zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Adres: ul. Lotnicza 6, 64-920 Piła, woj. wielkopolskie
Dane kontaktowe: email: wordpila@pila.top.pl
tel: 672 120 777
fax:
Dane postępowania
ID postępowania: 34838220150
Data publikacji zamówienia: 2015-12-21
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: dostawy
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
48000000-8 Pakiety oprogramowania i systemy informatyczne
72263000-6 Usługi wdrażania oprogramowania
72265000-0 Usługi konfiguracji oprogramowania
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb działalności statutowej Zamawiającego Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. z siedzibą w Warszawie
Warszawa
404 719,00
0,33
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2016-03-01
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
480000008
722630006
722650000
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
404 719,00 zł
Minimalna złożona oferta:
404 719,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
404 719,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
404 719,00 zł


Piła: Dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb działalności statutowej Zamawiającego


Numer ogłoszenia: 348382 - 2015; data zamieszczenia: 21.12.2015

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Dostawy

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, ul. Lotnicza 6, 64-920 Piła, woj. wielkopolskie, tel. 067 2120777, faks


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: wojewódzka samorządowa osoba prawna.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb działalności statutowej Zamawiającego.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Dostawy.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiot postępowania stanowi dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb działalności statutowej Zamawiającego oraz jego wdrożenie, rozumiane w szczególności jako skonfigurowanie infrastruktury technicznej i urządzeń znajdujących się w dyspozycji Zamawiającego, instalacja i konfiguracja systemu do eksploatacji, należyte zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostępem osób nieuprawnionych, należyte zabezpieczenie styku systemu z innymi sieciami do wymaganej ustawowo wymiany danych z ewidencjami, utrzymywanie Systemu w stanie pełnej funkcjonalności w trakcie trwania umowy, w tym jego rozwój oraz bieżące dostosowywanie do zmian w obowiązujących Zamawiającego przepisach oraz do innych zmian, niż wynikające ze zmiany stanu prawnego, dotyczących Zamawiającego, a nadto do udzielania bieżącego wsparcia technicznego.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
48.00.00.00-8, 72.26.30.00-6, 72.26.50.00-0.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami. Przedmiot planowanego postępowania o zamówienie publiczne stanowi dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb bieżącej działalności Zleceniodawcy oraz jego wdrożenie. System, o którym mowa to system wskazany w art.51 ust. 2a pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz.U. z 2015r. poz. 155 - dalej ustawa), który reguluje tryb przeprowadzania egzaminu państwowego na prawo jazdy i stanowi, iż egzamin państwowy składa się m.in. z części teoretycznej przeprowadzanej w formie testów jednokrotnego wyboru z pytaniami generowanymi w czasie rzeczywistym za pomocą techniki informatycznej - dotyczy sprawdzenia wiedzy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1, D i T oraz uprawnienia do kierowania tramwajem, która przeprowadzana jest z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne zintegrowanego z systemem, o którym mowa w art. 16a ustawy, to jest systemem, którym posługuje się organ wydający prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem, umożliwiającym wykonywanie czynności związanych z wydawaniem, zamieszczaniem danych i informacji w bazie danych oraz składanie zamówień na wykonanie praw jazdy lub pozwoleń na kierowanie tramwajem. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5 września 2012r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach ( Dz. U. z 2012r. poz. 995 ze zm.) mówiąc o systemie teleinformatycznym wskazuje, iż jest to jednolity dla wszystkich wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego system teleinformatyczny w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne zintegrowany z systemem teleinformatycznym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy. Przepis, do którego odsyła ww. Rozporządzenie ustanawia delegację ustawową dla Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Na podstawie niniejszego przepisu wydano w dniu 31 lipca 2012r. Rozporządzenie w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2012r. poz. 1005). Akt w treści §2 pkt 6) definiuje system jako system teleinformatyczny w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne współpracujący z systemem teleinformatycznym ewidencji kierowców, z wykorzystaniem którego organ wydający prawo jazdy lub pozwolenie wykonuje czynności związane z wydawaniem praw jazdy lub pozwoleń, zamieszcza dane i informacje w bazie danych oraz składa zamówienia na wykonanie praw jazdy. Wszystkie definicje odwołują się do treści art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2014r. poz. 1114). Przepis wskazuje, iż system teleinformatyczny stanowi zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania zapewniający przetwarzanie, przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2014 r. poz. 243 i 827). System teleinformatyczny to zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, który umożliwia przetwarzanie, przechowywanie, wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne i spełnia wszystkie wymagania określone w ustawie o kierujących pojazdami, wg stanu na dzień 4 stycznia 2016r. W