Informacje o przetargu
Śwuiadczenie usług kompleksowej obsługi prawnej na rzecz Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych w Dąbrowie Górniczej
Opis przedmiotu przetargu: Przedmiotem niniejszego postępowania jest obsługa prawna MZBM tj. usługi w zakresie doradztwa prawnego, doradztwo prawne i usługi informacyjne.
Zamawiający:
Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych
Adres: | ul. Tysiąclecia 20, 41-303 Dąbrowa Górnicza, woj. śląskie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: przetargi@mzbm.com.pl tel: 032 2608652, 2608619 fax: 322 642 767 |
Dane postępowania
ID postępowania: | 33293720100 | ||
---|---|---|---|
Data publikacji zamówienia: | 2010-11-23 | Termin składania wniosków: | - brak - |
Rodzaj zamówienia: | usługi | Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - | Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE | Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE | Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 | Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.mzbm.com.pl | Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
79100000-5 | Usługi prawnicze | |
79140000-7 | Doradztwo prawne i usługi informacyjne |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Świadczenie usług kompleksowej obsługi prawnej na rzecz Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych w Dąbrowie Górniczej | Kancelaria Radcy Prawnego Agata Piątek Dąbrowa Górnicza | 409 920,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2010-12-01 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 791000005 791400007 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 409 920,00 zł Minimalna złożona oferta: 409 920,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 409 920,00 zł Maksymalna złożona oferta: 409 920,00 zł | |
Dąbrowa Górnicza: Śwuiadczenie usług kompleksowej obsługi prawnej na rzecz Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych w Dąbrowie Górniczej
Numer ogłoszenia: 332937 - 2010; data zamieszczenia: 23.11.2010
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych, ul. Tysiąclecia 20, 41-303 Dąbrowa Górnicza, woj. śląskie, tel. 032 2608652, 2608619, faks 032 2642767 , strona internetowa www.mzbm.com.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: Zakład Budżetowy.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Śwuiadczenie usług kompleksowej obsługi prawnej na rzecz Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych w Dąbrowie Górniczej.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiotem niniejszego postępowania jest obsługa prawna MZBM tj. usługi w zakresie doradztwa prawnego, doradztwo prawne i usługi informacyjne..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.10.00.00-5, 79.14.00.00-7.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybuPrzedmiotem niniejszego postępowania jest obsługa prawna Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych w Dąbrowie Górniczej, zwanym dalej MZBM tj. usługi określone pod numerem CPV od 79100000-5 (usługi w zakresie doradztwa prawnego) do 79140000-7 (doradztwo prawne i usługi informacyjne). Uwzględniając okoliczności opisane poniżej zdecydowano o konieczności zawarcia umowy w przedmiocie obsługi prawnej w trybie zamówienia z wolnej ręki. Podstawę do zastosowania tego trybu stanowi art. 5 ust 1,1a i ust. 1b oraz art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010r., Nr 113, poz. 759 i nr 161 poz. 1078), rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz. U. Nr 12, poz. 68) oraz załącznik nr II B do Dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi w brzmieniu nadanym załącznikiem nr VII do Rozporządzenia Komisji (WE) nr 213/2008 z dnia 28 listopada 2007 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) oraz dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące procedur udzielania zamówień publicznych w zakresie zmiany CPV. Zgodnie z powołanymi przepisami w sytuacji udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe, a takimi są usługi prawnicze w myśl rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. Zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia, także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub art. 67 ust. 1, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności: 1. naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2. naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 3. poniesieniem straty w mieniu publicznym; 4. uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Powołany przepis pozwala na zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki pomimo braku przesłanek określonych w art. 67 ust. 1 Pzp, w sytuacji gdy występuje uzasadniony przypadek zastosowania takiego trybu udzielenia zamówienia. W przedmiotowej sytuacji zachodzi uzasadniony przypadek dający podstawę zawarcia kolejnej umowy w zakresie obsługi prawnej MZBM w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1 a i ust. 1 b Pzp