zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Adres: ul. Zakładowa , 62-510 Konin, woj. wielkopolskie
Dane kontaktowe: email: informatyk@word.konin.pl
tel: 632 448 388
fax: 632 448 389
Dane postępowania
ID postępowania: 34586820150
Data publikacji zamówienia: 2015-12-17
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: dostawy
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.word.konin.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
48000000-8 Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne
72263000-6 Usługi wdrażania oprogramowania
72265000-0 Usługi konfiguracji oprogramowania
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb działalności statutowej Zamawiającego Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
Warszawa
329 040,00
0,33
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2016-01-19
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
480000008
722630006
722650000
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
329 040,00 zł
Minimalna złożona oferta:
329 040,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
329 040,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
329 040,00 zł


Konin: Dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb działalności statutowej Zamawiającego.


Numer ogłoszenia: 345868 - 2015; data zamieszczenia: 17.12.2015

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Dostawy

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Koninie, ul. Zakładowa 4B, 62-510 Konin, woj. wielkopolskie, tel. 063 2448388, faks 063 2448389 , strona internetowa www.word.konin.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: Wojewódzka samorządowa osoba prawna.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb działalności statutowej Zamawiającego..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Dostawy.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiot postępowania stanowi dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb działalności statutowej Zamawiającego oraz jego wdrożenie, rozumiane w szczególności jako skonfigurowanie infrastruktury technicznej i urządzeń znajdujących się w dyspozycji Zamawiającego, instalacja i konfiguracja systemu do eksploatacji, należyte zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostępem osób nieuprawnionych, należyte zabezpieczenie styku systemu z innymi sieciami do wymaganej ustawowo wymiany danych z ewidencjami, utrzymywanie Systemu w stanie pełnej funkcjonalności w trakcie trwania umowy, w tym jego rozwój oraz bieżące dostosowywanie do zmian w obowiązujących Zamawiającego przepisach oraz do innych zmian, niż wynikające ze zmiany stanu prawnego, dotyczących Zamawiającego, a nadto do udzielania bieżącego wsparcia technicznego..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
48.00.00.00-8, 72.26.30.00-6, 72.26.50.00-0.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    System, o którym mowa to system wskazany w art.51 ust. 2a pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz.U. z 2015r. poz. 155 - dalej ustawa), który reguluje tryb przeprowadzania egzaminu państwowego na prawo jazdy i stanowi, iż egzamin państwowy składa się m.in. z części teoretycznej przeprowadzanej w formie testów jednokrotnego wyboru z pytaniami generowanymi w czasie rzeczywistym za pomocą techniki informatycznej - dotyczy sprawdzenia wiedzy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1, D i T oraz uprawnienia do kierowania tramwajem, która przeprowadzana jest z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne zintegrowanego z systemem, o którym mowa w art. 16a ustawy, to jest systemem, którym posługuje się organ wydający prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem, umożliwiającym wykonywanie czynności związanych z wydawaniem, zamieszczaniem danych i informacji w bazie danych oraz składanie zamówień na wykonanie praw jazdy lub pozwoleń na kierowanie tramwajem. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5 września 2012r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach ( Dz. U. z 2012r. poz. 995 ze zm.) mówiąc o systemie teleinformatycznym wskazuje, iż jest to jednolity dla wszystkich wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego system teleinformatyczny w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne zintegrowany z systemem teleinformatycznym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy. Przepis, do którego odsyła ww. Rozporządzenie ustanawia delegację ustawową dla Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Na podstawie niniejszego przepisu wydano w dniu 31 lipca 2012r. Rozporządzenie w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2012r. poz. 1005). Akt w treści §2 pkt 6) definiuje system jako system teleinformatyczny w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne współpracujący z systemem teleinformatycznym ewidencji kierowców, z wykorzystaniem którego organ wydający prawo jazdy lub pozwolenie wykonuje czynności związane z wydawaniem praw jazdy lub pozwoleń, zamieszcza dane i informacje w bazie danych oraz składa zamówienia na wykonanie praw jazdy. Wszystkie definicje odwołują się do treści art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2014r. poz. 1114). Przepis wskazuje, iż system teleinformatyczny stanowi zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania zapewniający przetwarzanie, przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2014 r. poz. 243 i 827). System teleinformatyczny to zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, który umożliwia przetwarzanie, przechowywanie, wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne i spełnia wszystkie wymagania określone w ustawie o kierujących pojazdami, wg stanu na dzień 4 stycznia 2016r. W nawiązaniu do powyższego wskazać należy, iż system teleinformatyczny w założeniu winien składać