowym i zagranicznym ekonomicznych i priorytetowych: a) przesyłek listowych nierejestrowanych, b) przesyłek listowych rejestrowanych (przesyłki polecone) oraz usługi komplementarne do przesyłek rejestrowanych, świadczenie usługi Poczta Firmowa w zakresie odbioru korespondencji z siedziby Urzędu Skarbowego w Ostródzie o określonej godzinie od poniedziałku do piątku..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Zgodnie z art. 67 ust 1 pkt 1 lit. a i b ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności a mianowicie dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze oraz z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów. W niniejszym postępowaniu przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek w obrocie krajowym i zagranicznym dla Urzędu Skarbowego w Ostródzie. Zakres świadczonych usług obejmować będzie przesyłki zastrzeżone dla operatora publicznego czyli przesyłki do 50 gram oraz przesyłki niezastrzeżone dla operatora publicznego czyli przesyłki o wadze powyżej 50 gram a także usługi komplementarne do przesyłek rejestrowanych. Udział procentowy według szacunku przesyłek zastrzeżonych wynosi 98,25% zaś niezastrzeżonych w skali całości zamówienia stanowi 1,75 %. W związku z powyższym oraz z uwagi na marginalny udział przesyłek listowych niezastrzeżonych przyjąć należy iż przedmiotem niniejszego postępowania jest świadczenie usług pocztowych przez publicznego operatora Poczta Polska S.A., któremu na podstawie art. 47 w związku z art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2003r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008r. Nr 189 poz. 1159 z późn. zm.) przysługuje wyłączność świadczenia usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek, których granica wagowa wynosi 50g. Zgodnie z art. 47 ust. 2 Prawa pocztowego, inni Wykonawcy świadczący usługi pocztowe nie są uprawnieni do świadczenia zastrzeżonych usług pocztowych, chyba, że za pobraną przez operatora opłatą, nie niższą niż dwu i pół krotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego. Zastrzeżenie to powoduje, że Poczta Polska posiada faktyczny monopol na świadczenie zastrzeżonych usług pocztowych, gdyż zapisy ustawy w praktyce wyłączają możliwość zaproponowania korzystniejszych warunków świadczenia usługi przez innych operatorów i tym samym wyłączają opisaną usługę z konkurencji. Według podziału dokonanego przez ustawodawcę na podstawie ustawy Prawo Pocztowe przesyłek o wadze powyżej 50 gram nie łączy się z przesyłkami zastrzeżonymi o wadze do 50g gdyż ustawa dopuszcza innych niż Poczta Polska operatorów pocztowych świadczących takie usługi. W niniejszym postępowaniu dla przesyłek nie zastrzeżonych, których wartość określona została na poziomie ok. 1 260 euro Zamawiający mógłby udzielić zamówienia na świadczenie usług na podstawie art. 4 ust. 8 Prawa zamówień publicznych. W związku z powyższym w tym przypadku zachodzi przesłanka do uznania, że postępowanie na świadczenie usług pocztowych dla Urzędu składa się z dwóch części: pierwsza część dotyczy świadczenia zastrzeżonych usług pocztowych druga zaś dotyczy powszechnych usług pocztowych niezastrzeżonych dla operatora publicznego. Zgodnie z obowiązującym prawem Zamawiający może udzielić zamówienia na świadczenie usług niezastrzeżonych na podstawie art. 4 ust. 8 w związku z art. 6 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych. W przywołanym art. 6 lit a) ustawy ustawodawca w przypadku udzielania zamówień w częściach dopuszcza możliwość zastosowania przepisów właściwych dla danej części zamówienia (dla jej wartości) w sytuacji, gdy wartość danej części nie przekracza wyrażonej w złotych polskich równowartości kwoty 80 000,00 euro dla usług i pod warunkiem, że łączna wartość tych części nie wynosi więcej niż 20% wartości zamówienia. W opisywanym przypadku udział wartościowy przesyłek niezastrzeżonych wynosi nie więcej niż 2 % w stosunku do szacunkowej wartości całego zamówienia. Zatem udzielenie zamówienia operatorowi publicznemu Poczcie Polskiej na podstawie art. 4 pkt 8 Prawa zamówień publicznych nie stanowi naruszenia obowiązujących przepisów prawa. Za połączeniem tych dwóch rodzajów przesyłek w jednym postępowaniu przemawia fakt, iż z przyczyn natury technicznej i organizacyjnej będących gwarancją prawidłowego wykonywania czynności służbowych przez pracowników Zamawiającego wskazane jest zapewnienie świadczenia usług pocztowych w ramach umowy z jednym Wykonawcą. Zawarcie dwóch oddzielnych umów z różnymi wykonawcami - pociągało by za sobą konieczność tworzenia oddzielnych rejestrów korespondencji w celu kontrolowania realizacji usługi oraz zwiększyło by nakłady i czas pracy pracowników Urzędu co w praktyce wydaje się być nieekonomiczne i nieracjonalne. Za powyższym