z wykonującą dotychczas tę obsługę Kancelarią Prawną. Zastosowanie innego trybu udzielenia zamówienia celem wyłonienia wykonawcy kontynuującego obsługę prawną MZBM spowoduje naruszenie zasad celowego, efektywnego i oszczędnego dokonywania wydatków, a jednocześnie uniemożliwi terminowe wykonanie założonych zobowiązań. Należy zauważyć, iż MZBM jest stroną ponad dwóch tysięcy znajdujących się w toku postępowań sądowych i egzekucyjnych i przejęcie tychże spraw do prowadzenia przez innego wykonawcę spowodowałoby konieczność kilkumiesięcznych przygotowań, co z pewnością przyniosłoby ze sobą ujemne skutki procesowe oraz w sposób nieuzasadniony i generujący dodatkowe koszty przedłużałoby czas trwania poszczególnych spraw. Podobnie - prowadzenie stałej obsługi prawnej MZBM wymaga dokładnego poznania specyfiki działania tego podmiotu w oparciu nie tylko o powszechnie obowiązujące przepisy prawa leż także o akty prawa miejscowego i przepisy wewnętrzne, z którymi zaznajomienie się wiązać się będzie musiało z zaangażowaniem we wprowadzenie Kancelarii w tę tematykę pracowników MZBM, co oderwie ich od spraw bieżących i także wpłynie na terminową realizację powierzonych Kancelarii zadań. Czynności takie jak prowadzenie rejestru spraw sądowych, wydawanie opinii poszczególnym komórkom organizacyjnym czy udzielanie bieżących porad, udzielanie pomocy prawnej przy udzielaniu zamówień publicznych i zawieraniu umów oraz aktualizacja regulaminów bądź też innych dokumentów wewnętrznych MZBM których prace aktualizacyjne już się rozpoczęły muszą być bowiem wykonywane na bieżąco gdyż wpływają one na prawidłowe i terminowe załatwianie spraw prowadzonych przez MZBM. Zastosowanie trybów przetargowych znacznie wydłuży procedurę udzielenia zamówienia zaś tryb zamówienia z wolnej ręki pozwala na zaoszczędzenie czasu, odgrywającego ważną rolę przy specyfice obsługi prawnej MZBM, o której mowa wyżej. Zważyć należy, iż Kancelaria Prawna prowadząca obsługę prawną do tej pory zna już specyfikę działalności MZBM, posiada w tym zakresie niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz zapewnia świadczenie obsługi prawnej w sposób ciągły, umożliwiający terminową realizację zadań MZBM, zapewniając w tym bieżące prowadzenie spraw sądowych i egzekucyjnych. Również zasada celowego i efektywnego dokonywania wydatków wskazuje na potrzebę udzielenia zamówienia z wolnej ręki i powierzenia dalszej obsługi prawnej dotychczasowej Kancelarii Prawnej. Poza wszelkimi wątpliwościami pozostaje okoliczność, iż zawarcie umowy w ramach innego trybu niż zamówienie z wolnej ręki będzie miało przełożenie na poniesienie w tym zakresie niecelowych wydatków. Zostaną one poniesione w sposób nieoszczędny, niezgodny z zasadami, jakimi powinny się kierować podmioty wydatkujące środki publiczne. Tryb zamówienia z wolnej ręki pozwala na przeprowadzenie z wykonawcą negocjacji ceny usługi, co nie jest możliwe przy podstawowym trybie przetargu nieograniczonego. Negocjacja ceny usługi ma istotne przełożenie na wydatki MZBM, co wykazuje fakt, iż wartość zamówienia udzielonego dotychczasowej Kancelarii Prawnej w ciągu ostatnich dwóch lat była najniższa (nawet o ponad jedną trzecią) w stosunku do wydatków ponoszonych w tym zakresie w latach ubiegłych, począwszy od roku 2004 od kiedy to MZBM zatrudnia zewnętrzne Kancelarie. Jak wyżej podniesiono w ramach działania MZBM oprócz czynności w ramach obsługi prawnej, a polegających na sporządzaniu pism, umów, opinii, dużą część zamówienia stanowi też zastępstwo procesowe, bądź doradztwo w zakresie zastępstwa procesowego w zakresie których to usług ustawodawca pozwala na udzielenie zamówienia z wolnej ręki bez dodatkowych przesłanek, zgodnie z art. 5 ust.1b ustawy Pzp. W ocenie Zamawiającego niecelowe jest jednak oddzielenie usług prawnych polegających na sporządzaniu pism, opinii itp. od usług prawnych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego zaś ustawa Pzp nie zakazuje łączenia tego rodzaju czynności wchodzących w zakres obsługi prawnej w ramach jednego postępowania. Połączenie takie powinno wynikać z racjonalności działania Zamawiającego, co w niniejszym przypadku niewątpliwie jest zrealizowane, zważywszy na specyfikę działania MZBM i konieczność terminowej realizacji zadań. Ponadto zatrudnienie dwóch Kancelarii Prawnych - wykonującej usługę polegającą na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego oraz sprawującej obsługę prawną w pozostałym zakresie spowodowałoby poniesienie znacznie wyższych kosztów i naruszyłoby zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków. W świetle powyższego udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki dotychczasowej Kancelarii Prawnej - Kancelarii Radcy Prawnego Agata Piątek 41-300 Dąbrowa Górnicza ul. Rejtana 20 jest uzasadnione.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
Kancelari Radcy Prawnego Agata Piątek, ul. Rejtana 20, 41-300 Dąbrowa Górnicza, kraj/woj. śląskie.
