zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Adres: ul. ul. Karolkowa  30, 01207   Warszawa, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: zamowienia.publiczne@arr.gov.pl,
tel: 22 661 72 72
fax: 22 376 73 79
Dane postępowania
ID postępowania: 24911320100
Data publikacji zamówienia: 2010-09-10
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: dostawy
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.arr.gov.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
72320000-4 Usługi bazy danych
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.
Warszawa
158 978,00
0,28
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2010-10-05
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
723200004
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
158 978,00 zł
Minimalna złożona oferta:
158 978,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
158 978,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
158 978,00 zł


Warszawa: Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX


Numer ogłoszenia: 249113 - 2010; data zamieszczenia: 10.09.2010

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Dostawy

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Agencja Rynku Rolnego, ul. Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 022 6617347, faks 022 6617535 , strona internetowa www.arr.gov.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa centralna.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Dostawy.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX (w wersji INTRANET, plus moduły: Komentarze, Informator Prawno-Gospodarczy, Prawo Europejskie), na okres 15 miesięcy, dla ok. 50 stanowisk.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
72.32.00.00-4.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    1. Okoliczności faktyczne. Z dniem 30 września 2010r. wygasa umowa, zawarta przez ARR na dostarczanie systemu informacji prawnej (SIP), który jest użytkowany przez ARR. Aktualnie SIP dostarczany jest przez Wolters Kluwer sp. z o.o. dla 50 stanowisk. System ten obejmuje: System Informacji Prawnej Lex w wersji Intranet, oraz moduły: Komentarze, Informator Prawno-Gospodarczy (IP-G), Prawo Europejskie. 2. Uwarunkowania prawne. Zakup licencji na użytkowanie SIP podlega regulacjom prawnym zawartym w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759), zwanej dalej ustawą. 3. Powołanie Zespołu i cel jego prac. W związku upływającym okresem obowiązywania umowy na dostarczenie systemu informacji prawnej, ARR podjęła inicjatywę zbadania czy aktualnie oferowane są na rynku SIP, które mogłyby zaspokoić potrzeby ARR, w szczególności zakresie prawa UE i są porównywalne z SIP oferowanym przez Wolters Kluwer. W tym celu na mocy Zarządzenia Nr 72/2010/W Prezesa ARR z dnia 7 kwietnia 2010r. został powołany Zespół ds. pozyskania i analizy informacji dotyczących warunków świadczenia usług w zakresie systemów informacji prawnej oferowanych na rynku, które byłyby przydatne w realizacji działalności statutowej przez Agencję Rynku (zwany dalej Zespołem). Zespół miał za zadanie zapoznać się z prezentacjami i testowymi wersjami oferowanych na rynku SIP. W następstwie tego badania rynku Zespół zobowiązany został, aby wskazać, czy na podstawie cech użytkowych poszczególnych SIP można przyjąć, iż posiadają one zdolność zaspokojenia w sposób pełny potrzeb ARR, opisanych w pkt 4 niniejszego Uzasadnienia. Mając powyższe na względzie, ARR zorganizowała spotkania z przedstawicielami firm świadczących na rynku krajowym usługi w zakresie systemów informacji prawnej, w trakcie których zostały przedstawione prezentacje zgodnie z poniższym harmonogramem: - Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o. przeprowadziła prezentację w dniu 14 maja br. - Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis Sp. z o.o. przeprowadziło prezentację w dniu 17 maja br. - Wydawnictwo C.H. Beck Sp. z o.o. przeprowadziło prezentację w dniu 17 maja br. - Wydawnictwo KWANTUM Sp. z o.o. przeprowadziło prezentację w dniu 18 maja br. - Infor Ekspert Sp. z o.o. przeprowadziła prezentację w dniu 16 czerwca br. Po zakończeniu prezentacji, ww. firmy przekazały ARR wersje testowe oferowanych przez siebie systemów informacji prawnej. Z ramienia ARR testy zostały przeprowadzone przez wybranych pracowników Agencji, w tym gronie przez wybranych Członków Zespołu, pracowników Biura Teleinformatyki, oraz pracowników innych komórek organizacyjnych Centrali Agencji, które są zainteresowane korzystaniem z systemu informacji prawnej. W konsekwencji powyższego możliwe było podjęcie decyzji w kwestii możliwego do zastosowania trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w szczególności dotyczy to oceny, czy w sprawie należy zastosować jeden z podstawowych trybów udzielania zamówienia, stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy, czy też zachodzą tu przesłanki ustawowe, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b, tj. do udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki. W toku prac Zespół uwzględnił przebieg postępowania na zamówienie SIP w 2008r. i 2009r., w szczególności zagadnienia związane z kontrolą doraźną Prezesa UZP w zakresie legalności wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki na zakup przez ARR SIP Lex Omega w roku 2008, ustaleniami tej kontroli zawartymi w informacji Prezesa UZP z dnia 6 kwietnia 2009r. znak UZP/DKD/MD/248739/6268/09 KN/136/08, zastrzeżeniami Prezesa ARR do wyniku kontroli zamieszczonymi w piśmie z dnia 10 kwietnia 2009r. znak Bezp.-078-34-1126-297/09 oraz z rozstrzygającą ostatecznie kwestię legalności wybranego przez ARR trybu udzielenia zamówienia uchwałą Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie UZP z dnia 8 maja 2009r. (sygn. akt KIO/KD 12/09). 4. Cechy SIP niezbędne dla potrzeb ARR. Agencja Rynku Rolnego jako akredytowana agencja płatnicza jest odpowiedzialna za prawidłową implementację prawodawstwa UE w zakresie administrowania mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) oraz za stałe monitorowanie zmian w prawodawstwie UE, zgłaszanie propozycji zmian do legislacji UE oraz bieżące informowanie beneficjentów WPR o działaniach i decyzjach podjętych w UE. Podstawowym zadaniem Agencji Rynku Rolnego, zgodnie z art. 1 w zw. z art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z późn. zm.), jest realizacja, w ramach mechanizmów WPR, zadań na następujących rynkach produktów rolnych i żywnościowych: rynku mięsa, rynku wina, rynku cukru, w tym mechanizm restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego, oraz rynku skrobi. Agencja nadzoruje również wykorzystanie i przemieszczanie w obszarze UE surowców uprawianych na gruntach odłogowanych oraz produktów pośrednich lub produktów ubocznych pochodzących z tych surowców lub z produktów pośrednich, przeznaczonych do wytworzenia produktów nieżywnościowych. Uregulowania w tym przedmiocie zawarte są w prawodawstwie UE. Agencja Rynku Rolnego jako akredytowana agencja płatnicza jest odpowiedzialna za wydatkowanie środków finansowych z funduszy UE i w realizacji tego zadania obsługuje kilkadziesiąt mechanizmów WPR. Administrowanie przez Agencję mechanizmami WPR odbywa się w oparciu o akty prawne UE uchwalone przed momentem wejścia Polski do UE jak również uchwalone po roku 2004. ARR stosuje w całości dorobek prawa UE aquis communautaire, jako prawa materialnego, konieczny jest więc dostęp do prawa pierwotnego - traktatów, aktów prawa adhezyjnego oraz prawa wtórnego, w szczególności rozporządzeń i dyrektyw. Do aktów prawnych najszerzej regulujących WPR należą rozporządzenia, zarówno podstawowe jak i rozporządzenia