zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Adres: ul. Wyspiańskiego 12, 39-400 Tarnobrzeg, woj. podkarpackie
Dane kontaktowe: email: stanislaw.chodola@pk.mofnet.gov.pl
tel: 15 851 43 04
fax: 15 851 43 72
Dane postępowania
ID postępowania: 33128720110
Data publikacji zamówienia: 2011-12-15
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.ustarnobrzeg.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
64110000-0 Usługi pocztowe
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Świadczenie powszechnych usług pocztowych na rzecz Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu Poczta Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie ul. Rakowiecka 26 Przedstawicielstwo Handlowe
Tarnobrzeg
197 217,00
0,33
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2012-02-29
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
641100000
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
197 217,00 zł
Minimalna złożona oferta:
197 217,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
197 217,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
197 217,00 zł


Tarnobrzeg: Świadczenie powszechnych usług pocztowych na rzecz Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu.


Numer ogłoszenia: 331287 - 2011; data zamieszczenia: 15.12.2011

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu, ul. Wyspiańskiego 12, 39-400 Tarnobrzeg, woj. podkarpackie, tel. 15 851 43 04, faks 15 851 43 72 , strona internetowa www.ustarnobrzeg.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa terenowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie powszechnych usług pocztowych na rzecz Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia będzie świadczenie usług pocztowych o wadze do i ponad 50g w obrocie krajowym i zagranicznym w zakresie przyjmowania, przemieszczenia i doręczania przesyłek pocztowych oraz ich ewentualnych zwrotów..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 1 litera a ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 113 poz. 759 z późn. zm.) zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli usługi mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług pocztowych o charakterze powszechnym: I.będących usługami zastrzeżonymi, w odniesieniu do których granica wagowa wynosi 50 g., polegających na:1.przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym: a.przesyłek listowych ekonomicznych nierejestrowanych, b.przesyłek listowych ekonomicznych rejestrowanych, c.przesyłek listowych ekonomicznych rejestrowanych z usługą komplementarną ZPO, II.w zakresie odbierania, przemieszczania i doręczania w obrocie krajowym i zagranicznym ekonomicznych przesyłek o wadze powyżej 50 g, tj.: 1.przesyłek listowych nierejestrowanych do 2.000 g, 2.przesyłek listowych rejestrowanych do 2.000 g, 3.przesyłek listowych rejestrowanych do 2.000 g z usługą komplementarną ZPO, III.w zakresie zwrotu przesyłek listowych do nadawcy po wyczerpaniu możliwości ich doręczenia lub wydania. Zgodnie z podziałem dokonanym przez ustawodawcę i wynikającym z ustawy Prawo pocztowe przesyłek o wadze powyżej 50 gram nie łączy się z przesyłkami zastrzeżonymi (o wadze do 50 gram), zaś w zakresie świadczenia powszechnych usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek o wadze ponad 50 g, ustawa Prawo pocztowe dopuszcza innych niż Poczta Polska S.A. operatorów pocztowych. Dlatego w tym przypadku zachodzi przesłanka do uznania, iż postępowanie na świadczenie usług pocztowych dla urzędu składa się z dwóch części: pierwsza część dotyczy świadczenia usług pocztowych zastrzeżonych, druga część dotyczy świadczenia powszechnych usług pocztowych niezastrzeżonych dla operatora publicznego. Zamawiający może udzielić zamówienia na świadczenie usług dotyczących przesyłek niezastrzeżonych na podstawie art. 4 ust. 8 w związku z art. 6 lit. a. W art. 