Dąbrowa Górnicza: Świadczenie usług kompleksowej obsługi prawnej na rzecz Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych w Dąbrowie Górniczej
Numer ogłoszenia: 344099 - 2010; data zamieszczenia: 01.12.2010
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 332937 - 2010r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Miejski Zarząd Budynków Mieszkalnych, ul. Tysiąclecia 20, 41-303 Dąbrowa Górnicza, woj. śląskie, tel. 032 2608652, 2608619, faks 032 2642767.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: Zakład Budżetowy.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług kompleksowej obsługi prawnej na rzecz Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych w Dąbrowie Górniczej.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
w ramach świadczenia kompleksowej obsługi prawnej Zleceniobiorca wykonywał będzie czynności, w szczególności polegające na: 1.udzielaniu porad i konsultacji prawnych; 2.sporządzaniu opinii prawnych; 3.przygotowywaniu i opiniowaniu projektów: procedur postępowania, porozumień, umów, aneksów, ugód, zarządzeń, uchwał i innych dokumentów wynikających z działalności MZBM; 4.informowaniu o bieżących zmianach w prawie, dotyczących zakresu działalności MZBM; 5.zastępstwie prawnym i procesowym oraz nadzorze nad postępowaniami sądowymi i egzekucyjnymi; 6.sporządzaniu repertoriów spraw sądowych i egzekucyjnych; 7.archiwizowaniu spraw zakończonych. Okres świadczenia ww. usług obejmuje 2 lata..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.10.00.00-5, 79.14.00.00-7.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
01.12.2010.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- Kancelaria Radcy Prawnego Agata Piątek, ul. Rejtana 20, 41-300 Dąbrowa Górnicza, kraj/woj. śląskie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 360000,00 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
409920,00
Oferta z najniższą ceną:
409920,00
/ Oferta z najwyższą ceną:
409920,00
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Uwzględniając okoliczności opisane poniżej zdecydowano o konieczności zawarcia umowy w przedmiocie obsługi prawnej w trybie zamówienia z wolnej ręki. Podstawę do zastosowania tego trybu stanowi art. 5 ust 1,1a i ust. 1b oraz art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010r., Nr 113, poz. 759 i nr 161 poz. 1078), rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz. U. Nr 12, poz. 68) oraz załącznik nr II B do Dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi w brzmieniu nadanym załącznikiem nr VII do Rozporządzenia Komisji (WE) nr 213/2008 z dnia 28 listopada 2007 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2195/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) oraz dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące procedur udzielania zamówień publicznych w zakresie zmiany CPV. Zgodnie z powołanymi przepisami w sytuacji udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe, a takimi są usługi prawnicze w myśl rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. Zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia, także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub art. 67 ust. 1, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności: 1. naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2. naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 3.poniesieniem straty w mieniu publicznym; 4.uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Powołany przepis pozwala na zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki pomimo braku przesłanek określonych w art. 67 ust. 1 Pzp, w sytuacji gdy występuje uzasadniony przypadek zastosowania takiego trybu udzielenia zamówienia. W przedmiotowej sytuacji zachodzi uzasadniony przypadek dający podstawę zawarcia kolejnej umowy w zakresie obsługi prawnej MZBM w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1 a i ust. 1 b Pzp z wykonującą dotychczas tę obsługę Kancelarią Prawną. Zastosowanie innego trybu udzielenia zamówienia celem wyłonienia wykonawcy kontynuującego obsługę prawną MZBM spowoduje naruszenie zasad celowego, efektywnego i oszczędnego dokonywania wydatków, a jednocześnie uniemożliwi terminowe wykonanie założonych zobowiązań. Należy zauważyć, iż MZBM jest stroną ponad dwóch tysięcy znajdujących się w toku postępowań sądowych i egzekucyjnych i przejęcie tychże spraw do prowadzenia przez innego wykonawcę spowodowałoby konieczność kilkumiesięcznych przygotowań, co z pewnością przyniosłoby ze sobą ujemne skutki procesowe oraz w sposób nieuzasadniony i generujący dodatkowe koszty przedłużałoby czas trwania poszczególnych spraw. Podobnie - prowadzenie stałej obsługi prawnej MZBM wymaga dokładnego poznania specyfiki działania tego podmiotu w oparciu nie tylko o powszechnie obowiązujące przepisy prawa leż także o akty prawa miejscowego i przepisy wewnętrzne, z którymi zaznajomienie się wiązać się będzie musiało z zaangażowaniem we wprowadzenie Kancelarii w tę tematykę pracowników MZBM, co oderwie ich od spraw bieżących i także wpłynie na terminową realizację powierzonych Kancelarii zadań. Czynności takie jak prowadzenie rejestru spraw sądowych, wydawanie opinii poszczególnym komórkom organizacyjnym czy udzielanie bieżących porad, udzielanie pomocy prawnej przy udzielaniu zamówień publicznych i zawieraniu umów oraz aktualizacja regulaminów bądź też innych dokumentów wewnętrznych MZBM których prace aktualizacyjne już się rozpoczęły muszą być bowiem wykonywane na bieżąco gdyż wpływają one na prawidłowe i terminowe załatwianie spraw prowadzonych przez MZBM. Zastosowanie trybów przetargowych znacznie wydłuży procedurę udzielenia zamówienia zaś tryb zamówienia z wolnej ręki pozwala na zaoszczędzenie czasu, odgrywającego ważną rolę przy specyfice obsługi prawnej MZBM, o której mowa wyżej. Zważyć należy, iż Kancelaria Prawna prowadząca obsługę prawną do tej pory zna już specyfikę działalności MZBM, posiada w tym zakresie niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz zapewnia świadczenie obsługi prawnej w sposób ciągły, umożliwiający terminową realizację zadań MZBM, zapewniając w tym bieżące prowadzenie spraw sądowych i egzekucyjnych. Również zasada celowego i efektywnego dokonywania wydatków wskazuje na potrzebę udzielenia zamówienia z wolnej ręki i powierzenia dalszej obsługi prawnej dotychczasowej Kancelarii Prawnej. Poza wszelkimi wątpliwościami pozostaje okoliczność, iż zawarcie umowy w ramach innego trybu niż zamówienie z wolnej ręki będzie miało przełożenie na poniesienie w tym zakresie niecelowych wydatków. Zostaną one poniesione w sposób nieoszczędny, niezgodny z zasadami, jakimi powinny się kierować podmioty wydatkujące środki publiczne. Tryb zamówienia z wolnej ręki pozwala na przeprowadzenie z wykonawcą negocjacji ceny usługi, co nie jest możliwe przy podstawowym trybie przetargu nieograniczonego. Negocjacja ceny usługi ma istotne przełożenie na wydatki MZBM, co wykazuje fakt, iż wartość zamówienia udzielonego dotychczasowej Kancelarii Prawnej w ciągu ostatnich dwóch lat była najniższa w stosunku do wydatków ponoszonych w tym zakresie w latach ubiegłych, począwszy od roku 2004 od kiedy to MZBM zatrudnia zewnętrzne Kancelarie. Jak wyżej podniesiono w ramach działania MZBM oprócz czynności w ramach obsługi prawnej, a polegających na sporządzaniu pism, umów, opinii, dużą część zamówienia stanowi też zastępstwo procesowe, bądź doradztwo w zakresie zastępstwa procesowego w zakresie których to usług ustawodawca pozwala na udzielenie zamówienia z wolnej ręki bez dodatkowych przesłanek, zgodnie z art. 5 ust.1b ustawy Pzp. W ocenie Zamawiającego niecelowe jest jednak oddzielenie usług prawnych polegających na sporządzaniu pism, opinii itp. od usług prawnych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego zaś ustawa Pzp nie zakazuje łączenia tego rodzaju czynności wchodzących w zakres obsługi prawnej w ramach jednego postępowania. Połączenie takie powinno wynikać z racjonalności działania Zamawiającego, co w niniejszym przypadku niewątpliwie jest zrealizowane, zważywszy na specyfikę działania MZBM i konieczność terminowej realizacji zadań. Ponadto zatrudnienie dwóch Kancelarii Prawnych - wykonującej usługę polegającą na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego oraz sprawującej obsługę prawną w pozostałym zakresie spowodowałoby poniesienie znacznie wyższych kosztów i naruszyłoby zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków. W świetle powyższego udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki dotychczasowej Kancelarii Prawnej - Kancelarii Radcy Prawnego Agata Piątek 41-300 Dabrowa Górnicza ul. Rejtana 20 jest uzasadnione.