wykonawcze, wydawane w celu realizacji rozporządzeń podstawowych. WPR znajduje swój prawny wyraz również w orzecznictwie Trybunału Europejskiego UE, a w szczególności w wypracowanych przez Trybunał zasadach prawnych, mających moc wiążącą źródeł prawa wtórnego. Trybunał dokonał wielu istotnych rozstrzygnięć dotyczących WPR i mających odniesienie do administrowanych mechanizmów przez Agencję. Obsługę mechanizmów WPR prowadzi równolegle kilkuset pracowników z kilkunastu komórek organizacyjnych Centrali i 16 Oddziałów Terenowych ARR. Wszyscy pracownicy muszą mieć bieżący dostęp do aktualnej treści przepisów UE dotyczących danej specjalistycznej dziedziny - poszczególnych mechanizmów WPR oraz ogólnego prawodawstwa UE dotyczącego m.in. obsługi wydatkowania środków UE. Realizacja zadań przez ARR wymaga więc szybkiego i sprawnego dostępu do całości prawa UE, w szczególności do aktualnych skonsolidowanych wersji aktów podstawowych prawa UE, które zawierają odesłania do aktów wykonawczych oraz orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE oraz Sądu I instancji. Mając na względzie wyżej opisane uwarunkowania dotyczące realizacji zadań statutowych ARR, kluczowymi cechami, którymi powinien wyróżniać się SIP optymalny dla ARR, są w szczególności: - kompletna baza prawa krajowego, - kompletna baza prawa UE i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE a także Sądu I instancji UE, - sprawna wyszukiwarka, odnajdująca w trybie uproszczonym konkretny akt prawny czy też orzeczenie (w szczególności w odniesieniu do aktów prawnych UE - powinna odnajdywać poszukiwany akt po numerze naturalnym), - wersje skonsolidowane aktów prawa UE powinny uwzględniać nie tylko zmiany aktów prawnych, ale także odstępstwa wprowadzane innymi aktami o charakterze horyzontalnym, które nie powodują zmiany aktów bazowych. 5. Wyniki badania oferowanych na rynku SIP. W wyniku przeprowadzonej analizy funkcjonalności i merytorycznych walorów systemu informacji prawnej Lex oferowanego przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o. Zespół stwierdził, iż przedmiotowy SIP wyróżnia się następującymi cechami: a) Rozbudowany jest moduł dot. prawa UE, obszerne orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE, teksty jednolite aktów prawa UE uwzględniają nie tylko zmiany tych aktów, ale także odstępstwa w ich stosowaniu wprowadzone aktami o charakterze horyzontalnym. Zawartość i system opracowania aktów prawa UE jest zdecydowanie najpełniejszy spośród innych ocenianych SIP. b) Lex obejmuje największy, w stosunku do innych testowanych SIP, zbiór orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS, SPI i SSP). c) Baza orzecznictwa krajowego i europejskiego, zawarta w programie, bieżąco weryfikowana jest pod kątem aktualności. d) Program zawiera komentarze do prawa UE (spośród SIP innych oferentów ich zaczątek posiada jedynie Legalis), natomiast w zakresie prawa krajowego zawiera uboższy zasób komentarzy niż Legalis i LexPolonica. e) Wyszukiwarka jest bardzo funkcjonalna i działa bardzo sprawnie, pozwala wyszukiwać akty prawne przy zastosowaniu wielu różnych kryteriów, daje możliwość wyszukiwania nie tylko tekstowego, ale konkretnego aktu krajowego lub wspólnotowego po numerze naturalnym. Systemy informacji prawnej oferowane przez pozostałe firmy (tj.: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis Sp. z o.o., Wydawnictwo C.H. Beck Sp. z o.o., Wydawnictwo KWANTUM Sp. z o.o., Infor Ekspert Sp. z o.o.) nie posiadały w większym lub w mniejszym stopniu ww. cech, w szczególności: a) istotnymi wadami SIP Lex Polonica - oferowanego przez Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis Sp. z o.o., jest: - niedoskonałość programu w zakresie ujednolicania tekstów aktów prawnych UE, - brak w wyszukiwarce funkcji odnajdywania aktów prawnych UE po numerze