Informacje o przetargu
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX
Opis przedmiotu przetargu: Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX (w wersji INTRANET, plus moduły: Komentarze, Informator Prawno-Gospodarczy, Prawo Europejskie), na okres 12 miesięcy, dla ok. 50 stanowisk
Zamawiający:
Agencja Rynku Rolnego
Adres: | ul. ul. Karolkowa 30, 01207 Warszawa, woj. mazowieckie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: zamowienia.publiczne@arr.gov.pl, tel: 22 661 72 72 fax: 22 376 73 79 |
Dane postępowania
ID postępowania: | 46946620120 | ||
---|---|---|---|
Data publikacji zamówienia: | 2012-11-23 | Termin składania wniosków: | - brak - |
Rodzaj zamówienia: | dostawy | Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - | Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE | Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE | Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 | Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.arr.gov.pl | Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
72320000-4 | Usługi bazy danych |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX | Wolters Kluwer S.A. Warszawa | 129 150,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2012-12-13 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 723200004 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 129 150,00 zł Minimalna złożona oferta: 129 150,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 129 150,00 zł Maksymalna złożona oferta: 129 150,00 zł | |
Warszawa: Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX
Numer ogłoszenia: 469466 - 2012; data zamieszczenia: 23.11.2012
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Dostawy
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Agencja Rynku Rolnego, ul. Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 22 6617272, faks 22 661 73 79 , strona internetowa www.arr.gov.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa centralna.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Dostawy.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX (w wersji INTRANET, plus moduły: Komentarze, Informator Prawno-Gospodarczy, Prawo Europejskie), na okres 12 miesięcy, dla ok. 50 stanowisk.
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
72.32.00.00-4.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybu1. Okoliczności faktyczne Z dniem 31 grudnia 2012r. wygasa umowa, zawarta przez ARR na dostarczanie systemu informacji prawnej (SIP), w oparciu o który pracują pracownicy ARR. Aktualnie SIP dostarczany jest przez Wolters Kluwer Sp. z o.o. w liczbie 50 stanowisk. Obejmuje on: System Informacji Prawnej Lex Omega oraz moduły dodatkowe w postaci Komentarzy, Informatora Prawno-Gospodarczego, Prawa Europejskiego oraz Zamówienia Publiczne. Ponadto ARR posiada trzystanowiskowy dostęp on-line do SIP Lex Polonica Maxima wraz z modułem Opracowania, który udostępniany jest ARR przez LexisNexis Sp. z o.o. Dodatkowo do dnia 15 stycznia 2013r. ARR posiada prawo korzystania z trzech stanowisk z dostępem on-line do SIP Legalis (obejmujący moduły: baza aktów prawnych, prawo bankowe, prawo cywilne, prawo gospodarcze, prawo karne, prawo nieruchomości, prawo podatkowe, prawo pracy, prawo rodzinne, prawo spółek handlowych Premium, prawo upadłościowe, postępowanie administracyjne, postępowane cywilne, postępowanie karne, Unia Europejska, zamówienia publiczne, komentarze on-line KP, system prawa prywatnego, Beck KRS, Translator). 2. Uwarunkowania prawne Zakup prawa do użytkowania SIP podlega regulacjom prawnym, zawartym w postanowieniach ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. 3. Cel prac Zespołu W zaistniałej sytuacji został powołany przez Prezesa ARR, na mocy Zarządzenia Nr 133/2012/W z dnia 7 września 2012 r., Zespół ds. pozyskania i analizy informacji dotyczących warunków świadczenia usług w zakresie systemów informacji prawnej oferowanych na rynku, które byłyby przydatne w realizacji działalności statutowej przez Agencję Rynku Rolnego, który ma za zadanie zapoznać się z prezentacjami i testowymi wersjami oferowanych na rynku SIP. W następstwie tego badania rynku Zespół obowiązany jest wskazać, czy na podstawie cech użytkowych poszczególnych SIP można przyjąć, iż posiadają one zdolność zaspokojenia pełnych potrzeb ARR. W konsekwencji powyższego możliwe będzie podjęcie decyzji w kwestii możliwego do zastosowania trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W szczególności dotyczy to oceny, czy w sprawie należy zastosować jeden z podstawowych trybów udzielania zamówienia, stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy, czy też zachodzą tu przesłanki ustawowe, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1, tj. do udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki. W toku prac Zespół uwzględnił przebieg postępowania na zamówienie SIP w 2008r., w szczególności zagadnienia związane z kontrolą doraźną Prezesa UZP w zakresie legalności wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki na zakup przez ARR SIP Lex Omega w roku 2008, ustaleniami tej kontroli zawartymi w Informacji Prezesa UZP z dnia 6 kwietnia 2009r. znak UZP/DKD/MD/248739/6268/09 KN/136/08, zastrzeżeniami Prezesa ARR do wyniku kontroli zamieszczonymi w piśmie z dnia 10 kwietnia 2009r. znak BPdz-078-34-1126-297/09 oraz z rozstrzygającą ostatecznie kwestię legalności wybranego przez ARR trybu udzielenia zamówienia Uchwałą Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie UZP z dnia 8 maja 2009r. sygnatura akt KIO/KD 12/09. 