nawiązaniu do powyższego wskazać należy, iż system teleinformatyczny w założeniu winien składać się z dwóch elementów: urządzeń informatycznych oraz oprogramowania, jego podstawową funkcjonalnością zaś winna być integracja z systemem Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) działającej w ramach systemu SI CEPiK. Wobec faktu, iż zgodnie z projektem zmian w ustawie możliwość utworzenia i integracji systemu teleinformatycznego z systemem CEPiK i ewidencji CEK powstanie dopiero w dniu 1 stycznia 2017r., aktualnie wyłączna możliwość zapewnienia wymiany danych koniecznych dla prowadzenia działalności wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego dotyczy zintegrowania z systemem obowiązującym w jednostkach pomocniczych powiatu - starostwach. Właścicielem systemu obowiązującego aktualnie w tym zakresie systemu jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie. Wskazany podmiot jest jedynym, który dysponuje możliwością zapewnienia prawidłowego wypełnienia przesłanki zintegrowania systemów wdrożonych w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego oraz w starostwach powiatowych. Brak jest obiektywnej możliwości sprecyzowania cech przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby uzasadnić wymaganie Zamawiającego co do opisanej powyżej przesłanki - wdrożenia i zintegrowania systemu, w sposób inny, niż odwołujący się do istniejącego systemu teleinformatycznego obowiązującego w starostwach powiatowych, a jest to system, którego właściciel PWPW S.A. posiada do niego prawa wyłączne. Tym samym, w istniejącej sytuacji prawnej Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. jest jedynym podmiotem zdolnym do realizacji zamówienia. Niniejsze znajduje także potwierdzenie w oficjalnym stanowisku Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, z którego wprost wynika wskazana okoliczność. Próba konstruowania procedury otwartej jest zatem niecelowa i znacznie utrudniona ze względu na zmianę warunków prawnych jak również znaczny upływ założonych terminów. W powyższych okolicznościach, właściwym i w zasadzie jedynym trybem udzielenia przedmiotowego zamówienia jest tryb zamówienia z wolnej ręki przewidziany w treści art. 66 i n. ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych, dalej ustawa lub p.z.p. (t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 907 ze zm.). Normatywną podstawę zastosowania trybu stanowi przede wszystkim art. 67 ust. 1 pkt 1a) ustawy, który stanowi, iż Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę - z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Co więcej, z uwagi na specyficzny charakter przedmiotu zamówienia, uznać należy, iż w tym konkretnym przypadku zachodzi dodatkowo łączność z kolejno wymienioną przesłanką ustawową zezwalającą na zastosowanie omawianego trybu, a opisującą wyłączność na dysponowanie danym przedmiotem zamówienia przez jednego tylko wykonawcę na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz w ustawie z dnia 30 czerwca 2000r. prawo własności przemysłowej. Ochrona praw wyłącznych, wynikająca z powyżej wskazanych przepisów, uzasadnia udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki, w przypadku, gdy prawa te uniemożliwiają prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia przez inne podmioty. Przyczyny techniczne o obiektywnym charakterze wynikające z pierwszej wskazanej przesłanki dotyczą sytuacji, w których istnieje podstawa dla stwierdzenia istnienia jednego tylko podmiotu zdolnego zapewnić prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia. Istnieje uzasadniona podstawa do stwierdzenia, iż uwzględniony powyżej podmiot - Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie - jest w istocie jedynym, który może wypełnić wymagania wynikające z przepisów obowiązujących wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego - w pełnym zakresie, z zastrzeżeniem uwagi zawartej poniżej. Działając w oparciu o wspomniane powyżej pismo Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, skierowane do Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD, z którego wynika jednoznaczne wskazanie obiektywnych przesłanek dla uzasadnienia proponowanego trybu zamówienia, należy przyjąć, iż proponowana procedura udzielenia zamówienia jest zasadna dodatkowo. Skoro bowiem brzmienie omawianego pisma wskazuje, iż Ministerstwo jest w posiadaniu informacji, z których wynika przeszkoda w realizacji przedmiotu zamówienia przez jakikolwiek podmiot występujący aktualnie na rynku, poza wymienioną PWPW S.A. w Warszawie, to okoliczność ta niewątpliwie czyni dodatkowo zasadnym proponowany tryb udzielenia zamówienia publicznego. Nadmienić należy także, iż Zleceniodawca był zobowiązany mocą przepisów ustawy do wyłonienia wykonawcy Systemu w trybie wynikającym z przepisów ustawy p.z.p. Działania w tym zakresie rozpoczęły się w lipcu 2015r. i wszczęte zostały w związku z obiektywną pewnością powstania określonego stanu prawnego dotyczącego działalności Zleceniodawcy, począwszy od 4 stycznia 2016r. Tymczasem, aktualny stan wiedzy w zakresie terminu wejścia w życie przepisów oraz fakt, iż dla podjęcia ewentualnych działań mających na celu pozyskanie systemu w trybie innym niż proponowany oraz jego pełne wdrożenie pozostał okres ok. 3 tygodni, jest oczywiste, iż także z przyczyn związanych z brakiem możliwości dochowania wymaganych przepisami terminów Zleceniodawca jest uprawiony do przyjęcia trybu wyłonienia Wykonawcy z wolnej reki. Mając na względzie wskazane okoliczności, brak jest przeszkód dla udzielenia zamówienia publicznego o przedmiocie opisanym jak na wstępie niniejszej opinii, w trybie przewidzianym w treści art. 66 i n. ustawy, w oparciu o podstawy normatywne przewidziane przede wszystkim w treści art. 67 ust. 1 pkt 1a) i dodatkowo w ust. 1 pkt 3 ustawy

