zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Adres: ul. Kraszewskiego 142, 33380 Krynica - Zdrój, woj. małopolskie
Dane kontaktowe: email: zampub@szpital-krynica.pl
tel: 018 4712807, 4715196
fax: 184 712 338
Dane postępowania
ID postępowania: 23937120100
Data publikacji zamówienia: 2010-09-02
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.szpital-krynica.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
45330000-9 Roboty instalacyjne wodno-kanalizacyjne i sanitarne
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Roboty budowlane polegające na demontażu i wykonaniu instalacji gazów medycznych w ramach zadania pn. Poprawa jakości leczenia poprzez rozbudowę i modernizację Szpitala im. dr J. Dietla w Krynicy Zdroju Konsorcjum Firm: LIDER: Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych OLEXBUD, KONSRCJANCI: BASSPOL CONSTRUCTION i BUDOBRATEX Sp. z o.o
PORĄBKA IWKOWSKA
360 000,00
0,28
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2010-09-10
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
453300009
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
360 000,00 zł
Minimalna złożona oferta:
360 000,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
360 000,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
360 000,00 zł


Krynica: Roboty budowlane polegające na demontażu i wykonaniu instalacji gazów medycznych w ramach zadania pn. Poprawa jakości leczenia poprzez rozbudowę i modernizację Szpitala im. dr J. Dietla w Krynicy Zdroju.


Numer ogłoszenia: 239371 - 2010; data zamieszczenia: 02.09.2010

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej - Szpital im. dr J. Dietla w Krynicy Zdroju, ul. Kraszewskiego 142, 33-380 Krynica, woj. małopolskie, tel. 018 4712807, 4715196, faks 018 4712338 , strona internetowa www.szpital-krynica.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Roboty budowlane polegające na demontażu i wykonaniu instalacji gazów medycznych w ramach zadania pn. Poprawa jakości leczenia poprzez rozbudowę i modernizację Szpitala im. dr J. Dietla w Krynicy Zdroju..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiot zamówienia obejmuje Roboty budowlane polegające na demontażu i wykonaniu instalacji gazów medycznych w ramach zadania pn. Poprawa jakości leczenia poprzez rozbudowę i modernizację Szpitala im. dr J. Dietla w Krynicy Zdroju w terminie od dnia podpisania umowy do dnia 15.10.2010r..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.33.00.00-9.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Stan faktyczny. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital im. J.Dietla w Krynicy Zdroju (zwany dalej SPZOZ) w ramach Małopolskiego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - Oś Priorytetowa 6.Spójność wewnątrzregionalna, Działania 6.3 Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców w tym socjalnego i zdrowotnego, Schemat A Ochrona Zdrowia - współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą Poprawa jakości leczenia poprzez rozbudowę i modernizację Szpitala im. dr J.Dietla w Krynicy Zdroju. W dniu 9 czerwca 2009 r. SPZOZ zawarł umowę z konsorcjum firm: lider - EKO-REM-BUD Jan Cabak, partner - Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Budowlane GRAPHBUD sp. z o.o., na wykonanie robót budowlanych. Umowa została zawarta w oparciu o przepisy ustawy Prawo Zamówień Publicznych, po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonego w drodze przetargu nieograniczonego. Zadanie inwestycyjne zostało podzielone na IV etapy, przy czym zakończenie inwestycji przewidziano na 30.11.2010 r. Wartość prac została ustalona na kwotę 7.800.550,01 zł netto. Wykonawca przystąpił do realizacji umowy, wykonując część prac przewidzianych umową. W związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości w realizacji umowy, w szczególności odstępstw od projektu, niedotrzymywania terminów, SPZOZ złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy z dotychczasowym Wykonawcą. SPZOZ po rozwiązaniu umowy z dotychczasowym Wykonawcą zlecił wykonanie inwentaryzacji prac dotychczas wykonanych, która to inwentaryzacja stwierdziła min. częściowe wykonanie instalacji gazów medycznych. W wyniku przeprowadzonego ponownego postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, zawarta została umowa z konsorcjum firm: lider - Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych OLEXBUD, partnerzy - BASSPOL CONSTRUCTION i BUDOBRATEX sp. z o.o., na roboty budowlane. W umowie określono, iż realizacja inwestycji nastąpi w terminie do 30.12.2010 r. a wartość prac określono na kwotę 6.242.000,00 zł. Strony określiły, iż Wykonawcy przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe. Wykonawca, po przystąpieniu do realizacji umowy, rozpoczął prace związane z kontynuacją wykonania instalacji gazów medycznych. W trakcie wykonywanych prac, pojawiły się istotne wątpliwości, co do prawidłowości wykonanej dotychczas instalacji - w zakresie użytych materiałów, technologii wykonania połączeń lutowych oraz zanieczyszczeń mechanicznych instalacji. W związku z tym Wykonawca zlecił wstępną ocenę prawidłowości wykonania instalacji biegłemu w zakresie spraw sanitarno-higienicznych, wstrzymując jednocześnie dalsze prace związane z instalacją, jak również prace wykończeniowe. SPZOZ zlecił rzeczoznawcy wykonanie oceny całej instalacji. Zgodnie z opinią rzeczoznawcy, istniejąca instalacja może stanowić zagrożenia dla życia i zdrowia pacjentów, nie została wykonana zgodnie z technologią i winna zostać zdemontowana i wykonana zgodnie z projektem, zasadami sztuki, obowiązującymi w tym zakresie normami oraz technologią przewidzianą dla tego typu instalacji (ekspertyza techniczna z dnia 5.08.2010 r. mgr inż. Zdzisław Bołbot rzeczoznawca ds. sanitarnohigienicznych) Zaistniała więc konieczność demontażu i ponownego wykonania instalacji gazów medycznych. Zgodnie z kosztorysem inwestorskim wartość prac polegających na demontażu i ponownym wykonaniu instalacji gazów medycznych w części podlegającej demontażowi wynosi kwotę 313 380,77 PLN netto. Stan prawny SPZOZ zamierza udzielić zamówienia z wolnej ręki , Wykonawcy konsorcjum firm: lider - Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych OLEXBUD, partnerzy - PASSPOL CONSTRUCTION i BUDOBRATEX sp. z o.o. na wykonanie prac polegających na demontażu i ponownym wykonaniu instalacji gazów medycznych, zgodnie z projektem , będącym podstawą realizacji inwestycji. Zgodnie z treścią art.67 ust.1 pkt.5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych: zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: 5) w przypadku udzielenia dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub b) wykonania zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego; Biorąc pod uwagę treść cytowanego przepisu , wskazać należy ,iż w przypadku robót budowlanych Zamawiający ma prawo do udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki, jeżeli sytuacja faktyczna uzasadniona jest jedną z podstaw prawnych wskazanych w pkt a lub b cyt. przepisu, a nadto łącznie zachodzą następujące okoliczności: 1. zamówienie ma charakter zamówienia dodatkowego w stosunku do udzielonego wcześniej zamówienia podstawowego, 2. wartość zamówienia dodatkowego nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego, 3. zamówienie podstawowe jest w trakcie realizacji, a zamówienie dodatkowe jest niezbędne dla prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego, 4. konieczność wykonania zamówień dodatkowych nie była wcześniej możliwa do przewidzenia. Ocena zasadności zastosowania trybu z wolnej ręki. Biorąc pod uwagę istniejący stan faktyczny, który ustalony został w oparciu o dokumenty: umowy z wykonawcami, oświadczenie o rozwiązaniu umowy, korespondencję Wykonawcy, inwentaryzację robót, wstępną opinię biegłego, protokół pobrania próbek, wpisy w dzienniku budowy, opinię rzeczoznawcy, kosztorys inwestorski oraz w oparciu o oświadczenia Zamawiającego można przyjąć, iż zachodzą podstawy do zastosowania trybu z wolnej ręki w zakresie zlecenia wykonania prac polegających na demontażu dotychczasowego zakresu instalacji gazów medycznych i ponownego jego wykonania. Odnośnie poszczególnych przesłanek wskazanych powyżej należy stwierdzić, że: Ad.1 - co prawda wykonanie instalacji gazów medycznych, w części nie zrealizowanej przez poprzedniego wykonawcę, objęte było przedmiotem umowy, wynikającym z dokumentacji projektowej i przedmiaru robót, jednakże stwierdzone wady wykonanej instalacji, powodują konieczność całkowitego demontażu wykonanych prac i ponownego wykonania instalacji w części podlegającej demontażowi. Taki zakres prac należy uznać, jako wykraczający poza przyjęty umową, nie mający odzwierciedlenia w przedmiarze robót i dokumentacji projektowej, a więc uzasadniający stwierdzenie, iż