4. Cechy SIP niezbędne dla potrzeb ARR Agencja Rynku Rolnego jako akredytowana agencja płatnicza jest odpowiedzialna za prawidłową implementację prawodawstwa UE w zakresie administrowania mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej oraz za stałe monitorowanie zmian w prawodawstwie UE, zgłaszanie propozycji zmian do legislacji UE oraz bieżące informowanie beneficjentów WPR o działaniach i decyzjach podjętych na szczeblu Wspólnoty. Są to podstawowe kryteria udzielenia akredytacji agencji płatniczej określone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 października 2003 r. w sprawie kryteriów akredytacyjnych dla agencji płatniczych (Dz.U. Nr 190, poz. 1867). Podstawowym zadaniem Agencji Rynku Rolnego, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 roku o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. 2012 r. poz. 633, z późn. zm.), jest realizacja zadań na rynkach produktów rolnych i żywnościowych w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej, która w całości jest uregulowana w prawodawstwie unijnym. Agencja Rynku Rolnego jako akredytowana agencja płatnicza jest odpowiedzialna za wydatkowanie środków finansowych z funduszy UE, obsługuje kilkadziesiąt mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej. Każdy z tych mechanizmów cechuje się częściowo odrębnym specyficznym prawodawstwem UE. Obsługę tych mechanizmów prowadzi równolegle kilkuset pracowników kilkunastu Biur i Zespołów Centrali i 16 Oddziałów Terenowych ARR. Wszyscy ci pracownicy muszą mieć bieżący dostęp do aktualnej treści przepisów UE oraz wszystkich zmian i odrębności wprowadzonych w aktach prawnych dotyczących danej specjalistycznej dziedziny - poszczególnych mechanizmów WPR oraz ogólnego prawodawstwa UE dotyczącego m.in. obsługi wydatkowania środków UE. Podstawowym, więc, modułem, z którego obok prawa krajowego korzysta ARR jest prawo UE. Zespół zwrócił się do komórek merytorycznych ARR o wskazanie aktów prawnych UE, które są niezbędne do realizacji zadań w zakresie mechanizmów administrowanych przez ARR. Członkowie Zespołu przeprowadzili analizę zawrtości merytorycznej poszczególnych SIP jak i ich funkcjonalności wersji testowych ze zwróceniem szczególnej uwagi na potrzeby ARR, dlatego też w ocenie przydatności programów w głównej mierze brano pod uwagę moduł prawa UE. W ocenie poszczególnych SIP uwagi dotyczące zawartości, jej dostępności dla użytkownika i funkcjonalności w zakresie prawa UE, obowiązującego, uchylonego jak i wszystkich zmian aktów prawa, mają zatem charakter kluczowy, decydujący o możliwości zakupu programu. Inne natomiast cechy ujemne mają charakter dodatkowy i mogą ewentualnie być skompensowane niższą ceną, jakiej kontrahent oczekiwałby za swój produkt. Reasumując, jako cechy SIP niezbędne dla potrzeb ARR, uznano w szczególności: - posiadanie kompletnej bazy ujednoliconych tekstów aktów prawnych prawa krajowego od roku 1918 oraz prawa UE od roku 1958, - możliwość wyszukiwania aktów prawnych krajowych co najmniej za pomocą każdego z następujących narzędzi: haseł przedmiotowych, dat wydania aktu, numerów dzienników urzędowych i pozycji - przy czym w przypadku ostatniego z kryteriów wynik powinien ograniczać się do pojedynczego rezultatu, - możliwość wyszukiwania aktów prawnych UE co najmniej za pomocą każdego z następujących narzędzi: haseł przedmiotowych i numerów naturalnych (rok wydania i numer aktu) - przy czym w przypadku ostatniego z kryteriów wynik powinien ograniczać się do pojedynczego rezultatu, - posiadanie komentarzy do kodeksów i ważnych ustaw, co najmniej jeden komentarz do każdego z kodeksów powinien być nie starszy niż rok (co oznacza datę wydania i zawartość w postaci komentarzy do jednostek redakcyjnych dodanych w okresie roku), przy czym zawartość minimum 5 komentarzy powinna być aktualizowana nie rzadziej niż raz na kwartał, - program powinien być dostarczany w wersji intranetowej (wersja on-line dopuszczalna jedynie jako dodatkowa opcja) z aktualizacją wersji intranetowej nie rzadszą niż tygodniowa. 5. Analiza i ocena poszczególnych SIP W odniesieniu do pkt 4 przy badaniu oferowanych SIP brano pod uwagę przede wszystkim potrzeby ARR w zakresie dostępności i zupełności prawa UE oraz prawa krajowego. Testowano oferowane na rynku SIP przez znane ARR firmy, zajmujące się tego rodzaju działalności, tj. Wolters Kluwer Sp. z o.o. w Warszawie (SIP Lex), Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis Sp. z o.o. w Warszawie (SIP Lex Polonica), Wydawnictwo C.H. Beck Sp. z o.o. w Warszawie (SIP Legalis), Wydawnictwo Kwantum Sp. z o.o. w Sopocie (SIP Kwantum), oraz INFOR Ekspert Sp. z o.o. (SIP InforLex). Za wyjątkiem firmy Wydawnictwo Kwantum Sp. z o.o., pozostali oferenci przeprowadzili prezentacje oferowanych przez siebie SIP oraz udostępnili członkom Zespołu możliwość testowania programu przez okres dwóch tygodni. W efekcie prezentacji oraz przeprowadzonych testów, analiza i ocena poszczególnych SIP przedstawia się następująco: 1) Lex charakteryzuje się cechami, które wyróżniają ten SIP spośród pozostałych systemów; SIP Lex zawiera: - komplet aktów prawa powszechnie obowiązującego w Polsce zawierającej ponad 800 tys. aktów prawnych (akty prawa krajowego i UE); - komplet ujednoliconych i ocenionych, co do obowiązywania, tekstów aktów krajowego; - dostęp do największej bazy przepisów UE wydanych w dzienniku Urzędowym Seria L i seria C oraz wydanych w polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego UE - teksty ujednolicone i ocenione co do obowiązywania, powiązane we wzajemne relacje z prawodawstwem polskim; wersje angielskie, niemieckie i francuskie aktów Unii Europejskiej; - kompletny katalog zmian rozporządzeń zmieniających rozporządzenia UE (rozporządzenia zmieniające można otworzyć, bez konieczności odrębnego wyszukiwania tych aktów, w celu ustalenia wprowadzonych tymi aktami zmian; w aktach prawa UE aktywne odesłania i wyjaśnienia