się z dwóch elementów: urządzeń informatycznych oraz oprogramowania, jego podstawową funkcjonalnością zaś winna być integracja z systemem Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) działającej w ramach systemu SI CEPiK. Wobec faktu, iż zgodnie z projektem zmian w ustawie możliwość utworzenia i integracji systemu teleinformatycznego z systemem CEPiK i ewidencji CEK powstanie dopiero w dniu 1stycznia 2017r., aktualnie wyłączna możliwość zapewnienia wymiany danych koniecznych dla prowadzenia działalności wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego dotyczy zintegrowania z systemem obowiązującym w jednostkach pomocniczych powiatu - starostwach. Właścicielem systemu obowiązującego aktualnie w tym zakresie systemu jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie. Wskazany podmiot jest jedynym, który dysponuje możliwością zapewnienia prawidłowego wypełnienia przesłanki zintegrowania systemów wdrożonych w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego oraz w starostwach powiatowych. Brak jest obiektywnej możliwości sprecyzowania cech przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby uzasadnić wymaganie Zamawiającego co do opisanej powyżej przesłanki - wdrożenia i zintegrowania systemu, w sposób inny, niż odwołujący się do istniejącego systemu teleinformatycznego obowiązującego w starostwach powiatowych, a jest to system, którego właściciel PWPW S.A. posiada do niego prawa wyłączne. Tym samym, w istniejącej sytuacji prawnej Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. jest jedynym podmiotem zdolnym do realizacji zamówienia. Niniejsze znajduje także potwierdzenie w oficjalnym stanowisku Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, z którego wprost wynika wskazana okoliczność. Próba konstruowania procedury otwartej jest zatem niecelowa i znacznie utrudniona ze względu na zmianę warunków prawnych jak również znaczny upływ założonych terminów. W powyższych okolicznościach, właściwym i w zasadzie jedynym trybem udzielenia przedmiotowego zamówienia jest tryb zamówienia z wolnej reki przewidziany w treści art. 66 i n. ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych, dalej ustawa lub p.z.p. (t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 907 ze zm.). Normatywną podstawę zastosowania trybu stanowi przede wszystkim art. 67 ust. 1 pkt 1a) ustawy, który stanowi, iż Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę - z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Co więcej, z uwagi na specyficzny charakter przedmiotu zamówienia, uznać należy, iż w tym konkretnym przypadku zachodzi dodatkowo łączność z kolejno wymienioną przesłanką ustawową zezwalającą na zastosowanie omawianego trybu, a opisującą wyłączność na dysponowanie danym przedmiotem zamówienia przez jednego tylko wykonawcę na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz w ustawie z dnia 30 czerwca 2000r. prawo własności przemysłowej. Ochrona praw wyłącznych, wynikająca z powyżej wskazanych przepisów, uzasadnia udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki, w przypadku, gdy prawa te uniemożliwiają prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia przez inne podmioty. Przyczyny techniczne o obiektywnym charakterze wynikające z pierwszej wskazanej przesłanki dotyczą sytuacji, w których istnieje podstawa dla stwierdzenia istnienia jednego tylko podmiotu zdolnego zapewnić prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia. Istnieje uzasadniona podstawa do stwierdzenia, iż uwzględniony powyżej podmiot - Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie - jest w istocie jedynym, który może wypełnić wymagania wynikające z przepisów obowiązujących wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego - w pełnym zakresie, z zastrzeżeniem uwagi zawartej poniżej. Działając w oparciu o wspomniane powyżej pismo Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, skierowane do Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD, z którego wynika jednoznaczne wskazanie obiektywnych przesłanek dla uzasadnienia proponowanego trybu zamówienia, należy przyjąć, iż proponowana procedura udzielenia zamówienia jest zasadna dodatkowo. Skoro bowiem brzmienie omawianego pisma wskazuje, iż Ministerstwo jest w posiadaniu informacji, z których wynika przeszkoda w realizacji przedmiotu zamówienia przez jakikolwiek podmiot występujący aktualnie na rynku, poza wymienioną PWPW S.A. w Warszawie, to okoliczność ta niewątpliwie czyni dodatkowo zasadnym proponowany tryb udzielenia zamówienia publicznego. Nadmienić należy także, iż Zleceniodawca był zobowiązany mocą przepisów ustawy do wyłonienia wykonawcy Systemu w trybie wynikającym z przepisów ustawy p.z.p. Działania w tym zakresie rozpoczęły się w lipcu 2015r. i wszczęte zostały w związku z obiektywną pewnością powstania określonego stanu prawnego dotyczącego działalności Zleceniodawcy, począwszy od 4 stycznia 2016r. Tymczasem, aktualny stan wiedzy w zakresie terminu wejścia w życie przepisów oraz fakt, iż dla podjęcia ewentualnych działań mających na celu pozyskanie systemu w trybie innym niż proponowany oraz jego pełne wdrożenie pozostał okres ok. 3 tygodni, jest oczywiste, iż także z przyczyn związanych z brakiem możliwości dochowania wymaganych przepisami terminów Zleceniodawca jest uprawiony do przyjęcia trybu wyłonienia Wykonawcy z wolnej reki. Mając na względzie wskazane okoliczności, brak jest przeszkód dla udzielenia zamówienia publicznego o przedmiocie opisanym jak na wstępie niniejszej opinii, w trybie przewidzianym w treści art. 66 i n. ustawy, w oparciu o podstawy normatywne przewidziane przede wszystkim w treści art. 67 ust. 1 pkt 1a) i dodatkowo w ust. 1 pkt 3 ustawy.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A., ul. Sanguszki 1, 00-222 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