naturalnym, b) istotnymi wadami SIP Legalis - oferowanego przez Wydawnictwo C.H. Beck Sp. z o.o., jest: - niedoskonałość programu w zakresie ujednolicania tekstów aktów prawnych UE, znikoma ilość ujednoliconych tekstów aktów prawnych, zwłaszcza w prawie UE, - brak pełnej bazy prawa UE, c) istotnymi wadami SIP Kwantum - oferowanego przez KWANTUM Sp. z o.o., jest: - niedoskonałość programu w zakresie ujednolicania tekstów aktów prawnych UE, - brak pełnej bazy prawa UE, - brak ujednoliconych tekstów aktów prawnych UE, - brak komentarzy do przepisów krajowych i UE, d) istotnymi wadami SIP InforLex - oferowanego przez Infor Ekspert Sp. z o.o., jest: - niedoskonałość programu w zakresie ujednolicania tekstów aktów prawnych UE, - brak pełnej bazy prawa UE, - brak ujednoliconych tekstów aktów prawnych UE, - brak komentarzy do przepisów krajowych i UE. 6. Wnioski Na podstawie zebranych informacji dotyczących poszczególnych SIP Zespół przyjął następujące wnioski końcowe, które zostały zaakceptowane przez Prezesa ARR: 1) W zakresie cech kluczowych (zawartość i sposób opracowania prawa UE wraz z orzecznictwem Trybunału Europejskiego UE i Sądu I Instancji) żaden z oferowanych SIP nie jest programem równoważnym z produktem Lex oferowanym przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o. Również pozostałe cechy, jak np. funkcjonalność obsługi, przemawiają na korzyść SIP oferowanego przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o., z punktu widzenia potrzeb ARR. 2) Za w pełni uzasadnione należy uznać przesłanki zastosowania trybu z wolnej ręki w oparciu o art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy - Prawo zamówień publicznych, gdyż program Lex oferowany przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o. jako jedyny spełnia wymagania stawiane przez ARR programom SIP. Wnioski powyższe podjęto z uwzględnieniem stanowiska wyrażonego przez Krajową Izbę Odwoławczą przy Prezesie UZP w uchwale z dnia 8 maja 2009r. (sygn. akt KIO/KD 12/09). Wniosek końcowy, o którym mowa w pkt 2 wskazujący, że zachodzą przesłanki przewidziane w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy - Prawo zamówień publicznych, dla zastosowania trybu z wolnej ręki w odniesieniu do udzielenia zamówienia publicznego dotyczącego zakupu SIP Lex, oferowanego przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o., znajduje uzasadnienie z uwagi na: 1) w zakresie przesłanki, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, należy wskazać występowanie przyczyn technicznych o charakterze obiektywnym oraz unikatowość programu firmy Wolters Kluwer Sp. z o.o., którym dysponuje tylko ten wykonawca, a tym samym usługa zaspakajająca potrzeby ARR może być świadczona tylko przez ww. wykonawcę ze względu na niedoskonałości innych niż Lex oferowany przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o. SIP ograniczające ich przydatność dla Agencji, a spośród których należy wymienić w szczególności: - niedoskonałość programu w zakresie ujednolicania tekstów aktów prawnych UE (Lex Polonica, Legalis, Kwantum, InforLex), - brak w wyszukiwarce funkcji odnajdywania aktów prawnych UE po numerze naturalnym (Lex Polonica), - brak pełnej bazy prawa UE (Legalis, Kwantum, InforLex), - brak ujednoliconych tekstów aktów prawnych UE (Legalis, Kwantum, InforLex), - brak komentarzy do przepisów krajowych i UE (Kwantum, InforLex); 2) w zakresie przesłanki, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, należy wskazać, iż przedmiot zamówienia, SIP zaspakajający potrzeby ARR, objęty jest ochroną praw wyłącznych z mocy norm ustawowych. Cechy, którymi wyróżnia się SIP Lex, a których nie wykazują konkurencyjne SIP (w zakresie, o którym mowa w pkt 1) objęte są prawami autorskimi przysługującymi firmie Wolters Kluwer Sp. z o.o. SIP Lex jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego i tylko właściciel praw autorskich może tworzyć i dokonywać aktualizacji lub udzielać licencji do korzystania z nich, a tym samym nie jest możliwe udzielenie zamówienia innemu podmiotowi.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., ul. Płocka 5A, 01-231 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