zawarte w treści aktów prawnych); - kompletną bazę ujednoliconych i ocenionych co do obowiązywania tekstów aktów prawa miejscowego ze wszystkich wojewódzkich dzienników urzędowych, wydawanych przez wojewodów, zgodnie z podziałem administracyjnym od roku 1999; - największą bazę komentarzy i monografii dotyczących prawa polskiego i europejskiego; - największą bazę orzecznictwa sądów i administracji; - kompletną bazę projektów ustaw wraz z uzasadnieniami, od III kadencji sejmu ocenioną co do aktualności; - największą bazę tez (ca 80.000 tez) z piśmiennictwa z ponad 80 periodyków (ocenianą co do aktualności) oraz największą baza bibliografii PAN (ponad 250.000 pozycji); - największą bazę orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE; - największą bazę tekstów aktów prawnych z dzienników resortowych - teksty ujednolicone i ocenione co do obowiązywania; - wyselekcjonowane, kompleksowe opracowania dotyczące zamówień publicznych wraz z wyjaśnieniami i możliwością zadawania pytań specjalistom z tej dziedziny, przykładami praktycznego zastosowania i omówieniem kolejnych etapów postępowania oraz wyszukiwarka Wspólnego Słownika Zamówień (CPV), wzorami SIWZ z komentarzami; - skuteczną, szybką, mającą istotne znaczenie dla użytkowników systemu, szukającą po numerze naturalnym, według słów zawartych w dokumencie, sygnaturze wyszukiwarkę dokumentów prawa UE; Ww. cechy i funkcjonalności, którymi charakteryzuje się SIP Lex mają kluczowe znaczenie i najpełniej wpisują się w potrzeby ARR w zakresie zapotrzebowania na system informacji prawnej. 2) Legalis charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: - bardzo rozbudowana baza komentarzy, bogate piśmiennictwo i rozbudowana baza orzecznictwa - są to cechy, które uzasadniają ewentualny zakup kilku stanowisk jako drugi program oprócz innego głównego SIP; - baza aktów prawa krajowego od 1944r. (wcześniejsze akty tylko w PDF) - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - brak pełnej bazy aktów prawa UE - komplet aktów prawa UE od 2004r., natomiast wcześniejsze akty prawa UE (tj. od 1962r. do 2004r.) udostępniane są wybiórczo - jest to cecha dyskwalifikująca SIP Legalis z punktu widzenia potrzeb ARR; - brak pełnego systemu zmian pośrednich (tj. czasowych, wynikających z innego aktu prawnego) w prawie UE - system funkcjonuje do nowych aktów prawnych, natomiast do starszych lecz istotnych w praktyce ARR brak takiej funkcjonalności - przykładem rozporządzenie nr 612/2009 i poprzedzające je rozporządzenie nr 800/1999, które nadal stanowi podstawę oceny stanów faktycznych, zwłaszcza w praktyce Biura Wymiany Towarowej z Zagranicą - jest to cecha dyskwalifikująca SIP Legalis z punktu widzenia potrzeb ARR; - brak pełnego katalogu zmian do rozporządzeń UE - jest to cecha dyskwalifikująca SIP Legalis z punktu widzenia potrzeb ARR - przykładem może być rozporządzenie Rady (WE) nr 510/2006 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych, do którego została wskazana tylko jedna zmiana (2007-01-01 Dz.Urz. UE L. 2006.363.1) z pominięciem istotnej zmiany tych przepisów, mającej miejsce w 2008 r.; - brak w aktach prawa UE aktywnych odesłań i wyjaśnień w treści aktów prawnych - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR. 3) Lex Polonica charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: - kompletna baza aktów prawa krajowego; niemniej jednak udostępniony do testowania SIP LexPolonica nie zawierał kompletnej bazy komentarzy do nowych przepisów prawa krajowego (np. brak komentarza do art. 3942 k.p.c.); - baza aktów prawa UE obarczona jest istotnymi wadami polegającymi na: *nieuwzględnieniu w tekstach jednolitych wszystkich zmian i odstępstw, wynikających z innych aktów prawnych, *akty prawa UE często zawierają niedostępne odesłania do aktów wykonawczych (np. ikony zawierające do aktów wykonawczych nie zawsze były aktywne), ww. cechy należy ocenić jako cechy dyskwalifikujące ten SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - nie zawiera kompletnej bazy orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - wyszukiwarka aktów prawa UE mało funkcjonalna; bardzo skomplikowany i mało efektywny mechanizm wyszukiwania, utrudniający dostęp do zawartości programu, program nie wyszukuje aktów prawnych po numerach naturalnych - jest to cecha istotnie ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR. Jako przykład posłużyć może wyszukiwanie dwóch rozporządzeń UE - rozporządzenia Rady (WE) nr 510/2006 i nr 509/2006 - po wprowadzeniu wymaganych przez wyszukiwarkę danych (roku, numeru i pozycji) rozporządzenia nie zostały odnalezione; po wprowadzeniu tytułu ww. rozporządzeń program odnalazł tylko przepisy wykonawcze do tych aktów prawnych. Dopiero poprzez aktywne odesłania zawarte w tekście rozporządzenia wykonawczego udało się dopiero odnaleźć szukane rozporządzenia. Ponadto stwierdzono techniczne mankamenty funkcjonowania tego SIP (blokowanie programu, wylogowywanie użytkownika, zawieszenie się pracy SIP, długi okres na ładowanie się wybranych aktów prawnych) - jest to cecha istotnie ograniczająca dostęp do zawartości programu oraz jego przydatność z punktu widzenia potrzeb ARR. W SIP Lex Polonica system tekstów jednolitych aktów prawa UE zbudowany jest w ten sposób, iż uwzględniane są tylko zmiany tekstów rozporządzeń. W efekcie rezultat porównywalny jest z uzyskiwanym za pomocą EurLexa, udostępnianego na niepłatnej stronie Trybunału Sprawiedliwości. Tymczasem w prawie UE, zwłaszcza rolnym, często wprowadzane są odstępstwa od reguł ogólnych, zawartych w rozporządzeniu horyzontalnym, jednak bez zmiany jego treści. 