zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Adres: ul. Wolnej Wszechnicy 5, 02-097 Warszawa, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: oec@zzn.pl
tel: 22 6200170
fax: 22 6200170 w. 36
Dane postępowania
ID postępowania: 41760420110
Data publikacji zamówienia: 2011-12-08
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.zzn.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
79000000-4 Usługi biznesowe: prawnicze, marketingowe, konsultingowe, rekrutacji, drukowania i zabezpieczania
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Świadczenie usług prawniczych polegających na obsłudze prawnej i zastępstwie procesowym na rzecz ZZN WAM Sp. z o. o. Oddział Energetyki Cieplnej z siedzibą w Warszawie Kancelaria Radcy Prawnego LEGALISTA Krzysztof Grzegorz Brudkowski
Warszawa
84 870,00
0,33
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2011-12-21
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
790000005
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
84 870,00 zł
Minimalna złożona oferta:
84 870,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
84 870,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
84 870,00 zł


Warszawa: Świadczenie usług prawniczych polegających na obsłudze prawnej i zastępstwie procesowym na rzecz ZZN WAM Sp. z o. o. Oddział Energetyki Cieplnej z siedzibą w Warszawie


Numer ogłoszenia: 417604 - 2011; data zamieszczenia: 08.12.2011

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Zespół Zarządców Nieruchomości WAM Sp. z o.o. 02-097 Warszawa, ul. Wolnej Wszechnicy 5 Oddział Energetyki Cieplnej 00-892 Warszawa, ul. Elektoralna 24, ul. Elektoralna 24, 00-892 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 022 6200170, faks 022 6200170 w. 36 , strona internetowa www.zzn.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Podmiot prawa publicznego.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług prawniczych polegających na obsłudze prawnej i zastępstwie procesowym na rzecz ZZN WAM Sp. z o. o. Oddział Energetyki Cieplnej z siedzibą w Warszawie.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
1. Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług prawniczych polegających w szczególności na: 1) wykonywaniu stałej obsługi prawnej Zamawiającego, 2) rozstrzyganiu bieżących problemów prawnych, 3) sporządzaniu opinii prawnych, 4) udzielaniu porad i konsultacji prawnych, również w formie konsultacji telefonicznych i za pomocą poczty elektronicznej, 5) udziale w negocjacjach, mediacjach, rokowaniach jak również konsultacjach i uzgodnieniach handlowych, 6) opiniowaniu i przygotowaniu pism w sprawach pracowniczych, 7) opiniowaniu i przygotowywaniu projektów umów, decyzji organizacyjnych itp, 8) opiniowaniu dokumentów w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, 9) zastępstwie procesowym przed sądami powszechnymi i Krajową Izbą Odwoławczą, 10) reprezentowaniu Zamawiającego w postępowaniach administracyjnych i sądowo-administracyjnych, 11) doradztwie, obsłudze prawnej oraz reprezentowaniu Zamawiającego w postępowaniach taryfowych przed organami Urzędu Regulacji Energetyki lub organami gmin, 12) reprezentowaniu Zamawiającego w postępowaniach egzekucyjnych, 13) wykonywaniu innych czynności wynikających z ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65). 2. W przypadku konieczności świadczenie usług zastępstwa procesowego Zleceniodawca udzieli Zleceniobiorcy stosownego pełnomocnictwa procesowego, z wyłączeniem możliwości zrzeczenia się roszczenia i uznania powództwa. 3. Wykonawca jest zobowiązany do wykonywania czynności w sposób stały w siedzibie Zamawiającego w Warszawie, przy ul. Wolnej Wszechnicy 5, w dni robocze, cztery razy w tygodniu (w poniedziałki, środy, czwartki i piątki), min. po 3 godziny dziennie, w czasie godzin pracy Zamawiającego w godz. 8:00 do 15:30. 4. W uzasadnionych przypadkach Wykonawca, za zgodą Zamawiającego może wykonać usługę w innym czasie niż określonym w ust 2, po uprzednim przynajmniej jednodniowym zawiadomieniu Zamawiającego. Strony w każdym czasie za porozumieniem mogą zmienić harmonogram rozkładu świadczenia usługi przy zachowaniu minimalnej czterokrotnej obecności Wykonawcy w siedzibie Zamawiającego bez konieczności zmiany umowy. 5. Wykonawca jest zobowiązany również do wykonywania czynności dodatkowych polegających na obsłudze prawnej również poza siedzibą Zamawiającego w dniach świadczenia usługi, w przypadkach uzasadnionych potrzeb Zamawiającego i w każdym czasie. Wykonywanie tego zobowiązania może polegać na udzieleniu porady lub opinii w formie telefonicznej, elektronicznej bądź faksem, również dla jednostek organizacyjnych Zamawiającego (rejonów eksploatacyjnych)..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.00.00.00-5.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Uzasadnienie prawne przyjęcia trybu z wolnej ręki: Art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), w związku z § 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz .U. Nr 12, poz. 68) stanowi, że w przypadku zamówień, niepriorytetowych zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w art. 67 ust. 1 ustawy, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności: 1) naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 3) poniesieniem straty w mieniu publicznym; 4) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) stanowi, że w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi prawnicze, polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, lub jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki. Uzasadnienie faktyczne przyjęcia trybu z wolnej ręki: Kancelaria Radcy Prawnego Krzysztofa Brudkowskiego od roku 2007 świadczy dla ZZN WAM sp. z o.o. Oddział Energetyki Cieplnej usługi doradztwa prawnego oraz zastępstwa procesowego w szczególności w sprawach z zakresu prawa pracy, sprawach toczących się przed Urzędem Regulacji Energetyki i Mazowieckim Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska oraz organizacji i regulacji wewnętrznych. W ramach tych usług Kancelaria przygotowuje opinie prawne, bierze udział w przygotowywaniu pism i wystąpień do urzędów oraz instytucji państwowych, opracowuje pisma procesowe, wnioski i odwołania oraz reprezentuje ZZN WAM sp. z o.o. Oddział Energetyki Cieplnej w sprawach prowadzonych przed sądami. Wybór tej Kancelarii spełnia wymaganie celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków. W przypadku rozpoczętych spraw ponowne zawarcie umowy z w/w Kancelarią pozwoli ograniczyć wydatki związane z ograniczeniem usług wyłącznie do bieżącej analizy prawnej nowych zagadnień. Zaznajomienie innych osób z całością dokumentacji i sytuacją faktyczną, zwłaszcza w kontekście trwających postępowań przed URE i MWIOŚ, wiązało by się z koniecznością ponoszenia niewspółmiernie wysokich kosztów, podyktowanych potrzebą zaznajomienia z każdym aspektem bieżących i zaistniałych w przeszłości zagadnień. Nie podpisanie umowy z Kancelarią Radcy Prawnego Krzysztofa Brudkowskiego prowadziłoby też do opóźnień w podjęciu działań ze strony ZZN WAM sp. z o.o. Oddział Energetyki Cieplnej i stanowiłoby jedno z dodatkowych ryzyk, których wystąpienie przy specyficznej działalności Oddziału jako przedsiębiorstwa energetycznego powinno być ograniczone do minimum. W przypadku nowych spraw, okolicznością wpływającą na oszczędność i efektywność dokonywanych wydatków będzie miał fakt znajomości specyfiki działalności, struktury wewnętrznej, uwarunkowań wynikających z uprzednio zaciągniętych zobowiązań oraz wymogów URE i organów gmin przez osobę już w nie zaangażowaną. Zastępstwo procesowe ściśle wiąże się z usługami doradztwa prawnego i rozdzielenie ich stanowiłoby zagrożenie dla terminowego i właściwego wykonania zadań. Kontynuacja dotychczas prowadzonych spraw przez ten sam podmiot pozwala na terminowe zakończenie wszystkich wszczętych spraw na gruncie prawa administracyjnego, uniknięcie ponoszenia dodatkowych kosztów, w tym kar i skutków ekonomicznych opóźnień wejścia taryf w życie oraz strat czasowych, a także wpisuje się w zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków. Istotnym faktem jest także to, że w trakcie dotychczasowego prowadzenia spraw ZZN WAM sp. z o.o. Oddziału Energetyki Cieplnej Kancelaria ta uzyskała praktyczną wiedzę i doświadczenie w sprawach jego działalności i organizacji, oraz poznała wymogi stawiane przez URE i organy gmin w zakresie postępowań taryfowych, co ma niebagatelny wpływ na skuteczność zatwierdzania taryf na ciepło i wodę. W zakres zamówienia wchodzą także usługi prawne obejmujące reprezentację Zamawiającego w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, sądami powszechnymi w I i II instancji, a także w przypadku konieczności w postępowaniu kasacyjnym przed Sądem Najwyższym zgodnie z treścią udzielonego pełnomocnictwa, w tym sporządzanie i wnoszenie do Sądów pism procesowych i innych pism w zależności od przebiegu postępowania, przeglądanie akt sprawy, reprezentowanie na posiedzeniach Sądów w terminach wyznaczonych oraz stałe informowanie Zamawiającego o przebiegu postępowania sądowego i udział w spotkaniach związanych z prowadzona sprawą. Mając powyższe na uwadze Kancelarii Radcy Prawnego Krzysztofa Brudkowskiego tylko w tym zakresie nie zobligowałoby Zamawiającego do stosowania przepisów ustawy dotyczących przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki. Zamawiający udziela zamówienia w tym trybie także z tego względu, że dalsze prowadzenie toczących się obecnie spraw sądowych przez radcę prawnego Krzysztofa Brudkowskiego w najlepszy sposób zabezpieczy jego ważne interesy. Inny wykonawca musiałby przejąć wszystkie sprawy w toku, zapoznać się z nimi oraz sformułować własne stanowisko co nie pozostałoby obojętne dla interesów Zamawiającego, biegnących terminów procesowych oraz, w efekcie, na treść zapadłych rozstrzygnięć. Powyższe rozwiązanie w pełni realizuje zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków. Zaznajomienie innych osób ze specyfiką wszczętych lub przygotowywanych postępowań wiązałoby się z koniecznością ponoszenia niewspółmiernie wysokich kosztów, podyktowanych potrzebą zaznajomienia z każdym aspektem bieżących zagadnień a także zaistniałych w przeszłości. Takie rozwiązanie prowadziłoby też do opóźnień w podjęciu działań ze strony Zamawiającego i stanowiłoby jedno z dodatkowych ryzyk, których wystąpienie z uwagi na specyfikę działań Zamawiającego wino być ograniczone do minimum. W przypadku nowych postępowań okolicznością wpływającą na oszczędność i efektywność dokonywanych wydatków będzie miał fakt znajomości specyfiki zadań i sposobu ich realizacji, struktury, uwarunkowań wynikających z uprzednio zaciągniętych zobowiązań, przez osobę dotychczas w nie zaangażowaną. W tym zakresie należy mieć na uwadze kilka kluczowych postępowań sądowych i sądowo-administracyjnych w toku. Należą do nich: - sprawy prowadzone przed Mazowieckim Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska o sygn akt: IN.7061.24.2011.IZ, IN.7061.25.2011.IZ i IN.7061.29.2011.IZ; - sprawy z wniosków taryfowych prowadzone przed Urzędem Regulacji Energetyki oraz organami gmin, - sprawy prowadzone przed sądem powszechnym o sygn. akt I C 1244/07 (istotna sprawa o charakterze precedensowym), I C 222/11, I Nc 1209, Ic-upr 106/10, I NC 1910/10; - sprawy egzekucyjne: KM 2129/11, KM2891/10 i KM 63/11, KM 838/10; Niezależenie należy zaznaczyć, że niecelowym i nieefektywnym rozwiązaniem wdaje się podział usług związanych z zastępstwem procesowym Zamawiajacego od obsługi prawnej. Także w tym zakresie podział taki stanowiłoby zagrożenie dla terminowego i właściwego wykonywania zadań. Dotyczy to zarówno przypadków wszczętych już postępowań jak planowanych do wszczęcia w przyszłości. W tym stanie zachowanie kontynuacji świadczenia usług przez ten sam podmiot pozwala na terminowe wykonanie zadań, nie ponoszenie dodatkowych kosztów i strat czasowych a także wpisuje się w zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków, oraz ogranicza ryzyka naruszenie dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań, jak i też umożliwia terminową realizację zadań przez Zamawiającego.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Kancelaria Radcy Prawnego LEGALISTA Krzysztof Grzegorz Brudkowski, ul. Baśniowa 3 lok. 416, 02-349 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


Warszawa: Świadczenie usług prawniczych polegających na obsłudze prawnej i zastępstwie procesowym na rzecz ZZN WAM Sp. z o. o. Oddział Energetyki Cieplnej z siedzibą w Warszawie


Numer ogłoszenia: 340757 - 2011; data zamieszczenia: 21.12.2011

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 417604 - 2011r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Zespół Zarządców Nieruchomości WAM Sp. z o.o. ul. Wolnej Wszechnicy 5, 02-097 Warszawa, Oddział Energetyki Cieplnej ul. Wolnej Wszechnicy 5, 02-097 Warszawa, ul. Wolnej Wszechnicy 5, 02-097 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 22 6200170, faks 22 6200170 w. 36.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Podmiot prawa publicznego.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług prawniczych polegających na obsłudze prawnej i zastępstwie procesowym na rzecz ZZN WAM Sp. z o. o. Oddział Energetyki Cieplnej z siedzibą w Warszawie.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
1. Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług prawniczych polegających w szczególności na: 1) wykonywaniu stałej obsługi prawnej Zamawiającego, 2) rozstrzyganiu bieżących problemów prawnych, 3) sporządzaniu opinii prawnych, 4) udzielaniu porad i konsultacji prawnych, również w formie konsultacji telefonicznych i za pomocą poczty elektronicznej, 5) udziale w negocjacjach, mediacjach, rokowaniach jak również konsultacjach i uzgodnieniach handlowych, 6) opiniowaniu i przygotowaniu pism w sprawach pracowniczych, 7) opiniowaniu i przygotowywaniu projektów umów, decyzji organizacyjnych itp, 8) opiniowaniu dokumentów w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, 9) zastępstwie procesowym przed sądami powszechnymi i Krajową Izbą Odwoławczą, 10) reprezentowaniu Zamawiającego w postępowaniach administracyjnych i sądowo-administracyjnych, 11) doradztwie, obsłudze prawnej oraz reprezentowaniu Zamawiającego w postępowaniach taryfowych przed organami Urzędu Regulacji Energetyki lub organami gmin, 12) reprezentowaniu Zamawiającego w postępowaniach egzekucyjnych, 13) wykonywaniu innych czynności wynikających z ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65). 2. W przypadku konieczności świadczenie usług zastępstwa procesowego Zleceniodawca udzieli Zleceniobiorcy stosownego pełnomocnictwa procesowego, z wyłączeniem możliwości zrzeczenia się roszczenia i uznania powództwa. 3. Wykonawca jest zobowiązany do wykonywania czynności w sposób stały w siedzibie Zamawiającego w Warszawie, przy ul. Wolnej Wszechnicy 5, w dni robocze, cztery razy w tygodniu (w poniedziałki, środy, czwartki i piątki), min. po 3 godziny dziennie, w czasie godzin pracy Zamawiającego w godz. 8:00 do 15:30. 4. W uzasadnionych przypadkach Wykonawca, za zgodą Zamawiającego może wykonać usługę w innym czasie niż określonym w ust 2, po uprzednim przynajmniej jednodniowym zawiadomieniu Zamawiającego. Strony w każdym czasie za porozumieniem mogą zmienić harmonogram rozkładu świadczenia usługi przy zachowaniu minimalnej czterokrotnej obecności Wykonawcy w siedzibie Zamawiającego bez konieczności zmiany umowy. 5. Wykonawca jest zobowiązany również do wykonywania czynności dodatkowych polegających na obsłudze prawnej również poza siedzibą Zamawiającego w dniach świadczenia usługi, w przypadkach uzasadnionych potrzeb Zamawiającego i w każdym czasie. Wykonywanie tego zobowiązania może polegać na udzieleniu porady lub opinii w formie telefonicznej, elektronicznej bądź faksem, również dla jednostek organizacyjnych Zamawiającego (rejonów eksploatacyjnych).


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.00.00.00-5.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
19.12.2011.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Kancelaria Radcy Prawnego LEGALISTA Krzysztof Grzegorz Brudkowski, ul. Baśniowa 3 lok. 416, 02-349 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 74400,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    84870,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    84870,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    84870,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Uzasadnienie prawne przyjęcia trybu z wolnej ręki: Art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.), w związku z § 1 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz .U. Nr 12, poz. 68) stanowi, że w przypadku zamówień, niepriorytetowych zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w art. 67 ust. 1 ustawy, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności: 1) naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 3) poniesieniem straty w mieniu publicznym; 4) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) stanowi, że w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi prawnicze, polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, lub jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki. Uzasadnienie faktyczne przyjęcia trybu z wolnej ręki: Kancelaria Radcy Prawnego Krzysztofa Brudkowskiego od roku 2007 świadczy dla ZZN WAM sp. z o.o. Oddział Energetyki Cieplnej usługi doradztwa prawnego oraz zastępstwa procesowego w szczególności w sprawach z zakresu prawa pracy, sprawach toczących się przed Urzędem Regulacji Energetyki i Mazowieckim Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska oraz organizacji i regulacji wewnętrznych. W ramach tych usług Kancelaria przygotowuje opinie prawne, bierze udział w przygotowywaniu pism i wystąpień do urzędów oraz instytucji państwowych, opracowuje pisma procesowe, wnioski i odwołania oraz reprezentuje ZZN WAM sp. z o.o. Oddział Energetyki Cieplnej w sprawach prowadzonych przed sądami. Wybór tej Kancelarii spełnia wymaganie celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków. W przypadku rozpoczętych spraw ponowne zawarcie umowy z w/w Kancelarią pozwoli ograniczyć wydatki związane z ograniczeniem usług wyłącznie do bieżącej analizy prawnej nowych zagadnień. Zaznajomienie innych osób z całością dokumentacji i sytuacją faktyczną, zwłaszcza w kontekście trwających postępowań przed URE i MWIOŚ, wiązało by się z koniecznością ponoszenia niewspółmiernie wysokich kosztów, podyktowanych potrzebą zaznajomienia z każdym aspektem bieżących i zaistniałych w przeszłości zagadnień. Nie podpisanie umowy z Kancelarią Radcy Prawnego Krzysztofa Brudkowskiego prowadziłoby też do opóźnień w podjęciu działań ze strony ZZN WAM sp. z o.o. Oddział Energetyki Cieplnej i stanowiłoby jedno z dodatkowych ryzyk, których wystąpienie przy specyficznej działalności Oddziału jako przedsiębiorstwa energetycznego powinno być ograniczone do minimum. W przypadku nowych spraw, okolicznością wpływającą na oszczędność i efektywność dokonywanych wydatków będzie miał fakt znajomości specyfiki działalności, struktury wewnętrznej, uwarunkowań wynikających z uprzednio zaciągniętych zobowiązań oraz wymogów URE i organów gmin przez osobę już w nie zaangażowaną. Zastępstwo procesowe ściśle wiąże się z usługami doradztwa prawnego i rozdzielenie ich stanowiłoby zagrożenie dla terminowego i właściwego wykonania zadań. Kontynuacja dotychczas prowadzonych spraw przez ten sam podmiot pozwala na terminowe zakończenie wszystkich wszczętych spraw na gruncie prawa administracyjnego, uniknięcie ponoszenia dodatkowych kosztów, w tym kar i skutków ekonomicznych opóźnień wejścia taryf w życie oraz strat czasowych, a także wpisuje się w zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków. Istotnym faktem jest także to, że w trakcie dotychczasowego prowadzenia spraw ZZN WAM sp. z o.o. Oddziału Energetyki Cieplnej Kancelaria ta uzyskała praktyczną wiedzę i doświadczenie w sprawach jego działalności i organizacji, oraz poznała wymogi stawiane przez URE i organy gmin w zakresie postępowań taryfowych, co ma niebagatelny wpływ na skuteczność zatwierdzania taryf na ciepło i wodę. W zakres zamówienia wchodzą także usługi prawne obejmujące reprezentację Zamawiającego w postępowaniu przed sądami administracyjnymi, sądami powszechnymi w I i II instancji, a także w przypadku konieczności w postępowaniu kasacyjnym przed Sądem Najwyższym zgodnie z treścią udzielonego pełnomocnictwa, w tym sporządzanie i wnoszenie do Sądów pism procesowych i innych pism w zależności od przebiegu postępowania, przeglądanie akt sprawy, reprezentowanie na posiedzeniach Sądów w terminach wyznaczonych oraz stałe informowanie Zamawiającego o przebiegu postępowania sądowego i udział w spotkaniach związanych z prowadzona sprawą. Mając powyższe na uwadze Kancelarii Radcy Prawnego Krzysztofa Brudkowskiego tylko w tym zakresie nie zobligowałoby Zamawiającego do stosowania przepisów ustawy dotyczących przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki. Zamawiający udziela zamówienia w tym trybie także z tego względu, że dalsze prowadzenie toczących się obecnie spraw sądowych przez radcę prawnego Krzysztofa Brudkowskiego w najlepszy sposób zabezpieczy jego ważne interesy. Inny wykonawca musiałby przejąć wszystkie sprawy w toku, zapoznać się z nimi oraz sformułować własne stanowisko co nie pozostałoby obojętne dla interesów Zamawiającego, biegnących terminów procesowych oraz, w efekcie, na treść zapadłych rozstrzygnięć. Powyższe rozwiązanie w pełni realizuje zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków. Zaznajomienie innych osób ze specyfiką wszczętych lub przygotowywanych postępowań wiązałoby się z koniecznością ponoszenia niewspółmiernie wysokich kosztów, podyktowanych potrzebą zaznajomienia z każdym aspektem bieżących zagadnień a także zaistniałych w przeszłości. Takie rozwiązanie prowadziłoby też do opóźnień w podjęciu działań ze strony Zamawiającego i stanowiłoby jedno z dodatkowych ryzyk, których wystąpienie z uwagi na specyfikę działań Zamawiającego wino być ograniczone do minimum. W przypadku nowych postępowań okolicznością wpływającą na oszczędność i efektywność dokonywanych wydatków będzie miał fakt znajomości specyfiki zadań i sposobu ich realizacji, struktury, uwarunkowań wynikających z uprzednio zaciągniętych zobowiązań, przez osobę dotychczas w nie zaangażowaną. W tym zakresie należy mieć na uwadze kilka kluczowych postępowań sądowych i sądowo-administracyjnych w toku. Należą do nich: - sprawy prowadzone przed Mazowieckim Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska o sygn akt: IN.7061.24.2011.IZ, IN.7061.25.2011.IZ i IN.7061.29.2011.IZ; - sprawy z wniosków taryfowych prowadzone przed Urzędem Regulacji Energetyki oraz organami gmin, - sprawy prowadzone przed sądem powszechnym o sygn. akt I C 1244/07 (istotna sprawa o charakterze precedensowym), I C 222/11, I Nc 1209, Ic-upr 106/10, I NC 1910/10; - sprawy egzekucyjne: KM 2129/11, KM2891/10 i KM 63/11, KM 838/10; Niezależenie należy zaznaczyć, że niecelowym i nieefektywnym rozwiązaniem wdaje się podział usług związanych z zastępstwem procesowym Zamawiajacego od obsługi prawnej. Także w tym zakresie podział taki stanowiłoby zagrożenie dla terminowego i właściwego wykonywania zadań. Dotyczy to zarówno przypadków wszczętych już postępowań jak planowanych do wszczęcia w przyszłości. W tym stanie zachowanie kontynuacji świadczenia usług przez ten sam podmiot pozwala na terminowe wykonanie zadań, nie ponoszenie dodatkowych kosztów i strat czasowych a także wpisuje się w zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków, oraz ogranicza ryzyka naruszenie dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań, jak i też umożliwia terminową realizację zadań przez Zamawiającego