rozwiązaniem przemawia również fakt, iż aktualnie negocjowane są z operatorem publicznym - Pocztą Polską przez Ministerstwo Finansów opusty dotyczące przesyłek kategorii o wadze do 50 gram jak i powyżej 50 g co w praktyce powoduje, iż korzystanie z całego zakresu proponowanego przez operatora publicznego jest zgodne z zasadą oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków środków budżetowych. W rejestrze operatorów pocztowych, prowadzonym przez Prezesa UKE, w części o której mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 dotyczącej rejestru zezwoleń, o których mowa w art. 6 ust. 1 Prawa pocztowego, na chwilę obecną Poczta Polska S.A. jako jedyna spełnia łącznie warunki określone w ustawie dla świadczenia usług powszechnych, bowiem zakres działalności innych nie obejmuje wszystkich usług pocztowych lub działalność ta nie obejmuje całego obszaru Rzeczpospolitej Polskiej oraz zagranicy czy też nie posiadają odpowiedniego zaplecza technicznego dotyczącego chociażby placówek pocztowych. Na podstawie art. 46 ust. 2 ustawy Prawo Pocztowe obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego został powierzony Poczcie Polskiej S.A. i w myśl art. 46 ust. 1 jest ona zobowiązana do świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający traktowanie przesyłki listowej, jako przesyłki poleconej i uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej. Poczta Polska S.A. jest jedynym operatorem publicznym, który gwarantuje Zamawiającemu dochowanie przesłanki wynikającej z art. 45 ustawy Prawo Pocztowe, tj. że potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego wydane przez placówkę operatora publicznego ma moc dokumentu urzędowego. Ponadto w praktyce tylko Poczta Polska S.A., dysponując odpowiednim zapleczem technicznym i kadrą pracowniczą, umożliwia zachowanie procedur określających sposób doręczenia pism urzędowych, o których mowa w przepisach rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 czerwca 2003r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu doręczania pism sądowych w postępowaniu karnym (Dz. U. z 2003 r. nr 108, poz. 1022) oraz rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 października 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym (Dz. U. nr 190, poz. 1277). Wyżej wymienione okoliczności przesądzają o występowaniu faktycznego monopolu, w związku z czym zamówienie może zostać zrealizowane tylko przez operatora publicznego jakim jest Poczta Polska z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Reasumując, powyższe stwierdzenie sprowadza się jak wyżej wskazano do sposobu świadczenia usługi, wymagań w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek i przekazów pocztowych, minimalnych wymagań w zakresie jakości usług, terminów regulowanych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków wykonania powszechnych usług pocztowych z dnia 9 stycznia 2004r., skutków potwierdzenia przesyłki oraz przekazu pocztowego z mocą dokumentu urzędowego oraz skutków nadania w placówce pocztowej z mocą doręczenia a także obowiązku stosowania cenników usług pocztowych kontrolowanych przez prezesa UKE wymaganych od tego operatora. Jednocześnie powołując się na na zapis ustawy z dnia 12 czerwca 2003 roku Prawo pocztowe art 47 ust. 1, na którego podstawie uprawnionym do świadczenia zastrzeżonych usług pocztowych jest wskazany w ustawie operator publiczny, którym jest Poczta Polska spełnione są przesłanki zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, gdyż usługa będąca przedmiotem zamówienia może być świadczona tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze oraz z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów. Wartość szacunkowa zamówienia dla przesyłek o gramaturze przekraczającej wagę 50 gramów wynosi ok. 1 260 euro i nie przekracza równowartości w złotych kwoty określonej w art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych 14 000 Euro, natomiast usługi pocztowe dla przesyłek o gramaturze nie przekraczającej wagi 50 gramów są zastrzeżone dla operatora publicznego Poczta Polska SA. Z uwagi na powyższe zapisy oraz z przyczyn natury technicznej i organizacyjnej prawidłowe funkcjonowanie Zamawiającego a w szczególności wykonywanie czynności związanych z podstawową działalnością Urzędu Skarbowego wymaga zapewnienia prawidłowego świadczenia usług wobec tego uzasadnione jest udzielenie całego zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki Poczcie Polskiej SA.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Poczta Polska Spółka Akcyjna, ul. Rakowiecka 26, 00-940 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


Ostróda: Świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek w obrocie krajowym i zagranicznym dla Urzędu Skarbowego w Ostródzie.


