zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Adres: 1-go Maja 18, 78-200 Białogard, woj. zachodniopomorskie
Dane kontaktowe: email: um.sekretariat@bialogard.info
tel: 943122310
fax: +48 943122919
Dane postępowania
ID postępowania: 500299384-N-2018
Data publikacji zamówienia: 2018-12-14
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: http://bip.bialogard.info/ Informacja dostępna pod: http://bip.bialogard.info/
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
65320000-2 Eksploatacja instalacji elektrycznych
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie miasta Białogard (sieć oświetleniowa stanowiąca własność Spółki ENERGA Oświetlenie - 1435 pkt. św.) ENERGA Oświetlenie Sp. z o.o.
Sopot
745 000,00
0,58
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2018-12-27
Dotyczy cześci nr:
0
Kody CPV:
65320000-2
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
745 000,00 zł
Minimalna złożona oferta:
745 000,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
745 000,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
745 000,00 zł
Gość
Zamawiający
Ogłoszenie nr 500299384-N-2018 z dnia 14-12-2018 r.
Białogard: Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie miasta Białogard (sieć oświetleniowa stanowiąca własność Spółki ENERGA Oświetlenie - 1435 pkt. św.) OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY -

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie


Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający

nie

Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania

nie


Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających

nie


Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej

nie


Informacje dodatkowe: 

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY

I. 1) NAZWA I ADRES:
Miasto Białogard - Urząd Miasta Białogard, Krajowy numer identyfikacyjny 330920452, ul. 1-go Maja  18, 78-200  Białogard, woj. zachodniopomorskie, państwo Polska, tel. 943122310, e-mail um.sekretariat@bialogard.info, faks .
Adres strony internetowej (url): http://bip.bialogard.info/
Adres profilu nabywcy: http://bip.bialogard.info/

I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: 
Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie miasta Białogard (sieć oświetleniowa stanowiąca własność Spółki ENERGA Oświetlenie - 1435 pkt. św.)

Numer referencyjny 
IZP.271.1.15.2018
Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia nie przeprowadzono dialogu technicznego


II.2) Rodzaj zamówienia

Usługi


II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych:


Zamówienie podzielone jest na części:

Nie



II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań):
Określenie wielkości lub zakresu zamówienia: Wykonawca, w ramach wykonywania usługi zobowiązany będzie do podjęcia i wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zapewnienia oświetlenia w porze od zmierzchu do świtu, w tym: 1. Wykonywaniu usługi kompleksowej oświetlenia przy wykorzystaniu własnej infrastruktury – 1435 pkt. św.; 2. Utrzymania własnej infrastruktury wykorzystywanej do wykonywania usługi kompleksowej oświetlenia w dobrym stanie technicznym, umożliwiającym świadczenie usługi kompleksowej oświetlenia o należytej jakości na zasadach ciągłych, w tym przeprowadzania napraw, remontów lub wymiany awaryjnej poszczególnych urządzeń wchodzących w skład tej infrastruktury, w zakresie, w jakim zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wedle najlepszej profesjonalnej wiedzy Wykonawcy i ustalonych zwyczajów, jest to niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania infrastruktury; 3. Bieżącego monitorowania sprawności infrastruktury oraz kontrola sprawności punktów świetlnych dokonywana w porze świecenia, od zmierzchu do świtu. Załączenie oświetlenia w porze dziennej dla celów konserwacyjnych i naprawczych może nastąpić w maksymalnym wymiarze czasu do 1 godziny. W przypadku nieuzasadnionego świecenia urządzeń oświetleniowych w porze dziennej i braku ich wyłączenia przez Wykonawcę w trybie niezwłocznym od powiadomienia (maksymalnie 4 godziny), Zamawiającemu przysługiwać będzie prawo do bonifikaty w wysokości 0,05 zł za każdą dodatkową godzinę świecenia każdego pojedynczego punktu świetlnego. 4. Synchronizacja zegarów oświetleniowych dokonywana w czasie przeprowadzania synchronizacji zegarów oświetlenia miejskiego (do 4 razy w roku). 5. Prowadzenie rejestru zgłoszeń reklamacyjnych oraz ich realizacja w terminie 2 dni roboczych od dnia zgłoszenia. Liczba nieczynnych punktów świetlnych w stosunku do ogólnej liczby punktów świetlnych, nie może przekraczać 5%; 6. W warunkach zagrożenia życia i bezpieczeństwa ludzi oraz zwierząt niezbędne czynności zmierzające do usunięcia zagrożeń podejmowane będą niezwłocznie, w maksymalnym wymiarze czasu do 3 godzin, po otrzymaniu informacji o zagrożeniu (gwarantowany czas reakcji na awarie). 7. Zapewnienie dostaw energii elektrycznej do poszczególnych punktów świetlnych; 8. Dokonywanie wszelkich czynności z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego oraz wybranym sprzedawcą energii elektrycznej, w zakresie, w jakim będzie to niezbędne do wykonywania usługi kompleksowej oświetlenia.
II.5) Główny Kod CPV: 65320000-2


