Informacje o przetargu
Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej - III etap przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu - zamówienie dodatkowe
Opis przedmiotu przetargu: Przedmiot zamówienia dodatkowego obejmuje: zmiana zagospodarowania terenu, wykonanie systemu kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła przy wykorzystaniu różnicowania ciśnień metodą podwyższania ciśnień celem zabezpieczenia przed zadymieniem pionowych dróg ewakuacyjnych klatki schodowej wejściowej i dostosowanie w/w rozwiązań do obowiązujących przepisów prawa, wykonaniem dodatkowej instalacji elektrycznej wewnętrznej (gniazda siłowe i gniazda DATA, instalacja sieci logicznej i instalacja kontroli dostępu) związanej z rozszerzeniem zakresu badań laboratoryjnych przez PSSE w Radomiu (dopalacze, suplementy diety, kosmetyki)
Adres: | ul. gen. Leopolda Okulickiego , 26-601 Radom, woj. mazowieckie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: radom@psse.waw.pl tel: 48 345 15 89 wew. 35 fax: 48 333 20 23 |
Dane postępowania
ID postępowania: | 17130420150 | ||
---|---|---|---|
Data publikacji zamówienia: | 2015-07-09 | Termin składania wniosków: | - brak - |
Rodzaj zamówienia: | roboty budowlane | Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - | Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE | Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE | Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 | Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.psse.waw.pl/radom | Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
45000000-7 | Roboty budowlane |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przy ul. Okulickiego 9 D w Radomiu - trzeci etap - zamówienie dodatkowe | ROSA-BUD Spółka Akcyjna Radom | 633 000,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2015-07-15 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 450000007 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 633 000,00 zł Minimalna złożona oferta: 633 000,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 633 000,00 zł Maksymalna złożona oferta: 633 000,00 zł | |
Radom: Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej - III etap przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu - zamówienie dodatkowe
Numer ogłoszenia: 171304 - 2015; data zamieszczenia: 09.07.2015
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Radomiu, ul. Aleksandrowicza 5, 26-617 Radom, woj. mazowieckie, tel. 48 345 15 89 wew. 35, faks 48 333 20 23 , strona internetowa www.psse.waw.pl/radom
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa terenowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej - III etap przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu - zamówienie dodatkowe.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiot zamówienia dodatkowego obejmuje: zmiana zagospodarowania terenu, wykonanie systemu kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła przy wykorzystaniu różnicowania ciśnień metodą podwyższania ciśnień celem zabezpieczenia przed zadymieniem pionowych dróg ewakuacyjnych klatki schodowej wejściowej i dostosowanie w/w rozwiązań do obowiązujących przepisów prawa, wykonaniem dodatkowej instalacji elektrycznej wewnętrznej (gniazda siłowe i gniazda DATA, instalacja sieci logicznej i instalacja kontroli dostępu) związanej z rozszerzeniem zakresu badań laboratoryjnych przez PSSE w Radomiu (dopalacze, suplementy diety, kosmetyki).