6 lit. a Prawa zamówień publicznych ustawodawca pozwala Zamawiającemu w przypadku zamówień udzielanych w częściach na zastosowanie przepisów właściwych dla danej części zamówienia (dla jej wartości), w sytuacji gdy wartość danej części nie przekracza wyrażonej w złotych polskich równowartości kwoty 80 000 euro dla usług i pod warunkiem, że łączna wartość tych części nie wynosi więcej niż 20% wartości zamówienia. W tym postępowaniu zachodzą obie przesłanki, o których mowa w art. 6a ustawy, bowiem udział wartościowy przesyłek niezastrzeżonych wynosi 2,04 % w stosunku do szacunkowej wartości całego zamówienia na wykonywanie usług pocztowych i został oszacowany na kwotę nieprzekraczającą wspomnianych 20% i kwoty 80 000 EURO. Zatem udzielenie zamówienia operatorowi publicznemu Poczcie Polskiej na świadczenie usług pocztowych niezastrzeżonych na podstawie art. 4 ust. 8 nie stanowi naruszenia obowiązujących przepisów prawa. Jednak za połączeniem tych dwóch rodzajów przesyłek w jednym postępowaniu przemawia fakt, że z przyczyn natury technicznej i organizacyjnej, zapewniającej prawidłowe wykonywanie czynności służbowych przez pracowników Zamawiającego, wskazane jest zapewnienie świadczenia usług pocztowych w ramach umowy z jednym Wykonawcą. Zawarcie oddzielnych umów, biorąc pod uwagę marginalną ilość przesyłek o wadze powyżej 50 g oraz sposób opłacania usługi za pomocą frankownicy i za opłatą uiszczaną z dołu, spowodowałoby dwukrotne zwiększenie nakładu i czasu pracy pracowników kancelarii Urzędu, co mogłoby powodować opóźnienia w ekspedycji korespondencji Urzędu, co jest niedopuszczalne ze względu na konieczność zachowania wymaganych terminów. Biorąc pod uwagę udział procentowy przesyłek listowych o wadze powyżej 50 g w całości zamawianej przez Urząd Skarbowy usługi należy stwierdzić, że mamy do czynienia z zastrzeżonymi usługami pocztowymi w rozumieniu art. 47 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe, z którym wiąże się monopol naturalny Poczty Polskiej. Na mocy art. 47 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe operatorzy pocztowi, inni niż Poczta Polska, zobowiązani są do pobierania za świadczenie usług zastrzeżonych opłaty nie niższej niż dwu i półkrotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego obowiązującego w danym czasie odpowiednio w obrocie krajowym i zagranicznym. W praktyce wyłączona jest zatem prawna możliwość zaproponowania korzystniejszych warunków świadczenia przedmiotowej usługi przez innych operatorów pocztowych niż Poczta Polska. Należy podkreślić, że wzmiankowe zastrzeżenie jest zgodne z prawem unijnym, co potwierdził Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 18 grudnia 2007 r., w sprawie C-2220/06 stwierdzając, że: Art. 7 dyrektywy 97/67 pozwala państwom członkowskim zastrzec niektóre rodzaje usług pocztowych dla operatora świadczącego usługi powszechne w zakresie koniecznym do utrzymania usług powszechnych. W związku z tym, jeżeli usługi pocztowe są zgodne z tą dyrektywą, zastrzeżone dla jednego operatora świadczącego usługi powszechne, usługi takie muszą być wyłączone z konkurencji, gdyż żaden inny podmiot gospodarczy nie ma prawa oferować tych usług. Ponadto przepisy prawa przyznają szczególne znaczenie usługom świadczonym przez Pocztę Polską. I tak, na mocy art. 57 § 5 pkt 2 kpa, termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Stosowanie do tego wyróżnienia, jeżeli chodzi o zachowanie terminu przez organ administracji publicznej (Urząd Skarbowy w postępowaniu egzekucyjnym), to dla zachowania terminu niezbędne jest nadanie pisma w polskim urzędzie pocztowym. Nadanie pisma w placówce pocztowej zagranicznego operatora lub w placówce pocztowej polskiego operatora, ale niemającego statusu operatora publicznego, przed upływem terminu określonego przepisami kpa, nie prowadzi do zachowania tego