zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Zamawiający:
Gmina Myszków
Adres: Kościuszki 26, 42-300 Myszków, woj. śląskie
Dane kontaktowe: email: zamowieniapubliczne@miastomyszkow.pl
tel: (34)3132682
fax: (34)3135029
Dane postępowania
ID postępowania: 26092120140
Data publikacji zamówienia: 2014-12-18
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: http://www.miastomyszkow.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
50232110-4 Obsługa instalacji oświetlenia publicznego
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Świadczenie usługi oświetlenia miejsc publicznych oraz dróg na terenie gminy Myszków TAURON Dystrybucja Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie Oddział w Częstochowie
Częstochowa
600 221,00
0,28
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2014-12-30
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
502321104
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
600 221,00 zł
Minimalna złożona oferta:
600 221,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
600 221,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
600 221,00 zł


Myszków: Świadczenie usługi oświetlenia miejsc publicznych oraz dróg na terenie gminy Myszków


Numer ogłoszenia: 260921 - 2014; data zamieszczenia: 18.12.2014

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Myszków, ul. Kościuszki 26, 42-300 Myszków, woj. śląskie, tel. (34) 313 26 82 w. 145, faks (34) 313 50 29 , strona internetowa http://www.miastomyszkow.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usługi oświetlenia miejsc publicznych oraz dróg na terenie gminy Myszków.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usługi oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Myszków, polegającej na zapewnieniu prawidłowości funkcjonowania instalacji oświetleniowych przy zachowaniu obowiązujących standardów organizacji obsługi oświetlenia i standardów technicznych świecenia tj: całodobowy nadzór techniczny nad instalacjami oświetlenia, przyjmowanie i załatwianie na bieżąco reklamacji dotyczących nie świecenia poszczególnych opraw i nieprawidłowości w zakresie czasu funkcjonowania oświetlenia, usuwanie zgłaszanych nieprawidłowości w funkcjonowaniu instalacji oświetlenia drogowego wg określonych standardów, dotrzymywanie terminów zapalania i wygaszania opraw, zgodnie z kalendarzem astronomicznym lub zaleceniami Zleceniodawcy, dotrzymywanie sprawności świecenia opraw w instalacjach oświetleniowych ciągów komunikacyjnych, określonej w % wymaganej liczby świecących opraw, wynoszącej dla dróg wojewódzkich i powiatowych 90%, a dla dróg gminnych - 85%.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
50.23.21.10-4.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    1. Uzasadnienie faktyczne. Na terenie Gminy Myszków znajdują się oprawy oświetleniowe, których właścicielami są: Gmina Myszków, TAURON Dystrybucja S.A. Oprawy Gminy Myszków zamontowane są na słupach TAURON Dystrybucja S.A. Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r - Prawo energetyczne do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych, znajdujących się na terenie gminy. Definicja legalna finansowania oświetlenia została zawarta w art. 3 pkt. 22 Prawa energetycznego, zgodnie z którym finansowanie oświetlenia to finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania. Zadanie te gmina realizuje poprzez zakup usługi oświetleniowej od przedsiębiorstwa energetycznego - właściciela sieci elektrycznej. Realizacja zamówienia odbywa się przy pomocy tzw. sieci skojarzonej na terenie Gminy Myszków. Elementy sieci będące własnością miasta stanowią marginalną część zamówienia. Udzielenie zamówienia na usługę oświetleniową stanowi więc realizację zadań własnych, które mają charakter obligatoryjny i służą zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców. Zadaniem samorządu gminnego jest zapewnienie oświetlenia o określonym standardzie. W obecnym stanie faktycznym usługę oświetleniową na rzecz Gminy Myszków może świadczyć tylko jeden podmiot z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Zamawiający mając na uwadze zasady rządzące zamówieniami publicznymi - w tym zasadę prymatu trybów przetargowych oraz równego dostępu wykonawców do zamówienia - zamierzał udzielić zamówienia w trybie konkurencyjnym, w związku z tym wystąpił do właściciela sieci skojarzonej na terenie Gminy Myszków, tj. do przedsiębiorstwa dystrybucyjnego TAURON Dystrybucja S.A. o wyrażenie zgody na świadczenie usługi oświetlenia miejsc publicznych oraz dróg na terenie Gminy Myszków przez inne podmioty. Przedsiębiorstwo dystrybucyjne pismem nr TD/08/RD2/RZ/2014-11-07 z dnia 07.11.2014 r. nie wyraziło zgody na przeprowadzenie prac na jego majątku przez podmioty trzecie. Przedsiębiorstwo energetyczne powołując się na art. 64 Konstytucji RP z dnia 02 kwietnia 