Informacje o przetargu
Świadczenie usługi zastępstwa procesowego we wszystkich bieżących i przyszłych postępowaniach oraz świadczenie doradztwa w zakresie zastępstwa procesowego i pozostałej pomocy prawnej.
Opis przedmiotu przetargu: Zamówienie, którego przedmiotem jest świadczenie usługi zastępstwa procesowego przed sądami wszystkich instancji i innymi organami administracji państwowej i samorządowej we wszystkich bieżących i przyszłych postępowaniach, w których stroną jest i będzie Gmina Sońsk oraz świadczenie doradztwa w zakresie zastępstwa procesowego obejmować będzie w szczególności: występowanie przed sądami powszechnymi, administracyjnymi, Sądem Najwyższym oraz organami administracji państwowej i samorządowej, przygotowywanie skarg, pozwów i wniosków, wystąpień i pism procesowych dla sądów i organów administracji w celu wszczęcia postępowania sądowego lub administracyjnego oraz w związku z toczącym się postępowaniem, przygotowywanie skarg i odpowiedzi na skargi do WSA i NSA przy udziale komórek organizacyjnych merytorycznie właściwych w sprawie, współdziałanie w zakresie badania zasadności i załatwiania skarg, wniosków w sprawach należących do zakresu działania wydziałów i jednostek organizacyjnych, współpraca z właściwymi wydziałami i jednostkami organizacyjnymi Gminy Sońsk w zakresie dochodzenia należności/windykacji należności z tytułów budżetowych i kar umownych, przygotowywanie wniosków do komorników sądowych i skarbowych oraz nadzór nad przebiegiem egzekucji sądowych i administracyjnych, uzgadnianie pod względem formalno-prawnym treści rozstrzygnięć administracyjnych Zamawiającego w celu minimalizacji ryzyka procesowego w postępowaniach administracyjnych i sądowo-administracyjnych przed sądami i organami administracyjnymi, współpraca z Komisją Przetargową w zakresie przygotowywania rozstrzygnięć do składania przez wykonawców środków ochrony prawnej, udział w rozprawach przed Krajową Izbą Odwoławczą i Sądem Okręgowym w zakresie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, doradztwo w zakresie zastępstwa procesowego, w tym co do celowości wnoszenia pozwów, środków zaskarżeń, zawarcia ugód sądowych i pozasądowych, pomoc prawna w zakresie objętym przedmiotem zamówienia, zgodnie z ustawą z dnia 06 lipca 1982 r. o radcach prawnych (t.j. Dz. U. z 2010. Nr 10, poz. 65 ze zm.).
Zamawiający:
Urząd Gminy
Adres: | ul. Ciechanowska 20, 06-430 Sońsk, woj. mazowieckie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: ug_sonsk@osinfor.ciechanow.ids.pl tel: 023 6713811, 6713818 fax: 236 713 818 |
Dane postępowania
ID postępowania: | 1097620140 | ||
---|---|---|---|
Data publikacji zamówienia: | 2014-01-10 | Termin składania wniosków: | - brak - |
Rodzaj zamówienia: | usługi | Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - | Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE | Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE | Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 | Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | Informacja dostępna pod: | ||
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
79100000-5 | Usługi prawnicze |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Świadczenie usługi zastępstwa procesowego we wszystkich bieżących i przyszłych postępowaniach oraz świadczenie doradztwa w zakresie zastępstwa procesowego i pozostałej pomocy prawnej | Kancelaria Radców Prawnych J. Nieścior i Z. Wóltański Spółka Cywilna Pułtusk | 218 448,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2014-01-30 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 791000005 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 218 448,00 zł Minimalna złożona oferta: 218 448,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 218 448,00 zł Maksymalna złożona oferta: 218 448,00 zł | |
Sońsk: Świadczenie usługi zastępstwa procesowego we wszystkich bieżących i przyszłych postępowaniach oraz świadczenie doradztwa w zakresie zastępstwa procesowego i pozostałej pomocy prawnej.
Numer ogłoszenia: 10976 - 2014; data zamieszczenia: 10.01.2014
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Urząd Gminy, ul. Ciechanowska 20, 06-430 Sońsk, woj. mazowieckie, tel. 023 6713811, 6713818, faks 023 6713818
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usługi zastępstwa procesowego we wszystkich bieżących i przyszłych postępowaniach oraz świadczenie doradztwa w zakresie zastępstwa procesowego i pozostałej pomocy prawnej..