terminu, jeżeli adresat otrzymał pismo po tym terminie. Dodatkowo przepisy art. 144, 148-150, 152 i 153 Ordynacji podatkowej nakazują m. in. doręczanie pism za potwierdzeniem odbioru, a w przypadku doręczenia zastępczego pozostawienie go w placówce pocztowej na okres 14 dni, co ściśle koresponduje z regulacjami pocztowymi gwarantującymi uzyskanie potwierdzenia odbioru, a także nadanie mu mocy dokumentu urzędowego (stosownie do art. 45 ustawy Prawo pocztowe, moc dokumentu urzędowego ma wyłącznie potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowej wydane przez placówkę Poczty Polskiej). Należy podkreślić, że w obecnej sytuacji jedynie operator publiczny ma obowiązek świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej, uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej (art. 46 ustawy Prawo pocztowe). Analiza rynku operatorów pocztowych wykazała, że spośród operatorów ujętych w rejestrze prowadzonym przez Prezesa UKE, w części, o której mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo pocztowe, dotyczącej zezwoleń, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe, w chwili obecnej jedynie Poczta Polska S.A. spełnia łącznie warunki określone w ustawie dla świadczenia usług powszechnych, bowiem zakres działalności innych operatorów nie obejmuje wszystkich kategorii usług pocztowych lub działalność ta nie obejmuje całego obszaru Rzeczpospolitej Polskiej i zagranicy, czy też nie posiadają odpowiedniego zaplecza technicznego. W tych warunkach faktycznych, skoro pozycja monopolisty wynika z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, co jednocześnie wyklucza w takiej sytuacji konkurencję pomiędzy operatorami pocztowymi a operatorem publicznym, uzasadnione jest udzielenie przedmiotowego zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych. Na możliwość zastosowania tego trybu wskazał również ustawodawca w art. 67 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych. Ponadto tylko Poczta Polska może zapewnić sprawne i prawidłowe realizowanie przedmiotowego zamówienia.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Poczta Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie ul. Rakowiecka 26 Przedstawicielstwo Handlowe ul. Sokola 3a 39-400 Tarnobrzeg, ul. Sokola 3a, 39-400 Tarnobrzeg, kraj/woj. podkarpackie.


Tarnobrzeg: Świadczenie powszechnych usług pocztowych na rzecz Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu


Numer ogłoszenia: 61376 - 2012; data zamieszczenia: 29.02.2012

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 331287 - 2011r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Urząd Skarbowy w Tarnobrzegu, ul. Wyspiańskiego 12, 39-400 Tarnobrzeg, woj. podkarpackie, tel. 15 851 43 04, faks 15 851 43 72.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa terenowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie powszechnych usług pocztowych na rzecz Urzędu Skarbowego w Tarnobrzegu.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia będzie świadczenie usług pocztowych o wadze do i ponad 50g w obrocie krajowym i zagranicznym w zakresie przyjmowania, przemieszczenia i doręczania przesyłek pocztowych oraz ich ewentualnych zwrotów.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
29.12.2011.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Poczta Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie ul. Rakowiecka 26 Przedstawicielstwo Handlowe, ul. Sokola 3a 39-400 Tarnobrzeg, woj. podkarpackie, 39-400 Tarnobrzeg, kraj/woj. podkarpackie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 197217,25 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    197217,25


  • Oferta z najniższą ceną:
    197217,25
    / Oferta z najwyższą ceną:
    197217,25