1997 r. (Dz. U. nr 78, poz. 483) oraz art. 140 kodeksu cywilnego odmówiło wykonywania przez obcy podmiot czynności na instalacjach oświetlenia drogowego stanowiących ich własność. Działanie takie nie stanowi praktyki ograniczającej konkurencję. Zgodnie z przedstawionymi przez spółkę TAURON Dystrybucja dokumentami, tj. decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 14.07.2006 r., sygn. akt RKT - 411-25/06/MF brak zgody na prowadzenie przez podmioty trzecie (w tym wypadku wyłonionego w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawcę) usług i prac polegających na konserwacji i utrzymaniu sieci i urządzeń stanowiących własność TAURON Dystrybucja S.A. na terenie gminy, nie stanowi naruszenia przepisów ustawy antymonopolowej, a obecnie ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331 ze zm.) poprzez nadużywanie pozycji dominującej na rynku przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej w zakresie usług w zakresie eksploatacji urządzeń i sieci. W uzasadnieniu decyzji podniesiono, że żądanie, aby przedsiębiorstwo udostępniło swoje mienie w celu przeprowadzenia w oparciu o nie działalności gospodarczej przez innego przedsiębiorcę, byłoby zbyt daleko idącą ingerencją Organu Antymonopolowego. Stanowisko to przewijało się także we wcześniejszym orzecznictwie sądu antymonopolowego. W przypadku gdy gmina powierzyłaby świadczenie usługi oświetleniowej wykonawcy wyłonionemu w trybie konkurencyjnym, mogłaby narazić się na zarzut naruszenia prawa właściciela do swobodnego dysponowania swoim majątkiem, a także na roszczenia w przypadku ewentualnych uszkodzeń urządzeń. Godziłoby to w prawo do nieskrępowanego eksploatowania, dysponowania i zarządzania majątkiem trwałym danego podmiotu, zaś poszanowanie prawa własności i triady uprawnień wynikających w art. 140 kodeksu cywilnego stanowi podstawę wolności gospodarczej. Uzasadnienie prawne: udzielenie zamówienia na świadczenie usługi oświetleniowej przedsiębiorstwu energetycznemu, które działa w warunkach monopolu naturalnego jako właściciel urządzeń oraz niemożność przeprowadzenia postępowania w trybie konkurencyjnym bez niebezpieczeństwa narażenia się na zarzut naruszenia prawa do swobodnego dysponowania majątkiem przez przedsiębiorstwo energetyczne stanowi przesłankę zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, gdyż przyczyny opisane powyżej mają charakter techniczny i obiektywny. Art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi: Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę: z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Zamówienie na świadczenie usługi oświetleniowej może zrealizować wyłącznie TAURON Dystrybucja S. A. Rozpatrując przesłankę odnoszącą się do przyczyn technicznych należy zwrócić uwagę, iż przedsiębiorstwo dystrybucyjne jako właściciel sieci i urządzeń elektroenergetycznych samodzielnie decyduje o losie rzeczy i o ponoszeniu na nie nakładów. Wyrażenie zgody przez przedsiębiorstwo dystrybucyjne na przeprowadzenie postępowania, w wyniku którego zostanie wyłoniony wykonawca prowadzący prace na sieciach stanowiących własność spółki TAURON doprowadziłoby do sytuacji, iż prace faktycznie wykonywałby inny podmiot, z którym właściciela sieci i urządzeń nie łączy żaden stosunek prawny. Problematyczna stałaby się kwestia odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia czy zniszczenia. Potencjał techniczny oraz nieskrępowany dostęp do sieci i urządzeń stanowi warunek konieczny do realizacji zamówienia, którego przedmiotem jest świadczenie usługi oświetleniowej obejmującej m.in. eksploatację i konserwację oświetlenia ulicznego. Odmowa wyrażenia zgody przez TAURON Dystrybucja S.A. na wykonywanie jakichkolwiek prac na swoich sieciach i urządzeniach przez podmiot wyłoniony przez Gminę w trybie przetargowym sprawia, iż występuje swoisty monopol, który ma charakter trwały i nieprzezwyciężalny. Biorąc pod uwagę pozycję spółki TAURON będącej właścicielem sieci należy jednoznacznie stwierdzić, iż obiektywnie nie istnieją na rynku zarówno krajowym jaki europejskim inni wykonawcy zdolni zrealizować zamówienie, zaś gmina realizując nałożone nań zadania musi zawrzeć stosowną umowę z właścicielem majątku, gdyż nie ma podstaw prawnych do ograniczania prawa własności przedsiębiorstwa energetycznego. 2. Uzasadnienie prawne. Podstawę prawną zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki stanowi art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a) ustawy. Wobec braku zgody na wykonywanie przez obcy podmiot czynności na instalacjach oświetlenia drogowego stanowiących własność TAURON Dystrybucja S.A. przedmiotowa usługa może być świadczona tylko i wyłącznie przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • TAURON Dystrybucja S.A. Oddział w Częstochowie, Al. Armii Krajowej 5, 42-201 Częstochowa, kraj/woj. śląskie.