4) InforLex charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: - baza aktów prawa krajowego od 1980r. (wcześniejsze akty tylko w PDF) - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - baza aktów prawa UE od 2004r. (wcześniejsze akty tylko w PDF) - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - bardzo uboga baza komentarzy i piśmiennictwa - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - niepełna baza orzecznictwa - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR. 6. Stanowisko Zespołu dotyczące kwestii SIP Kwantum W odpowiedzi na pismo ARR skierowane do firmy Wydawnictwo Kwantum w sprawie przeprowadzenia przez tę firmę prezentacji dotyczącej SIP Kwantum, do Biura Prawnego ARR została przesłana wiadomość e-mailowa, w treści której została przedstawiona przez firmę Kwantum propozycja przeprowadzenia prezentacji w formie telekonferencji, natomiast odnośnie przekazania wersji testowej SIP Kwantum odmówiono przekazania takiej wersji wskazując, że istnieje możliwość skorzystania z wersji testowej z ważnością 1 dzień bezpłatnie, natomiast wielodniowa wersja wymaga uiszczenia dodatkowej opłaty. Mając na względzie wyżej przytoczone okoliczności, Zespół jednomyślnie podjął decyzję o zaniechaniu dalszego zabiegania o przekazanie informacji dotyczących SIP Kwantum, przy jednoczesnym dopuszczeniu ewentualnego przetestowania SIP Kwantum przez Członków Zespołu we własnym zakresie korzystając z jednodniowej bezpłatnej wersji testowej SIP Kwantum. 7. Wnioski 1) W zakresie cech kluczowych (zawartość, sposób opracowania prawa UE i jego dostępność dla użytkownika) żaden z oferowanych SIP nie jest programem równoważnym z produktem Lex oferowanym przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o. Również pozostałe cechy, jak np. funkcjonalność i sprawność obsługi, przemawiają na korzyść SIP Lex oferowany przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o., który jest optymalny z punktu widzenia potrzeb ARR, w szczególności w zakresie prawa UE . 2) W pełni uzasadnione należy uznać przesłanki zastosowania trybu z wolnej ręki w oparciu o art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.), mając na uwadze standardy jakościowe tego programu, mające szczególnie istotne znaczenie dla ARR w zakresie prawa UE. Wnioski powyższe podjęto z uwzględnieniem stanowiska wyrażonego przez Krajową Izbę Odwoławczą przy Prezesie UZP w Uchwale z dnia 8 maja 2009r., sygnatura akt KIO/KD 12/09. Wniosek końcowy, o którym mowa w pkt 2 wskazujący, że zachodzą przesłanki przewidziane w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy - Prawo zamówień publicznych, dla zastosowania trybu z wolnej ręki w odniesieniu do udzielenia zamówienia publicznego dotyczącego zakupu SIP Lex, oferowanego przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o., znajduje uzasadnienie z uwagi na: a) w zakresie przesłanki, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, należy wskazać, iż SIP Lex posiada cechy odróżniające go od innych rozwiązań oraz zawiera informacje niedostępne w pozostałych programach. Program te posiada funkcjonalności, które są kluczowe dla realizacji zadań ARR. Występowanie przyczyn technicznych o charakterze obiektywnym oraz unikatowość funkcjonalności programu firmy Wolters Kluwer Sp. z o.o., którym dysponuje tylko ten wykonawca, a tym samym usługa zaspakajająca potrzeby ARR może być świadczona tylko przez ww. wykonawcę, ze względu na niedoskonałości innych niż Lex SIP, ograniczające ich przydatność dla Agencji, a spośród których należy wymienić w szczególności: - niedoskonałość programu w zakresie ujednolicania i dostępności tekstów aktów prawnych UE oraz ich dostępności dla użytkownika (Lex Polonica, Legalis, InforLex), - brak pełnej bazy prawa UE (Legalis, InforLex), - brak ujednoliconych tekstów aktów prawnych UE (Legalis, InforLex), - brak komentarzy do przepisów krajowych i UE (InforLex), - brak możliwości wyszukiwania dokumentów zawartych w programach według sygnatury, słów zawartych w treści dokumentów, numeru naturalnego. b) w zakresie przesłanki, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, należy wskazać, iż przedmiot zamówienia, SIP zaspakajający potrzeby ARR, objęty jest ochroną praw wyłącznych z mocy norm ustawowych. Cechy i funkcjonalności, którymi wyróżnia się SIP Lex, a których nie wykazują konkurencyjne SIP (w zakresie, o którym mowa w pkt 1) objęte są prawami autorskimi przysługującymi firmie Wolters Kluwer Sp. z o.o. Baza SIP Lex użytkowana jest przez ARR od wielu lat i podlega corocznej aktualizacji. SIP Lex jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego i tylko właściciel wyłącznych praw autorskich może tworzyć i dokonywać aktualizacji lub udzielać licencji do korzystania z nich, a tym samym nie jest możliwe udzielenie zamówienia innemu podmiotowi. Pozyskanie więc aktualizacji w oczekiwanym przez ARR kształcie zaspakającym zobiektywizowaną potrzebę ARR, może wykonać tylko Wolters Kluwer Sp. z o.o.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
Wolters Kluwer Sp. z o.o., ul. Płocka 5a, 01-231 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
Warszawa: Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX
Numer ogłoszenia: 508438 - 2012; data zamieszczenia: 13.12.2012
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Dostawy
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 469466 - 2012r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Agencja Rynku Rolnego, ul. Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 22 6617272, faks 22 661 73 79.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa centralna.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Dostawy.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX (w wersji INTRANET, plus moduły: Komentarze, Informator Prawno-Gospodarczy, Prawo Europejskie), na okres 12 miesięcy, dla ok. 50 stanowisk.