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.00.00.00-7.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybuW trakcie realizacji zamówienia publicznego o nazwie Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu - trzeci etap zaistniały okoliczności uzasadniające wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia z wolnej ręki, stosownie do uregulowań zawartych w art. 67 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z cytowanym przepisem: Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: 5)w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: a)z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub b)wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego; Na wstępie należy zauważyć, iż w niniejszej sprawie spełniona jest przesłanka dotycząca wartości zamówienia z wolnej ręki - jego szacunkowa wartość to około 8 % wartości zamówienia podstawowego. Ponadto w niniejszym przypadku uzasadnione są dalsze przesłanki zawarte w omawianym przepisie tj. powiązanie techniczne, gospodarcze i funkcjonalne pomiędzy wykonaniem zamówienia podstawowego, a wykonaniem zamówienia dodatkowego. Uzasadnienie spełnienia wyboru przesłanek zamówienia z wolnej ręku uzasadniają okoliczności faktyczne i prawne niniejszej sprawy. Realizacja prac z zakresu objętych zamówieniem dodatkowym nie była możliwa do przewidzenia na etapie zamówienia dodatkowego. Konieczność realizacji dodatkowych prac wynikła dopiero w trakcie realizacji zamówienia podstawowego i była spowodowana niemożliwymi do przewidzenia okolicznościami takimi jak m. in. decyzja Prezydenta Miasta Radomia o budowie w 2015 r. nowego odcinka ul. Piwnej, stanowiącą inny dojazd do budynku nowo budowanej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu. Ponadto w tracie realizacji zamówienia podstawowego okazało się, że mający znajdować się w nowym budynku Odział Laboratoryjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu, będzie realizować całkiem nowe i odmienne niż dotychczas wykonywane, zadania. Oddział Laboratoryjny po przeniesieniu do nowej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu ma realizować dodatkowo takie zadania jak badanie środków zastępczych (w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, popularnie określanych mianem (dopalaczy), kwestia rozszerzenia zadań Oddziału Laboratoryjnego PSSE w Radomiu o badanie środków zastępczych została poruszona m. in. w piśmie Pana Marka Posobkiewicza, Głównego Inspektora Sanitarnego znak: GIS-ŚZ-074-31/TB/14 z dnia 10 września 2014 roku do Pani Marii Pawlak Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie) oraz suplementów diety - środków spożywczych mających na celu uzupełnienie diety, ale nie będących produktami leczniczymi - (w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia) oraz o inne zadania. Warto zauważyć, iż żadne inne laboratorium funkcjonujące przy powiatowej lub wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej w Polsce nie prowadzi badań środków zastępczych. Dlatego laboratorium w nowej siedzibie Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu, w strukturze inspekcji sanitarnej, będzie jedynym lub jednym z dwóch laboratoriów wykonujących takie zadania w Polsce. Odnosząc się szczegółowiej do opisanych na wstępie okoliczności, należy podkreślić, że po rozpoczęciu robót związanych z budową nowej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu, w związku z realizacją w roku 2015 przez Gminę Miasta Radomia przebudowy i przedłużenia ulicy Piwnej oraz wykonaniem dojazdu do budowanej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej od strony południowej działki nr 80/5, 80/4, 79/4 zachodzi konieczność wykonania dodatkowych robót w zakresie zagospodarowania terenu niniejszej działki. W ramach w/w robót należy wykonać dodatkową furtkę i bramę wjazdową oraz nowy układ komunikacyjny na terenie posesji w celu poprawy warunków dojazdu do posesji i bezpieczeństwa pożarowego oraz w związku ze zmianą rzędnych terenu przyległego do budynku wykonanie nowej okładziny cokołu z materiałów kamiennych. Natomiast nawiązując do wspomnianej konieczności dostosowania pomieszczeń laboratoryjnych do nowych potrzeb wynikających z rozszerzenia zakresu badań laboratoryjnych przez PSSE w Radomiu (dopalacze, suplementy diety, kosmetyki) oraz związanych z tym