zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Zamawiający:
Gmina Kamień
Adres: Kamień 287, 36-053 Kamień, woj. podkarpackie
Dane kontaktowe: email: ug_kamien@wp.pl
tel: 015 8556776 w. 20
fax: 178 557 735
Dane postępowania
ID postępowania: 9099720150
Data publikacji zamówienia: 2015-06-18
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.gminakamien.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
45232410-9 Roboty w zakresie kanalizacji ściekowej
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie Kamień - budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w m. Kamień - roboty dodatkowe Przedsiębiorstwo Budowlane BUDOMONT Sp. z o.o.
Łańcut
696 392,00
0,28
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2016-04-07
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
452324109
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
696 392,00 zł
Minimalna złożona oferta:
696 392,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
696 392,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
696 392,00 zł


Kamień: Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie Kamień - budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w m. Kamień - roboty dodatkowe.


Numer ogłoszenia: 90997 - 2015; data zamieszczenia: 19.06.2015

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Kamień, Kamień 287, 36-053 Kamień, woj. podkarpackie, tel. 015 8556776 w. 20, faks 017 8557735 , strona internetowa www.gminakamien.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie Kamień - budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w m. Kamień - roboty dodatkowe..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie Kamień - budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w m. Kamień - roboty dodatkowe. Zakres robót: 1. Zagłębienie wykopów, położenie niżej rurociągów w celu uzyskania spadków grawitacyjnych 2. Posadowienie pompowni ścieków P-3 niżej o 1,0 m 3. Zmiana średnicy rur z fi 160 mm na fi 200 mm na odcinku 250m 4. Budowa rurociągów grawitacyjnych fi 160 mm od sieci głównej fi 200 do studzienek przyłączeniowych na odcinku 11 389 m..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.23.24.10-9.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Uzasadnienie zastosowania trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki Inwestycja pn. Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie Kamień - budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w m. Kamień jest realizowana w wyniku przeprowadzonej procedury o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego. Zamawiający w ramach pierwotnego zamówienia wykonuje sieć główną kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, Szacunkową wartość zamówienia wyceniono na podstawie kosztorysów inwestorskich na kwotę 3 381 297,71 zł. Inwestycja jest realizowana przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej i zgodnie z obowiązującymi przepisami przeprowadzono procedurę przetargową na budowę sieci głównej kanalizacji sanitarnej i wodociągowej. W postepowaniu złożono 10 ofert. A oferta najkorzystniejsza, opiewała na kwotę 2 918 457,90 zł na taka kwotę została zawarta umowa z wykonawcą. Inwestor mógł zweryfikować swoje założenia finansowe zgodnie z cenami uzyskanymi w przetargu a oszczędności poprzetargowe przeznaczyć na inny cel lub pozostawić na budowę kanalizacji i wodociągów, a dokładniej na budowę przyłączy kanalizacyjnych i osiągniecie efektu ekologicznego. Zakres rzeczowy inwestycji obejmował budowę sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w zakresie na który Gmina Kamień otrzymała dotację. Ponieważ budowa przykanalików jest kosztem niekwalifikowanym, Beneficjent - Inwestor zrezygnował z ich wykonania. Inwestor wielokrotnie spotkał się z zarzutami, że inwestycja nie obejmuje kompleksowego rozwiązania, że sama sieć główna nie uporządkuje gospodarki wodno-ściekowej. Następnie Inwestor zaciągnął kredyt w WFOŚiGW w Rzeszowie na realizację tej inwestycji. Warunkiem niezbędnym do prawidłowego rozliczenia tego kredytu jest osiągnięcie efektu ekologicznego w wyznaczonym terminie. Warunek ten może być spełniony tylko wówczas gdy gospodarstwa domowe zostaną włączone do czynnej sieci kanalizacji sanitarnej. Stanie się możliwe, gdy oprócz wykonania sieci - rurociągów głównych zostaną wykonane odcinki od sieci głównej do studzienek przyłączeniowych. Jeżeli więc Inwestor nie wykona tych odcinków, uniemożliwi to włączenie budynków do sieci kanalizacji sanitarnej, a w konsekwencji nie zostanie osiągnięty efekt ekologiczny. Zgodnie więc z obowiązującymi przepisami Inwestor będzie zmuszony do zwrotu otrzymanej dotacji wraz z odsetkami. Ważnym aspektem jest nie tylko ekologia ale i ekonomia skali oczyszczania ścieków. Oczyszczalnia ścieków ma przepustowość 740m3/dobę, obecnie średnio dobowa wielkość dopływających ścieków surowych jest na poziomie ok. 400 m3 a więc oczyszczalnia wykorzystuje niespełna 55 % swoich