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A, ul. Sanguszki 1, 00-222 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


Piła: Dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb działalności statutowej Zamawiającego


Numer ogłoszenia: 45802 - 2016; data zamieszczenia: 01.03.2016

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Dostawy


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 348382 - 2015r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, ul. Lotnicza 6, 64-920 Piła, woj. wielkopolskie, tel. 067 2120777, faks.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: samorządowa wojewódzka osoba prawna.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb działalności statutowej Zamawiającego.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Dostawy.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiot postępowania stanowi dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb działalności statutowej Zamawiającego oraz jego wdrożenie, rozumiane w szczególności jako skonfigurowanie infrastruktury technicznej i urządzeń znajdujących się w dyspozycji Zamawiającego, instalacja i konfiguracja systemu do eksploatacji, należyte zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostępem osób nieuprawnionych, należyte zabezpieczenie styku systemu z innymi sieciami do wymaganej ustawowo wymiany danych z ewidencjami, utrzymywanie Systemu w stanie pełnej funkcjonalności w trakcie trwania umowy, w tym jego rozwój oraz bieżące dostosowywanie do zmian w obowiązujących Zamawiającego przepisach oraz do innych zmian, niż wynikające ze zmiany stanu prawnego, dotyczących Zamawiającego, a nadto do udzielania bieżącego wsparcia technicznego.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
48.00.00.00-8, 72.26.30.00-6, 72.26.50.00-0.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
23.12.2015.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. z siedzibą w Warszawie, ul. R.Sanguszki 1, 00-222 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 335000,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    404719,20


  • Oferta z najniższą ceną:
    404719,20
    / Oferta z najwyższą ceną:
    404719,20


  • Waluta:
    PLN .


ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami. Przedmiot planowanego postępowania o zamówienie publiczne stanowi dostawa systemu teleinformatycznego dla potrzeb bieżącej działalności Zleceniodawcy oraz jego wdrożenie. System, o którym mowa to system wskazany w art.51 ust. 2a pkt 1 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz.U. z 2015r. poz. 155 - dalej ustawa), który reguluje tryb przeprowadzania egzaminu państwowego na prawo jazdy i stanowi, iż egzamin państwowy składa się m.in. z części teoretycznej przeprowadzanej w formie testów jednokrotnego wyboru z pytaniami generowanymi w czasie rzeczywistym za pomocą techniki informatycznej - dotyczy sprawdzenia wiedzy, o której mowa w ust. 1 pkt 1, w zakresie uprawnień prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1, D i T oraz uprawnienia do kierowania tramwajem, która przeprowadzana jest z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne zintegrowanego z systemem, o którym mowa w art. 16a ustawy, to jest systemem, którym posługuje się organ wydający prawo jazdy lub pozwolenie na kierowanie tramwajem, umożliwiającym wykonywanie czynności związanych z wydawaniem, zamieszczaniem danych i informacji w bazie danych oraz składanie zamówień na wykonanie praw jazdy lub pozwoleń na kierowanie tramwajem. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5 września 2012r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach ( Dz. U. z 2012r. poz. 995 ze zm.) mówiąc o systemie teleinformatycznym wskazuje, iż jest to jednolity dla wszystkich wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego system teleinformatyczny w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne zintegrowany z systemem teleinformatycznym, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2 ustawy. Przepis, do którego odsyła ww. Rozporządzenie ustanawia delegację ustawową dla Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Na podstawie niniejszego przepisu wydano w dniu 31 lipca 2012r. Rozporządzenie w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. z 2012r. poz. 1005). Akt w treści §2 pkt 6) definiuje system jako system teleinformatyczny w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne współpracujący z systemem teleinformatycznym ewidencji kierowców, z wykorzystaniem którego organ wydający prawo jazdy lub pozwolenie wykonuje czynności związane z wydawaniem praw jazdy lub pozwoleń, zamieszcza dane i informacje w bazie danych oraz składa zamówienia na wykonanie praw jazdy. Wszystkie definicje odwołują się do treści art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2014r. poz. 1114). Przepis wskazuje, iż system teleinformatyczny stanowi zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania zapewniający przetwarzanie, przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2014 r. poz. 243 i 827). System teleinformatyczny to zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania, który umożliwia przetwarzanie, przechowywanie, wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne i spełnia wszystkie wymagania określone w ustawie o kierujących pojazdami, wg stanu na dzień 4 stycznia 2016r. W nawiązaniu do powyższego wskazać należy, iż system teleinformatyczny w założeniu winien składać się z dwóch elementów: urządzeń informatycznych oraz oprogramowania, jego podstawową funkcjonalnością zaś winna być integracja z systemem Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) działającej w ramach systemu SI CEPiK. Wobec faktu, iż zgodnie z projektem zmian w ustawie możliwość utworzenia i integracji systemu teleinformatycznego z systemem CEPiK i ewidencji CEK powstanie dopiero w dniu 1 stycznia 2017r., aktualnie wyłączna możliwość zapewnienia wymiany danych koniecznych dla prowadzenia działalności wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego dotyczy zintegrowania z systemem obowiązującym w jednostkach pomocniczych powiatu - starostwach. Właścicielem systemu obowiązującego aktualnie w tym zakresie systemu jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie. Wskazany podmiot jest jedynym, który dysponuje możliwością zapewnienia prawidłowego wypełnienia przesłanki zintegrowania systemów wdrożonych w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego oraz w starostwach powiatowych. Brak jest obiektywnej możliwości sprecyzowania cech przedmiotu zamówienia w sposób, który mógłby uzasadnić wymaganie Zamawiającego co do opisanej powyżej przesłanki - wdrożenia i zintegrowania systemu, w sposób inny, niż odwołujący się do istniejącego systemu teleinformatycznego obowiązującego w starostwach powiatowych, a jest to system, którego właściciel PWPW S.A. posiada do niego prawa wyłączne. Tym samym, w istniejącej sytuacji prawnej Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. jest jedynym podmiotem zdolnym do realizacji zamówienia. Niniejsze znajduje także potwierdzenie w oficjalnym stanowisku Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, z którego wprost wynika wskazana okoliczność. Próba konstruowania procedury otwartej jest zatem niecelowa i znacznie utrudniona ze względu na zmianę warunków prawnych jak również znaczny upływ założonych terminów. W powyższych okolicznościach, właściwym i w zasadzie jedynym trybem udzielenia przedmiotowego zamówienia jest tryb zamówienia z wolnej ręki przewidziany w treści art. 66 i n. ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych, dalej ustawa lub p.z.p. (t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 907 ze zm.). Normatywną podstawę zastosowania trybu stanowi przede wszystkim art. 67 ust. 1 pkt 1a) ustawy, który stanowi, iż Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę - z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Co więcej, z uwagi na specyficzny charakter przedmiotu zamówienia, uznać należy, iż w tym konkretnym przypadku zachodzi dodatkowo łączność z kolejno wymienioną przesłanką ustawową zezwalającą na zastosowanie omawianego trybu, a opisującą wyłączność na dysponowanie danym przedmiotem zamówienia przez jednego tylko wykonawcę na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz w ustawie z dnia 30 czerwca 2000r. prawo własności przemysłowej. Ochrona praw wyłącznych, wynikająca z powyżej wskazanych przepisów, uzasadnia udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki, w przypadku, gdy prawa te uniemożliwiają prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia przez inne podmioty. Przyczyny techniczne o obiektywnym charakterze wynikające z pierwszej wskazanej przesłanki dotyczą sytuacji, w których istnieje podstawa dla stwierdzenia istnienia jednego tylko podmiotu zdolnego zapewnić prawidłowe wykonanie przedmiotu zamówienia. Istnieje uzasadniona podstawa do stwierdzenia, iż uwzględniony powyżej podmiot - Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A. w Warszawie - jest w istocie jedynym, który może wypełnić wymagania wynikające z przepisów obowiązujących wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego - w pełnym zakresie, z zastrzeżeniem uwagi zawartej poniżej. Działając w oparciu o wspomniane powyżej pismo Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, skierowane do Krajowego Stowarzyszenia Dyrektorów WORD, z którego wynika jednoznaczne wskazanie obiektywnych przesłanek dla uzasadnienia proponowanego trybu zamówienia, należy przyjąć, iż proponowana procedura udzielenia zamówienia jest zasadna dodatkowo. Skoro bowiem brzmienie omawianego pisma wskazuje, iż Ministerstwo jest w posiadaniu informacji, z których wynika przeszkoda w realizacji przedmiotu zamówienia przez jakikolwiek podmiot występujący aktualnie na rynku, poza wymienioną PWPW S.A. w Warszawie, to okoliczność ta niewątpliwie czyni dodatkowo zasadnym proponowany tryb udzielenia zamówienia publicznego. Nadmienić należy także, iż Zleceniodawca był zobowiązany mocą przepisów ustawy do wyłonienia wykonawcy Systemu w trybie wynikającym z przepisów ustawy p.z.p. Działania w tym zakresie rozpoczęły się w lipcu 2015r. i wszczęte zostały w związku z obiektywną pewnością powstania określonego stanu prawnego dotyczącego działalności Zleceniodawcy, począwszy od 4 stycznia 2016r. Tymczasem, aktualny stan wiedzy w zakresie terminu wejścia w życie przepisów oraz fakt, iż dla podjęcia ewentualnych działań mających na celu pozyskanie systemu w trybie innym niż proponowany oraz jego pełne wdrożenie pozostał okres ok. 3 tygodni, jest oczywiste, iż także z przyczyn związanych z brakiem możliwości dochowania wymaganych przepisami terminów Zleceniodawca jest uprawiony do przyjęcia trybu wyłonienia Wykonawcy z wolnej reki. Mając na względzie wskazane okoliczności, brak jest przeszkód dla udzielenia zamówienia publicznego o przedmiocie opisanym jak na wstępie niniejszej opinii, w trybie przewidzianym w treści art. 66 i n. ustawy, w oparciu o podstawy normatywne przewidziane przede wszystkim w treści art. 67 ust. 1 pkt 1a) i dodatkowo w ust. 1 pkt 3 ustawy