Warszawa: Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX


Numer ogłoszenia: 273793 - 2010; data zamieszczenia: 05.10.2010

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Dostawy


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 249113 - 2010r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Agencja Rynku Rolnego, ul. Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 022 6617347, faks 022 6617535.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa centralna.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Dostawy.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX ( w wersji INTRANET, plus moduły: Komentarz, Informator Prawno-Gospodarczy, Prawo Europejskie), na okres 15 miesięcy, dla ok. 50 stanowisk.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
72.32.00.00-4.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
30.09.2010.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., ul. Płocka 5, 01-231 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 180000,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    158978,20


  • Oferta z najniższą ceną:
    158978,20
    / Oferta z najwyższą ceną:
    158978,20


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    1. Okoliczności faktyczne. Z dniem 30 września 2010r. wygasa umowa, zawarta przez ARR na dostarczanie systemu informacji prawnej (SIP), który jest użytkowany przez ARR. Aktualnie SIP dostarczany jest przez Wolters Kluwer sp. z o.o. dla 50 stanowisk. System ten obejmuje: System Informacji Prawnej Lex w wersji Intranet, oraz moduły: Komentarze, Informator Prawno-Gospodarczy (IP-G), Prawo Europejskie. 2. Uwarunkowania prawne. Zakup licencji na użytkowanie SIP podlega regulacjom prawnym zawartym w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759), zwanej dalej ustawą. 3. Powołanie Zespołu i cel jego prac. W związku upływającym okresem obowiązywania umowy na dostarczenie systemu informacji prawnej, ARR podjęła inicjatywę zbadania czy aktualnie oferowane są na rynku SIP, które mogłyby zaspokoić potrzeby ARR, w szczególności zakresie prawa UE i są porównywalne z SIP oferowanym przez Wolters Kluwer. W tym celu na mocy Zarządzenia Nr 72/2010/W Prezesa ARR z dnia 7 kwietnia 2010r. został powołany Zespół ds. pozyskania i analizy informacji dotyczących warunków świadczenia usług w zakresie systemów informacji prawnej oferowanych na rynku, które byłyby przydatne w realizacji działalności statutowej przez Agencję Rynku (zwany dalej Zespołem). Zespół miał za zadanie zapoznać się z prezentacjami i testowymi wersjami oferowanych na rynku SIP. W następstwie tego badania rynku Zespół zobowiązany został, aby wskazać, czy na podstawie cech użytkowych poszczególnych SIP można przyjąć, iż posiadają one zdolność zaspokojenia w sposób pełny potrzeb ARR, opisanych w pkt 4 niniejszego Uzasadnienia. Mając powyższe na względzie, ARR zorganizowała spotkania z przedstawicielami firm świadczących na rynku krajowym usługi w zakresie systemów informacji prawnej, w trakcie których zostały przedstawione prezentacje zgodnie z poniższym harmonogramem: - Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o. przeprowadziła prezentację w dniu 14 maja br. - Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis Sp. z o.o. przeprowadziło prezentację w dniu 17 maja br. - Wydawnictwo C.H. Beck Sp. z o.o. przeprowadziło prezentację w dniu 17 maja br. - Wydawnictwo KWANTUM Sp. z o.o. przeprowadziło prezentację w dniu 18 maja br. - Infor