Konin: Dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb działalności statutowej Zamawiającego


Numer ogłoszenia: 12436 - 2016; data zamieszczenia: 19.01.2016

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Dostawy


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 345868 - 2015r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Koninie, ul. Zakładowa 4B, 62-510 Konin, woj. wielkopolskie, tel. 063 2448388, faks 063 2448389.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: Wojewódzka samorządowa osoba prawna.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb działalności statutowej Zamawiającego.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Dostawy.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiot postępowania stanowi dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb działalności statutowej Zamawiającego oraz jego wdrożenie, rozumiane w szczególności jako skonfigurowanie infrastruktury technicznej i urządzeń znajdujących się w dyspozycji Zamawiającego, instalacja i konfiguracja systemu do eksploatacji, należyte zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostępem osób nieuprawnionych, należyte zabezpieczenie styku systemu z innymi sieciami do wymaganej ustawowo wymiany danych z ewidencjami, utrzymywanie Systemu w stanie pełnej funkcjonalności w trakcie trwania umowy, w tym jego rozwój oraz bieżące dostosowywanie do zmian w obowiązujących Zamawiającego przepisach oraz do innych zmian, niż wynikające ze zmiany stanu prawnego, dotyczących Zamawiającego, a nadto do udzielania bieżącego wsparcia technicznego.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
48.00.00.00-8, 72.26.30.00-6, 72.26.50.00-0.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
21.12.2015.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A., ul. Sanguszki 1, 00-222 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 329040,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    329040,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    329040,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    329040,00


  • Waluta:
    PLN .


ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    System, o którym mowa to system wskazany w art.51 ust. 2a pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz.U. z 2015r. poz. 155 - dalej ustawa), który reguluje tryb przeprowadzania egzaminu państwowego na prawo jazdy i stanowi, iż egzamin państwowy składa się m.in. z części teoretycznej przeprowadzanej w formie testów jednokrotnego wyboru z pytaniami generowanymi w czasie rzeczywistym za pomocą techniki informatycznej - dotyczy sprawdzenia wiedzy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1, D i T oraz uprawnienia do kierowania tramwajem, która przeprowadzana jest z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne zintegrowanego z systemem, o którym mowa w art. 16a ustawy, to jest systemem, którym posługuje się organ wydający prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem, umożliwiającym wykonywanie czynności związanych z wydawaniem, zamieszczaniem danych i informacji w bazie danych oraz składanie zamówień na wykonanie praw jazdy lub pozwoleń na kierowanie tramwajem. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5 września 2012r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach ( Dz. U. z 2012r. poz. 995 ze zm.) mówiąc o systemie teleinformatycznym wskazuje, iż jest to jednolity dla wszystkich wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego system teleinformatyczny w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne zintegrowany z systemem teleinformatycznym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy. Przepis, do którego odsyła ww. Rozporządzenie ustanawia delegację ustawową dla Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Na podstawie niniejszego przepisu wydano w dniu 31 lipca 2012r. Rozporządzenie w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2012r. poz. 1005). Akt w treści §2 pkt 6) definiuje system jako system teleinformatyczny w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne współpracujący z systemem teleinformatycznym ewidencji kierowców, z wykorzystaniem którego organ wydający prawo jazdy lub pozwolenie wykonuje czynności związane z wydawaniem praw jazdy lub pozwoleń, zamieszcza dane i informacje w bazie danych oraz składa zamówienia na wykonanie praw jazdy. Wszystkie definicje odwołują się do treści art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2014r. poz. 1114). Przepis wskazuje, iż system teleinformatyczny stanowi zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania zapewniający przetwarzanie, przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2014 r. poz. 243 i 827). System teleinformatyczny to zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, który umożliwia przetwarzanie, przechowywanie, wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne i spełnia wszystkie wymagania określone w ustawie o kierujących pojazdami, wg stanu na dzień 4 stycznia 2016r. W nawiązaniu do powyższego wskazać należy, iż system teleinformatyczny w założeniu winien składać się z dwóch elementów: urządzeń informatycznych oraz oprogramowania, jego podstawową funkcjonalnością zaś winna być integracja z systemem Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) działającej w ramach systemu SI CEPiK. Wobec faktu, iż zgodnie z projektem zmian w ustawie możliwość utworzenia i integracji systemu teleinformatycznego z systemem CEPiK i ewidencji CEK powstanie dopiero w dniu 1stycznia 2017r., aktualnie wyłączna możliwość zapewnienia wymiany danych koniecznych dla prowadzenia działalności wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego dotyczy zintegrowania z systemem obowiązującym w jednostkach pomocniczych powiatu - starostwach. Właścicielem systemu obowiązującego aktualnie w tym zakresie systemu jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie. Wskazany podmiot jest jedynym, który dysponuje możliwością zapewnienia prawidłowego wypełnienia przesłanki zintegrowania systemów wdrożonych w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego oraz w starostwach powiatowych. Brak jest obiektywnej możliwości sprecyzowania cech przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby uzasadnić wymaganie Zamawiającego co do opisanej powyżej przesłanki - wdrożenia i zintegrowania systemu, w sposób inny, niż odwołujący się do istniejącego systemu teleinformatycznego obowiązującego w