przewidywanym zakupem urządzeń laboratoryjnych, to niezbędne będzie wykonanie dodatkowej instalacji elektrycznej wewnętrzne (gniazda siłowe i gniazda DATA, instalacja sieci logicznej i instalacja kontroli dostępu). Dodatkowo w związku z potrzebą podłączenia nowej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej do systemu monitoringu przeciw pożarowego Państwowej Straży Pożarnej w Radomiu niezbędna jest konieczność, wykonania dodatkowych robót w zakresie systemu wentylacji kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła dostosowującego klatki schodowe i drogi ewakuacyjne do obowiązujących przepisów przeciwpożarowych. Wykonanie niniejszych prac jest niezbędne, gdyż niemożliwe byłoby oddanie obiektu do użytkowania ze względu na wymogi obowiązującego prawa w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Ponadto warto podkreślić, że teren budowy, zgodnie z prawem budowlanym, jest w dyspozycji Wykonawcy realizującego zamówienie podstawowe. Okoliczności faktyczne opisane powyżej, zostały szczegółowo opisane w protokole konieczności z dnia 25 czerwca 2015 r. Należy także zauważyć, że w praktyce nie ma możliwości realizacji praz przez inny podmiot bez poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów przez Zamawiającego. Ponadto tylko w przypadku udzielenia zamówienia dodatkowego dotychczasowemu Wykonawcy Zamawiający nie zostanie pozbawiony pełni uprawnień (także finansowych) z tytułu rękojmi, gwarancji oraz kar umownych. Rozdzielenie odpowiedzialności za całość wykonywanych robót pomiędzy dwóch Wykonawców byłoby w praktyce nie możliwe i prowadziłoby do rozmycia odpowiedzialności pomiędzy Wykonawców i do niemożliwości wyegzekwowania uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji wobec któregokolwiek z nich. Tryb zamówienia z wolniej ręki jest trybem przewidzianym w ustawie prawo zamówień publicznych w drodze pewnego wyjątku. Jak zauważył A. Kidyba: Na zakończenie jedynie należy zauważyć, iż najbliższy cywilistycznej zasadzie swobody umów sposób kształtowania treści umowy obecny jest w trybie zamówienia z wolnej ręki, w którym, zgodnie z art. 66 ust. 1 p.z.p., treść ta jest rezultatem negocjacji zamawiającego, prowadzonych z jednym wykonawcą. Ustawodawca jednak dopuścił stosowanie tego trybu jedynie wyjątkowo, wyłącznie w przypadkach wskazanych w art. 67 ust. 1 p.z.p., gdy zastosowanie procedur konkurencyjnych jest niemożliwe lub niecelowe. (A. Kidyba, Skarb Państwa a działalność gospodarcza, - źródło cytowania - Lex.) Niemniej jednak, jak wykazano powyżej, okoliczności niniejszej sprawy uzasadniają zastosowanie wspomnianego trybu. Konkludując należy potwierdzić, że z przyczyn technicznych i organizacyjnych nie jest możliwe rozdzielenie zamówienia podstawowego od zakresu prac przewidzianych w zamówieniu dodatkowym. Okoliczności które wystąpiły nie były możliwe do przewidzenia na etapie udzielenia zamówienia podstawowego, gdyż ujawnione zostały w trakcie realizacji robót podstawowych. Ponadto do realizacji całości inwestycji, czyli wykonania zamówienia podstawowego, niezbędne jest wykonanie zamówienia dodatkowego. Dlatego spełnione są, cytowane wcześniej, przesłanki do udzielenia zamówienia z wolnej ręki, stosownie do uregulowań zawartych w art. 67 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
Część NR:
3
Nazwa:
Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej - III etap przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu - zamówienie dodatkowe
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
ROSA-BUD Spółka Akcyjna, ul. Gazowa 5/7, 26-600 Radom, kraj/woj. mazowieckie.
Radom: Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przy ul. Okulickiego 9 D w Radomiu - trzeci etap - zamówienie dodatkowe
Numer ogłoszenia: 177672 - 2015; data zamieszczenia: 15.07.2015