są to roboty dodatkowe, nie objęte zamówieniem złożonym w trybie przetargu. Ad.2 - niewątpliwym jest fakt ,iż wartość prac objętych zamówieniem, szacowanym na kwotę 313 380,77 PLN netto, biorąc pod uwagę wartość robót określonych w umowie na kwotę 6.242.000,00 zł netto, nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego. Ad.3 -zamówienie podstawowe jest realizowane przez Wykonawcę, a wykonanie zamówienia dodatkowego jest niezbędne dla prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego. Instalacja gazów medycznych stanowi część instalacji sanitarnych, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania obiektu. Instalacja ta, wykonywana jest w większości pomieszczeń, w których realizowane jest zamówienie podstawowe, obejmujące prace ogólnobudowlane i wykończeniowe. Sposób ułożenia instalacji (zakrycia) powoduje konieczność wstrzymania całego szeregu prac wykończeniowych - wykonania zakryć z płyt gipsowych, tynków, malowania, flizowania pomieszczeń w bardzo szerokim zakresie, obejmującym wszystkie pomieszczenia do których doprowadzana jest instalacja gazów medycznych lub przez które instalacja ta przebiega. Dodatkowo zachodzi konieczność wykonania demontażu instalacji oraz demontażu części prac wykończeniowych. Tak więc wykonanie prac objętych ewentualnym zamówieniem z wolnej ręki jest niezbędne i konieczne dla dalszej realizacji prac objętych zamówieniem podstawowym. Ad.4 - Biorąc pod uwagę fakt, iż stwierdzenie wadliwości wykonanej instalacji, wymagało specjalistycznej wiedzy rzeczoznawcy, posiłkującego się konsultacjami ze specjalistycznym Instytutem Spawalnictwa, stwierdzić należy, iż zarówno Zamawiający, jak i Wykonawca na etapie zapoznawania się ze stanem robót przed podpisaniem umowy, nie byli w stanie przewidzieć konieczności wykonania prac dodatkowych w opisanym powyżej zakresie. Zagrożenia płynące z istniejącej instalacji, wykonanej w wadliwy sposób, błędy w jej wykonaniu polegające na istotnych odstępstwach od norm, oraz brak atestacji instalacji przedstawione zostały w ekspertyzie technicznej, po przeprowadzeniu badań polegających min. na pobraniu wycinków instalacji, ich szczegółowych oględzinach. Dodatkowo podnieść należy, iż stwierdzenie wadliwości prac na etapie inwentaryzacji przed podpisaniem umowy zasadniczej , było praktycznie niemożliwe , albowiem w znaczącej części instalacja ta została zakryta, poprzez zabudowę elementów wykończeniowych

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Konsorcjum Firm: LIDER: Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych OLEXBUD, KONSRCJANCI: BASSPOL CONSTRUCTION i BUDOBRATEX Sp. z o.o., KĄTY 95, 32-862 PORĄBKA IWKOWSKA, kraj/woj. małopolskie.


Krynica: Roboty budowlane polegające na demontażu i wykonaniu instalacji gazów medycznych w ramach zadania pn. Poprawa jakości leczenia poprzez rozbudowę i modernizację Szpitala im. dr J. Dietla w Krynicy Zdroju


Numer ogłoszenia: 248379 - 2010; data zamieszczenia: 10.09.2010

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 239371 - 2010r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej - Szpital im. dr J. Dietla w Krynicy Zdroju, ul. Kraszewskiego 142, 33-380 Krynica, woj. małopolskie, tel. 018 4712807, 4715196, faks 018 4712338.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Roboty budowlane polegające na demontażu i wykonaniu instalacji gazów medycznych w ramach zadania pn. Poprawa jakości leczenia poprzez rozbudowę i modernizację Szpitala im. dr J. Dietla w Krynicy Zdroju.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiot zamówienia obejmuje Roboty budowlane polegające na demontażu i wykonaniu instalacji gazów medycznych w ramach zadania pn. Poprawa jakości leczenia poprzez rozbudowę i modernizację Szpitala im. dr J. Dietla w Krynicy Zdroju w terminie od dnia podpisania umowy do dnia 15.10.2010r.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.33.00.00-9.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