możliwości, a koszty pracy oczyszczalni tj. koszt obsługi 2 pracowników, podatek jest taki sam jak przy maksymalnym obciążeniu. Zużycie energii zwiększy się tylko na poziomie 10 %. Optymalne wykorzystanie potencjału oczyszczalni - większy napływ ścieków - to też większe wpływy finansowe. Zakres rzeczowy obejmuje również obniżenie rzędnych posadowienia rurociągu grawitacyjnego fi 200, obniżenie posadowienia przepompowni ścieków, zmianę średnicy rur z fi 160 mm na fi 200 mm oraz budowę sieci grawitacyjnej. W wyniku pomyłki projektanta dotyczącego rzędnych posadowienia studzienki S- 128 wystąpiła konieczność obniżenia rzędnych posadowienia sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej na odcinku od S - 143 do przepompowni PS-3 oraz obniżenia posadowienia przepompowni PS-3 o 0,95 m. Rzędne terenu określone na mapach do celów projektowych były niezgodne z rzeczywistymi rzędnymi terenu co w konsekwencji prowadzi do wykonywania robót ziemnych na odcinku od S - 427 do S - 326 na głębokościach powyżej 4,5 m. Prowadzenie wykopów na tak dużych głębokościach wymagają pełnego umocnienia ścian wykopu a występujące niekorzystne warunki gruntowo-wodne wymagają zastosowania igłofiltrów celem obsuszenia terenu. Na odcinku od S-123 do S - 143 wystąpiła konieczność zaniżenia sieci ze względu na kolizję z siecią gazową. Miejscowe zaniżenie sieci kanalizacyjnej powoduję zaniżanie jej na całym odcinku w celu uzyskania odpowiednich spadków podłużnych sieci grawitacyjnych. Na trasie kanalizacji sanitarnej - już po wykonaniu projektu budowlanego - zostały zlokalizowane: plac, zabaw, boisko sportowe i parking przyszkolne. Nowa infrastruktura zrealizowana została w ramach projektu RPO WP, której trwałość wynosi 5 lat. Prowadzenie wykopów otwartych zniszczyłoby wybudowane nowe obiekty. Szkody poniesione w wyniku tych działań postawiłyby pod znakiem zapytania celowość poniesionych kosztów i realizację tej inwestycji. Dodatkowo zagrażałyby dzieciom i młodzieży szkolnej. Na powyższym odcinku uzasadnione jest prowadzenie rurociągu przewiertem sterowanym. Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego; Zamawiający nie mógł wcześniej przewidzieć, że cena oferty najkorzystniejszej złożonej w przetargu nieograniczonym będzie na tyle niska, że będzie można wykonać przykanaliki i włączenia gospodarstw domowych do kanalizacji. Poza tym powierzenie wykonania robót wykonawcy który już wykonuje roboty tego samego typu po cenach przetargowych jest bardzo korzystne, ponieważ cena oferty tego wykonawcy była najniższa spośród złożonych ofert. Z przyczyn technicznych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego jest niemożliwe ponieważ obejmuje głębsze prowadzenie wykopów, głębsze posadowienie przepompowni czy wykonanie przewiertów sterowanych. Wykonawca robót posiada na budowie sprzęt specjalistyczny. Przy powierzeniu zamówienia nowemu wykonawcy w kosztach jego realizacji zostaną uwzględnione koszty transportu czy wynajmu specjalistycznego sprzętu niezbędnego do wykonana zamówienia - co znacznie podroży cenę zamówienia. Zgodnie z art. 44 ust. 3 Ustawy o finansach publicznych wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny. Ekonomicznie uzasadnione jest jak najszybsze włączenie jak największej liczby użytkowników, ponieważ wykonanie sieci głównych kanalizacji i wodociągów nie znaczy, że osiągnęliśmy cel. Celem budowy jest uzyskanie jak najlepszych efektów z poniesionych nakładów tj. uporządkowanie gospodarki wodnościekowej w Gminie Kamień poprzez odbiór wytwarzanych ścieków sanitarnych oraz zaopatrzenie mieszkańców w wodę. Gmina budując sieci główne tylko połowicznie osiągnęłaby założone cele i efekty. Zlecając zamówienie Wykonawcy który aktualnie wykonuje zamówienie podstawowe zamawiający optymalnie dobierając metody i ponosząc niezbędne koszty zapewni osiągnięcie założonych celów. Zamawiający udzielając zamówienia posłuży się metodą przewidzianą przez ustawodawcę w celu zminimalizowania kosztów gospodarczych poprzez wykorzystanie zasobów technicznych wykonawcy realizującego zamówienie. Pozwoli to na terminową realizację zadań przewidzianych we wniosku o dofinansowanie. Do zakończenia inwestycji jest konieczne zrealizowanie robót przewidzianych w zakresie niniejszego zamówienia. Pod pojęciem zakończenia robót należy rozumieć nie tylko zakończenie robót budowlanych, ale także uruchomienie inwestycji i odbiór ścieków od jak największej liczby mieszkańców, ich oczyszczenie, także pozyskanie opłat za świadczone podstawowe usługi. Zamawiający udzielając zamówienia dodatkowego zgodnie z art.67 ust. 1 pkt. 5 Prawa zamówień publicznych działa zgodnie z prawem spełniając wszystkie przesłanki umożliwiające udzielenie zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki zarówno faktyczne jak i prawne.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Przedsiębiorstwo Budowlane BUDOMONT Sp. z o.o., ul. Polna 3a, 37-100 Łańcut, kraj/woj. podkarpackie.