Myszków: Świadczenie usługi oświetlenia miejsc publicznych oraz dróg na terenie gminy Myszków


Numer ogłoszenia: 265571 - 2014; data zamieszczenia: 30.12.2014

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 260921 - 2014r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Myszków, ul. Kościuszki 26, 42-300 Myszków, woj. śląskie, tel. (34) 313 26 82 w. 145, faks (34) 313 50 29.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usługi oświetlenia miejsc publicznych oraz dróg na terenie gminy Myszków.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usługi oświetlenia ulicznego na terenie Gminy Myszków, polegającej na zapewnieniu prawidłowości funkcjonowania instalacji oświetleniowych przy zachowaniu obowiązujących standardów organizacji obsługi oświetlenia i standardów technicznych świecenia tj: całodobowy nadzór techniczny nad instalacjami oświetlenia, przyjmowanie i załatwianie na bieżąco reklamacji dotyczących nie świecenia poszczególnych opraw i nieprawidłowości w zakresie czasu funkcjonowania oświetlenia, usuwanie zgłaszanych nieprawidłowości w funkcjonowaniu instalacji oświetlenia drogowego wg określonych standardów, dotrzymywanie terminów zapalania i wygaszania opraw, zgodnie z kalendarzem astronomicznym lub zaleceniami Zleceniodawcy, dotrzymywanie sprawności świecenia opraw w instalacjach oświetleniowych ciągów komunikacyjnych, określonej w % wymaganej liczby świecących opraw, wynoszącej dla dróg wojewódzkich i powiatowych 90%, a dla dróg gminnych - 85%.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
50.23.21.10-4.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
29.12.2014.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • TAURON Dystrybucja Spółka Akcyjna z siedzibą w Krakowie Oddział w Częstochowie, Al. Armii Krajowej 5, 42-201 Częstochowa, kraj/woj. śląskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 487089,04 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    600221,04


  • Oferta z najniższą ceną:
    600221,04
    / Oferta z najwyższą ceną:
    600221,01