Ekspert Sp. z o.o. przeprowadziła prezentację w dniu 16 czerwca br. Po zakończeniu prezentacji, ww. firmy przekazały ARR wersje testowe oferowanych przez siebie systemów informacji prawnej. Z ramienia ARR testy zostały przeprowadzone przez wybranych pracowników Agencji, w tym gronie przez wybranych Członków Zespołu, pracowników Biura Teleinformatyki, oraz pracowników innych komórek organizacyjnych Centrali Agencji, które są zainteresowane korzystaniem z systemu informacji prawnej. W konsekwencji powyższego możliwe było podjęcie decyzji w kwestii możliwego do zastosowania trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w szczególności dotyczy to oceny, czy w sprawie należy zastosować jeden z podstawowych trybów udzielania zamówienia, stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy, czy też zachodzą tu przesłanki ustawowe, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b, tj. do udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki. W toku prac Zespół uwzględnił przebieg postępowania na zamówienie SIP w 2008r. i 2009r., w szczególności zagadnienia związane z kontrolą doraźną Prezesa UZP w zakresie legalności wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki na zakup przez ARR SIP Lex Omega w roku 2008, ustaleniami tej kontroli zawartymi w informacji Prezesa UZP z dnia 6 kwietnia 2009r. znak UZP/DKD/MD/248739/6268/09 KN/136/08, zastrzeżeniami Prezesa ARR do wyniku kontroli zamieszczonymi w piśmie z dnia 10 kwietnia 2009r. znak Bezp.-078-34-1126-297/09 oraz z rozstrzygającą ostatecznie kwestię legalności wybranego przez ARR trybu udzielenia zamówienia uchwałą Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie UZP z dnia 8 maja 2009r. (sygn. akt KIO/KD 12/09). 4. Cechy SIP niezbędne dla potrzeb ARR. Agencja Rynku Rolnego jako akredytowana agencja płatnicza jest odpowiedzialna za prawidłową implementację prawodawstwa UE w zakresie administrowania mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej (WPR) oraz za stałe monitorowanie zmian w prawodawstwie UE, zgłaszanie propozycji zmian do legislacji UE oraz bieżące informowanie beneficjentów WPR o działaniach i decyzjach podjętych w UE. Podstawowym zadaniem Agencji Rynku Rolnego, zgodnie z art. 1 w zw. z art. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z późn. zm.), jest realizacja, w ramach mechanizmów WPR, zadań na następujących rynkach produktów rolnych i żywnościowych: rynku mięsa, rynku wina, rynku cukru, w tym mechanizm restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego, oraz rynku skrobi. Agencja nadzoruje również wykorzystanie i przemieszczanie w obszarze UE surowców uprawianych na gruntach odłogowanych oraz produktów pośrednich lub produktów ubocznych pochodzących z tych surowców lub z produktów pośrednich, przeznaczonych do wytworzenia produktów nieżywnościowych. Uregulowania w tym przedmiocie zawarte są w prawodawstwie UE. Agencja Rynku Rolnego jako akredytowana agencja płatnicza jest odpowiedzialna za wydatkowanie środków finansowych z funduszy UE i w realizacji tego zadania obsługuje kilkadziesiąt mechanizmów WPR. Administrowanie przez Agencję mechanizmami WPR odbywa się w oparciu o akty prawne UE uchwalone przed momentem wejścia Polski do UE jak również uchwalone po roku 2004. ARR stosuje w całości dorobek prawa UE aquis communautaire, jako prawa materialnego, konieczny jest więc dostęp do prawa pierwotnego - traktatów, aktów prawa adhezyjnego oraz prawa wtórnego, w szczególności rozporządzeń i dyrektyw. Do aktów prawnych najszerzej regulujących WPR należą rozporządzenia, zarówno podstawowe jak i rozporządzenia wykonawcze, wydawane w celu realizacji rozporządzeń podstawowych. WPR znajduje swój prawny wyraz również w orzecznictwie Trybunału Europejskiego UE, a w szczególności w wypracowanych przez Trybunał zasadach