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 171304 - 2015r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Radomiu, ul. Aleksandrowicza 5, 26-617 Radom, woj. mazowieckie, tel. 48 345 15 89 wew. 35, faks 48 333 20 23.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa terenowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przy ul. Okulickiego 9 D w Radomiu - trzeci etap - zamówienie dodatkowe.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiot zamówienia dodatkowego obejmuje: zmianę zagospodarowania terenu, wykonanie systemu kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła przy wykorzystaniu różnicowania ciśnień metodą podwyższania ciśnień celem zabezpieczenia przed zadymieniem pionowych dróg ewakuacyjnych klatki schodowej wejściowej i dostosowanie w/w rozwiązań do obowiązujących przepisów prawa, wykonaniem dodatkowej instalacji elektrycznej wewnętrznej (gniazda siłowe i gniazda DATA, instalacja sieci logicznej i instalacja kontroli dostępu) związanej z rozszerzeniem zakresu badań laboratoryjnych przez PSSE w Radomiu (dopalacze, suplementy diety, kosmetyki)..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.00.00.00-7.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
14.07.2015.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- ROSA-BUD Spółka Akcyjna, ul. Gazowa 5/7, 26-600 Radom, kraj/woj. mazowieckie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 544329,71 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
633000,00
Oferta z najniższą ceną:
633000,00
/ Oferta z najwyższą ceną:
633000,00
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
W trakcie realizacji zamówienia publicznego o nazwie Budowa Siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu - trzeci etap zaistniały okoliczności uzasadniające wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia z wolnej ręki, stosownie do uregulowań zawartych w art. 67 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z cytowanym przepisem: Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: 5)w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: a)z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub b)wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Na wstępie należy zauważyć, iż w niniejszej sprawie spełniona jest przesłanka dotycząca wartości zamówienia z wolnej ręki - jego szacunkowa wartość to około 8 % wartości zamówienia podstawowego. Ponadto w niniejszym przypadku uzasadnione są dalsze przesłanki zawarte w omawianym przepisie tj. powiązanie techniczne, gospodarcze i funkcjonalne pomiędzy wykonaniem zamówienia podstawowego, a wykonaniem zamówienia dodatkowego. Uzasadnienie spełnienia wyboru przesłanek zamówienia z wolnej ręku uzasadniają okoliczności faktyczne i prawne niniejszej sprawy. Realizacja prac z zakresu objętych zamówieniem dodatkowym nie była możliwa do przewidzenia na etapie zamówienia dodatkowego. Konieczność realizacji dodatkowych prac wynikła dopiero w trakcie realizacji zamówienia podstawowego i była spowodowana niemożliwymi do przewidzenia okolicznościami takimi jak m. in. decyzja Prezydenta Miasta Radomia o budowie w 2015 r. nowego odcinka ul. Piwnej, stanowiącą inny dojazd do budynku nowo budowanej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu. Ponadto w tracie realizacji zamówienia podstawowego okazało się, że mający znajdować się w nowym budynku Odział Laboratoryjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu, będzie realizować zupełnie nowe i odmienne niż dotychczas wykonywane, zadania. Oddział Laboratoryjny po przeniesieniu do nowej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu ma realizować dodatkowo takie zadania jak badanie środków zastępczych (w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, popularnie określanych mianem (dopalaczy), kwestia rozszerzenia zadań Oddziału Laboratoryjnego PSSE w Radomiu o badanie środków zastępczych została poruszona m. in. w piśmie Pana Marka Posobkiewicza, Głównego Inspektora Sanitarnego znak: GIS-ŚZ-074-31/TB/14 z dnia 10 września 2014 roku do Pani Marii Pawlak Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Warszawie) oraz suplementów diety - środków spożywczych mających na celu uzupełnienie diety, ale nie będących produktami leczniczymi - (w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia) oraz o inne zadania. Warto zauważyć, iż żadne inne laboratorium funkcjonujące przy Powiatowej lub Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Polsce nie prowadzi badań środków zastępczych. Dlatego laboratorium w nowej siedzibie Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Radomiu, w strukturze inspekcji sanitarnej, będzie jedynym lub jednym z dwóch laboratoriów wykonujących takie zadania w Polsce. Odnosząc się szczegółowiej do opisanych na wstępie okoliczności, należy podkreślić, że po rozpoczęciu robót