Kamień: Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie Kamień - budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w m. Kamień - roboty dodatkowe


Numer ogłoszenia: 35971 - 2016; data zamieszczenia: 07.04.2016

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane


Zamieszczanie ogłoszenia:
nieobowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 90997 - 2015r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Kamień, Kamień 287, 36-053 Kamień, woj. podkarpackie, tel. 015 8556776 w. 20, faks 017 8557735.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie Kamień - budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w m. Kamień - roboty dodatkowe.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie Kamień - budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w m. Kamień - roboty dodatkowe. Zakres robót: 1. Zagłębienie wykopów, położenie niżej rurociągów w celu uzyskania spadków grawitacyjnych 2. Posadowienie pompowni ścieków P-3 niżej o 1,0 m 3. Zmiana średnicy rur z fi 160 mm na fi 200 mm na odcinku 250m 4. Budowa rurociągów grawitacyjnych fi 160 mm od sieci głównej fi 200 do studzienek przyłączeniowych na odcinku 11 389 m - łącznie z dostarczeniem materiałów..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.23.24.10-9.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
23.06.2015.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Przedsiębiorstwo Budowlane BUDOMONT Sp. z o.o., ul. Polna 3 a, 37-100 Łańcut, kraj/woj. podkarpackie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 566172,65 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    696392,36


  • Oferta z najniższą ceną:
    696392,36
    / Oferta z najwyższą ceną:
    696392,36


  • Waluta:
    PLN .


ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Uzasadnienie zastosowania trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki Inwestycja pn. Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie Kamień - budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w m. Kamień jest realizowana w wyniku przeprowadzonej procedury o zamówienie publiczne w trybie przetargu nieograniczonego. Zamawiający w ramach pierwotnego zamówienia wykonuje sieć główną kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, Szacunkową wartość zamówienia wyceniono na podstawie kosztorysów inwestorskich na kwotę 3 381 297,71 zł. Inwestycja jest realizowana przy współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej i zgodnie z obowiązującymi przepisami przeprowadzono procedurę przetargową na budowę sieci głównej kanalizacji sanitarnej i wodociągowej. W postepowaniu złożono 10 ofert. A oferta najkorzystniejsza, opiewała na kwotę 2 918 457,90 zł na taka kwotę została zawarta umowa z wykonawcą. Inwestor mógł zweryfikować swoje założenia finansowe zgodnie z cenami uzyskanymi w przetargu a oszczędności poprzetargowe przeznaczyć na inny cel lub pozostawić na budowę kanalizacji i wodociągów, a dokładniej na budowę rozgałęzień sieci głównej i osiągniecie efektu ekologicznego. Zakres rzeczowy inwestycji obejmował budowę sieci kanalizacyjnej i wodociągowej w zakresie na który Gmina Kamień otrzymała dotację. Ponieważ budowa rozgałęzień - przykanalików jest kosztem niekwalifikowanym, Beneficjent - Inwestor zrezygnował z ich wykonania. Inwestor wielokrotnie spotkał się z zarzutami, że inwestycja nie obejmuje kompleksowego rozwiązania, że sama sieć główna nie uporządkuje gospodarki wodno-ściekowej. A Warunkiem niezbędnym do prawidłowego rozliczenia dotacji jest osiągnięcie efektu ekologicznego w wyznaczonym terminie. Warunek ten może być spełniony tylko wówczas gdy gospodarstwa domowe zostaną włączone do czynnej sieci kanalizacji sanitarnej. Stanie się możliwe, gdy oprócz wykonania sieci - rurociągów głównych zostaną wykonane odcinki od sieci głównej do studzienek przyłączeniowych. Jeżeli więc Inwestor nie wykona tych odcinków, uniemożliwi to włączenie budynków do sieci kanalizacji sanitarnej, a w konsekwencji nie zostanie osiągnięty efekt ekologiczny. Zgodnie więc z obowiązującymi przepisami Inwestor będzie zmuszony do zwrotu otrzymanej dotacji wraz z odsetkami. Ważnym aspektem jest nie tylko ekologia ale i ekonomia skali oczyszczania ścieków. Oczyszczalnia ścieków ma przepustowość 740m3/dobę, obecnie średnio dobowa wielkość dopływających ścieków surowych jest na poziomie ok. 400 m3 a więc oczyszczalnia wykorzystuje niespełna 55 % swoich możliwości, a koszty pracy oczyszczalni tj. koszt obsługi 2 pracowników, podatek jest taki sam jak przy maksymalnym obciążeniu. Zużycie energii zwiększy się tylko na poziomie 10 %. Optymalne wykorzystanie potencjału oczyszczalni - większy napływ ścieków - to też większe wpływy finansowe. Zakres rzeczowy obejmuje również obniżenie rzędnych posadowienia rurociągu grawitacyjnego fi 200, obniżenie posadowienia przepompowni ścieków, zmianę średnicy rur z fi 160 mm na fi 200 mm oraz budowę sieci grawitacyjnej. W wyniku pomyłki projektanta dotyczącego rzędnych posadowienia studzienki S- 128 wystąpiła konieczność obniżenia rzędnych posadowienia sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej na odcinku od S - 143 do przepompowni PS-3 oraz obniżenia posadowienia przepompowni PS-3 o 0,95 m. Rzędne terenu określone na mapach do celów projektowych były niezgodne z rzeczywistymi rzędnymi terenu co w konsekwencji prowadzi do wykonywania robót ziemnych na odcinku od S - 427 do S - 326 na głębokościach powyżej 4,5 m. Prowadzenie wykopów na tak dużych głębokościach wymagają pełnego umocnienia ścian wykopu a występujące niekorzystne warunki gruntowo-wodne wymagają zastosowania igłofiltrów celem obsuszenia terenu. Na odcinku od S-123 do S - 143 wystąpiła konieczność zaniżenia sieci ze względu na kolizję z siecią gazową. Miejscowe zaniżenie sieci kanalizacyjnej powoduję zaniżanie jej na całym odcinku w celu uzyskania odpowiednich spadków podłużnych sieci grawitacyjnych.. Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego; Zamawiający nie mógł wcześniej przewidzieć, że cena oferty najkorzystniejszej złożonej w przetargu nieograniczonym będzie na tyle niska, że będzie można wykonać przykanaliki i włączenia gospodarstw domowych do kanalizacji. Poza tym powierzenie wykonania robót wykonawcy który już wykonuje roboty tego samego typu po cenach przetargowych jest bardzo korzystne, ponieważ cena oferty tego wykonawcy była najniższa spośród złożonych ofert. Z przyczyn technicznych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego jest niemożliwe ponieważ obejmuje głębsze prowadzenie wykopów, głębsze posadowienie przepompowni czy wykonanie przewiertów sterowanych. Wykonawca robót posiada na budowie sprzęt specjalistyczny. Przy powierzeniu zamówienia nowemu wykonawcy w kosztach jego realizacji zostaną uwzględnione koszty transportu czy wynajmu specjalistycznego sprzętu niezbędnego do wykonana zamówienia - co znacznie podroży cenę zamówienia. Zgodnie z art. 44 ust. 3 Ustawy o finansach publicznych wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny. Ekonomicznie uzasadnione jest jak najszybsze włączenie jak największej liczby użytkowników, ponieważ wykonanie sieci głównych kanalizacji i wodociągów nie znaczy, że osiągnęliśmy cel. Celem budowy jest uzyskanie jak najlepszych efektów z poniesionych nakładów tj. uporządkowanie gospodarki wodnościekowej w Gminie Kamień poprzez odbiór wytwarzanych ścieków sanitarnych oraz zaopatrzenie mieszkańców w wodę. Gmina budując sieci główne tylko połowicznie osiągnęłaby założone cele i efekty. Zlecając zamówienie Wykonawcy który aktualnie wykonuje zamówienie podstawowe zamawiający optymalnie dobierając metody i ponosząc niezbędne koszty zapewni osiągnięcie założonych celów. Zamawiający udzielając zamówienia posłuży się metodą przewidzianą przez ustawodawcę w celu zminimalizowania kosztów gospodarczych poprzez wykorzystanie zasobów technicznych wykonawcy realizującego zamówienie. Pozwoli to na terminową realizację zadań przewidzianych we wniosku o dofinansowanie. Do zakończenia inwestycji jest konieczne zrealizowanie robót przewidzianych w zakresie niniejszego zamówienia. Pod pojęciem zakończenia robót należy rozumieć nie tylko zakończenie robót budowlanych, ale także uruchomienie inwestycji i odbiór ścieków od jak największej liczby mieszkańców, ich oczyszczenie, także pozyskanie opłat za świadczone podstawowe usługi. Zamawiający udzielając zamówienia dodatkowego zgodnie z art.67 ust. 1 pkt. 5 Prawa zamówień publicznych działa zgodnie z prawem spełniając wszystkie przesłanki umożliwiające udzielenie zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki zarówno faktyczne jak i prawne.