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
72.32.00.00-4.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
13.12.2012.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- Wolters Kluwer S.A., ul. Płocka 5a, 01-231 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 120000,00 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
129150,00
Oferta z najniższą ceną:
129150,00
/ Oferta z najwyższą ceną:
129150,00
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
1. Okoliczności faktyczne Z dniem 31 grudnia 2012r. wygasa umowa, zawarta przez ARR na dostarczanie systemu informacji prawnej (SIP), w oparciu o który pracują pracownicy ARR. Aktualnie SIP dostarczany jest przez Wolters Kluwer Sp. z o.o. w liczbie 50 stanowisk. Obejmuje on: System Informacji Prawnej Lex Omega oraz moduły dodatkowe w postaci Komentarzy, Informatora Prawno-Gospodarczego, Prawa Europejskiego oraz Zamówienia Publiczne. Ponadto ARR posiada trzystanowiskowy dostęp on-line do SIP Lex Polonica Maxima wraz z modułem Opracowania, który udostępniany jest ARR przez LexisNexis Sp. z o.o. Dodatkowo do dnia 15 stycznia 2013r. ARR posiada prawo korzystania z trzech stanowisk z dostępem on-line do SIP Legalis (obejmujący moduły: baza aktów prawnych, prawo bankowe, prawo cywilne, prawo gospodarcze, prawo karne, prawo nieruchomości, prawo podatkowe, prawo pracy, prawo rodzinne, prawo spółek handlowych Premium, prawo upadłościowe, postępowanie administracyjne, postępowane cywilne, postępowanie karne, Unia Europejska, zamówienia publiczne, komentarze on-line KP, system prawa prywatnego, Beck KRS, Translator). 2. Uwarunkowania prawne Zakup prawa do użytkowania SIP podlega regulacjom prawnym, zawartym w postanowieniach ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. 3. Cel prac Zespołu W zaistniałej sytuacji został powołany przez Prezesa ARR, na mocy Zarządzenia Nr 133/2012/W z dnia 7 września 2012 r., Zespół ds. pozyskania i analizy informacji dotyczących warunków świadczenia usług w zakresie systemów informacji prawnej oferowanych na rynku, które byłyby przydatne w realizacji działalności statutowej przez Agencję Rynku Rolnego, który ma za zadanie zapoznać się z prezentacjami i testowymi wersjami oferowanych na rynku SIP. W następstwie tego badania rynku Zespół obowiązany jest wskazać, czy na podstawie cech użytkowych poszczególnych SIP można przyjąć, iż posiadają one zdolność zaspokojenia pełnych potrzeb ARR. W konsekwencji powyższego możliwe będzie podjęcie decyzji w kwestii możliwego do zastosowania trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W szczególności dotyczy to oceny, czy w sprawie należy zastosować jeden z podstawowych trybów udzielania zamówienia, stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy, czy też zachodzą tu przesłanki ustawowe, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1, tj. do udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki. W toku prac Zespół uwzględnił przebieg postępowania na zamówienie SIP w 2008r., w szczególności zagadnienia związane z kontrolą doraźną Prezesa UZP w zakresie legalności wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki na zakup przez ARR SIP Lex Omega w roku 2008, ustaleniami tej kontroli zawartymi w Informacji Prezesa UZP z dnia 6 kwietnia 2009r. znak UZP/DKD/MD/248739/6268/09 KN/136/08, zastrzeżeniami Prezesa ARR do wyniku kontroli zamieszczonymi w piśmie z dnia 10 kwietnia 2009r. znak BPdz-078-34-1126-297/09 oraz z rozstrzygającą ostatecznie kwestię legalności wybranego przez ARR trybu udzielenia zamówienia Uchwałą Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie UZP z dnia 8 maja 2009r. sygnatura akt KIO/KD 12/09. 4. Cechy SIP niezbędne dla potrzeb ARR Agencja Rynku Rolnego jako akredytowana agencja płatnicza jest odpowiedzialna za prawidłową implementację prawodawstwa UE w zakresie administrowania mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej oraz za stałe monitorowanie zmian w prawodawstwie UE, zgłaszanie propozycji zmian do legislacji UE oraz bieżące informowanie beneficjentów WPR o działaniach i decyzjach podjętych na szczeblu Wspólnoty. Są to podstawowe kryteria udzielenia akredytacji agencji płatniczej określone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 października 2003 r. w sprawie kryteriów akredytacyjnych dla agencji płatniczych (Dz.U. Nr 190, poz. 1867). Podstawowym zadaniem Agencji Rynku Rolnego, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 roku o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. 