II.6) Całkowita wartość zamówienia
(jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:
SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Podstawa prawna

Postępowanie wszczęte zostało na podstawie  67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp.

III.3 Uzasadnienia wyboru trybu

Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami:
Zgodnie z treścią art. 18 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2018 r., poz. 755 ze zm.) oraz art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.) do zadań własnych gmin w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy oraz finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy. Urządzenia oświetleniowe znajdujące się na terenie Miasta Białogard są w większości własnością Energa Oświetlenie Sp z o. o., ul. Rzemieślnicza 17/19, 81-855 Sopot (ok. 65 %). Zgodnie z przepisami art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Pzp Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Przedmiot zamówienia obejmuje kompleksową usługę oświetleniową, składającą się z dostaw energii elektrycznej na cele oświetlenia ulicznego oraz usługi konserwacyjne. Energa Oświetlenie Sp. z o. o. pismem z dnia 13 grudnia 2018 r. nie wyraziła zgody na świadczenie usługi dostawy energii dla oświetlenia ulic, na terenie miasta Białogard, gdzie urządzenia oświetleniowe są ich własnością, przez podmioty trzecie wyłonione w trybach konkurencyjnych przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2018 poz. 1986 ze zm.). Spółka zajęła stanowisko, że skoro Miasto Białogard nie jest właścicielem infrastruktury oświetleniowej, nie może bez zgody właściciela urządzeń organizować przetargów na dostawę energii elektrycznej do celów oświetleniowych oraz na konserwacje tej infrastruktury energetycznej. Taki stan rzeczy wynika wprost z artykułu 140 ustawy z dnia 24 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. z 2018 r. poz. 1025 z pózn. zm.). Przepis ten zostałby naruszony, w przypadku gdyby Miasto Białogard chciało przeprowadzić postepowanie przetargowe w trybach konkurencyjnych bez zgody właściciela urządzeń. W stanie faktycznym, który występuje w sprawie Miasto Białogard związane jest decyzją podmiotu, który jest właścicielem urządzeń. W przypadku gdy przedsiębiorstwo energetyczne jest właścicielem całości urządzeń: słupów, przewodów, punktów świetlnych, źródeł światła równie wówczas na gminie spoczywa obowiązek finansowania oświetlenia. Słuszny jest zatem pogląd wyrażony w decyzji Prezesa UOKiK z 14.7.2006 r. (RKT-46/2006, niepubl.), iż gmina w tym przypadku nie ma możliwości, powołując się na konieczność realizacji zadań własnych, zlecić podmiotowi trzeciemu prac związanych z utrzymaniem punktów świetlnych bez zgody właściciela tych punktów. W prawie energetycznym brak podstaw do przyjęcia, że gmina może ograniczyć prawo własności przedsiębiorstwa energetycznego wynikające z art. 140 KC. W takiej sytuacji gmina może powierzyć zadanie eksploatacji punktów świetlnych osobie trzeciej jedynie za zgodą właściciela, czyli przedsiębiorstwa energetycznego. Przedsiębiorstwo energetyczne może tej zgody odmówić i nie stanowi to, co do zasady, praktyki monopolistycznej. W przypadku braku zgody na prowadzenie działań eksploatacyjnych na majątku przedsiębiorstwa energetycznego ustawowy obowiązek gminy do planowania i finansowania oświetlenia sprowadza się do zawarcia umów z właścicielem majątku. Jak podkreśla się w doktrynie przedsiębiorstwo jako właściciel urządzeń oświetlenia drogowego miedzy innymi z uwagi na dyspozycje art. 140 k.c. ma prawo odmówić innym przedsiębiorcom dostępu do swojej sieci, a tym samym ma prawo nie wyrazić zgody, aby gminy na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych dokonywały wyboru podmiotów świadczących usługi na jego urządzeniach. Jak wielokrotnie podkreślono żądanie, aby przedsiębiorstwo udostępniło swoje mienie w celu prowadzenia w oparciu o nie działalności gospodarczej przez innego przedsiębiorcę, byłoby zbyt daleko idącą ingerencją. Godziłoby to w prawo do nieskrępowanego eksploatowania, dysponowania i zarzadzania majątkiem trwałym samodzielnego podmiotu jako atrybutu wolności gospodarczej (tak: Glumińska-Pawlic Jadwiga, artykuł PPLiFS.2008.4.1 „Obowiązek finansowania oświetlenia dróg publicznych przez gminy, cz. II. Teza nr 1". 115715/1; podobnie Jerzy Wysocki, art.” Usługa oświetleniowa: Przetargi Publiczne, czerwiec 2012). Prawo własności jest tym szczególnym prawem, które zapewnia właścicielowi dopuszczalną w danych warunkach pełnię uprawnień względem rzeczy. Choć przepis ten nie zdefiniował prawa własności przez wyczerpujące wyliczenie uprawnień właściciela, to jednak wyliczył uprawnienia zasadnicze, a przede wszystkim uprawnienie do korzystania z rzeczy oraz do rozporządzania nią (tak: uchwała SN z 16 lipca 1980 r., III CZP 45/80, Lex Polonica nr 301412, OSPiKA 1981,2. 7-8, poz. 131). Prawo podmiotowe własności jest prawem bezwzględnym, skutecznym erga omnes, w ramach którego właściciel może korzystać z rzeczy z wyłączeniem innych osób. Te inne osoby są zobowiązane do nieczynienia niczego, co przeszkadzałoby właścicielowi w wykonywaniu jego prawa. Naruszenie tego obowiązku rodzi po stronie właściciela roszczenia ochronne. W zależności od sposobu naruszenia cudzego prawa własności właścicielowi przysługuje bądź to roszczenie windykacyjne, bądź negatoryjne (art. 222 § I i 2 KC). Widać więc, że „poprzez zastrzeżenie wyłączności uprawnień właściciela określa ustawodawca negatywną stronę własności. Każda osoba trzecia jest tu negatywnie zobowiązana do biernego zachowania się, a mianowicie do poszanowania cudzego prawa własności, do powstrzymywania się od działań naruszających cudze prawo własności" (E. Gniewek, Prawo rzeczowe, s. 56). Można dodać za P. Machnikowskim, że własność jest prawem bezwzględnym, ponieważ w skład tego prawa podmiotowego wchodzą „uprawnienia bezwzględne, czyli takie, którym odpowiadają obowiązki spoczywające na bliżej nieokreślonym kręgu osób" (zob. P. Machnikowski, [w:] System pr. pryw., t. 3, s. 33). Brak zgody oznacza zatem dla Miasta Białogard konieczność zawarcia umowy z właścicielem urządzeń oświetleniowych, ponieważ nie ma podstaw prawnych do ograniczenia prawa własności Energa Oświetlenie Sp z o. o. Ponadto, zamawiający wskazuje na stanowisko Rządu wobec dezyderatu nr 36 Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” w sprawie nowelizacji przepisów prawnych dotyczących oświetlenia ulic przekazane w dniu 22 sierpnia 2011 r. przez Prezesa Rady Ministrów Marszałkowi Sejmu, stanowisko Ministra Gospodarki będące odpowiedzią na interpelacją poselską nr 21809 pani Poseł Anny Bańkowskiej w sprawie monopolistycznych praktyk stosowanych przez firmy energetyczne w zakresie pobierania opłat za oświetlenie ulic skierowane do Marszałka Sejmu. W związku z powyższym, uwzględniając, że brak jest technicznej, a zarazem obiektywnej możliwości, aby inny podmiot mógł świadczyć dostawy energii elektrycznej do urządzeń oświetlenia ulicznego, zasadnym jest udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1a ustawy Prawo zamówień publicznych, ponieważ w świetle obowiązujących przepisów prawa jedynym wykonawcą mogącym świadczyć kompleksową usługę oświetlenia na terenie miasta Białogard jest Energa Oświetlenie Sp z o. o., ul. Rzemieślnicza 17/19, 81-855 Sopot.

SEKCJA IV: ZAMIAR UDZIELENIA ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA:

ENERGA Oświetlenie Sp. z o.o.,  agnieszka.kuczmera@energa.pl,  ul. Rzemieślnicza 17/19,  81-855,  Sopot,  kraj/woj. pomorskie

 
Copyright © 2010 Urząd Zamówień Publicznych
Gość
Zamawiający
Ogłoszenie nr 510005525-N-2019 z dnia 10-01-2019 r.
Miasto Białogard - Urząd Miasta Białogard: Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie miasta Białogard (sieć oświetleniowa stanowiąca własność Spółki ENERGA Oświetlenie - 1435 pkt. św.)

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi

Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe

Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie

Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 500299384-N-2018

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Miasto Białogard - Urząd Miasta Białogard, Krajowy numer identyfikacyjny 330920452, ul. 1-go Maja  18, 78-200  Białogard, woj. zachodniopomorskie, państwo Polska, tel. 943122310, e-mail um.sekretariat@bialogard.info, faks .
Adres strony internetowej (url): http://bip.bialogard.info/
Adres profilu nabywcy: http://bip.bialogard.info/

I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:

Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie miasta Białogard (sieć oświetleniowa stanowiąca własność Spółki ENERGA Oświetlenie - 1435 pkt. św.)

Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
IZP.271.1.15.2018

II.2) Rodzaj zamówienia:

Usługi

II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:

Wykonawca, w ramach wykonywania usługi zobowiązany będzie do podjęcia i wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zapewnienia oświetlenia w porze od zmierzchu do świtu, w tym: 1. Wykonywaniu usługi kompleksowej oświetlenia przy wykorzystaniu własnej infrastruktury – 1435 pkt. św.; 2. Utrzymania własnej infrastruktury wykorzystywanej do wykonywania usługi kompleksowej oświetlenia w dobrym stanie technicznym, umożliwiającym świadczenie usługi kompleksowej oświetlenia o należytej jakości na zasadach ciągłych, w tym przeprowadzania napraw, remontów lub wymiany awaryjnej poszczególnych urządzeń wchodzących w skład tej infrastruktury, w zakresie, w jakim zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wedle najlepszej profesjonalnej wiedzy Wykonawcy i ustalonych zwyczajów, jest to niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania infrastruktury; 3. Bieżącego monitorowania sprawności infrastruktury oraz kontrola sprawności punktów świetlnych dokonywana w porze świecenia, od zmierzchu do świtu. Załączenie oświetlenia w porze dziennej dla celów konserwacyjnych i naprawczych może nastąpić w maksymalnym wymiarze czasu do 1 godziny. W przypadku nieuzasadnionego świecenia urządzeń oświetleniowych w porze dziennej i braku ich wyłączenia przez Wykonawcę w trybie niezwłocznym od powiadomienia (maksymalnie 4 godziny), Zamawiającemu przysługiwać będzie prawo do bonifikaty w wysokości 0,05 zł za każdą dodatkową godzinę świecenia każdego pojedynczego punktu świetlnego. 4. Synchronizacja zegarów oświetleniowych dokonywana w czasie przeprowadzania synchronizacji zegarów oświetlenia miejskiego (do 4 razy w roku). 5. Prowadzenie rejestru zgłoszeń reklamacyjnych oraz ich realizacja w terminie 2 dni roboczych od dnia zgłoszenia. Liczba nieczynnych punktów świetlnych w stosunku do ogólnej liczby punktów świetlnych, nie może przekraczać 5%; 6. W warunkach zagrożenia życia i bezpieczeństwa ludzi oraz zwierząt niezbędne czynności zmierzające do usunięcia zagrożeń podejmowane będą niezwłocznie, w maksymalnym wymiarze czasu do 3 godzin, po otrzymaniu informacji o zagrożeniu (gwarantowany czas reakcji na awarie). 7. Zapewnienie dostaw energii elektrycznej do poszczególnych punktów świetlnych; 8. Dokonywanie wszelkich czynności z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego oraz wybranym sprzedawcą energii elektrycznej, w zakresie, w jakim będzie to niezbędne do wykonywania usługi kompleksowej oświetlenia.

II.4) Informacja o częściach zamówienia:


Zamówienie było podzielone na części:

nie

II.5) Główny Kod CPV:
65320000-2

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów

nie

III.3) Informacje dodatkowe:

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
27/12/2018

IV.2) Całkowita wartość zamówienia

Wartość bez VAT
607173.47

Waluta
PLN

IV.3) INFORMACJE O OFERTACH
Liczba otrzymanych ofert:  1
w tym:
liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw:  0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej:  0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej:  0
liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną:  0

IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0

IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie

Nazwa wykonawcy: ENERGA Oświetlenie Sp. z o.o.
Email wykonawcy: agnieszka.kuczmera@energa.pl
Adres pocztowy: ul. Rzemieślnicza 17/19
Kod pocztowy: 81-855
Miejscowość: Sopot
Kraj/woj.: pomorskie

Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą:
tak
Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
nie
Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:
nie

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM


Cena wybranej oferty/wartość umowy
745000.00
Oferta z najniższą ceną/kosztem 745000.00
Oferta z najwyższą ceną/kosztem 745000.00
Waluta: PLN

IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa

Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom
nie

Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom:

IV.8) Informacje dodatkowe:


IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ


IV.9.1) Podstawa prawna

Postępowanie prowadzone jest w trybie  zamówienia z wolnej ręki  na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a  ustawy Pzp.

IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu

Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Zgodnie z treścią art. 18 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2018 r., poz. 755 ze zm.) oraz art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.) do zadań własnych gmin w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg znajdujących się na terenie gminy oraz finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy. Urządzenia oświetleniowe znajdujące się na terenie Miasta Białogard są w większości własnością Energa Oświetlenie Sp z o. o., ul. Rzemieślnicza 17/19, 81-855 Sopot (ok. 65 %). Zgodnie z przepisami art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy Pzp Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Przedmiot zamówienia obejmuje kompleksową usługę oświetleniową, składającą się z dostaw energii elektrycznej na cele oświetlenia ulicznego oraz usługi konserwacyjne. Energa Oświetlenie Sp. z o. o. pismem z dnia 13 grudnia 2018 r. nie wyraziła zgody na świadczenie usługi dostawy energii dla oświetlenia ulic, na terenie miasta Białogard, gdzie urządzenia oświetleniowe są ich własnością, przez podmioty trzecie wyłonione w trybach konkurencyjnych przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2018 poz. 1986 ze zm.). Spółka zajęła stanowisko, że skoro Miasto Białogard nie jest właścicielem infrastruktury oświetleniowej, nie może bez zgody właściciela urządzeń organizować przetargów na dostawę energii elektrycznej do celów oświetleniowych oraz na konserwacje tej infrastruktury energetycznej. Taki stan rzeczy wynika wprost z artykułu 140 ustawy z dnia 24 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. z 2018 r. poz. 1025 z pózn. zm.). Przepis ten zostałby naruszony, w przypadku gdyby Miasto Białogard chciało przeprowadzić postepowanie przetargowe w trybach konkurencyjnych bez zgody właściciela urządzeń. W stanie faktycznym, który występuje w sprawie Miasto Białogard związane jest decyzją podmiotu, który jest właścicielem urządzeń. W przypadku gdy przedsiębiorstwo energetyczne jest właścicielem całości urządzeń: słupów, przewodów, punktów świetlnych, źródeł światła równie wówczas na gminie spoczywa obowiązek finansowania oświetlenia. Słuszny jest zatem pogląd wyrażony w decyzji Prezesa UOKiK z 14.7.2006 r. (RKT-46/2006, niepubl.), iż gmina w tym przypadku nie ma możliwości, powołując się na konieczność realizacji zadań własnych, zlecić podmiotowi trzeciemu prac związanych z utrzymaniem punktów świetlnych bez zgody właściciela tych punktów. W prawie energetycznym brak podstaw do przyjęcia, że gmina może ograniczyć prawo własności przedsiębiorstwa energetycznego wynikające z art. 140 KC. W takiej sytuacji gmina może powierzyć zadanie eksploatacji punktów świetlnych osobie trzeciej jedynie za zgodą właściciela, czyli przedsiębiorstwa energetycznego. Przedsiębiorstwo energetyczne może tej zgody odmówić i nie stanowi to, co do zasady, praktyki monopolistycznej. W przypadku braku zgody na prowadzenie działań eksploatacyjnych na majątku przedsiębiorstwa energetycznego ustawowy obowiązek gminy do planowania i finansowania oświetlenia sprowadza się do zawarcia umów z właścicielem majątku. Jak podkreśla się w doktrynie przedsiębiorstwo jako właściciel urządzeń oświetlenia drogowego miedzy innymi z uwagi na dyspozycje art. 140 k.c. ma prawo odmówić innym przedsiębiorcom dostępu do swojej sieci, a tym samym ma prawo nie wyrazić zgody, aby gminy na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych dokonywały wyboru podmiotów świadczących usługi na jego urządzeniach. Jak wielokrotnie podkreślono żądanie, aby przedsiębiorstwo udostępniło swoje mienie w celu prowadzenia w oparciu o nie działalności gospodarczej przez innego przedsiębiorcę, byłoby zbyt daleko idącą ingerencją. Godziłoby to w prawo do nieskrępowanego eksploatowania, dysponowania i zarzadzania majątkiem trwałym samodzielnego podmiotu jako atrybutu wolności gospodarczej (tak: Glumińska-Pawlic Jadwiga, artykuł PPLiFS.2008.4.1 „Obowiązek finansowania oświetlenia dróg publicznych przez gminy, cz. II. Teza nr 1". 115715/1; podobnie Jerzy Wysocki, art.” Usługa oświetleniowa: Przetargi Publiczne, czerwiec 2012). Prawo własności jest tym szczególnym prawem, które zapewnia właścicielowi dopuszczalną w danych warunkach pełnię uprawnień względem rzeczy. Choć przepis ten nie zdefiniował prawa własności przez wyczerpujące wyliczenie uprawnień właściciela, to jednak wyliczył uprawnienia zasadnicze, a przede wszystkim uprawnienie do korzystania z rzeczy oraz do rozporządzania nią (tak: uchwała SN z 16 lipca 1980 r., III CZP 45/80, Lex Polonica nr 301412, OSPiKA 1981,2. 7-8, poz. 131). Prawo podmiotowe własności jest prawem bezwzględnym, skutecznym erga omnes, w ramach którego właściciel może korzystać z rzeczy z wyłączeniem innych osób. Te inne osoby są zobowiązane do nieczynienia niczego, co przeszkadzałoby właścicielowi w wykonywaniu jego prawa. Naruszenie tego obowiązku rodzi po stronie właściciela roszczenia ochronne. W zależności od sposobu naruszenia cudzego prawa własności właścicielowi przysługuje bądź to roszczenie windykacyjne, bądź negatoryjne (art. 222 § I i 2 KC). Widać więc, że „poprzez zastrzeżenie wyłączności uprawnień właściciela określa ustawodawca negatywną stronę własności. Każda osoba trzecia jest tu negatywnie zobowiązana do biernego zachowania się, a mianowicie do poszanowania cudzego prawa własności, do powstrzymywania się od działań naruszających cudze prawo własności" (E. Gniewek, Prawo rzeczowe, s. 56). Można dodać za P. Machnikowskim, że własność jest prawem bezwzględnym, ponieważ w skład tego prawa podmiotowego wchodzą „uprawnienia bezwzględne, czyli takie, którym odpowiadają obowiązki spoczywające na bliżej nieokreślonym kręgu osób" (zob. P. Machnikowski, [w:] System pr. pryw., t. 3, s. 33). Brak zgody oznacza zatem dla Miasta Białogard konieczność zawarcia umowy z właścicielem urządzeń oświetleniowych, ponieważ nie ma podstaw prawnych do ograniczenia prawa własności Energa Oświetlenie Sp z o. o. Ponadto, zamawiający wskazuje na stanowisko Rządu wobec dezyderatu nr 36 Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” w sprawie nowelizacji przepisów prawnych dotyczących oświetlenia ulic przekazane w dniu 22 sierpnia 2011 r. przez Prezesa Rady Ministrów Marszałkowi Sejmu, stanowisko Ministra Gospodarki będące odpowiedzią na interpelacją poselską nr 21809 pani Poseł Anny Bańkowskiej w sprawie monopolistycznych praktyk stosowanych przez firmy energetyczne w zakresie pobierania opłat za oświetlenie ulic skierowane do Marszałka Sejmu. W związku z powyższym, uwzględniając, że brak jest technicznej, a zarazem obiektywnej możliwości, aby inny podmiot mógł świadczyć dostawy energii elektrycznej do urządzeń oświetlenia ulicznego, zasadnym jest udzielenie zamówienia publicznego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1a ustawy Prawo zamówień publicznych, ponieważ w świetle obowiązujących przepisów prawa jedynym wykonawcą mogącym świadczyć kompleksową usługę oświetlenia na terenie miasta Białogard jest Energa Oświetlenie Sp z o. o., ul. Rzemieślnicza 17/19, 81-855 Sopot.
 
Copyright © 2010 Urząd Zamówień Publicznych