starostwach powiatowych, a jest to system, którego właściciel PWPW S.A. posiada do niego prawa wyłączne. Tym samym, w istniejącej sytuacji prawnej Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. jest jedynym podmiotem zdolnym do realizacji zamówienia. Niniejsze znajduje także potwierdzenie w oficjalnym stanowisku Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, z którego wprost wynika wskazana okoliczność. Próba konstruowania procedury otwartej jest zatem niecelowa i znacznie utrudniona ze względu na zmianę warunków prawnych jak również znaczny upływ założonych terminów. W powyższych okolicznościach, właściwym i w zasadzie jedynym trybem udzielenia przedmiotowego zamówienia jest tryb zamówienia z wolnej reki przewidziany w treści art. 66 i n. ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych, dalej ustawa lub p.z.p. (t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 907 ze zm.). Normatywną podstawę zastosowania trybu stanowi przede wszystkim art. 67 ust. 1 pkt 1a) ustawy, który stanowi, iż Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę - z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Co więcej, z uwagi na specyficzny charakter przedmiotu zamówienia, uznać należy, iż w tym konkretnym przypadku zachodzi dodatkowo łączność z kolejno wymienioną przesłanką ustawową zezwalającą na zastosowanie omawianego trybu, a opisującą wyłączność na dysponowanie danym przedmiotem zamówienia przez jednego tylko wykonawcę na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz w ustawie z dnia 30 czerwca 2000r. prawo własności przemysłowej. Ochrona praw wyłącznych, wynikająca z powyżej wskazanych przepisów, uzasadnia udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki, w przypadku, gdy prawa te uniemożliwiają prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia przez inne podmioty. Przyczyny techniczne o obiektywnym charakterze wynikające z pierwszej wskazanej przesłanki dotyczą sytuacji, w których istnieje podstawa dla stwierdzenia istnienia jednego tylko podmiotu zdolnego zapewnić prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia. Istnieje uzasadniona podstawa do stwierdzenia, iż uwzględniony powyżej podmiot - Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie - jest w istocie jedynym, który może wypełnić wymagania wynikające z przepisów obowiązujących wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego - w pełnym zakresie, z zastrzeżeniem uwagi zawartej poniżej. Działając w oparciu o wspomniane powyżej pismo Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, skierowane do Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD, z którego wynika jednoznaczne wskazanie obiektywnych przesłanek dla uzasadnienia proponowanego trybu zamówienia, należy przyjąć, iż proponowana procedura udzielenia zamówienia jest zasadna dodatkowo. Skoro bowiem brzmienie omawianego pisma wskazuje, iż Ministerstwo jest w posiadaniu informacji, z których wynika przeszkoda w realizacji przedmiotu zamówienia przez jakikolwiek podmiot występujący aktualnie na rynku, poza wymienioną PWPW S.A. w Warszawie, to okoliczność ta niewątpliwie czyni dodatkowo zasadnym proponowany tryb udzielenia zamówienia publicznego. Nadmienić należy także, iż Zleceniodawca był zobowiązany mocą przepisów ustawy do wyłonienia wykonawcy Systemu w trybie wynikającym z przepisów ustawy p.z.p. Działania w tym zakresie rozpoczęły się w lipcu 2015r. i wszczęte zostały w związku z obiektywną pewnością powstania określonego stanu prawnego dotyczącego działalności Zleceniodawcy, począwszy od 4 stycznia 2016r. Tymczasem, aktualny stan wiedzy w zakresie terminu wejścia w życie przepisów oraz fakt, iż dla podjęcia ewentualnych działań mających na celu pozyskanie systemu w trybie innym niż proponowany oraz jego pełne wdrożenie pozostał okres ok. 3 tygodni, jest oczywiste, iż także z przyczyn związanych z brakiem możliwości dochowania wymaganych przepisami terminów Zleceniodawca jest uprawiony do przyjęcia trybu wyłonienia Wykonawcy z wolnej reki. Mając na względzie wskazane okoliczności, brak jest przeszkód dla udzielenia zamówienia publicznego o przedmiocie opisanym jak na wstępie niniejszej opinii, w trybie przewidzianym w treści art. 66 i n. ustawy, w oparciu o podstawy normatywne przewidziane przede wszystkim w treści art. 67 ust. 1 pkt 1a) i dodatkowo w ust. 1 pkt 3 ustawy.