2012 r. poz. 633, z późn. zm.), jest realizacja zadań na rynkach produktów rolnych i żywnościowych w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej, która w całości jest uregulowana w prawodawstwie unijnym. Agencja Rynku Rolnego jako akredytowana agencja płatnicza jest odpowiedzialna za wydatkowanie środków finansowych z funduszy UE, obsługuje kilkadziesiąt mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej. Każdy z tych mechanizmów cechuje się częściowo odrębnym specyficznym prawodawstwem UE. Obsługę tych mechanizmów prowadzi równolegle kilkuset pracowników kilkunastu Biur i Zespołów Centrali i 16 Oddziałów Terenowych ARR. Wszyscy ci pracownicy muszą mieć bieżący dostęp do aktualnej treści przepisów UE oraz wszystkich zmian i odrębności wprowadzonych w aktach prawnych dotyczących danej specjalistycznej dziedziny - poszczególnych mechanizmów WPR oraz ogólnego prawodawstwa UE dotyczącego m.in. obsługi wydatkowania środków UE. Podstawowym, więc, modułem, z którego obok prawa krajowego korzysta ARR jest prawo UE. Zespół zwrócił się do komórek merytorycznych ARR o wskazanie aktów prawnych UE, które są niezbędne do realizacji zadań w zakresie mechanizmów administrowanych przez ARR. Członkowie Zespołu przeprowadzili analizę zawrtości merytorycznej poszczególnych SIP jak i ich funkcjonalności wersji testowych ze zwróceniem szczególnej uwagi na potrzeby ARR, dlatego też w ocenie przydatności programów w głównej mierze brano pod uwagę moduł prawa UE. W ocenie poszczególnych SIP uwagi dotyczące zawartości, jej dostępności dla użytkownika i funkcjonalności w zakresie prawa UE, obowiązującego, uchylonego jak i wszystkich zmian aktów prawa, mają zatem charakter kluczowy, decydujący o możliwości zakupu programu. Inne natomiast cechy ujemne mają charakter dodatkowy i mogą ewentualnie być skompensowane niższą ceną, jakiej kontrahent oczekiwałby za swój produkt. Reasumując, jako cechy SIP niezbędne dla potrzeb ARR, uznano w szczególności: - posiadanie kompletnej bazy ujednoliconych tekstów aktów prawnych prawa krajowego od roku 1918 oraz prawa UE od roku 1958, - możliwość wyszukiwania aktów prawnych krajowych co najmniej za pomocą każdego z następujących narzędzi: haseł przedmiotowych, dat wydania aktu, numerów dzienników urzędowych i pozycji - przy czym w przypadku ostatniego z kryteriów wynik powinien ograniczać się do pojedynczego rezultatu, - możliwość wyszukiwania aktów prawnych UE co najmniej za pomocą każdego z następujących narzędzi: haseł przedmiotowych i numerów naturalnych (rok wydania i numer aktu) - przy czym w przypadku ostatniego z kryteriów wynik powinien ograniczać się do pojedynczego rezultatu, - posiadanie komentarzy do kodeksów i ważnych ustaw, co najmniej jeden komentarz do każdego z kodeksów powinien być nie starszy niż rok (co oznacza datę wydania i zawartość w postaci komentarzy do jednostek redakcyjnych dodanych w okresie roku), przy czym zawartość minimum 5 komentarzy powinna być aktualizowana nie rzadziej niż raz na kwartał, - program powinien być dostarczany w wersji intranetowej (wersja on-line dopuszczalna jedynie jako dodatkowa opcja) z aktualizacją wersji intranetowej nie rzadszą niż tygodniowa. 5. Analiza i ocena poszczególnych SIP W odniesieniu do pkt 4 przy badaniu oferowanych SIP brano pod uwagę przede wszystkim potrzeby ARR w zakresie dostępności i zupełności prawa UE oraz prawa krajowego. Testowano oferowane na rynku SIP przez znane ARR firmy, zajmujące się tego rodzaju działalności, tj. Wolters Kluwer Sp. z o.o. w Warszawie (SIP Lex), Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis Sp. z o.o. w Warszawie (SIP Lex Polonica), Wydawnictwo C.H. Beck Sp. z o.o. w Warszawie (SIP Legalis), Wydawnictwo Kwantum Sp. z o.o. w Sopocie (SIP Kwantum), oraz INFOR Ekspert Sp. z o.o. (SIP InforLex). Za wyjątkiem firmy Wydawnictwo Kwantum Sp. z o.o., pozostali oferenci przeprowadzili prezentacje oferowanych przez siebie SIP oraz udostępnili członkom Zespołu możliwość testowania programu przez okres dwóch tygodni. W efekcie prezentacji oraz przeprowadzonych testów, analiza i ocena poszczególnych SIP przedstawia się następująco: 1) Lex charakteryzuje się cechami, które wyróżniają ten SIP spośród pozostałych systemów; SIP Lex zawiera: - komplet aktów prawa powszechnie obowiązującego w Polsce zawierającej ponad 800 tys. aktów prawnych (akty prawa krajowego i UE); - komplet ujednoliconych i ocenionych, co do obowiązywania, tekstów aktów krajowego; - dostęp do największej bazy przepisów UE wydanych w dzienniku Urzędowym Seria L i seria C oraz wydanych w polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego UE - teksty ujednolicone i ocenione co do obowiązywania, powiązane we wzajemne relacje z prawodawstwem polskim; wersje angielskie, niemieckie i francuskie aktów Unii Europejskiej; - kompletny katalog zmian rozporządzeń zmieniających rozporządzenia UE (rozporządzenia zmieniające można otworzyć, bez konieczności odrębnego wyszukiwania tych aktów, w celu ustalenia wprowadzonych tymi aktami zmian; w aktach prawa UE aktywne odesłania i wyjaśnienia zawarte w treści aktów prawnych); - kompletną bazę ujednoliconych i ocenionych co do obowiązywania tekstów aktów prawa miejscowego ze wszystkich wojewódzkich dzienników urzędowych, wydawanych przez wojewodów, zgodnie z podziałem administracyjnym od roku 1999; - największą bazę komentarzy i monografii dotyczących prawa polskiego i europejskiego; - największą bazę orzecznictwa sądów i administracji; - kompletną bazę projektów ustaw wraz z uzasadnieniami, od III kadencji sejmu ocenioną co do aktualności; - największą