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 1 litera a ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 113 poz. 759 z późn. zm.) zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli usługi mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług pocztowych o charakterze powszechnym: I.będących usługami zastrzeżonymi, w odniesieniu do których granica wagowa wynosi 50 g., polegających na:1.przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym: a.przesyłek listowych ekonomicznych nierejestrowanych, b.przesyłek listowych ekonomicznych rejestrowanych, c.przesyłek listowych ekonomicznych rejestrowanych z usługą komplementarną ZPO, II.w zakresie odbierania, przemieszczania i doręczania w obrocie krajowym i zagranicznym ekonomicznych przesyłek o wadze powyżej 50 g, tj.: 1.przesyłek listowych nierejestrowanych do 2.000 g, 2.przesyłek listowych rejestrowanych do 2.000 g, 3.przesyłek listowych rejestrowanych do 2.000 g z usługą komplementarną ZPO, III.w zakresie zwrotu przesyłek listowych do nadawcy po wyczerpaniu możliwości ich doręczenia lub wydania. Zgodnie z podziałem dokonanym przez ustawodawcę i wynikającym z ustawy Prawo pocztowe przesyłek o wadze powyżej 50 gram nie łączy się z przesyłkami zastrzeżonymi (o wadze do 50 gram), zaś w zakresie świadczenia powszechnych usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek o wadze ponad 50 g, ustawa Prawo pocztowe dopuszcza innych niż Poczta Polska S.A. operatorów pocztowych. Dlatego w tym przypadku zachodzi przesłanka do uznania, iż postępowanie na świadczenie usług pocztowych dla urzędu składa się z dwóch części: pierwsza część dotyczy świadczenia usług pocztowych zastrzeżonych, druga część dotyczy świadczenia powszechnych usług pocztowych niezastrzeżonych dla operatora publicznego. Zamawiający może udzielić zamówienia na świadczenie usług dotyczących przesyłek niezastrzeżonych na podstawie art. 4 ust. 8 w związku z art. 6 lit. a. W art. 6 lit. a Prawa zamówień publicznych ustawodawca pozwala Zamawiającemu w przypadku zamówień udzielanych w częściach na zastosowanie przepisów właściwych dla danej części zamówienia (dla jej wartości), w sytuacji gdy wartość danej części nie przekracza wyrażonej w złotych polskich równowartości kwoty 80 000 euro dla usług i pod warunkiem, że łączna wartość tych części nie wynosi więcej niż 20% wartości zamówienia. W tym postępowaniu zachodzą obie przesłanki, o których mowa w art. 6a ustawy, bowiem udział wartościowy przesyłek niezastrzeżonych wynosi 2,04 % w stosunku do szacunkowej wartości całego zamówienia na wykonywanie usług pocztowych i został oszacowany na kwotę nieprzekraczającą wspomnianych 20% i kwoty 80 000 EURO. Zatem udzielenie zamówienia operatorowi publicznemu Poczcie Polskiej na świadczenie usług pocztowych niezastrzeżonych na podstawie art. 4 ust. 8 nie stanowi naruszenia obowiązujących przepisów prawa. Jednak za połączeniem tych dwóch rodzajów przesyłek w jednym postępowaniu przemawia fakt, że z przyczyn natury technicznej i organizacyjnej, zapewniającej prawidłowe wykonywanie czynności służbowych przez pracowników Zamawiającego, wskazane jest zapewnienie świadczenia usług pocztowych w ramach umowy z jednym Wykonawcą. Zawarcie oddzielnych umów, biorąc pod uwagę marginalną ilość przesyłek o wadze powyżej 50 g oraz sposób opłacania usługi za pomocą frankownicy i za opłatą uiszczaną z dołu, spowodowałoby dwukrotne zwiększenie nakładu i czasu pracy pracowników kancelarii Urzędu, co mogłoby powodować opóźnienia w ekspedycji korespondencji Urzędu, co jest niedopuszczalne ze względu na konieczność zachowania wymaganych terminów. Biorąc pod uwagę udział procentowy przesyłek listowych o wadze powyżej 50 g w całości zamawianej przez Urząd Skarbowy usługi należy stwierdzić, że mamy do czynienia z zastrzeżonymi usługami pocztowymi w rozumieniu art. 47 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe, z którym wiąże się monopol naturalny Poczty Polskiej. Na mocy art. 47 