Numer ogłoszenia: 273843 - 2012; data zamieszczenia: 31.12.2012

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 480698 - 2012r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Urząd Skarbowy w Ostródzie, ul. Olsztyńska 5B, 14-100 Ostróda, woj. warmińsko-mazurskie, tel. 89 640 71 00, faks 89 640 71 06.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa terenowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek w obrocie krajowym i zagranicznym dla Urzędu Skarbowego w Ostródzie..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek opłaconych w formie opłaty z dołu - w obrocie krajowym i zagranicznym ekonomicznych i priorytetowych: a) przesyłek listowych nierejestrowanych, b) przesyłek listowych rejestrowanych (przesyłki polecone) oraz usługi komplementarne do przesyłek rejestrowanych, świadczenie usługi Poczta Firmowa w zakresie odbioru korespondencji z siedziby Urzędu Skarbowego w Ostródzie o określonej godzinie od poniedziałku do piątku..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
20.12.2012.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Poczta Polska S.A., ul. Stawki 2, 00-940 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 299011,78 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    299651,41


  • Oferta z najniższą ceną:
    299651,41
    / Oferta z najwyższą ceną:
    299651,41


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Zgodnie z art. 67 ust 1 pkt 1 lit. a i b ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności a mianowicie dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze oraz z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów. W niniejszym postępowaniu przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek w obrocie krajowym i zagranicznym dla Urzędu Skarbowego w Ostródzie. Zakres świadczonych usług obejmować będzie przesyłki zastrzeżone dla operatora publicznego czyli przesyłki do 50 gram oraz przesyłki niezastrzeżone dla operatora publicznego czyli przesyłki o wadze powyżej 50 gram a także usługi komplementarne do przesyłek rejestrowanych. Udział procentowy według szacunku przesyłek zastrzeżonych wynosi 98,25% zaś niezastrzeżonych w skali całości zamówienia stanowi 1,75 %. W związku z powyższym oraz z uwagi na marginalny udział przesyłek listowych niezastrzeżonych przyjąć należy iż przedmiotem niniejszego postępowania jest świadczenie usług pocztowych przez publicznego operatora Poczta Polska S.A., któremu na podstawie art. 47 w związku z art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 12 czerwca 2003r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2008r. Nr 189 poz. 1159 z późn. zm.) przysługuje wyłączność świadczenia usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek, których granica wagowa wynosi 50g. Zgodnie z art. 47 ust. 2 Prawa pocztowego, inni Wykonawcy świadczący usługi pocztowe nie są uprawnieni do świadczenia zastrzeżonych usług pocztowych, chyba, że za pobraną przez operatora opłatą, nie niższą niż dwu i pół krotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego. Zastrzeżenie to powoduje, że Poczta Polska posiada faktyczny monopol na świadczenie zastrzeżonych usług pocztowych, gdyż zapisy ustawy w praktyce wyłączają możliwość zaproponowania korzystniejszych warunków świadczenia usługi przez innych operatorów i tym samym wyłączają opisaną usługę z konkurencji. Według podziału dokonanego przez ustawodawcę na podstawie ustawy Prawo Pocztowe przesyłek o wadze powyżej 50 gram nie łączy się z przesyłkami zastrzeżonymi o wadze do 50g gdyż ustawa dopuszcza innych niż Poczta Polska operatorów pocztowych świadczących takie usługi. W niniejszym postępowaniu dla przesyłek nie zastrzeżonych, których wartość określona została na poziomie ok. 1 260 euro Zamawiający mógłby udzielić zamówienia na świadczenie usług na podstawie art. 4 ust. 8 Prawa zamówień publicznych. W związku z powyższym w tym przypadku zachodzi przesłanka do uznania, że postępowanie na świadczenie usług pocztowych dla Urzędu składa się z dwóch części: pierwsza część dotyczy świadczenia zastrzeżonych usług pocztowych druga zaś dotyczy powszechnych usług pocztowych niezastrzeżonych dla operatora publicznego. Zgodnie z obowiązującym prawem Zamawiający może udzielić zamówienia na świadczenie usług niezastrzeżonych na podstawie art. 4 ust. 8 w związku z art. 6 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych. W przywołanym art. 6 lit a) ustawy ustawodawca w przypadku udzielania zamówień w częściach dopuszcza możliwość zastosowania przepisów właściwych dla danej części zamówienia (dla jej wartości) w sytuacji, gdy wartość danej części nie przekracza wyrażonej w złotych polskich równowartości kwoty 80 000,00 euro dla usług i pod warunkiem, że łączna wartość tych części nie wynosi więcej niż 20% wartości zamówienia. W opisywanym przypadku udział wartościowy przesyłek niezastrzeżonych wynosi nie więcej niż 2 % w stosunku do szacunkowej wartości całego zamówienia. Zatem udzielenie zamówienia operatorowi publicznemu Poczcie Polskiej na podstawie art. 4 pkt 8 Prawa zamówień publicznych nie stanowi naruszenia obowiązujących przepisów prawa. Za połączeniem