związanych z budową nowej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej przy ul. Okulickiego 9D w Radomiu, w związku z realizacją w roku 2015 przez Gminę Miasta Radomia przebudowy i przedłużenia ulicy Piwnej oraz wykonaniem dojazdu do budowanej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej od strony południowej działki nr 80/5, 80/4, 79/4 zachodzi konieczność wykonania dodatkowych robót w zakresie zagospodarowania terenu niniejszej działki. W ramach w/w robót należy wykonać dodatkową furtkę i bramę wjazdową oraz nowy układ komunikacyjny na terenie posesji w celu poprawy warunków dojazdu do posesji i bezpieczeństwa pożarowego oraz w związku ze zmianą rzędnych terenu przyległego do budynku wykonanie nowej okładziny cokołu z materiałów kamiennych. Natomiast nawiązując do wspomnianej konieczności dostosowania pomieszczeń laboratoryjnych do nowych potrzeb wynikających z rozszerzenia zakresu badań laboratoryjnych przez PSSE w Radomiu (dopalacze, suplementy diety, kosmetyki) oraz związanych z tym przewidywanym zakupem urządzeń laboratoryjnych, niezbędne będzie wykonanie dodatkowej instalacji elektrycznej wewnętrzne (gniazda siłowe i gniazda DATA, instalacja sieci logicznej i instalacja kontroli dostępu). Dodatkowo w związku z potrzebą podłączenia nowej siedziby Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej do systemu monitoringu przeciw pożarowego Państwowej Straży Pożarnej w Radomiu zaistniała konieczność wykonania dodatkowych robót w zakresie systemu wentylacji kontroli rozprzestrzeniania dymu i ciepła dostosowującego klatki schodowe i drogi ewakuacyjne do obowiązujących przepisów przeciwpożarowych. Wykonanie niniejszych prac jest niezbędne, gdyż niemożliwe byłoby oddanie obiektu do użytkowania ze względu na wymogi obowiązującego prawa w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Ponadto warto podkreślić, że teren budowy, zgodnie z prawem budowlanym, jest w dyspozycji Wykonawcy realizującego zamówienie podstawowe. Okoliczności faktyczne opisane powyżej, zostały szczegółowo opisane w protokole konieczności z dnia 25 czerwca 2015 r. Należy także zauważyć, że w praktyce nie ma możliwości realizacji prac przez inny podmiot bez poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów przez Zamawiającego. Ponadto tylko w przypadku udzielenia zamówienia dodatkowego dotychczasowemu Wykonawcy Zamawiający nie zostanie pozbawiony pełni uprawnień (także finansowych) z tytułu rękojmi, gwarancji oraz kar umownych. Rozdzielenie odpowiedzialności za całość wykonywanych robót pomiędzy dwóch Wykonawców byłoby w praktyce nie możliwe i prowadziłoby do rozmycia odpowiedzialności pomiędzy Wykonawców i do niemożliwości wyegzekwowania uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji wobec któregokolwiek z nich. Tryb zamówienia z wolniej ręki jest trybem przewidzianym w ustawie Prawo zamówień publicznych w drodze pewnego wyjątku. Jak zauważył A. Kidyba: Na zakończenie jedynie należy zauważyć, iż najbliższy cywilistycznej zasadzie swobody umów sposób kształtowania treści umowy obecny jest w trybie zamówienia z wolnej ręki, w którym, zgodnie z art. 66 ust. 1 P.z.p., treść ta jest rezultatem negocjacji zamawiającego, prowadzonych z jednym wykonawcą. Ustawodawca jednak dopuścił stosowanie tego trybu jedynie wyjątkowo, wyłącznie w przypadkach wskazanych w art. 67 ust. 1 P.z.p., gdy zastosowanie procedur konkurencyjnych jest niemożliwe lub niecelowe. (A. Kidyba, Skarb Państwa a działalność gospodarcza, - źródło cytowania - Lex.) Niemniej jednak, jak wykazano powyżej, okoliczności niniejszej sprawy uzasadniają zastosowanie wspomnianego trybu. Konkludując należy potwierdzić, że z przyczyn technicznych i organizacyjnych nie jest możliwe rozdzielenie zamówienia podstawowego od zakresu prac przewidzianych w zamówieniu dodatkowym. Okoliczności które wystąpiły nie były możliwe do przewidzenia na etapie udzielenia zamówienia podstawowego, gdyż ujawnione zostały w trakcie realizacji robót podstawowych. Ponadto do realizacji całości inwestycji, czyli wykonania zamówienia podstawowego, niezbędne jest wykonanie zamówienia dodatkowego. Dlatego spełnione są, cytowane wcześniej, przesłanki do udzielenia zamówienia z wolnej ręki, stosownie do uregulowań zawartych w art. 67 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.