08.09.2010.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Konsorcjum Firm: LIDER: Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych OLEXBUD, KONSRCJANCI: BASSPOL CONSTRUCTION i BUDOBRATEX Sp. z o.o, KĄTY 95, 32-862 PORĄBKA IWKOWSKA, kraj/woj. małopolskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 313380,77 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    360000,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    360000,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    360000,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Stan faktyczny. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital im. J.Dietla w Krynicy Zdroju (zwany dalej SPZOZ) w ramach Małopolskiego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - Oś Priorytetowa 6.Spójność wewnątrzregionalna, Działania 6.3 Poprawa bezpieczeństwa mieszkańców w tym socjalnego i zdrowotnego, Schemat A Ochrona Zdrowia - współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą Poprawa jakości leczenia poprzez rozbudowę i modernizację Szpitala im. dr J.Dietla w Krynicy Zdroju. W dniu 9 czerwca 2009 r. SPZOZ zawarł umowę z konsorcjum firm: lider - EKO-REM-BUD Jan Cabak, partner - Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Budowlane GRAPHBUD sp. z o.o., na wykonanie robót budowlanych. Umowa została zawarta w oparciu o przepisy ustawy Prawo Zamówień Publicznych, po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, prowadzonego w drodze przetargu nieograniczonego. Zadanie inwestycyjne zostało podzielone na IV etapy, przy czym zakończenie inwestycji przewidziano na 30.11.2010 r. Wartość prac została ustalona na kwotę 7.800.550,01 zł netto. Wykonawca przystąpił do realizacji umowy, wykonując część prac przewidzianych umową. W związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości w realizacji umowy, w szczególności odstępstw od projektu, niedotrzymywania terminów, SPZOZ złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy z dotychczasowym Wykonawcą. SPZOZ po rozwiązaniu umowy z dotychczasowym Wykonawcą zlecił wykonanie inwentaryzacji prac dotychczas wykonanych, która to inwentaryzacja stwierdziła min. częściowe wykonanie instalacji gazów medycznych. W wyniku przeprowadzonego ponownego postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, zawarta została umowa z konsorcjum firm: lider - Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych OLEXBUD, partnerzy - BASSPOL CONSTRUCTION i BUDOBRATEX sp. z o.o., na roboty budowlane. W umowie określono, iż realizacja inwestycji nastąpi w terminie do 30.12.2010 r. a wartość prac określono na kwotę 6.242.000,00 zł. Strony określiły, iż Wykonawcy przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe. Wykonawca, po przystąpieniu do realizacji umowy, rozpoczął prace związane z kontynuacją wykonania instalacji gazów medycznych. W trakcie wykonywanych prac, pojawiły się istotne wątpliwości, co do prawidłowości wykonanej dotychczas instalacji - w zakresie użytych materiałów, technologii wykonania połączeń lutowych oraz zanieczyszczeń mechanicznych instalacji. W związku z tym Wykonawca zlecił wstępną ocenę prawidłowości wykonania instalacji biegłemu w zakresie spraw sanitarno-higienicznych, wstrzymując jednocześnie dalsze prace związane z instalacją, jak również prace wykończeniowe. SPZOZ zlecił rzeczoznawcy wykonanie oceny całej instalacji. Zgodnie z opinią rzeczoznawcy, istniejąca instalacja może stanowić zagrożenia dla życia i zdrowia pacjentów, nie została wykonana zgodnie z technologią i winna zostać zdemontowana i wykonana zgodnie z projektem, zasadami sztuki, obowiązującymi w tym zakresie normami oraz technologią przewidzianą dla tego typu instalacji (ekspertyza techniczna z dnia 5.08.2010 r. mgr inż. Zdzisław Bołbot rzeczoznawca ds. sanitarnohigienicznych) Zaistniała więc konieczność demontażu i ponownego wykonania instalacji gazów medycznych. Zgodnie z kosztorysem inwestorskim wartość prac polegających na demontażu i ponownym wykonaniu instalacji gazów medycznych w części podlegającej demontażowi wynosi kwotę 313 380,77 PLN netto. Stan prawny SPZOZ zamierza udzielić zamówienia z wolnej ręki , Wykonawcy konsorcjum firm: lider - Przedsiębiorstwo Robót Budowlanych OLEXBUD, partnerzy - PASSPOL CONSTRUCTION i BUDOBRATEX sp. z o.o. na wykonanie prac polegających na demontażu i ponownym wykonaniu instalacji gazów medycznych, zgodnie z projektem , będącym podstawą realizacji inwestycji. Zgodnie z treścią art.67 ust.1 pkt.5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych: zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: 5) w przypadku udzielenia dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub b) wykonania zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego; Biorąc pod uwagę treść cytowanego przepisu , wskazać należy ,iż w przypadku robót