bazę tez (ca 80.000 tez) z piśmiennictwa z ponad 80 periodyków (ocenianą co do aktualności) oraz największą baza bibliografii PAN (ponad 250.000 pozycji); - największą bazę orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE; - największą bazę tekstów aktów prawnych z dzienników resortowych - teksty ujednolicone i ocenione co do obowiązywania; - wyselekcjonowane, kompleksowe opracowania dotyczące zamówień publicznych wraz z wyjaśnieniami i możliwością zadawania pytań specjalistom z tej dziedziny, przykładami praktycznego zastosowania i omówieniem kolejnych etapów postępowania oraz wyszukiwarka Wspólnego Słownika Zamówień (CPV), wzorami SIWZ z komentarzami; - skuteczną, szybką, mającą istotne znaczenie dla użytkowników systemu, szukającą po numerze naturalnym, według słów zawartych w dokumencie, sygnaturze wyszukiwarkę dokumentów prawa UE; Ww. cechy i funkcjonalności, którymi charakteryzuje się SIP Lex mają kluczowe znaczenie i najpełniej wpisują się w potrzeby ARR w zakresie zapotrzebowania na system informacji prawnej. 2) Legalis charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: - bardzo rozbudowana baza komentarzy, bogate piśmiennictwo i rozbudowana baza orzecznictwa - są to cechy, które uzasadniają ewentualny zakup kilku stanowisk jako drugi program oprócz innego głównego SIP; - baza aktów prawa krajowego od 1944r. (wcześniejsze akty tylko w PDF) - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - brak pełnej bazy aktów prawa UE - komplet aktów prawa UE od 2004r., natomiast wcześniejsze akty prawa UE (tj. od 1962r. do 2004r.) udostępniane są wybiórczo - jest to cecha dyskwalifikująca SIP Legalis z punktu widzenia potrzeb ARR; - brak pełnego systemu zmian pośrednich (tj. czasowych, wynikających z innego aktu prawnego) w prawie UE - system funkcjonuje do nowych aktów prawnych, natomiast do starszych lecz istotnych w praktyce ARR brak takiej funkcjonalności - przykładem rozporządzenie nr 612/2009 i poprzedzające je rozporządzenie nr 800/1999, które nadal stanowi podstawę oceny stanów faktycznych, zwłaszcza w praktyce Biura Wymiany Towarowej z Zagranicą - jest to cecha dyskwalifikująca SIP Legalis z punktu widzenia potrzeb ARR; - brak pełnego katalogu zmian do rozporządzeń UE - jest to cecha dyskwalifikująca SIP Legalis z punktu widzenia potrzeb ARR - przykładem może być rozporządzenie Rady (WE) nr 510/2006 w sprawie ochrony oznaczeń geograficznych i nazw pochodzenia produktów rolnych i środków spożywczych, do którego została wskazana tylko jedna zmiana (2007-01-01 Dz.Urz. UE L. 2006.363.1) z pominięciem istotnej zmiany tych przepisów, mającej miejsce w 2008 r.; - brak w aktach prawa UE aktywnych odesłań i wyjaśnień w treści aktów prawnych - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR. 3) Lex Polonica charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: - kompletna baza aktów prawa krajowego; niemniej jednak udostępniony do testowania SIP LexPolonica nie zawierał kompletnej bazy komentarzy do nowych przepisów prawa krajowego (np. brak komentarza do art. 3942 k.p.c.); - baza aktów prawa UE obarczona jest istotnymi wadami polegającymi na: *nieuwzględnieniu w tekstach jednolitych wszystkich zmian i odstępstw, wynikających z innych aktów prawnych, *akty prawa UE często zawierają niedostępne odesłania do aktów wykonawczych (np. ikony zawierające do aktów wykonawczych nie zawsze były aktywne), ww. cechy należy ocenić jako cechy dyskwalifikujące ten SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - nie zawiera kompletnej bazy orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - wyszukiwarka aktów prawa UE mało funkcjonalna; bardzo skomplikowany i mało efektywny mechanizm wyszukiwania, utrudniający dostęp do zawartości programu, program nie wyszukuje aktów prawnych po numerach naturalnych - jest to cecha istotnie ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR. Jako przykład posłużyć może wyszukiwanie dwóch rozporządzeń UE - rozporządzenia Rady (WE) nr 510/2006 i nr 509/2006 - po wprowadzeniu wymaganych przez wyszukiwarkę danych (roku, numeru i pozycji) rozporządzenia nie zostały odnalezione; po wprowadzeniu tytułu ww. rozporządzeń program odnalazł tylko przepisy wykonawcze do tych aktów prawnych. Dopiero poprzez aktywne odesłania zawarte w tekście rozporządzenia wykonawczego udało się dopiero odnaleźć szukane rozporządzenia. Ponadto stwierdzono techniczne mankamenty funkcjonowania tego SIP (blokowanie programu, wylogowywanie użytkownika, zawieszenie się pracy SIP, długi okres na ładowanie się wybranych aktów prawnych) - jest to cecha istotnie ograniczająca dostęp do zawartości programu oraz jego przydatność z punktu widzenia potrzeb ARR. W SIP Lex Polonica system tekstów jednolitych aktów prawa UE zbudowany jest w ten sposób, iż uwzględniane są tylko zmiany tekstów rozporządzeń. W efekcie rezultat porównywalny jest z uzyskiwanym za pomocą EurLexa, udostępnianego na niepłatnej stronie Trybunału Sprawiedliwości. Tymczasem w prawie UE, zwłaszcza rolnym, często wprowadzane są odstępstwa od reguł ogólnych, zawartych w rozporządzeniu horyzontalnym, jednak bez zmiany jego treści. 4) InforLex charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: - baza aktów prawa krajowego od 1980r. (wcześniejsze akty tylko w PDF) - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - baza aktów prawa UE od 2004r. (wcześniejsze akty tylko w PDF) - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - bardzo uboga baza komentarzy i piśmiennictwa - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - niepełna baza orzecznictwa - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR. 6. Stanowisko Zespołu dotyczące kwestii SIP Kwantum W odpowiedzi na pismo ARR skierowane do firmy Wydawnictwo Kwantum w sprawie przeprowadzenia przez tę firmę prezentacji dotyczącej SIP Kwantum, do Biura Prawnego ARR została przesłana wiadomość e-mailowa, w treści której została przedstawiona przez firmę Kwantum propozycja przeprowadzenia prezentacji w formie telekonferencji, natomiast odnośnie przekazania wersji testowej SIP Kwantum odmówiono przekazania takiej wersji wskazując, że istnieje możliwość skorzystania z wersji testowej z ważnością 1 dzień bezpłatnie, natomiast wielodniowa wersja wymaga uiszczenia dodatkowej opłaty. Mając na względzie wyżej przytoczone okoliczności, Zespół jednomyślnie podjął decyzję o zaniechaniu dalszego zabiegania o przekazanie informacji dotyczących SIP Kwantum, przy jednoczesnym dopuszczeniu ewentualnego przetestowania SIP Kwantum przez Członków Zespołu we własnym zakresie korzystając z jednodniowej bezpłatnej wersji testowej SIP Kwantum. 7. Wnioski 1) W zakresie cech kluczowych (zawartość, sposób opracowania prawa UE i jego dostępność dla użytkownika) żaden z oferowanych SIP nie jest programem równoważnym z produktem Lex oferowanym przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o. Również pozostałe cechy, jak np. funkcjonalność i sprawność obsługi, przemawiają na korzyść SIP Lex oferowany przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o., który jest optymalny z punktu widzenia potrzeb ARR, w szczególności w zakresie prawa UE . 2) W pełni uzasadnione należy uznać przesłanki zastosowania trybu z wolnej ręki w oparciu o art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.), mając na uwadze standardy jakościowe tego programu, mające szczególnie istotne znaczenie dla ARR w zakresie prawa UE. Wnioski powyższe podjęto z uwzględnieniem stanowiska wyrażonego przez Krajową Izbę Odwoławczą przy Prezesie UZP w Uchwale z dnia 8 maja 2009r., sygnatura akt KIO/KD 12/09. Wniosek końcowy, o którym mowa w pkt 2 wskazujący, że zachodzą przesłanki przewidziane w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy - Prawo zamówień publicznych, dla zastosowania trybu z wolnej ręki w odniesieniu do udzielenia zamówienia publicznego dotyczącego zakupu SIP Lex, oferowanego przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o., znajduje uzasadnienie z uwagi na: a) w zakresie przesłanki, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, należy wskazać, iż SIP Lex posiada cechy odróżniające go od innych rozwiązań oraz zawiera informacje niedostępne w pozostałych programach. Program te posiada funkcjonalności, które są kluczowe dla realizacji zadań ARR. Występowanie przyczyn technicznych o charakterze obiektywnym oraz unikatowość funkcjonalności programu firmy Wolters Kluwer Sp. z o.o., którym dysponuje tylko ten wykonawca, a tym samym usługa zaspakajająca potrzeby ARR może być świadczona tylko przez ww. wykonawcę, ze względu na niedoskonałości innych niż Lex SIP, ograniczające ich przydatność dla Agencji, a spośród których należy wymienić w szczególności: - niedoskonałość programu w zakresie ujednolicania i dostępności tekstów aktów prawnych UE oraz ich dostępności dla użytkownika (Lex Polonica, Legalis, InforLex), - brak pełnej bazy prawa UE (Legalis, InforLex), - brak ujednoliconych tekstów aktów prawnych UE (Legalis, InforLex), - brak komentarzy do przepisów krajowych i UE (InforLex), - brak możliwości wyszukiwania dokumentów zawartych w programach według sygnatury, słów zawartych w treści dokumentów, numeru naturalnego. b) w zakresie przesłanki, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, należy wskazać, iż przedmiot zamówienia, SIP zaspakajający potrzeby ARR, objęty jest ochroną praw wyłącznych z mocy norm ustawowych. Cechy i funkcjonalności, którymi wyróżnia się SIP Lex, a których nie wykazują konkurencyjne SIP (w zakresie, o którym mowa w pkt 1) objęte są prawami autorskimi przysługującymi firmie Wolters Kluwer Sp. z o.o. Baza SIP Lex użytkowana jest przez ARR od wielu lat i podlega corocznej aktualizacji. SIP Lex jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego i tylko właściciel wyłącznych praw autorskich może tworzyć i dokonywać aktualizacji lub udzielać licencji do korzystania z nich, a tym samym nie jest możliwe udzielenie zamówienia innemu podmiotowi. Pozyskanie więc aktualizacji w oczekiwanym przez ARR kształcie zaspakającym zobiektywizowaną potrzebę ARR, może wykonać tylko Wolters Kluwer Sp. z o.o.