prawnych, mających moc wiążącą źródeł prawa wtórnego. Trybunał dokonał wielu istotnych rozstrzygnięć dotyczących WPR i mających odniesienie do administrowanych mechanizmów przez Agencję. Obsługę mechanizmów WPR prowadzi równolegle kilkuset pracowników z kilkunastu komórek organizacyjnych Centrali i 16 Oddziałów Terenowych ARR. Wszyscy pracownicy muszą mieć bieżący dostęp do aktualnej treści przepisów UE dotyczących danej specjalistycznej dziedziny - poszczególnych mechanizmów WPR oraz ogólnego prawodawstwa UE dotyczącego m.in. obsługi wydatkowania środków UE. Realizacja zadań przez ARR wymaga więc szybkiego i sprawnego dostępu do całości prawa UE, w szczególności do aktualnych skonsolidowanych wersji aktów podstawowych prawa UE, które zawierają odesłania do aktów wykonawczych oraz orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE oraz Sądu I instancji. Mając na względzie wyżej opisane uwarunkowania dotyczące realizacji zadań statutowych ARR, kluczowymi cechami, którymi powinien wyróżniać się SIP optymalny dla ARR, są w szczególności: - kompletna baza prawa krajowego, - kompletna baza prawa UE i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE a także Sądu I instancji UE, - sprawna wyszukiwarka, odnajdująca w trybie uproszczonym konkretny akt prawny czy też orzeczenie (w szczególności w odniesieniu do aktów prawnych UE - powinna odnajdywać poszukiwany akt po numerze naturalnym), - wersje skonsolidowane aktów prawa UE powinny uwzględniać nie tylko zmiany aktów prawnych, ale także odstępstwa wprowadzane innymi aktami o charakterze horyzontalnym, które nie powodują zmiany aktów bazowych. 5. Wyniki badania oferowanych na rynku SIP. W wyniku przeprowadzonej analizy funkcjonalności i merytorycznych walorów systemu informacji prawnej Lex oferowanego przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o. Zespół stwierdził, iż przedmiotowy SIP wyróżnia się następującymi cechami: a) Rozbudowany jest moduł dot. prawa UE, obszerne orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE, teksty jednolite aktów prawa UE uwzględniają nie tylko zmiany tych aktów, ale także odstępstwa w ich stosowaniu wprowadzone aktami o charakterze horyzontalnym. Zawartość i system opracowania aktów prawa UE jest zdecydowanie najpełniejszy spośród innych ocenianych SIP. b) Lex obejmuje największy, w stosunku do innych testowanych SIP, zbiór orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS, SPI i SSP). c) Baza orzecznictwa krajowego i europejskiego, zawarta w programie, bieżąco weryfikowana jest pod kątem aktualności. d) Program zawiera komentarze do prawa UE (spośród SIP innych oferentów ich zaczątek posiada jedynie Legalis), natomiast w zakresie prawa krajowego zawiera uboższy zasób komentarzy niż Legalis i LexPolonica. e) Wyszukiwarka jest bardzo funkcjonalna i działa bardzo sprawnie, pozwala wyszukiwać akty prawne przy zastosowaniu wielu różnych kryteriów, daje możliwość wyszukiwania nie tylko tekstowego, ale konkretnego aktu krajowego lub wspólnotowego po numerze naturalnym. Systemy informacji prawnej oferowane przez pozostałe firmy (tj.: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis Sp. z o.o., Wydawnictwo C.H. Beck Sp. z o.o., Wydawnictwo KWANTUM Sp. z o.o., Infor Ekspert Sp. z o.o.) nie posiadały w większym lub w mniejszym stopniu ww. cech, w szczególności: a) istotnymi wadami SIP Lex Polonica - oferowanego przez Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis Sp. z o.o., jest: - niedoskonałość programu w zakresie ujednolicania tekstów aktów prawnych UE, - brak w wyszukiwarce funkcji odnajdywania aktów prawnych UE po numerze naturalnym, b) istotnymi wadami SIP Legalis - oferowanego przez Wydawnictwo C.H. Beck Sp. z o.o., jest: - niedoskonałość programu w zakresie ujednolicania tekstów aktów prawnych UE, znikoma ilość ujednoliconych tekstów aktów prawnych, zwłaszcza w prawie UE, - brak pełnej bazy prawa UE, c) istotnymi wadami SIP Kwantum - oferowanego przez KWANTUM Sp. z o.o., jest: - niedoskonałość programu w zakresie ujednolicania tekstów aktów prawnych UE, - brak pełnej bazy prawa UE, - brak ujednoliconych tekstów aktów prawnych UE, - brak komentarzy do przepisów krajowych i UE, d) istotnymi wadami SIP InforLex - oferowanego przez Infor Ekspert Sp. z o.o., jest: - niedoskonałość programu w zakresie ujednolicania tekstów aktów prawnych UE, - brak pełnej bazy prawa UE, - brak ujednoliconych tekstów aktów prawnych UE, - brak komentarzy do przepisów krajowych i UE. 6. Wnioski Na podstawie zebranych informacji dotyczących poszczególnych SIP Zespół przyjął następujące wnioski końcowe, które zostały zaakceptowane przez Prezesa ARR: 1) W zakresie cech kluczowych (zawartość i sposób opracowania prawa UE wraz z orzecznictwem Trybunału Europejskiego UE i Sądu I Instancji) żaden z oferowanych SIP nie jest programem równoważnym z produktem Lex oferowanym przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o. Również pozostałe cechy, jak np. funkcjonalność obsługi, przemawiają na korzyść SIP oferowanego przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o., z punktu widzenia potrzeb ARR. 2) Za w pełni uzasadnione należy uznać przesłanki zastosowania trybu z wolnej ręki w oparciu o art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy - Prawo zamówień publicznych, gdyż program Lex oferowany przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o. jako jedyny spełnia wymagania stawiane przez ARR programom SIP. Wnioski powyższe podjęto z uwzględnieniem stanowiska wyrażonego przez Krajową Izbę Odwoławczą przy Prezesie UZP w uchwale z dnia 8 maja 2009r. (sygn. akt KIO/KD 12/09). Wniosek końcowy, o którym mowa w pkt 2 wskazujący, że zachodzą przesłanki przewidziane w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy - Prawo zamówień publicznych, dla zastosowania trybu z wolnej ręki w odniesieniu do udzielenia zamówienia publicznego dotyczącego zakupu SIP Lex, oferowanego przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o., znajduje uzasadnienie z uwagi na: 1) w zakresie przesłanki, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, należy wskazać występowanie przyczyn technicznych o charakterze obiektywnym oraz unikatowość programu firmy Wolters Kluwer Sp. z o.o., którym dysponuje tylko ten wykonawca, a tym samym usługa zaspakajająca potrzeby ARR może być świadczona tylko przez ww. wykonawcę ze względu na niedoskonałości innych niż Lex oferowany przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o. SIP ograniczające ich przydatność dla Agencji, a spośród których należy wymienić w szczególności: - niedoskonałość programu w zakresie ujednolicania tekstów aktów prawnych UE (Lex Polonica, Legalis, Kwantum, InforLex), - brak w wyszukiwarce funkcji odnajdywania aktów prawnych UE po numerze naturalnym (Lex Polonica), - brak pełnej bazy prawa UE (Legalis, Kwantum, InforLex), - brak ujednoliconych tekstów aktów prawnych UE (Legalis, Kwantum, InforLex), - brak komentarzy do przepisów krajowych i UE (Kwantum, InforLex); 2) w zakresie przesłanki, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, należy wskazać, iż przedmiot zamówienia, SIP zaspakajający potrzeby ARR, objęty jest ochroną praw wyłącznych z mocy norm ustawowych. Cechy, którymi wyróżnia się SIP Lex, a których nie wykazują konkurencyjne SIP (w zakresie, o którym mowa w pkt 1) objęte są prawami autorskimi przysługującymi firmie Wolters Kluwer Sp. z o.o. SIP Lex jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego i tylko właściciel praw autorskich może tworzyć i dokonywać aktualizacji lub udzielać licencji do korzystania z nich, a tym samym nie jest możliwe udzielenie zamówienia innemu podmiotowi.