tych dwóch rodzajów przesyłek w jednym postępowaniu przemawia fakt, iż z przyczyn natury technicznej i organizacyjnej będących gwarancją prawidłowego wykonywania czynności służbowych przez pracowników Zamawiającego wskazane jest zapewnienie świadczenia usług pocztowych w ramach umowy z jednym Wykonawcą. Zawarcie dwóch oddzielnych umów z różnymi wykonawcami - pociągało by za sobą konieczność tworzenia oddzielnych rejestrów korespondencji w celu kontrolowania realizacji usługi oraz zwiększyło by nakłady i czas pracy pracowników Urzędu co w praktyce wydaje się być nieekonomiczne i nieracjonalne. Za powyższym rozwiązaniem przemawia również fakt, iż aktualnie negocjowane są z operatorem publicznym - Pocztą Polską przez Ministerstwo Finansów opusty dotyczące przesyłek kategorii o wadze do 50 gram jak i powyżej 50 g co w praktyce powoduje, iż korzystanie z całego zakresu proponowanego przez operatora publicznego jest zgodne z zasadą oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków środków budżetowych. W rejestrze operatorów pocztowych, prowadzonym przez Prezesa UKE, w części o której mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 dotyczącej rejestru zezwoleń, o których mowa w art. 6 ust. 1 Prawa pocztowego, na chwilę obecną Poczta Polska S.A. jako jedyna spełnia łącznie warunki określone w ustawie dla świadczenia usług powszechnych, bowiem zakres działalności innych nie obejmuje wszystkich usług pocztowych lub działalność ta nie obejmuje całego obszaru Rzeczpospolitej Polskiej oraz zagranicy czy też nie posiadają odpowiedniego zaplecza technicznego dotyczącego chociażby placówek pocztowych. Na podstawie art. 46 ust. 2 ustawy Prawo Pocztowe obowiązek wykonywania zadań operatora publicznego został powierzony Poczcie Polskiej S.A. i w myśl art. 46 ust. 1 jest ona zobowiązana do świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający traktowanie przesyłki listowej, jako przesyłki poleconej i uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej. Poczta Polska S.A. jest jedynym operatorem publicznym, który gwarantuje Zamawiającemu dochowanie przesłanki wynikającej z art. 45 ustawy Prawo Pocztowe, tj. że potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego wydane przez placówkę operatora publicznego ma moc dokumentu urzędowego. Ponadto w praktyce tylko Poczta Polska S.A., dysponując odpowiednim zapleczem technicznym i kadrą pracowniczą, umożliwia zachowanie procedur określających sposób doręczenia pism urzędowych, o których mowa w przepisach rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 czerwca 2003r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu doręczania pism sądowych w postępowaniu karnym (Dz. U. z 2003 r. nr 108, poz. 1022) oraz rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 października 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu doręczania pism sądowych w postępowaniu cywilnym (Dz. U. nr 190, poz. 1277). Wyżej wymienione okoliczności przesądzają o występowaniu faktycznego monopolu, w związku z czym zamówienie może zostać zrealizowane tylko przez operatora publicznego jakim jest Poczta Polska z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Reasumując, powyższe stwierdzenie sprowadza się jak wyżej wskazano do sposobu świadczenia usługi, wymagań w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek i przekazów pocztowych, minimalnych wymagań w zakresie jakości usług, terminów regulowanych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków wykonania powszechnych usług pocztowych z dnia 9 stycznia 2004r., skutków potwierdzenia przesyłki oraz przekazu pocztowego z mocą dokumentu urzędowego oraz skutków nadania w placówce pocztowej z mocą doręczenia a także obowiązku stosowania cenników usług pocztowych kontrolowanych przez prezesa UKE wymaganych od tego operatora. Jednocześnie powołując się na na zapis ustawy z dnia 12 czerwca 2003 roku Prawo pocztowe art 47 ust. 1, na którego podstawie uprawnionym do świadczenia zastrzeżonych usług pocztowych jest wskazany w ustawie operator publiczny, którym jest Poczta Polska spełnione są przesłanki zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, gdyż usługa będąca przedmiotem zamówienia może być świadczona tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze oraz z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów. Wartość szacunkowa zamówienia dla przesyłek o gramaturze przekraczającej wagę 50 gramów wynosi ok. 1 260 euro i nie przekracza równowartości w złotych kwoty określonej w art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych 14 000 Euro, natomiast usługi pocztowe dla przesyłek o gramaturze nie przekraczającej wagi 50 gramów są zastrzeżone dla operatora publicznego Poczta Polska SA. Z uwagi na powyższe zapisy oraz z przyczyn natury technicznej i organizacyjnej prawidłowe funkcjonowanie Zamawiającego a w szczególności wykonywanie czynności związanych z podstawową działalnością Urzędu Skarbowego wymaga zapewnienia prawidłowego świadczenia usług wobec tego uzasadnione jest udzielenie całego zamówienia w postępowaniu o udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki Poczcie Polskiej SA.