ust. 2 ustawy Prawo pocztowe operatorzy pocztowi, inni niż Poczta Polska, zobowiązani są do pobierania za świadczenie usług zastrzeżonych opłaty nie niższej niż dwu i półkrotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego obowiązującego w danym czasie odpowiednio w obrocie krajowym i zagranicznym. W praktyce wyłączona jest zatem prawna możliwość zaproponowania korzystniejszych warunków świadczenia przedmiotowej usługi przez innych operatorów pocztowych niż Poczta Polska. Należy podkreślić, że wzmiankowe zastrzeżenie jest zgodne z prawem unijnym, co potwierdził Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 18 grudnia 2007 r., w sprawie C-2220/06 stwierdzając, że: Art. 7 dyrektywy 97/67 pozwala państwom członkowskim zastrzec niektóre rodzaje usług pocztowych dla operatora świadczącego usługi powszechne w zakresie koniecznym do utrzymania usług powszechnych. W związku z tym, jeżeli usługi pocztowe są zgodne z tą dyrektywą, zastrzeżone dla jednego operatora świadczącego usługi powszechne, usługi takie muszą być wyłączone z konkurencji, gdyż żaden inny podmiot gospodarczy nie ma prawa oferować tych usług. Ponadto przepisy prawa przyznają szczególne znaczenie usługom świadczonym przez Pocztę Polską. I tak, na mocy art. 57 § 5 pkt 2 kpa, termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Stosowanie do tego wyróżnienia, jeżeli chodzi o zachowanie terminu przez organ administracji publicznej (Urząd Skarbowy w postępowaniu egzekucyjnym), to dla zachowania terminu niezbędne jest nadanie pisma w polskim urzędzie pocztowym. Nadanie pisma w placówce pocztowej zagranicznego operatora lub w placówce pocztowej polskiego operatora, ale niemającego statusu operatora publicznego, przed upływem terminu określonego przepisami kpa, nie prowadzi do zachowania tego terminu, jeżeli adresat otrzymał pismo po tym terminie. Dodatkowo przepisy art. 144, 148-150, 152 i 153 Ordynacji podatkowej nakazują m. in. doręczanie pism za potwierdzeniem odbioru, a w przypadku doręczenia zastępczego pozostawienie go w placówce pocztowej na okres 14 dni, co ściśle koresponduje z regulacjami pocztowymi gwarantującymi uzyskanie potwierdzenia odbioru, a także nadanie mu mocy dokumentu urzędowego (stosownie do art. 45 ustawy Prawo pocztowe, moc dokumentu urzędowego ma wyłącznie potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowej wydane przez placówkę Poczty Polskiej). Należy podkreślić, że w obecnej sytuacji jedynie operator publiczny ma obowiązek świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej, uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej (art. 46 ustawy Prawo pocztowe). Analiza rynku operatorów pocztowych wykazała, że spośród operatorów ujętych w rejestrze prowadzonym przez Prezesa UKE, w części, o której mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo pocztowe, dotyczącej zezwoleń, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe, w chwili obecnej jedynie Poczta Polska S.A. spełnia łącznie warunki określone w ustawie dla świadczenia usług powszechnych, bowiem zakres działalności innych operatorów nie obejmuje wszystkich kategorii usług pocztowych lub działalność ta nie obejmuje całego obszaru Rzeczpospolitej Polskiej i zagranicy, czy też nie posiadają odpowiedniego zaplecza technicznego. W tych warunkach faktycznych, skoro pozycja monopolisty wynika z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, co jednocześnie wyklucza w takiej sytuacji konkurencję pomiędzy operatorami pocztowymi a operatorem publicznym, uzasadnione jest udzielenie przedmiotowego zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych. Na możliwość zastosowania tego trybu wskazał również ustawodawca w art. 67 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych. Ponadto tylko Poczta Polska może zapewnić sprawne i prawidłowe realizowanie przedmiotowego zamówienia.