budowlanych Zamawiający ma prawo do udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki, jeżeli sytuacja faktyczna uzasadniona jest jedną z podstaw prawnych wskazanych w pkt a lub b cyt. przepisu, a nadto łącznie zachodzą następujące okoliczności: 1. zamówienie ma charakter zamówienia dodatkowego w stosunku do udzielonego wcześniej zamówienia podstawowego, 2. wartość zamówienia dodatkowego nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego, 3. zamówienie podstawowe jest w trakcie realizacji, a zamówienie dodatkowe jest niezbędne dla prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego, 4. konieczność wykonania zamówień dodatkowych nie była wcześniej możliwa do przewidzenia. Ocena zasadności zastosowania trybu z wolnej ręki. Biorąc pod uwagę istniejący stan faktyczny, który ustalony został w oparciu o dokumenty: umowy z wykonawcami, oświadczenie o rozwiązaniu umowy, korespondencję Wykonawcy, inwentaryzację robót, wstępną opinię biegłego, protokół pobrania próbek, wpisy w dzienniku budowy, opinię rzeczoznawcy, kosztorys inwestorski oraz w oparciu o oświadczenia Zamawiającego można przyjąć, iż zachodzą podstawy do zastosowania trybu z wolnej ręki w zakresie zlecenia wykonania prac polegających na demontażu dotychczasowego zakresu instalacji gazów medycznych i ponownego jego wykonania. Odnośnie poszczególnych przesłanek wskazanych powyżej należy stwierdzić, że: Ad.1 - co prawda wykonanie instalacji gazów medycznych, w części nie zrealizowanej przez poprzedniego wykonawcę, objęte było przedmiotem umowy, wynikającym z dokumentacji projektowej i przedmiaru robót, jednakże stwierdzone wady wykonanej instalacji, powodują konieczność całkowitego demontażu wykonanych prac i ponownego wykonania instalacji w części podlegającej demontażowi. Taki zakres prac należy uznać, jako wykraczający poza przyjęty umową, nie mający odzwierciedlenia w przedmiarze robót i dokumentacji projektowej, a więc uzasadniający stwierdzenie, iż są to roboty dodatkowe, nie objęte zamówieniem złożonym w trybie przetargu. Ad.2 - niewątpliwym jest fakt ,iż wartość prac objętych zamówieniem, szacowanym na kwotę 313 380,77 PLN netto, biorąc pod uwagę wartość robót określonych w umowie na kwotę 6.242.000,00 zł netto, nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego. Ad.3 -zamówienie podstawowe jest realizowane przez Wykonawcę, a wykonanie zamówienia dodatkowego jest niezbędne dla prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego. Instalacja gazów medycznych stanowi część instalacji sanitarnych, niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania obiektu. Instalacja ta, wykonywana jest w większości pomieszczeń, w których realizowane jest zamówienie podstawowe, obejmujące prace ogólnobudowlane i wykończeniowe. Sposób ułożenia instalacji (zakrycia) powoduje konieczność wstrzymania całego szeregu prac wykończeniowych - wykonania zakryć z płyt gipsowych, tynków, malowania, flizowania pomieszczeń w bardzo szerokim zakresie, obejmującym wszystkie pomieszczenia do których doprowadzana jest instalacja gazów medycznych lub przez które instalacja ta przebiega. Dodatkowo zachodzi konieczność wykonania demontażu instalacji oraz demontażu części prac wykończeniowych. Tak więc wykonanie prac objętych ewentualnym zamówieniem z wolnej ręki jest niezbędne i konieczne dla dalszej realizacji prac objętych zamówieniem podstawowym. Ad.4 - Biorąc pod uwagę fakt, iż stwierdzenie wadliwości wykonanej instalacji, wymagało specjalistycznej wiedzy rzeczoznawcy, posiłkującego się konsultacjami ze specjalistycznym Instytutem Spawalnictwa, stwierdzić należy, iż zarówno Zamawiający, jak i Wykonawca na etapie zapoznawania się ze stanem robót przed podpisaniem umowy, nie byli w stanie przewidzieć konieczności wykonania prac dodatkowych w opisanym powyżej zakresie. Zagrożenia płynące z istniejącej instalacji, wykonanej w wadliwy sposób, błędy w jej wykonaniu polegające na istotnych odstępstwach od norm, oraz brak atestacji instalacji przedstawione zostały w ekspertyzie technicznej, po przeprowadzeniu badań polegających min. na pobraniu wycinków instalacji, ich szczegółowych oględzinach. Dodatkowo podnieść należy, iż stwierdzenie wadliwości prac na etapie inwentaryzacji przed podpisaniem umowy zasadniczej , było praktycznie niemożliwe , albowiem w znaczącej części instalacja ta została zakryta, poprzez zabudowę elementów wykończeniowych