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    1. Uzasadnienie faktyczne. Na terenie Gminy Myszków znajdują się oprawy oświetleniowe, których właścicielami są: Gmina Myszków, TAURON Dystrybucja S.A. Oprawy Gminy Myszków zamontowane są na słupach TAURON Dystrybucja S.A. Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r - Prawo energetyczne do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych, znajdujących się na terenie gminy. Definicja legalna finansowania oświetlenia została zawarta w art. 3 pkt. 22 Prawa energetycznego, zgodnie z którym finansowanie oświetlenia to finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania. Zadanie te gmina realizuje poprzez zakup usługi oświetleniowej od przedsiębiorstwa energetycznego - właściciela sieci elektrycznej. Realizacja zamówienia odbywa się przy pomocy tzw. sieci skojarzonej na terenie Gminy Myszków. Elementy sieci będące własnością miasta stanowią marginalną część zamówienia. Udzielenie zamówienia na usługę oświetleniową stanowi więc realizację zadań własnych, które mają charakter obligatoryjny i służą zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty mieszkańców. Zadaniem samorządu gminnego jest zapewnienie oświetlenia o określonym standardzie. W obecnym stanie faktycznym usługę oświetleniową na rzecz Gminy Myszków może świadczyć tylko jeden podmiot z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Zamawiający mając na uwadze zasady rządzące zamówieniami publicznymi - w tym zasadę prymatu trybów przetargowych oraz równego dostępu wykonawców do zamówienia - zamierzał udzielić zamówienia w trybie konkurencyjnym, w związku z tym wystąpił do właściciela sieci skojarzonej na terenie Gminy Myszków, tj. do przedsiębiorstwa dystrybucyjnego TAURON Dystrybucja S.A. o wyrażenie zgody na świadczenie usługi oświetlenia miejsc publicznych oraz dróg na terenie Gminy Myszków przez inne podmioty. Przedsiębiorstwo dystrybucyjne pismem nr TD/08/RD2/RZ/2014-11-07 z dnia 07.11.2014 r. nie wyraziło zgody na przeprowadzenie prac na jego majątku przez podmioty trzecie. Przedsiębiorstwo energetyczne powołując się na art. 64 Konstytucji RP z dnia 02 kwietnia 1997 r. (Dz. U. nr 78, poz. 483) oraz art. 140 kodeksu cywilnego odmówiło wykonywania przez obcy podmiot czynności na instalacjach oświetlenia drogowego stanowiących ich własność. Działanie takie nie stanowi praktyki ograniczającej konkurencję. Zgodnie z przedstawionymi przez spółkę TAURON Dystrybucja dokumentami, tj. decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 14.07.2006 r., sygn. akt RKT - 411-25/06/MF brak zgody na prowadzenie przez podmioty trzecie (w tym wypadku wyłonionego w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych wykonawcę) usług i prac polegających na konserwacji i utrzymaniu sieci i urządzeń stanowiących własność TAURON Dystrybucja S.A. na terenie gminy, nie stanowi naruszenia przepisów ustawy antymonopolowej, a obecnie ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331 ze zm.) poprzez nadużywanie pozycji dominującej na rynku przesyłania i dystrybucji energii elektrycznej w zakresie usług w zakresie eksploatacji urządzeń i sieci. W uzasadnieniu decyzji podniesiono, że żądanie, aby przedsiębiorstwo udostępniło swoje mienie w celu przeprowadzenia w oparciu o nie działalności gospodarczej przez innego przedsiębiorcę, byłoby zbyt daleko idącą ingerencją Organu Antymonopolowego. Stanowisko to przewijało się także we wcześniejszym orzecznictwie sądu antymonopolowego. W przypadku gdy gmina powierzyłaby świadczenie usługi oświetleniowej wykonawcy wyłonionemu w trybie konkurencyjnym, mogłaby narazić się na zarzut naruszenia prawa właściciela do swobodnego dysponowania swoim majątkiem, a także na roszczenia w przypadku ewentualnych uszkodzeń urządzeń. Godziłoby to w prawo do nieskrępowanego eksploatowania, dysponowania i zarządzania majątkiem trwałym danego podmiotu, zaś poszanowanie prawa własności i triady uprawnień wynikających w art. 140 kodeksu cywilnego stanowi podstawę wolności gospodarczej. Uzasadnienie prawne: udzielenie zamówienia na świadczenie usługi oświetleniowej przedsiębiorstwu energetycznemu, które działa w warunkach monopolu naturalnego jako właściciel urządzeń oraz niemożność przeprowadzenia postępowania w trybie konkurencyjnym bez niebezpieczeństwa narażenia się na zarzut naruszenia prawa do swobodnego dysponowania majątkiem przez przedsiębiorstwo energetyczne stanowi przesłankę zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, gdyż przyczyny opisane powyżej mają charakter techniczny i obiektywny. Art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi: Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę: z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Zamówienie na świadczenie usługi oświetleniowej może zrealizować wyłącznie TAURON Dystrybucja S. A. Rozpatrując przesłankę odnoszącą się do przyczyn technicznych należy zwrócić uwagę, iż przedsiębiorstwo dystrybucyjne jako właściciel sieci i urządzeń elektroenergetycznych samodzielnie decyduje o losie rzeczy i o ponoszeniu na nie nakładów. Wyrażenie zgody przez przedsiębiorstwo dystrybucyjne na przeprowadzenie postępowania, w wyniku którego zostanie wyłoniony wykonawca prowadzący prace na sieciach stanowiących własność spółki TAURON doprowadziłoby do sytuacji, iż prace faktycznie wykonywałby inny podmiot, z którym właściciela sieci i urządzeń nie łączy żaden stosunek prawny. Problematyczna stałaby się kwestia odpowiedzialności za ewentualne uszkodzenia czy zniszczenia. Potencjał techniczny oraz nieskrępowany dostęp do sieci i urządzeń stanowi warunek konieczny do realizacji zamówienia, którego przedmiotem jest świadczenie usługi oświetleniowej obejmującej m.in. eksploatację i konserwację oświetlenia ulicznego. Odmowa wyrażenia zgody przez TAURON Dystrybucja S.A. na wykonywanie jakichkolwiek prac na swoich sieciach i urządzeniach przez podmiot wyłoniony przez Gminę w trybie przetargowym sprawia, iż występuje swoisty monopol, który ma charakter trwały i nieprzezwyciężalny. Biorąc pod uwagę pozycję spółki TAURON będącej właścicielem sieci należy jednoznacznie stwierdzić, iż obiektywnie nie istnieją na rynku zarówno krajowym jaki europejskim inni wykonawcy zdolni zrealizować zamówienie, zaś gmina realizując nałożone nań zadania musi zawrzeć stosowną umowę z właścicielem majątku, gdyż nie ma podstaw prawnych do ograniczania prawa własności przedsiębiorstwa energetycznego. 2. Uzasadnienie prawne. Podstawę prawną zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki stanowi art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a) ustawy. Wobec braku zgody na wykonywanie przez obcy podmiot czynności na instalacjach oświetlenia drogowego stanowiących własność TAURON Dystrybucja S.A. przedmiotowa usługa może być świadczona tylko i wyłącznie przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze