zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Adres: Rynek Główny 35, 31-011 Kraków, woj. małopolskie
Dane kontaktowe: email: przetargi@muzeumkrakowa.pl
tel: +48(12)4223264
fax: 012 422 32 64
Dane postępowania
ID postępowania: 11396620120
Data publikacji zamówienia: 2012-04-10
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.mhk.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Wyk. kompl. dok. projekt.-kosztorys. w ramach wydziel. kolejnego etapu real. inwest. Modernizacji Pałacu Pod Krzysztofory, obejm. skrzydło zach. Pałacu oraz nadbud. budynku przy ul. Szczepańskiej 4/Jagiellońskiej 2 związ. z wprowadzeniem koniecznych CEMPLA I PARTNERZY KONSERWACJA ZABYTKÓW Marek Józef Cempla
Kraków
356 125,00
0,35
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2012-05-18
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
742220001
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
356 126,00 zł
Minimalna złożona oferta:
356 126,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
356 126,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
356 126,00 zł


Kraków: Wyk. kompl. dok. projekt.-kosztorys. w ramach wydziel. kolejnego etapu real. inwest. Modernizacji Pałacu Pod Krzysztofory, obejm. skrzydło zach. Pałacu oraz nadbud. budynku przy ul. Szczepańskiej 4/Jagiellońskiej 2 związ. z wprowadzeniem koniecznych zmian wynikających z etapowania inwestycji - Przebudowa, nadbud. i rozbud. na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instal. i sieciami na dz. nr 313 obr. 1 w zakr. robót finans. z UE, zgodnie z uchw. ZWM w spr. zm. uchwały nr 937/07 w spr. przyjęcia Indykat. Wyk. Indywid. Proj. Klucz. Mał. Reg. Progr. Oper. 2007-2013 - wpisania projektu na listę


Numer ogłoszenia: 113966 - 2012; data zamieszczenia: 11.04.2012

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Rynek Główny 35, 31-011 Kraków, woj. małopolskie, tel. 012 422 32 64, faks 012 422 32 64 , strona internetowa www.mhk.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: Samorządowa Instytucja Kultury.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Wyk. kompl. dok. projekt.-kosztorys. w ramach wydziel. kolejnego etapu real. inwest. Modernizacji Pałacu Pod Krzysztofory, obejm. skrzydło zach. Pałacu oraz nadbud. budynku przy ul. Szczepańskiej 4/Jagiellońskiej 2 związ. z wprowadzeniem koniecznych zmian wynikających z etapowania inwestycji - Przebudowa, nadbud. i rozbud. na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instal. i sieciami na dz. nr 313 obr. 1 w zakr. robót finans. z UE, zgodnie z uchw. ZWM w spr. zm. uchwały nr 937/07 w spr. przyjęcia Indykat. Wyk. Indywid. Proj. Klucz. Mał. Reg. Progr. Oper. 2007-2013 - wpisania projektu na listę.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie kompletnej dokumentacji projektowo - kosztorysowej (zwanej dalej projektem) w ramach wydzielenia kolejnego etapu realizacji inwestycji Modernizacji Pałacu Pod Krzysztofory, obejmującego skrzydło zachodnie Pałacu Pod Krzysztofory oraz nadbudowę budynku przy ul. Szczepańskiej 4/Jagiellońskiej 2 związanej z wprowadzeniem koniecznych zmian wynikających z etapowania inwestycji pn.: Przebudowa, nadbudowa i rozbudowa na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami i sieciami na dz. nr 313 obr. 1 Śródmieście - w zakresie robót finansowanych ze środków UE, zgodnie z uchwałą Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 04.10.2011 r. w sprawie zmiany uchwały nr 937/07 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 27.11.2007 r. w sprawie przyjęcia Indykatywnego Wykazu Indywidualnych Projektów Kluczowych Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - wpisania projektu Modernizacji Pałacu Pod Krzysztofory na listę Indykatywnego Wykazu Indywidualnych Projektów Kluczowych Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Szczegółowo przedmiot zamówienia został określony w załączniku nr 5 do Zaproszenia - Opis przedmiotu zamówienia..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
74.22.20.00-1.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Zespół obiektów Pałacu Pod Krzysztofory składa się z powiązanych ze sobą architektonicznie i funkcjonalnie następujących budynków: Rynek Główny 35-Szczepańska 2 (Pałac pod Krzysztofory w ścisłym tego słowa znaczeniu - zgodnie z wpisem do rejestru zabytków), Jagiellońska 2-Szczepańska 4, Jagiellońska 4. zlokalizowanych na działce gruntowej nr 313, objętej księgą wieczystą nr KR1P-00207885-3 prowadzonej przez IV Wydział KW Sądu Rejonowego dla Krakowa-Podgórza w Krakowie, został wpisany do rejestru zabytków na podstawie decyzji Miejskiego Konserwatora Zabytków z dnia 15 maja 1932 r., pod numerem A-42, a następnie decyzji Miejskiego Konserwatora Zabytków z dnia 14 kwietnia 1974 r. Powołane budynki są ze sobą powiązane pod względem funkcjonalnym i użytkowym, tworząc jedną całość. MHMK nie przysługuje tytuł właściciela do całego obiektu, albowiem właścicielem jest także GMK. MHMK zawarło również z P.Cemplą: 1) w dniu 17.06.2005 r. umowę w przedmiocie wydzielenia z dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla Pałacu Pod Krzysztofory etapu obejmującego konserwatorski remont i adaptację piwnic Pałacu Pod Krzysztofory wraz z wykonaniem w tym zakresie specyfikacji technicznego wykonania i odbioru robót budowlanych, 2) w dniu 18.06.2007r. umowę na wykonanie projektów i badań architektonicznych na Remont kompleksowy Pałacu Krzysztofory jak również opracowanie koncepcji Zmiana koncepcji remontu kompleksowego Pałacu Krzysztofory. MHMK zawarło w dniu 3.11.2008 r. umowę o prace projektowe z Panem Markiem Cemplą, prowadzącym działalność gospodarczą pod Firmą:Cempla i Partnerzy. Konserwacja Zabytków, z siedzibą w Krakowie,.Przedmiotem w-w umowy było wykonanie: 1) dokumentacji projektowej na wykonanie robót budowlanych dla zamierzenia inwestycyjnego pn. Przebudowa, nadbudowa i rozbudowa na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami i sieciami przy Rynku Głównym 35 w Krakowie -dz. nr313obr.1Śródmieście, w obiektach budowlanych wchodzących w kompleks: Pałac Pod Krzysztofory w następującym zakresie: a) zamiennej koncepcji funkcjonalno przestrzennej kompleksu Pałac Pod Krzysztofory, b) ekspertyzy przeciwpożarowej dla kompleksu Pałac Pod Krzysztofory, c) niezbędnych projektów technologicznych. 2) a ponadto dla budynków:Rynek Główny35-Szczepańska2, Jagiellońska2-Szczepańska 4, Jagiellońska4, budynku ówczesnej stacji trafo, dla dźwigu zewnętrznego, nowej stacji trafo wraz z sieciami, dziedzińca: a) weryfikacja i wykonanie brakujących inwentaryzacji, b) ekspertyzy konstrukcyjne wraz z dokumentacjami geologicznymi i nadzorami archeologicznymi, c) wielobranżowych projektów budowlanych wraz z wymaganymi opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami, których obowiązek wynika z przepisów obowiązującego prawa, d) wielobranżowych projektów wykonawczych, e) przedmiarów robót, f) informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, g) kosztorysów inwestorskich, h) specyfikacji technicznych i odbioru robót budowlanych. Powyższa umowa została zawarta w wyniku przeprowadzonego postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki. Powyżej określona dokumentacja powinna być wykonana w oparciu o decyzję z dnia 03.09.2008numerAU-2-7331-3159-08o lokalizacji inwestycji celu publicznego dla zamierzenia inwestycyjnego pn.: -Przebudowa, nadbudowa i rozbudowa na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami i sieciami przy Rynku Gł. 35w Krakowie-działka nr313obr.1Śródmieście.Zgodnie z§1w-w umowy PanCempla oświadczył, że jest wyłącznie uprawniony z tytułu majątkowych praw autorskich do w-w utworu,tj. dokumentacji projektowej na wykonanie robót budowlanych dla zamierzenia inwestycyjnego pn. Przebudowa, nadbudowa i rozbudowa ma cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami i sieciami przy Rynku Głównym 35w Krakowie, w zakresie określonym w załączniku nr1 do w-w umowy (opisany powyżej). Zarazem Wykonawca przeniósł na rzecz MHMK majątkowe prawa autorskie do w-w utworu na następujących polach eksploatacji: 1) utrwalania i zwielokrotniania na papierze, na maszynowych nośnikach informacji (dyskietki, CD-ROMY, płyty DVD); 2) wprowadzania do sieci Internetu. Wykonawca dopuścił możliwość dokonywania przez MHMK zmian w przedmiocie umowy, po uprzednim wyrażeniu przez siebie zgody na ich dokonanie. Strony uzgodniły, że wyrażenie zgody będzie miało charakter nieodpłatny.Powyższe postępowanie (w tym również tryb jego udzielenia) podlegało kontroli przez Urząd Zamówień Publicznych. Instytucja kontrolująca nie stwierdziła żadnych uchybień w jego przeprowadzeniu. Pierwotnie, z racji zapewnienia źródła finansowania inwestycji w całości poprzez ujęcie go jako inwestycji strategicznej w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym GMK, Muzeum planowało zrealizowanie inwestycji w całości. Aby przyśpieszyć możliwość realizacji prac, podjęto decyzję o etapowaniu projektu (chodziło o to aby nie czekać na ukończenie całej dokumentacji i dopiero wtedy występować o jedno pozwolenie na budowę za cały zespół obiektów Pałacu). Decyzję o zetapowaniu prac podjął Zarząd Rewaloryzacji Zabytków Krakowa - Inwestor Zastępczy. ZRZZK podjął taką decyzję, żeby wykorzystać przyznane MHMK środki finansowe. Zetapowanie prac zostało dokonane z uwagi na budynki (tj. wg. poszczególnych części Pałacu). Adekwatnie do dokonanego podziału, w oparciu o powyżej opisaną dokumentację zostały wydane przez Prezydenta m. Krakowa prawomocne i wykonalne pozwolenia na budowę: 1) pozwolenie na budowę z dnia 19.03.2009 r. numer 539-09 na wykonanie robót budowlanych, polegających na: Przebudowie, nadbudowie i rozbudowie na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami i sieciami przy Rynku Gł. 35 w Krakowie (działka nr 313, obr. 1 Śródmieście) - Etap I - Przebudowa budynku przy ul. Jagiellońskiej 4 i nadbudowa budynku, stacji trafo i garażu (oficyna) wraz z wewnętrznymi instalacjami: wod.-kan., gazu, c.o., 2) pozwolenie na budowę numer 187-10 z dnia 1.02.2010 r., zatwierdzające projekt budowlany i udzielające pozwolenia na wykonanie robót budowlanych, polegających na:Przebudowie, nadbudowie i rozbudowie na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami obiektów wraz z instalacjami i sieciami przy Rynku Głównym35 w Krakowie(działka nr 313,obr.1Śródmieście)-EtapIIw zakresie: a) przebudowa budynku Pałacu Pod Krzysztofory, Rynek Główny 35, b) nadbudowa lukarny na podniesionej od strony dziedzińca części dachu, c) rozbudowa o osobowy dźwig zewnętrzny zlokalizowany na dziedzińcu, d) wykonanie izolacji pionowej od strony ul. Szczepańskiej-od sieni wjazdowej do narożnika budynku, e) przebudowa wewn. istniejących instalacji: wod., kan., gaz., c.o. i elektrycznej, w tym słaboprądowej, w oparciu o istniejące przydziały i rozbudowa instalacji wentylacji mechanicznej i instalacji chłodniczej (z wyłączeniem infrastruktury technicznej-przyłączy). 3) pozwolenie na budowę z dnia11.06.2010r.numer1153-10 (AU-01.3.JUR.73532-381-10) zatwierdzające projekt budowlany i udzielające pozwolenia na wykonanie robót budowlanych, polegających na: Przebudowie, nadbudowie i rozbudowie na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami obiektów wraz z instalacjami i sieciami przy Rynku Gł. 35 w Krakowie (działka nr 313, obr. 1 Śródmieście) - EtapIIIw zakresie: a) nadbudowa budynku Szczepańska2- Jagiellońska2, b) rozbudowa budynku Jagiellońska 4 poprzez wykonanie łącznika pomiędzy budynkami Jagiellońska2 i Jagiellońska4 i budowa tarasu od strony dziedzińca, c) wykonanie izolacji pionowej Szczepańska2 -Szczepańska4 i wzdłuż Jagiellońskiej2, d) wewnętrzne instalacje: wod., kan., gaz., c.o. i elektryczna, w tym słaboprądowa i instalacje wentylacji mechanicznej i instalacji chłodniczej, e) budowa infrastruktury technicznej obejmującej przebudowę sieci energii elektrycznej związaną ze zmianą lokalizacji stacji trafo z naziemnej na podziemną wraz z przebudową instalacji wod.-kan. w obrębie dziedzińca oraz budową przyłączy wod.-kan. w ulicy Jagiellońskiej, f) przebudowa dziedzińca w zakresie korekty poziomów i rodzaju nawierzchni oraz elementów małej architektury. Na dzień sporządzania projektu, w oparciu o umowę z dnia3.11.2008r.MHMK nie miało podstaw, aby przewidywać konieczności etapowania inwestycji z uwagi na możliwość jej sfinansowania ze środkówUE, zwłaszcza etapowania realizacji w ramach jednego budynku (Pałac pod Krzysztofory).Dlatego też projektowane rozwiązania dotyczące w szczególności: wentylacji mechanicznej, ogrzewania, technologii kotłowni, chłodzenia, instalacji słaboprądowych oraz systemów zabezpieczeń elektronicznych budynku obejmowały cały budynek i nie przewidywały możliwości wykonywania cząstkowego i dzielenia inwestycji. W ramach inwestycji Modernizacja obiektu -Pałac Pod Krzysztofory- wpisanego na listę Indykatywnego WykazuIndywidualnychProjektówKluczowychMRPO na lata 2007-2013 zostaną wykonane w oparciu o pozwolenie na budowę: 1) numer187-10z dnia1.02.2010r., EtapII, prace budowlane w zakresie: a) przebudowa wewn. istniejących instalacji: wod., kan., gaz., c.o. i elektrycznej, w tym słaboprądowej, w oparciu o istniejące przydziały i rozbudowa instalacji: wentylacji mechanicznej i instalacji chłodniczej (z wyłączeniem infrastruktury technicznej - przyłączy). 2) z dnia11.06.2010r. numer1153-10, Etap III, prace budowlane w zakresie: a) nadbudowa budynku Szczepańska4-Jagiellońska2, b) wykonanie izolacji pionowej Szczepańska2 - Szczepańska4 i wzdłuż Jagiellońskiej2, c) wewnętrzne instalacje: wod., kan., gaz. (za wyjątkiem budynku Rynek Główny35-Szczepańska2, reszta budynków nie ma instalacji gazowej, c.o. i elektryczna, w tym słaboprądowa i instalacje wentylacji i instalacji chłodniczej, d) budowa infrastruktury technicznej obejmującej przebudowę instalacji wod.-kan. w obrębie dziedzińca oraz budową przyłączy wod.-kan. w ulicy Jagiellońskiej, e) przebudowa części dziedzińca w zakresie korekty poziomów i rodzaju nawierzchni oraz elementów małej architektury. W ramach inwestycjiModernizacja obiektu -PałacPodKrzysztofory-, objętej dofinansowaniem zeSKOZK, zgodnie z w-w uchwałą zostaną wykonane w oparciu o pozwolenie na budowę: 1) numer187-10z dnia1.02.2010r.,EtapII, prace budowlane w zakresie: a) wykonanie izolacji pionowej od strony ul.Szczepańskiej-od sieni wjazdowej do narożnika budynku, podbicie fundamentów, roboty budowlane w poziomie piwnic i parteru, roboty konserwatorskie na poz.1piętra 3) z dnia11.06.2010r.numer 1153-10Etap III, prace budowlane w zakresie: a) przebudowa części dziedzińca w zakresie korekty poziomów i rodzaju nawierzchni oraz elementów małej architektury. W związku z powyższym istnieje konieczność ingerencji w dokumentację projektową opracowaną przez Pana M.Cemplę w oparciu o umowę z dnia3.11.2008r. w zakresie: 1. wykonania projektu instalacji:wentylacji mechanicznej i chłodzenia(w zakresie nadbudowy i przebudowy budynku Szczepańska4-Jagiellońska2 oraz skrzydła zachodniego budynkuPałacu podKrzysztofory(Szczepańska2)-planowanych do realizacji w ramach MRPO;z przyczyn technicznych nie ma możliwości rozdzielenia w-w instalacji; zmiany w projektach wentylacji mechanicznej oraz chłodzenia dotycząSkrzydłaZachodniego budynkuPałacu podKrzysztofory (RynekGłówny35-Szczepańska2).W budynkuJagiellońska2-Szczepańska4 ew.zmiany wynikają z powiązania instalacji między tymi budynkami.Sam budynekJagiellońska2-Szczepańska4-w zakresie tych instalacji-nie jest objęty zmianami, a jedynie uaktualnieniem dokumentacji pod kątem dostępności proj. rozwiązań na rynku, 2. wykonania projektów wykonawczych instalacji alarmowych: systemu sygnalizacji pożaru, zintegrowanego systemu sygnalizacji włamania z kontrolą dostępu(w zakresie częściPałacuPod Krzysztofory-skrzydło zachodnie-Szczepańska2, nadbudowa budynkuSzczepańska4-Jagiellońska2planowanych do realizacji w ramach MRPO;z przyczyn technicznych nie ma możliwości rozdzielenia w-w instalacji, 3. wykonania projektu instalacji okablowania strukturalnego (w zakresie częściPałacuPodKrzysztofory-skrzydło zachodnie-Szczepańska2,nadbudowa budynkuSzczepańska4-Jagiellońska2, planowanych do realizacji w ramachMRPO;z przyczyn technicznych nie ma możliwości rozdzielenia w-w instalacji, 4. Wprowadzenia zmian w projekcie w zakresie niezbędnym do wykonania prac budowlanych objętych w-w pozwoleniami na budowę, realizowanymi w ramach dofinansowania zUE oraz odbioru obiektów do użytkowania w związku ze zrealizowaniem zEtapuIII Inwestycji:przebudowy sieci energii elektrycznej związanej ze zmianą lokalizacji stacji trafo z naziemnej na podziemną oraz wykonaniem łącznika pomiędzy budynkami Jagiellońska2 i Jagiellońska4 w części piwnic; wykonanie w-w prac z EtapuIII(w ramach nadzoru autorskiego) wywarło również wpływ na projekty opisane w pkt1-oraz pkt6-7, 5. wykonania projektu zamiennego instalacji c.o. oraz gazowej(w tym m.in. budowy nowej kotłowni gazowej w części skrzydła zachodniego),co powiązane jest ze zmianą pozwolenia na budowę nr 187-10;Istnieje konieczność czasowego rozdzielenia w-w instalacji do czasu zrealizowania całej modernizacji Pałacu podKrzysztofory, 6. wykonania projektu zamiennego architektoniczno-budowlanego dla części Pałacu podKrzysztofory - skrzydło zachodnie - Szczepańska2,nadbudowa budynkuSzczepańska4-Jagiellońska2, planowanych do realizacji w ramachMRPO; należy zwrócić uwagę, że w związku z planowaną nadbudową budynku Szczepańska4-Jagiellońska2, tylko niektóre elementy z projektu opracowanego na podstawie umowy z dnia3.11.2008r.z parteru budynku mogą zostać ujęte w dokumentacji projektowej przedłożonej do realizacji w ramach MRPO; z uwagi na realizowanie inwestycji - EtapuII iIII w ograniczonym zakresie w ramachMRPO, konieczne są zmiany w zakresie wykonania projektu zamiennego oraz uzyskania zamiennego pozwolenia na budowę wynikające ze zmiany sposobu użytkowania pomieszczeń na poddaszu (dotyczą one kotłowni gazowej oraz centrum dozoru), 7. wprowadzenia zmian w projektach pozostałych instalacji branżowych (ich przedmiotem będzie dostosowanie instalacji do zmian o których mowa w pkt1-6): wod., kan., i elektrycznej dla częściPałacu podKrzysztofory-skrzydło zachodnie-Szczepańska 2, nadbudowa budynku Szczepańska4-Jagiellońska2,planowanych do realizacji w ramach MRPO. Powyższe zmiany projektowe powinny być dokonywane z uwzględnieniem zabytkowego charakteru obiektu wobec którego prace budowlane mają być realizowane.Każdorazowo-z racji ich wpływu i powiązania projektów instalacji branżowych oraz słaboprądowych dla nadbudowy i przebudowy budynku Szczepańska4-Jagiellońska2 oraz skrzydła zachodniego budynkuPałacu podKrzysztofory(Szczepańska2)-planowanych do realizacji w ramach Indykatywnego IndywidualnegoProjektuKluczowegoMRPO na lata2007-2013, jak i pozostałej częściPałacu muszą być one akceptowane przez autora dokumentacji projektowej wykonanej w oparciu o umowę z dnia3.11.2008 r. Jak również autor tej dokumentacji musi podpisać się na zmienianej dokumentacji projektowej.Fakt realizowania inwestycji w obiekcie zabytkowym, w odróżnieniu od projektów sporządzanych dla nowych obiektów obliguje autora pierwotnej dokumentacji projektowej w której zawarta jest koncepcja realizacji modernizacjiPałacu, do stałego weryfikowania, nadzoru i -wymuszania- związanych z tym rozwiązań w zakresie wprowadzania zmian w dokumentacji projektowej.W-w dokumentacji uwzględnione będzie współdziałanie obydwu części(realizowanej-nadbudowy i przebudowy budynkuSzczepańska4-Jagiellońska2 oraz skrzydła zachodniego budynkuPałacu podKrzysztofory(Szczepańska)oraz istniejącej) w zakresie możliwym do realizacji.Muzeum Historyczne Miasta Krakowa pismem z dnia4.11.2011r. wystąpiło do PanaMarkaCempli z prośbą o wyrażenie zgodny na wprowadzenie w oparciu o zapis §11umowy z dnia3.11.2008r. do wyżej opisanej dokumentacji projektowej zmian związanych z modernizacjąPałacuPodKrzysztofory, związanych z ograniczeniem zakresu planowanych prac do środków z MRPOiSKOZK.Z uwagi na konieczność złożenia do wniosku o dofinansowanie środków finansowych kosztorysu,MHMK nie mogło odstąpić od zlecenia -przeprojektowania- projektu modernizacjiPałacu podKrzysztofory przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.Kosztorys mógł bowiem zostać sporządzony wyłącznie po sporządzeniu opracowania, jakie prace projektowe mają zostać zrealizowane.PanMarekCempla pismem z dnia14.11.2011r.odmówił wprowadzenia do dokumentacji projektowej wykonanej w oparciu o umowę z dnia3.11.2008r.powyższych zmian, argumentując to trudnością i skomplikowaniem obiektów objętych dokumentacją oraz znajomością przez niego modernizowanego obiektu.Powyższe powiązać również należy z jego odpowiedzialnością jako projektanta całości modernizacji Pałacu podKrzysztofory za wady projektowe całego projektu. Niezależnie od powyższego wskazać należy, że ze względu na uwarunkowania lokalne, budowlane i konstrukcyjne, konserwatorskie oraz wynikające z ochrony pożarowej i funkcjonowania poszczególnych instalacji, w dokumentacji wyjściowej projektowej(umowa z dnia3.11.2008 r.)przyjęto lokalizację pomieszczeń technicznych:kotłownia, maszynownia wentylacyjna i na agregaty chłodnicze oraz pomieszczenia dozoru, w części poza skrzydłem zachodnimPałacupodKrzysztofory,nie objętej planowaną inwestycją zMRPO.Realizacja tychże pomieszczeń wraz z wyposażeniem,bezwzględnie wymaganych do funkcjonowania instalacji i dających możliwość użytkowania części budynku objętego planowaną inwestycją ze środkówMRPO, zgodnie z dokumentacją wyjściową nie jest możliwa, gdyż wymagałoby to wyłączenia z użytkowaniaII iIII piętra od stronyRynkuGł. i znacznie zwiększyłoby koszty inwestycji,na coMHMK nie posiada środków. Powyższe wymagałaby również przeprowadzenia robót konstrukcyjnych i budowlanych - w tym wymiany stropów nadIII piętrem, budowy kondygnacji technicznej na poddaszu we frontowej części budynku(Rynek 35) oraz przebudowy więźby dachowej,co w praktyce wymagałyby wyłączenia z użytkowania na czas robót znacznej części budynku i zwiększałoby znacząco koszty realizacji planowanej inwestycji,wprowadzając przy tym znaczne koszty związane z reorganizacją pracy muzeum.Przeniesienie wprost projektowanego zaplecza technicznego do części poddasza budynku skrzydła zachodniego również nie jest możliwe ze względu na zupełnie odmienne warunki budowlane,mniejszą powierzchnię i kubaturę.Ponadto,lokalizacja w tej części budynku pomieszczeń technicznych wymagałoby zmiany funkcji zaprojektowanych tu wcześniej pomieszczeń, a tym samym przeprojektowania przyjętych rozwiązań,czyli również zmian w dokumentacji.Właściwe funkcjonowanie skrzydła zachodniego PałacuPodKrzysztofory,tj.budynkuSzczepańska2 wymaga przeniesienia projektowanych pomieszczeń w jego obręb, co pozwoli na uzyskanie efektu,tj.funkcjonującego budynku. Wymaga to uzyskania pozwolenia na zmianę funkcji pomieszczeń na poziomie poddasza.Podobnie sprawa dotyczy instalacji systemów zabezpieczeń i słaboprądowych, które muszą funkcjonować samodzielnie, co powoduje konieczność zmian projektowych.Po analizie warunków lokalnych w całym budynku, projektanci systemów zabezpieczeń oraz instalacji słaboprądowych zdecydowali na etapie projektowania, że najkorzystniejszą lokalizacją dla pomieszczenia dozoru wraz z wyposażeniem,w tym z urządzeniami rejestrującymi oraz serwerowni jest środkowa część rzutu całego budynku.Takie ich umieszczenie determinowało w późniejszych pracach projektowych sposób kształtowania poszczególnych pętli systemów ochrony oraz sposób rozprowadzenia i wyposażenia okablowania strukturalnego.Powyższe wpływa na konieczność przeprojektowania w-w systemów, w związku z zakresem prac, objętym dofinansowaniem zMRPO. Podobnie jak w przypadku instalacji użytkowych, wykonanie instalacji zabezpieczeń budynku oraz okablowania strukturalnego zgodnie z pierwotną dokumentacją nie jest możliwe bez przeprowadzenia robót konstrukcyjnych i budowlanych, a tym samym bez wyłączenia z użytkowania części budynku nie objętego planowana inwestycją. W związku z powyższym, realizacja jedynie części budynku objętego w całości dokumentacją projektową, na podstawie tej dokumentacji nie jest możliwa.Aby umożliwić samodzielne funkcjonowanie realizowanej części Pałacu podKrzysztofory oraz zintegrowanie jej z pozostałą częścią budynku, nie objętą inwestycją, konieczne jest wprowadzenie w dokumentacji zmian.Wprowadzenie ich w branżach wskazanych wyżej, będzie nierozerwalnie wiązać się zmianą lokalizacji i typów urządzeń, tras prowadzenia instalacji, a tym samym, ze zmianami w warunkach ich zasilania (instalacje elektryczne), sterowania (automatyka) czy monitorowania(BMS).Konieczna będzie ponowna koordynacją międzybranżowa pod nadzorem architekta prowadzącego całość modernizacji Pałacu podKrzysztofory oraz weryfikacja lub zmiana w przyjętych pierwotnie rozwiązaniach konstrukcyjnych.Ponadto,realizacja inwestycji obejmującej tylko skrzydło zachodnie przy pozostałej części budynku bez zmian, wymaga zmian w dokumentacji wynikającej również z konieczności współpracy systemów noworealizowanych z istniejącymi i to nie tylko elektronicznych, ale również trudniejszej do skoordynowania kanalizacji grawitacyjnej. Dostosowanie dokumentacji projektowej wynikające z wyżej opisanych uwarunkowań będzie wymagało zmian sposobu użytkowania wybranych pomieszczeń.W miejsce projektowanych pierwotnie na poddaszu pracowni merytorycznych konieczne będzie wprowadzenie kotłowni obsługującej skrzydło zachodnie oraz pomieszczenia dozoru wraz z pomieszczeniem technicznym mieszczącym m.in. urządzenia rejestrujące wymagające całorocznego chłodzenia(konieczna zmiana w projekcie chłodzenia i wentylacji).Należy zwrócić uwagę na fakt, iż w przypadku obiektów istniejących, zwłaszcza budynków zabytkowych wpisanych do rejestru zabytków często nie ma możliwości zastosowania na etapie projektowania oraz wykonawczym rozwiązań standardowych, co znajduje swoje odzwierciedlenie nawet w ŚrodowiskowychZasadachWycenyPracProjektowych w postaci współczynnika zwiększającego za projektowanie w obiektach zabytkowych.Ponadto, wydanie decyzji o pozwolenia na budowę w przypadku budynków wpisanych do rejestru zabytków uzależnione jest od wcześniejszego uzyskania pozwolenia konserwatorskiego wydawanego przezWoj.Konserwatora Zabytków na podstawie przedłożonej wielobranżowej dokumentacji projektowej. Wyklucza to często możliwość zastosowania rozwiązań typowych, powtarzalnych i ogólnie znanych podporządkowując im cenną, historyczną tkankę.Zabytkowy charakter budynku, układ historycznych elementów w tym konstrukcyjnych, wystrój architektoniczny oraz stwierdzone polichromie wymagają od projektantów wszystkich branż stosowania rozwiązań indywidualnych, często prototypowych opartych na własnym doświadczeniu i wiedzy technicznej. Za funkcjonowanie tychże biorą pełną odpowiedzialność składając z dokumentacją projektową stosowne oświadczenie, o którym mowa w Prawie budowlanym.Biorąc pod uwagę fakt, iż realizacja wybranego fragmentu inwestycji nie jest możliwa na podstawie pierwotniej dokumentacji i to, że konieczne jest przeprojektowanie w zakresie praktycznie każdej branży, dopuszczenie w drodze przetargu nieograniczonego innego niż autorski zespołu projektowego, czego nie należy wykluczać, rodzi komplikacje nie tylko wynikające z faktu naruszenia praw wyłącznych(praw autorskich).Konieczne wprowadzenie zmian wymagałoby od ich autorów sygnowania ich podpisem, a tym samym, wzięcia na siebie odpowiedzialności za całość przyjętych rozwiązań i poprawne współdziałanie ich z tymi, które zostały już zrealizowane w ramach prowadzonej inwestycji lub rozdzielenia zakresu odpowiedzialności między zespołem autorskim a innym, wyłonionym w drodze przetargu. Nie jest to obiektywnie możliwe. Powyższe oznacza, iż na rynku brak potencjalnych wykonawców którzy mogli by przedmiot zamówienia zrealizować (przygotować i podpisać je). Jedynie bowiem autor dokumentacji już wykonanej ma możliwość ingerencji w tym zakresie w swoje dzieło. Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy pzp, zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli usługi mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów. Zastosowanie więc trybu zamówienia z wolnej ręki jest uzasadnione następującymi przesłankami: - zamówienia może być wykonane tylko przez jednego wykonawcę, - zamówienie może być wykonane tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych - ochrona praw wyłącznych wynika z odrębnych przepisów. Komentowany przepis zezwala na udzielenie zamówienia z wolnej ręki, gdy przedmiot zamówienia służy tylko jednemu podmiotowi, a jego wyłączność podlega ochronie z mocy norm ustawowych.Ma to miejsce w szczególności w przypadku objęcia ochroną prawnoautorską lub patentową. Zarazem, oceniając dopuszczalność udzielenia zamówienia z wolnej ręki na podstawie art.67ust.1pkt1lit.b, należy oceniać także istnienie przedmiotów substytutywnych w stosunku do przedmiotu, który zamawiający zamierza nabyć (np. istnienie programu komputerowego o porównywalnych parametrach funkcjonalnych). W niniejszym stanie faktycznym zamówienie może być wykonane tylko przez jednego wykonawcę, tj. Pana Cemplę prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Cempla i Partnerzy Konserwacja Zabytków Marek Józef Cempla. Jak już wyżej wskazano Pan Cempla jest autorem dokumentacji projektowej dotyczącej inwestycji. Z powyższego wynika, iż prawa autorskie osobiste przysługują zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych tylko autorowi a więc Panu M. Cempli. Dla zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki w oparciu o przepis art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b) konieczne jest zatem stwierdzenie, że istnieje tylko jeden wykonawca zdolny do zrealizowania zamówienia ze względu na konieczność ochrony uregulowanych w odrębnych przepisach praw wyłącznych. Z uwagi na powyższe uznać zatem należy, iż pomimo tego, że na rynku usług działalność prowadzą także inni projektanci i architekci, nie istnieją w niniejszej sprawie projekty równoważne,Zamawiający nie może udzielić też zamówienia na produkt substytucyjny. Pozostali bowiem projektanci- architekci nie są uprawnieni do ingerencji w autorskie prawa osobiste twórcy, a w konsekwencji czego nie są oni zdolni do wykonania zamówienia.Przy czym nie chodzi tu o możliwość wykonania jakiegokolwiek projektu lecz o wykonanie projektu będącego przedmiotem dofinansowania ze SKOZKiMRPO.Jak już bowiem wykazano, przedmiotem postępowania - w dużym uogólnieniu - jest wyodrębnienie i wydzielenie z istniejących projektów, części która w dużej mierze będzie powtórzeniem istniejącego zamysłu architektoniczno - koncepcyjnego co do całej inwestycji oraz ich zmiana, a w części wprowadzenie rozwiązań zamiennych do projektów(szczegółowo opisanych w stanie faktycznym niniejszej opinii), w związku z koniecznością realizowania przez Muzeum prac w zakresie Pałacu w części - w ramach przyznanych środków. W związku z powyższym wprowadzane zmiany wynikać będą z konieczności rozdzielenia i zamknięcia prac przewidzianych dla całej inwestycji w obrębie budynków: - Szczepańska2 oraz Jagiellońska2-Szczepańska4. W projekcie należy także uwzględnić konsekwencje wprowadzanych zmian co wiąże się z integralnością koncepcji architektoniczno - budowlanej autora dokumentacji projektowej. Tym samym jedynym podmiotem zdolnym do wykonania przedmiotowego zamówienia jest wykonawca M. Cempla albowiem z mocy przepisów ustawy o prawie autorskim przysługują mu autorskie prawa osobiste do dzieła - dokumentacji projektowej powstałej w oparciu o umowę z dnia 3.11.2008 r. Zgodnie z art. 16 ustawy o prawie autorskim, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do: 1) autorstwa utworu; 2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo; 3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania; 4) decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności; 5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu. Autorskie prawa osobiste odnoszą się do sfery niemajątkowych interesów twórcy. W niniejszym stanie faktycznym udzielenie zamówienia podmiotowi innemu godzi w autorskie osobiste prawa twórcy. Zamawiający bowiem nie rezygnuje i nie zmienia koncepcji architektoniczno - budowlanej już wykonanych projektów, w szczególności nie zamierza wprowadzić zmian o charakterze użytkowym.Przyjęcie stanowiska odmiennego a więc hipotetyczne dopuszczenie możliwości realizacji zamówienia przez innych wykonawców godzi w prawo twórcy do zachowania integralności utworu, nienaruszalności jego treści i formy przy czym jest to naruszenie bezpośrednie. Dokonane zmiany wpływać będą na postrzeganie utworu, w szczególności w zakresie twórczych elementów dzieła.Ewentualne zlecenie wykonania prac innemu podmiotowi- w uproszczeniu - prowadzi do sytuacji w której dzieło autora przypisałby sobie podmiot trzeci, firmując je swoim podpisem. Powyższe implikuje także niemożliwość ustalenia granic odpowiedzialności projektanta. Nadto, zmiany funkcjonalne jakie w ramach niniejszego zamówienia wykonać winien autor dokumentacji wpływają na postrzeganie twórczych aspektów dzieła w całości oraz w sposób twórczy kształtują funkcjonalną stronę obiektu.Z uwagi na powyższe, przyjąć należy, że w opisanym powyżej stanie faktycznym sprawy, zachodzą przesłanki do zlecenia p. M. Cempli, w trybie art.67ust.1pkt1lit.b) w-w ustawy zamówienia na opracowanie zmian w dokumentacji projektowej projektu: Przebudowa, nadbudowa i rozbudowa na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami i sieciami przy Rynku Gł. 35 w Krakowie - dz. nr 313 obr. 1 Śródmieście, w obiektach budowlanych wchodzących w kompleks: Pałac Pod Krzysztofory, opracowanego na podstawie zawartej dnia 3.11.2008 r. w zakresie dotyczącym budynków:Szczepańska2 oraz Jagiellońska2-Szczepańska4 na prace zakwalifikowane do dofinansowania ze środków MRPO oraz SKOZK

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • CEMPLA I PARTNERZY KONSERWACJA ZABYTKÓW Marek Józef Cempla, ul. Św. Krzyża 7/8, 31-028 Kraków, kraj/woj. małopolskie.


Kraków: Wyk. kompl. dok. projekt.-kosztorys. w ramach wydziel. kolejnego etapu real. inwest. Modernizacji Pałacu Pod Krzysztofory, obejm. skrzydło zach. Pałacu oraz nadbud. budynku przy ul. Szczepańskiej 4/Jagiellońskiej 2 związ. z wprowadzeniem koniecznych zmian wynikających z etapowania inwestycji - Przebudowa, nadbud. i rozbud. na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instal. i sieciami na dz. nr 313 obr. 1 w zakr. robót finans. z UE, zgodnie z uchw. ZWM w spr. zm. uchwały nr 937/07 w spr. przyjęcia Indykat. Wyk. Indywid. Proj. Klucz. Mał. Reg. Progr. Oper. 2007-2013 - wpisania projektu na listę


Numer ogłoszenia: 161992 - 2012; data zamieszczenia: 18.05.2012

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 113966 - 2012r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Rynek Główny 35, 31-011 Kraków, woj. małopolskie, tel. 012 422 32 64, faks 012 422 32 64.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: Samorządowa Instytucja Kultury.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Wyk. kompl. dok. projekt.-kosztorys. w ramach wydziel. kolejnego etapu real. inwest. Modernizacji Pałacu Pod Krzysztofory, obejm. skrzydło zach. Pałacu oraz nadbud. budynku przy ul. Szczepańskiej 4/Jagiellońskiej 2 związ. z wprowadzeniem koniecznych zmian wynikających z etapowania inwestycji - Przebudowa, nadbud. i rozbud. na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instal. i sieciami na dz. nr 313 obr. 1 w zakr. robót finans. z UE, zgodnie z uchw. ZWM w spr. zm. uchwały nr 937/07 w spr. przyjęcia Indykat. Wyk. Indywid. Proj. Klucz. Mał. Reg. Progr. Oper. 2007-2013 - wpisania projektu na listę.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie kompletnej dokumentacji projektowo - kosztorysowej (zwanej dalej projektem) w ramach wydzielenia kolejnego etapu realizacji inwestycji Modernizacji Pałacu Pod Krzysztofory, obejmującego skrzydło zachodnie Pałacu Pod Krzysztofory oraz nadbudowę budynku przy ul. Szczepańskiej 4/Jagiellońskiej 2 związanej z wprowadzeniem koniecznych zmian wynikających z etapowania inwestycji pn.: Przebudowa, nadbudowa i rozbudowa na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami i sieciami na dz. nr 313 obr. 1 Śródmieście - w zakresie robót finansowanych ze środków UE, zgodnie z uchwałą Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 04.10.2011 r. w sprawie zmiany uchwały nr 937/07 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 27.11.2007 r. w sprawie przyjęcia Indykatywnego Wykazu Indywidualnych Projektów Kluczowych Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 - wpisania projektu Modernizacji Pałacu Pod Krzysztofory na listę Indykatywnego Wykazu Indywidualnych Projektów Kluczowych Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Szczegółowo przedmiot zamówienia został określony w załączniku nr 5 do Zaproszenia - Opis przedmiotu zamówienia.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
74.22.20.00-1.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    tak, projekt/program: Zamówienie jest współfinansowane ze środków UE. Udział tych środków w wartości zamówienia wynosi: 85% netto w ramach programu - Małopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2007-2013..

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
16.05.2012.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • CEMPLA I PARTNERZY KONSERWACJA ZABYTKÓW Marek Józef Cempla, ul. Św. Krzyża 7/8, 31-028 Kraków, kraj/woj. małopolskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 266100,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    356125,84


  • Oferta z najniższą ceną:
    356125,84
    / Oferta z najwyższą ceną:
    356125,84


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Zespół obiektów Pałacu Pod Krzysztofory składa się z powiązanych ze sobą architektonicznie i funkcjonalnie następujących budynków: Rynek Główny 35-Szczepańska 2 (Pałac pod Krzysztofory w ścisłym tego słowa znaczeniu - zgodnie z wpisem do rejestru zabytków), Jagiellońska 2-Szczepańska 4, Jagiellońska 4. zlokalizowanych na działce gruntowej nr 313, objętej księgą wieczystą nr KR1P-00207885-3 prowadzonej przez IV Wydział KW Sądu Rejonowego dla Krakowa-Podgórza w Krakowie, został wpisany do rejestru zabytków na podstawie decyzji Miejskiego Konserwatora Zabytków z dnia 15 maja 1932 r., pod numerem A-42, a następnie decyzji Miejskiego Konserwatora Zabytków z dnia 14 kwietnia 1974 r. Powołane budynki są ze sobą powiązane pod względem funkcjonalnym i użytkowym, tworząc jedną całość. MHMK nie przysługuje tytuł właściciela do całego obiektu, albowiem właścicielem jest także GMK. MHMK zawarło również z P.Cemplą: 1) w dniu 17.06.2005 r. umowę w przedmiocie wydzielenia z dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla Pałacu Pod Krzysztofory etapu obejmującego konserwatorski remont i adaptację piwnic Pałacu Pod Krzysztofory wraz z wykonaniem w tym zakresie specyfikacji technicznego wykonania i odbioru robót budowlanych, 2) w dniu 18.06.2007r. umowę na wykonanie projektów i badań architektonicznych na Remont kompleksowy Pałacu Krzysztofory jak również opracowanie koncepcji Zmiana koncepcji remontu kompleksowego Pałacu Krzysztofory. MHMK zawarło w dniu 3.11.2008 r. umowę o prace projektowe z Panem Markiem Cemplą, prowadzącym działalność gospodarczą pod Firmą:Cempla i Partnerzy. Konserwacja Zabytków, z siedzibą w Krakowie,.Przedmiotem w-w umowy było wykonanie: 1) dokumentacji projektowej na wykonanie robót budowlanych dla zamierzenia inwestycyjnego pn. Przebudowa, nadbudowa i rozbudowa na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami i sieciami przy Rynku Głównym 35 w Krakowie -dz. nr313obr.1Śródmieście, w obiektach budowlanych wchodzących w kompleks: Pałac Pod Krzysztofory w następującym zakresie: a) zamiennej koncepcji funkcjonalno przestrzennej kompleksu Pałac Pod Krzysztofory, b) ekspertyzy przeciwpożarowej dla kompleksu Pałac Pod Krzysztofory, c) niezbędnych projektów technologicznych. 2) a ponadto dla budynków:Rynek Główny35-Szczepańska2, Jagiellońska2-Szczepańska 4, Jagiellońska4, budynku ówczesnej stacji trafo, dla dźwigu zewnętrznego, nowej stacji trafo wraz z sieciami, dziedzińca: a) weryfikacja i wykonanie brakujących inwentaryzacji, b) ekspertyzy konstrukcyjne wraz z dokumentacjami geologicznymi i nadzorami archeologicznymi, c) wielobranżowych projektów budowlanych wraz z wymaganymi opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami, których obowiązek wynika z przepisów obowiązującego prawa, d) wielobranżowych projektów wykonawczych, e) przedmiarów robót, f) informacji dotyczącej bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, g) kosztorysów inwestorskich, h) specyfikacji technicznych i odbioru robót budowlanych. Powyższa umowa została zawarta w wyniku przeprowadzonego postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki. Powyżej określona dokumentacja powinna być wykonana w oparciu o decyzję z dnia 03.09.2008numerAU-2-7331-3159-08o lokalizacji inwestycji celu publicznego dla zamierzenia inwestycyjnego pn.: -Przebudowa, nadbudowa i rozbudowa na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami i sieciami przy Rynku Gł. 35w Krakowie-działka nr313obr.1Śródmieście.Zgodnie z§1w-w umowy PanCempla oświadczył, że jest wyłącznie uprawniony z tytułu majątkowych praw autorskich do w-w utworu,tj. dokumentacji projektowej na wykonanie robót budowlanych dla zamierzenia inwestycyjnego pn. Przebudowa, nadbudowa i rozbudowa ma cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami i sieciami przy Rynku Głównym 35w Krakowie, w zakresie określonym w załączniku nr1 do w-w umowy (opisany powyżej). Zarazem Wykonawca przeniósł na rzecz MHMK majątkowe prawa autorskie do w-w utworu na następujących polach eksploatacji: 1) utrwalania i zwielokrotniania na papierze, na maszynowych nośnikach informacji (dyskietki, CD-ROMY, płyty DVD); 2) wprowadzania do sieci Internetu. Wykonawca dopuścił możliwość dokonywania przez MHMK zmian w przedmiocie umowy, po uprzednim wyrażeniu przez siebie zgody na ich dokonanie. Strony uzgodniły, że wyrażenie zgody będzie miało charakter nieodpłatny.Powyższe postępowanie (w tym również tryb jego udzielenia) podlegało kontroli przez Urząd Zamówień Publicznych. Instytucja kontrolująca nie stwierdziła żadnych uchybień w jego przeprowadzeniu. Pierwotnie, z racji zapewnienia źródła finansowania inwestycji w całości poprzez ujęcie go jako inwestycji strategicznej w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym GMK, Muzeum planowało zrealizowanie inwestycji w całości. Aby przyśpieszyć możliwość realizacji prac, podjęto decyzję o etapowaniu projektu (chodziło o to aby nie czekać na ukończenie całej dokumentacji i dopiero wtedy występować o jedno pozwolenie na budowę za cały zespół obiektów Pałacu). Decyzję o zetapowaniu prac podjął Zarząd Rewaloryzacji Zabytków Krakowa - Inwestor Zastępczy. ZRZZK podjął taką decyzję, żeby wykorzystać przyznane MHMK środki finansowe. Zetapowanie prac zostało dokonane z uwagi na budynki (tj. wg. poszczególnych części Pałacu). Adekwatnie do dokonanego podziału, w oparciu o powyżej opisaną dokumentację zostały wydane przez Prezydenta m. Krakowa prawomocne i wykonalne pozwolenia na budowę: 1) pozwolenie na budowę z dnia 19.03.2009 r. numer 539-09 na wykonanie robót budowlanych, polegających na: Przebudowie, nadbudowie i rozbudowie na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami i sieciami przy Rynku Gł. 35 w Krakowie (działka nr 313, obr. 1 Śródmieście) - Etap I - Przebudowa budynku przy ul. Jagiellońskiej 4 i nadbudowa budynku, stacji trafo i garażu (oficyna) wraz z wewnętrznymi instalacjami: wod.-kan., gazu, c.o., 2) pozwolenie na budowę numer 187-10 z dnia 1.02.2010 r., zatwierdzające projekt budowlany i udzielające pozwolenia na wykonanie robót budowlanych, polegających na:Przebudowie, nadbudowie i rozbudowie na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami obiektów wraz z instalacjami i sieciami przy Rynku Głównym35 w Krakowie(działka nr 313,obr.1Śródmieście)-EtapIIw zakresie: a) przebudowa budynku Pałacu Pod Krzysztofory, Rynek Główny 35, b) nadbudowa lukarny na podniesionej od strony dziedzińca części dachu, c) rozbudowa o osobowy dźwig zewnętrzny zlokalizowany na dziedzińcu, d) wykonanie izolacji pionowej od strony ul. Szczepańskiej-od sieni wjazdowej do narożnika budynku, e) przebudowa wewn. istniejących instalacji: wod., kan., gaz., c.o. i elektrycznej, w tym słaboprądowej, w oparciu o istniejące przydziały i rozbudowa instalacji wentylacji mechanicznej i instalacji chłodniczej (z wyłączeniem infrastruktury technicznej-przyłączy). 3) pozwolenie na budowę z dnia11.06.2010r.numer1153-10 (AU-01.3.JUR.73532-381-10) zatwierdzające projekt budowlany i udzielające pozwolenia na wykonanie robót budowlanych, polegających na: Przebudowie, nadbudowie i rozbudowie na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami obiektów wraz z instalacjami i sieciami przy Rynku Gł. 35 w Krakowie (działka nr 313, obr. 1 Śródmieście) - EtapIIIw zakresie: a) nadbudowa budynku Szczepańska2- Jagiellońska2, b) rozbudowa budynku Jagiellońska 4 poprzez wykonanie łącznika pomiędzy budynkami Jagiellońska2 i Jagiellońska4 i budowa tarasu od strony dziedzińca, c) wykonanie izolacji pionowej Szczepańska2 -Szczepańska4 i wzdłuż Jagiellońskiej2, d) wewnętrzne instalacje: wod., kan., gaz., c.o. i elektryczna, w tym słaboprądowa i instalacje wentylacji mechanicznej i instalacji chłodniczej, e) budowa infrastruktury technicznej obejmującej przebudowę sieci energii elektrycznej związaną ze zmianą lokalizacji stacji trafo z naziemnej na podziemną wraz z przebudową instalacji wod.-kan. w obrębie dziedzińca oraz budową przyłączy wod.-kan. w ulicy Jagiellońskiej, f) przebudowa dziedzińca w zakresie korekty poziomów i rodzaju nawierzchni oraz elementów małej architektury. Na dzień sporządzania projektu, w oparciu o umowę z dnia3.11.2008r.MHMK nie miało podstaw, aby przewidywać konieczności etapowania inwestycji z uwagi na możliwość jej sfinansowania ze środkówUE, zwłaszcza etapowania realizacji w ramach jednego budynku (Pałac pod Krzysztofory).Dlatego też projektowane rozwiązania dotyczące w szczególności: wentylacji mechanicznej, ogrzewania, technologii kotłowni, chłodzenia, instalacji słaboprądowych oraz systemów zabezpieczeń elektronicznych budynku obejmowały cały budynek i nie przewidywały możliwości wykonywania cząstkowego i dzielenia inwestycji. W ramach inwestycji Modernizacja obiektu -Pałac Pod Krzysztofory- wpisanego na listę Indykatywnego WykazuIndywidualnychProjektówKluczowychMRPO na lata 2007-2013 zostaną wykonane w oparciu o pozwolenie na budowę: 1) numer187-10z dnia1.02.2010r., EtapII, prace budowlane w zakresie: a) przebudowa wewn. istniejących instalacji: wod., kan., gaz., c.o. i elektrycznej, w tym słaboprądowej, w oparciu o istniejące przydziały i rozbudowa instalacji: wentylacji mechanicznej i instalacji chłodniczej (z wyłączeniem infrastruktury technicznej - przyłączy). 2) z dnia11.06.2010r. numer1153-10, Etap III, prace budowlane w zakresie: a) nadbudowa budynku Szczepańska4-Jagiellońska2, b) wykonanie izolacji pionowej Szczepańska2 - Szczepańska4 i wzdłuż Jagiellońskiej2, c) wewnętrzne instalacje: wod., kan., gaz. (za wyjątkiem budynku Rynek Główny35-Szczepańska2, reszta budynków nie ma instalacji gazowej, c.o. i elektryczna, w tym słaboprądowa i instalacje wentylacji i instalacji chłodniczej, d) budowa infrastruktury technicznej obejmującej przebudowę instalacji wod.-kan. w obrębie dziedzińca oraz budową przyłączy wod.-kan. w ulicy Jagiellońskiej, e) przebudowa części dziedzińca w zakresie korekty poziomów i rodzaju nawierzchni oraz elementów małej architektury. W ramach inwestycjiModernizacja obiektu -PałacPodKrzysztofory-, objętej dofinansowaniem zeSKOZK, zgodnie z w-w uchwałą zostaną wykonane w oparciu o pozwolenie na budowę: 1) numer187-10z dnia1.02.2010r.,EtapII, prace budowlane w zakresie: a) wykonanie izolacji pionowej od strony ul.Szczepańskiej-od sieni wjazdowej do narożnika budynku, podbicie fundamentów, roboty budowlane w poziomie piwnic i parteru, roboty konserwatorskie na poz.1piętra 3) z dnia11.06.2010r.numer 1153-10Etap III, prace budowlane w zakresie: a) przebudowa części dziedzińca w zakresie korekty poziomów i rodzaju nawierzchni oraz elementów małej architektury. W związku z powyższym istnieje konieczność ingerencji w dokumentację projektową opracowaną przez Pana M.Cemplę w oparciu o umowę z dnia3.11.2008r. w zakresie: 1. wykonania projektu instalacji:wentylacji mechanicznej i chłodzenia(w zakresie nadbudowy i przebudowy budynku Szczepańska4-Jagiellońska2 oraz skrzydła zachodniego budynkuPałacu podKrzysztofory(Szczepańska2)-planowanych do realizacji w ramach MRPO;z przyczyn technicznych nie ma możliwości rozdzielenia w-w instalacji; zmiany w projektach wentylacji mechanicznej oraz chłodzenia dotycząSkrzydłaZachodniego budynkuPałacu podKrzysztofory (RynekGłówny35-Szczepańska2).W budynkuJagiellońska2-Szczepańska4 ew.zmiany wynikają z powiązania instalacji między tymi budynkami.Sam budynekJagiellońska2-Szczepańska4-w zakresie tych instalacji-nie jest objęty zmianami, a jedynie uaktualnieniem dokumentacji pod kątem dostępności proj. rozwiązań na rynku, 2. wykonania projektów wykonawczych instalacji alarmowych: systemu sygnalizacji pożaru, zintegrowanego systemu sygnalizacji włamania z kontrolą dostępu(w zakresie częściPałacuPod Krzysztofory-skrzydło zachodnie-Szczepańska2, nadbudowa budynkuSzczepańska4-Jagiellońska2planowanych do realizacji w ramach MRPO;z przyczyn technicznych nie ma możliwości rozdzielenia w-w instalacji, 3. wykonania projektu instalacji okablowania strukturalnego (w zakresie częściPałacuPodKrzysztofory-skrzydło zachodnie-Szczepańska2,nadbudowa budynkuSzczepańska4-Jagiellońska2, planowanych do realizacji w ramachMRPO;z przyczyn technicznych nie ma możliwości rozdzielenia w-w instalacji, 4. Wprowadzenia zmian w projekcie w zakresie niezbędnym do wykonania prac budowlanych objętych w-w pozwoleniami na budowę, realizowanymi w ramach dofinansowania zUE oraz odbioru obiektów do użytkowania w związku ze zrealizowaniem zEtapuIII Inwestycji:przebudowy sieci energii elektrycznej związanej ze zmianą lokalizacji stacji trafo z naziemnej na podziemną oraz wykonaniem łącznika pomiędzy budynkami Jagiellońska2 i Jagiellońska4 w części piwnic; wykonanie w-w prac z EtapuIII(w ramach nadzoru autorskiego) wywarło również wpływ na projekty opisane w pkt1-oraz pkt6-7, 5. wykonania projektu zamiennego instalacji c.o. oraz gazowej(w tym m.in. budowy nowej kotłowni gazowej w części skrzydła zachodniego),co powiązane jest ze zmianą pozwolenia na budowę nr 187-10;Istnieje konieczność czasowego rozdzielenia w-w instalacji do czasu zrealizowania całej modernizacji Pałacu podKrzysztofory, 6. wykonania projektu zamiennego architektoniczno-budowlanego dla części Pałacu podKrzysztofory - skrzydło zachodnie - Szczepańska2,nadbudowa budynkuSzczepańska4-Jagiellońska2, planowanych do realizacji w ramachMRPO; należy zwrócić uwagę, że w związku z planowaną nadbudową budynku Szczepańska4-Jagiellońska2, tylko niektóre elementy z projektu opracowanego na podstawie umowy z dnia3.11.2008r.z parteru budynku mogą zostać ujęte w dokumentacji projektowej przedłożonej do realizacji w ramach MRPO; z uwagi na realizowanie inwestycji - EtapuII iIII w ograniczonym zakresie w ramachMRPO, konieczne są zmiany w zakresie wykonania projektu zamiennego oraz uzyskania zamiennego pozwolenia na budowę wynikające ze zmiany sposobu użytkowania pomieszczeń na poddaszu (dotyczą one kotłowni gazowej oraz centrum dozoru), 7. wprowadzenia zmian w projektach pozostałych instalacji branżowych (ich przedmiotem będzie dostosowanie instalacji do zmian o których mowa w pkt1-6): wod., kan., i elektrycznej dla częściPałacu podKrzysztofory-skrzydło zachodnie-Szczepańska 2, nadbudowa budynku Szczepańska4-Jagiellońska2,planowanych do realizacji w ramach MRPO. Powyższe zmiany projektowe powinny być dokonywane z uwzględnieniem zabytkowego charakteru obiektu wobec którego prace budowlane mają być realizowane.Każdorazowo-z racji ich wpływu i powiązania projektów instalacji branżowych oraz słaboprądowych dla nadbudowy i przebudowy budynku Szczepańska4-Jagiellońska2 oraz skrzydła zachodniego budynkuPałacu podKrzysztofory(Szczepańska2)-planowanych do realizacji w ramach Indykatywnego IndywidualnegoProjektuKluczowegoMRPO na lata2007-2013, jak i pozostałej częściPałacu muszą być one akceptowane przez autora dokumentacji projektowej wykonanej w oparciu o umowę z dnia3.11.2008 r. Jak również autor tej dokumentacji musi podpisać się na zmienianej dokumentacji projektowej.Fakt realizowania inwestycji w obiekcie zabytkowym, w odróżnieniu od projektów sporządzanych dla nowych obiektów obliguje autora pierwotnej dokumentacji projektowej w której zawarta jest koncepcja realizacji modernizacjiPałacu, do stałego weryfikowania, nadzoru i -wymuszania- związanych z tym rozwiązań w zakresie wprowadzania zmian w dokumentacji projektowej.W-w dokumentacji uwzględnione będzie współdziałanie obydwu części(realizowanej-nadbudowy i przebudowy budynkuSzczepańska4-Jagiellońska2 oraz skrzydła zachodniego budynkuPałacu podKrzysztofory(Szczepańska)oraz istniejącej) w zakresie możliwym do realizacji.Muzeum Historyczne Miasta Krakowa pismem z dnia4.11.2011r. wystąpiło do PanaMarkaCempli z prośbą o wyrażenie zgodny na wprowadzenie w oparciu o zapis §11umowy z dnia3.11.2008r. do wyżej opisanej dokumentacji projektowej zmian związanych z modernizacjąPałacuPodKrzysztofory, związanych z ograniczeniem zakresu planowanych prac do środków z MRPOiSKOZK.Z uwagi na konieczność złożenia do wniosku o dofinansowanie środków finansowych kosztorysu,MHMK nie mogło odstąpić od zlecenia -przeprojektowania- projektu modernizacjiPałacu podKrzysztofory przed złożeniem wniosku o dofinansowanie.Kosztorys mógł bowiem zostać sporządzony wyłącznie po sporządzeniu opracowania, jakie prace projektowe mają zostać zrealizowane.PanMarekCempla pismem z dnia14.11.2011r.odmówił wprowadzenia do dokumentacji projektowej wykonanej w oparciu o umowę z dnia3.11.2008r.powyższych zmian, argumentując to trudnością i skomplikowaniem obiektów objętych dokumentacją oraz znajomością przez niego modernizowanego obiektu.Powyższe powiązać również należy z jego odpowiedzialnością jako projektanta całości modernizacji Pałacu podKrzysztofory za wady projektowe całego projektu. Niezależnie od powyższego wskazać należy, że ze względu na uwarunkowania lokalne, budowlane i konstrukcyjne, konserwatorskie oraz wynikające z ochrony pożarowej i funkcjonowania poszczególnych instalacji, w dokumentacji wyjściowej projektowej(umowa z dnia3.11.2008 r.)przyjęto lokalizację pomieszczeń technicznych:kotłownia, maszynownia wentylacyjna i na agregaty chłodnicze oraz pomieszczenia dozoru, w części poza skrzydłem zachodnimPałacupodKrzysztofory,nie objętej planowaną inwestycją zMRPO.Realizacja tychże pomieszczeń wraz z wyposażeniem,bezwzględnie wymaganych do funkcjonowania instalacji i dających możliwość użytkowania części budynku objętego planowaną inwestycją ze środkówMRPO, zgodnie z dokumentacją wyjściową nie jest możliwa, gdyż wymagałoby to wyłączenia z użytkowaniaII iIII piętra od stronyRynkuGł. i znacznie zwiększyłoby koszty inwestycji,na coMHMK nie posiada środków. Powyższe wymagałaby również przeprowadzenia robót konstrukcyjnych i budowlanych - w tym wymiany stropów nadIII piętrem, budowy kondygnacji technicznej na poddaszu we frontowej części budynku(Rynek 35) oraz przebudowy więźby dachowej,co w praktyce wymagałyby wyłączenia z użytkowania na czas robót znacznej części budynku i zwiększałoby znacząco koszty realizacji planowanej inwestycji,wprowadzając przy tym znaczne koszty związane z reorganizacją pracy muzeum.Przeniesienie wprost projektowanego zaplecza technicznego do części poddasza budynku skrzydła zachodniego również nie jest możliwe ze względu na zupełnie odmienne warunki budowlane,mniejszą powierzchnię i kubaturę.Ponadto,lokalizacja w tej części budynku pomieszczeń technicznych wymagałoby zmiany funkcji zaprojektowanych tu wcześniej pomieszczeń, a tym samym przeprojektowania przyjętych rozwiązań,czyli również zmian w dokumentacji.Właściwe funkcjonowanie skrzydła zachodniego PałacuPodKrzysztofory,tj.budynkuSzczepańska2 wymaga przeniesienia projektowanych pomieszczeń w jego obręb, co pozwoli na uzyskanie efektu,tj.funkcjonującego budynku. Wymaga to uzyskania pozwolenia na zmianę funkcji pomieszczeń na poziomie poddasza.Podobnie sprawa dotyczy instalacji systemów zabezpieczeń i słaboprądowych, które muszą funkcjonować samodzielnie, co powoduje konieczność zmian projektowych.Po analizie warunków lokalnych w całym budynku, projektanci systemów zabezpieczeń oraz instalacji słaboprądowych zdecydowali na etapie projektowania, że najkorzystniejszą lokalizacją dla pomieszczenia dozoru wraz z wyposażeniem,w tym z urządzeniami rejestrującymi oraz serwerowni jest środkowa część rzutu całego budynku.Takie ich umieszczenie determinowało w późniejszych pracach projektowych sposób kształtowania poszczególnych pętli systemów ochrony oraz sposób rozprowadzenia i wyposażenia okablowania strukturalnego.Powyższe wpływa na konieczność przeprojektowania w-w systemów, w związku z zakresem prac, objętym dofinansowaniem zMRPO. Podobnie jak w przypadku instalacji użytkowych, wykonanie instalacji zabezpieczeń budynku oraz okablowania strukturalnego zgodnie z pierwotną dokumentacją nie jest możliwe bez przeprowadzenia robót konstrukcyjnych i budowlanych, a tym samym bez wyłączenia z użytkowania części budynku nie objętego planowana inwestycją. W związku z powyższym, realizacja jedynie części budynku objętego w całości dokumentacją projektową, na podstawie tej dokumentacji nie jest możliwa.Aby umożliwić samodzielne funkcjonowanie realizowanej części Pałacu podKrzysztofory oraz zintegrowanie jej z pozostałą częścią budynku, nie objętą inwestycją, konieczne jest wprowadzenie w dokumentacji zmian.Wprowadzenie ich w branżach wskazanych wyżej, będzie nierozerwalnie wiązać się zmianą lokalizacji i typów urządzeń, tras prowadzenia instalacji, a tym samym, ze zmianami w warunkach ich zasilania (instalacje elektryczne), sterowania (automatyka) czy monitorowania(BMS).Konieczna będzie ponowna koordynacją międzybranżowa pod nadzorem architekta prowadzącego całość modernizacji Pałacu podKrzysztofory oraz weryfikacja lub zmiana w przyjętych pierwotnie rozwiązaniach konstrukcyjnych.Ponadto,realizacja inwestycji obejmującej tylko skrzydło zachodnie przy pozostałej części budynku bez zmian, wymaga zmian w dokumentacji wynikającej również z konieczności współpracy systemów noworealizowanych z istniejącymi i to nie tylko elektronicznych, ale również trudniejszej do skoordynowania kanalizacji grawitacyjnej. Dostosowanie dokumentacji projektowej wynikające z wyżej opisanych uwarunkowań będzie wymagało zmian sposobu użytkowania wybranych pomieszczeń.W miejsce projektowanych pierwotnie na poddaszu pracowni merytorycznych konieczne będzie wprowadzenie kotłowni obsługującej skrzydło zachodnie oraz pomieszczenia dozoru wraz z pomieszczeniem technicznym mieszczącym m.in. urządzenia rejestrujące wymagające całorocznego chłodzenia(konieczna zmiana w projekcie chłodzenia i wentylacji).Należy zwrócić uwagę na fakt, iż w przypadku obiektów istniejących, zwłaszcza budynków zabytkowych wpisanych do rejestru zabytków często nie ma możliwości zastosowania na etapie projektowania oraz wykonawczym rozwiązań standardowych, co znajduje swoje odzwierciedlenie nawet w ŚrodowiskowychZasadachWycenyPracProjektowych w postaci współczynnika zwiększającego za projektowanie w obiektach zabytkowych.Ponadto, wydanie decyzji o pozwolenia na budowę w przypadku budynków wpisanych do rejestru zabytków uzależnione jest od wcześniejszego uzyskania pozwolenia konserwatorskiego wydawanego przezWoj.Konserwatora Zabytków na podstawie przedłożonej wielobranżowej dokumentacji projektowej. Wyklucza to często możliwość zastosowania rozwiązań typowych, powtarzalnych i ogólnie znanych podporządkowując im cenną, historyczną tkankę.Zabytkowy charakter budynku, układ historycznych elementów w tym konstrukcyjnych, wystrój architektoniczny oraz stwierdzone polichromie wymagają od projektantów wszystkich branż stosowania rozwiązań indywidualnych, często prototypowych opartych na własnym doświadczeniu i wiedzy technicznej. Za funkcjonowanie tychże biorą pełną odpowiedzialność składając z dokumentacją projektową stosowne oświadczenie, o którym mowa w Prawie budowlanym.Biorąc pod uwagę fakt, iż realizacja wybranego fragmentu inwestycji nie jest możliwa na podstawie pierwotniej dokumentacji i to, że konieczne jest przeprojektowanie w zakresie praktycznie każdej branży, dopuszczenie w drodze przetargu nieograniczonego innego niż autorski zespołu projektowego, czego nie należy wykluczać, rodzi komplikacje nie tylko wynikające z faktu naruszenia praw wyłącznych(praw autorskich).Konieczne wprowadzenie zmian wymagałoby od ich autorów sygnowania ich podpisem, a tym samym, wzięcia na siebie odpowiedzialności za całość przyjętych rozwiązań i poprawne współdziałanie ich z tymi, które zostały już zrealizowane w ramach prowadzonej inwestycji lub rozdzielenia zakresu odpowiedzialności między zespołem autorskim a innym, wyłonionym w drodze przetargu. Nie jest to obiektywnie możliwe. Powyższe oznacza, iż na rynku brak potencjalnych wykonawców którzy mogli by przedmiot zamówienia zrealizować (przygotować i podpisać je). Jedynie bowiem autor dokumentacji już wykonanej ma możliwość ingerencji w tym zakresie w swoje dzieło. Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy pzp, zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli usługi mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów. Zastosowanie więc trybu zamówienia z wolnej ręki jest uzasadnione następującymi przesłankami: - zamówienia może być wykonane tylko przez jednego wykonawcę, - zamówienie może być wykonane tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych - ochrona praw wyłącznych wynika z odrębnych przepisów. Komentowany przepis zezwala na udzielenie zamówienia z wolnej ręki, gdy przedmiot zamówienia służy tylko jednemu podmiotowi, a jego wyłączność podlega ochronie z mocy norm ustawowych.Ma to miejsce w szczególności w przypadku objęcia ochroną prawnoautorską lub patentową. Zarazem, oceniając dopuszczalność udzielenia zamówienia z wolnej ręki na podstawie art.67ust.1pkt1lit.b, należy oceniać także istnienie przedmiotów substytutywnych w stosunku do przedmiotu, który zamawiający zamierza nabyć (np. istnienie programu komputerowego o porównywalnych parametrach funkcjonalnych). W niniejszym stanie faktycznym zamówienie może być wykonane tylko przez jednego wykonawcę, tj. Pana Cemplę prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Cempla i Partnerzy Konserwacja Zabytków Marek Józef Cempla. Jak już wyżej wskazano Pan Cempla jest autorem dokumentacji projektowej dotyczącej inwestycji. Z powyższego wynika, iż prawa autorskie osobiste przysługują zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych tylko autorowi a więc Panu M. Cempli. Dla zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki w oparciu o przepis art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b) konieczne jest zatem stwierdzenie, że istnieje tylko jeden wykonawca zdolny do zrealizowania zamówienia ze względu na konieczność ochrony uregulowanych w odrębnych przepisach praw wyłącznych. Z uwagi na powyższe uznać zatem należy, iż pomimo tego, że na rynku usług działalność prowadzą także inni projektanci i architekci, nie istnieją w niniejszej sprawie projekty równoważne,Zamawiający nie może udzielić też zamówienia na produkt substytucyjny. Pozostali bowiem projektanci- architekci nie są uprawnieni do ingerencji w autorskie prawa osobiste twórcy, a w konsekwencji czego nie są oni zdolni do wykonania zamówienia.Przy czym nie chodzi tu o możliwość wykonania jakiegokolwiek projektu lecz o wykonanie projektu będącego przedmiotem dofinansowania ze SKOZKiMRPO.Jak już bowiem wykazano, przedmiotem postępowania - w dużym uogólnieniu - jest wyodrębnienie i wydzielenie z istniejących projektów, części która w dużej mierze będzie powtórzeniem istniejącego zamysłu architektoniczno - koncepcyjnego co do całej inwestycji oraz ich zmiana, a w części wprowadzenie rozwiązań zamiennych do projektów(szczegółowo opisanych w stanie faktycznym niniejszej opinii), w związku z koniecznością realizowania przez Muzeum prac w zakresie Pałacu w części - w ramach przyznanych środków. W związku z powyższym wprowadzane zmiany wynikać będą z konieczności rozdzielenia i zamknięcia prac przewidzianych dla całej inwestycji w obrębie budynków: - Szczepańska2 oraz Jagiellońska2-Szczepańska4. W projekcie należy także uwzględnić konsekwencje wprowadzanych zmian co wiąże się z integralnością koncepcji architektoniczno - budowlanej autora dokumentacji projektowej. Tym samym jedynym podmiotem zdolnym do wykonania przedmiotowego zamówienia jest wykonawca M. Cempla albowiem z mocy przepisów ustawy o prawie autorskim przysługują mu autorskie prawa osobiste do dzieła - dokumentacji projektowej powstałej w oparciu o umowę z dnia 3.11.2008 r. Zgodnie z art. 16 ustawy o prawie autorskim, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do: 1) autorstwa utworu; 2) oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo; 3) nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania; 4) decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności; 5) nadzoru nad sposobem korzystania z utworu. Autorskie prawa osobiste odnoszą się do sfery niemajątkowych interesów twórcy. W niniejszym stanie faktycznym udzielenie zamówienia podmiotowi innemu godzi w autorskie osobiste prawa twórcy. Zamawiający bowiem nie rezygnuje i nie zmienia koncepcji architektoniczno - budowlanej już wykonanych projektów, w szczególności nie zamierza wprowadzić zmian o charakterze użytkowym.Przyjęcie stanowiska odmiennego a więc hipotetyczne dopuszczenie możliwości realizacji zamówienia przez innych wykonawców godzi w prawo twórcy do zachowania integralności utworu, nienaruszalności jego treści i formy przy czym jest to naruszenie bezpośrednie. Dokonane zmiany wpływać będą na postrzeganie utworu, w szczególności w zakresie twórczych elementów dzieła.Ewentualne zlecenie wykonania prac innemu podmiotowi- w uproszczeniu - prowadzi do sytuacji w której dzieło autora przypisałby sobie podmiot trzeci, firmując je swoim podpisem. Powyższe implikuje także niemożliwość ustalenia granic odpowiedzialności projektanta. Nadto, zmiany funkcjonalne jakie w ramach niniejszego zamówienia wykonać winien autor dokumentacji wpływają na postrzeganie twórczych aspektów dzieła w całości oraz w sposób twórczy kształtują funkcjonalną stronę obiektu.Z uwagi na powyższe, przyjąć należy, że w opisanym powyżej stanie faktycznym sprawy, zachodzą przesłanki do zlecenia p. M. Cempli, w trybie art.67ust.1pkt1lit.b) w-w ustawy zamówienia na opracowanie zmian w dokumentacji projektowej projektu: Przebudowa, nadbudowa i rozbudowa na cele muzealne zespołu obiektów wraz z instalacjami i sieciami przy Rynku Gł. 35 w Krakowie - dz. nr 313 obr. 1 Śródmieście, w obiektach budowlanych wchodzących w kompleks: Pałac Pod Krzysztofory, opracowanego na podstawie zawartej dnia 3.11.2008 r. w zakresie dotyczącym budynków:Szczepańska2 oraz Jagiellońska2-Szczepańska4 na prace zakwalifikowane do dofinansowania ze środków MRPO oraz SKOZK