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Zamówienie, którego przedmiotem jest świadczenie usługi zastępstwa procesowego przed sądami wszystkich instancji i innymi organami administracji państwowej i samorządowej we wszystkich bieżących i przyszłych postępowaniach, w których stroną jest i będzie Gmina Sońsk oraz świadczenie doradztwa w zakresie zastępstwa procesowego obejmować będzie w szczególności: występowanie przed sądami powszechnymi, administracyjnymi, Sądem Najwyższym oraz organami administracji państwowej i samorządowej, przygotowywanie skarg, pozwów i wniosków, wystąpień i pism procesowych dla sądów i organów administracji w celu wszczęcia postępowania sądowego lub administracyjnego oraz w związku z toczącym się postępowaniem, przygotowywanie skarg i odpowiedzi na skargi do WSA i NSA przy udziale komórek organizacyjnych merytorycznie właściwych w sprawie, współdziałanie w zakresie badania zasadności i załatwiania skarg, wniosków w sprawach należących do zakresu działania wydziałów i jednostek organizacyjnych, współpraca z właściwymi wydziałami i jednostkami organizacyjnymi Gminy Sońsk w zakresie dochodzenia należności/windykacji należności z tytułów budżetowych i kar umownych, przygotowywanie wniosków do komorników sądowych i skarbowych oraz nadzór nad przebiegiem egzekucji sądowych i administracyjnych, uzgadnianie pod względem formalno-prawnym treści rozstrzygnięć administracyjnych Zamawiającego w celu minimalizacji ryzyka procesowego w postępowaniach administracyjnych i sądowo-administracyjnych przed sądami i organami administracyjnymi, współpraca z Komisją Przetargową w zakresie przygotowywania rozstrzygnięć do składania przez wykonawców środków ochrony prawnej, udział w rozprawach przed Krajową Izbą Odwoławczą i Sądem Okręgowym w zakresie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, doradztwo w zakresie zastępstwa procesowego, w tym co do celowości wnoszenia pozwów, środków zaskarżeń, zawarcia ugód sądowych i pozasądowych, pomoc prawna w zakresie objętym przedmiotem zamówienia, zgodnie z ustawą z dnia 06 lipca 1982 r. o radcach prawnych (t.j. Dz. U. z 2010. Nr 10, poz. 65 ze zm.)..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.10.00.00-5.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybuZgodnie z art. 4 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65 ze zm.) wykonywanie zawodu radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, z wyjątkiem występowania w charakterze obrońcy w postępowaniu karnym i postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe. W myśl art. 6 ustawy zawód radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami. Zgodnie z art. 7 ustawy pomocą prawną jest w szczególności udzielanie porad i konsultacji prawnych, opinii prawnych, zastępstwo prawne i procesowe. Zgodnie z cytowanymi przepisami ustawy o radcach prawnych przez świadczenie pomocy prawnej należy rozumieć w szczególności: udzielanie porad prawnych, udzielanie konsultacji prawnych, sporządzanie opinii prawnych, opracowywanie projektów aktów prawnych oraz występowanie (zastępstwo) przed sądami i urzędami. Pomoc prawna została zatem zdefiniowana bardzo ogólnie poprzez wskazanie przykładowego i otwartego katalogu czynności obejmujących zarówno działania faktyczne, jak i prawne. Ustawowe wyliczenie czynności pomocy prawnej nie wyczerpuje bowiem zakresu tego pojęcia, na co wskazuje zwrot w szczególności. Trudno zatem z tak skonstruowanej definicji ogólnej, nieostrej, tworzącej otwarty katalog czynności wchodzących w zakres pomocy prawnej wyprowadzić wyczerpujący katalog działań i obowiązków składających się na pomoc prawną. Dlatego też przyjąć należy, że pomoc prawna to świadczenie jakichkolwiek usług polegających na konieczności wykazania się wiedzą fachową z zakresu nauk prawnych, sprawowanych przez osoby wykonujące zawód radcy prawnego lub adwokata. W odniesieniu do świadczenia usług prawniczych, które zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym, zostały zakwalifikowane jako usługi niepriorytetowe, zastosowanie ma art. 5 ustawy prawo zamówień publicznych. Zgodnie z ust. 1a tego artykułu w przypadku zamówień, o których mowa w ust. 1, zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub 67 ust. 1, w szczególności, jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności: 1) naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 3) poniesieniem straty w mieniu publicznym 4) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Natomiast art. 5 ust. 1b stanowi, że: w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi prawnicze, polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, lub jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa, nie stosuje się przepisów dotyczących przesłanek wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia oraz przesłanek wyboru trybu z wolnej ręki. Ustawodawca nie wyjaśnił, co należy rozumieć pod pojęciami wykonywania zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi oraz doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego. Dlatego ich znaczenie trzeba rozważyć, w oparciu o cytowaną definicję pomocy prawnej zawartą w ustawie o radcach prawnych. Przyjąć należy, że wykonywanie zastępstwa procesowego polega na występowaniu przed sądami i innymi organami orzekającymi w rozumieniu reprezentacji prawnej, zatem w zakres tego pojęcia wchodzi nie tylko zastępstwo mocodawcy, ale także udzielanie dalszej substytucji. Natomiast doradztwo prawne w zakresie zastępstwa procesowego należy rozumieć jako każde działanie jednostki samorządu terytorialnego w sferze jego praw i obowiązków, które może prowadzić do wstąpienia na drogę procesową. Tym samym, w danych okolicznościach, udzielenie porady, konsultacji prawnej, czy też wydanie opinii może mieć na celu wskazanie, czy dana sytuacja rodzi konieczność lub ryzyko wstąpienia na drogę procesową. Ponadto doradztwo w zakresie zastępstwa procesowego może być rozumiane, jako określanie właściwej i korzystnej strategii procesowej toczącego się już postępowania. Niewątpliwie opracowywanie opinii i ekspertyz, prowadzenie negocjacji, sporządzanie umów, sporządzanie projektów aktów prawa miejscowego oraz określanie strategii procesowych mieści się w ramach doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego, o którym stanowi art. 5 ust 1b ustawy Prawo zamówień publicznych. Niemniej jednak nie wyczerpuje to mnogości sytuacji prawnych, w których może znaleźć się Zamawiający a które wchodzą w zakres pomocy prawnej, gdyż jak dowiedziono pomoc prawna to świadczenie jakichkolwiek usług polegających na konieczności wykazania się wiedzą fachową z zakresu nauk prawnych. W konsekwencji tego mogą pojawić się czynności w ramach świadczonej pomocy prawnej, które nie będą wchodziły w zakres doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego oraz w zakres samego zastępstwa procesowego. W szczególności będą to czynności, nieprowadzące do powstania stosunku spornego bądź roszczeniowego. Do nich zastosowanie znajdzie cyt. art. 5 ust. 1a ustawy Prawo zamówień publicznych. W doktrynie przyjmuje się, iż uzasadnienie wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki należy uznać za wystarczające, gdy Zamawiający uprawdopodobni, że zastosowanie trybu gwarantującego zachowanie konkurencji tworzy możliwość powstania skutków niekorzystnych, jest niecelowe, trudne czy jest wręcz niemożliwe do przeprowadzenia. Sformułowanie ustawy ,,mogłoby,, pozwala na rezygnację z innych niż wolna ręka trybów, gdy Zamawiający wykaże podstawy do przypuszczeń, że konsekwencją ich zastosowania byłyby okoliczności wskazywane w art. 5 ust. 1a pkt 1-4 ustawy. Okoliczności te określone zostały jako pewnego rodzaju zasady, które nie stanowią jednak zamkniętego katalogu, o czym świadczy sformułowanie w szczególności użyte we wskazanym przepisie prawa. W orzecznictwie przyjmuje się, iż pomimo otwartego charakteru przepisu art. 5 ust. 1a ustawy Pzp nie może on być stosowany w sposób dowolny. Wykładnia przywołanego przepisu art. 5 ust. 1a ustawy Pzp, łącznie z art. 5 ust. 1 ustawy Pzp, wskazuje na możliwość zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki dopiero w sytuacji, gdy zamawiający w sposób obiektywny będzie w stanie uzasadnić, że nie ma możliwości udzielenia danego zamówienia w innym trybie niż tryby konkurencyjne. W analizowanym przypadku uzasadnieniem zastosowania art. 5 ust. 1a ustawy Pzp do niniejszego zamówienia jest brak możliwości wyodrębnienia czynności w ramach świadczonej pomocy prawnej, które nie będą wchodziły w zakres doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego oraz w zakres samego zastępstwa procesowego. Jak wskazywano pomocą prawną jest świadczenie jakichkolwiek usług polegających na konieczności wykazania się wiedzą fachową z zakresu nauk prawnych, sprawowanych przez osoby wykonujące zawód radcy prawnego lub adwokata. Mnogość i nieprzewidywalność stanów prawnych i faktycznych wchodzących w zakres zamawianej usługi powoduje niemożność wyodrębnienia do oddzielnego postępowania usług prawniczych świadczonych w ramach pomocy prawnej innych niż zastępstwo procesowe oraz doradztwo prawne w zakresie zastępstwa procesowego. To z kolei tworzy dodatkową uzasadnioną przesłankę zastosowania art. 5 ust. 1a ustawy Pzp, która de facto ściśle wiąże się z okolicznościami wymienionymi w tym przepisie. Niecelowym i nieracjonalnym byłoby rozdzielenie usług doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego oraz usług w zakresie zastępstwa procesowego od mogących się pojawić w przyszłości usług prawniczych nie wchodzących w ten zakres a objętych definicją pomocy prawnej. Rozdzielenie tych usług mogłoby powodować wzajemną kolizję oraz dublowanie czynności podejmowanych przez Wykonawcę wyłonionego w niniejszym postępowaniu oraz przyszłego Wykonawcę wyłonionego w trybie konkurencyjnym. Dlatego też jedynie świadczenie kompleksowej pomocy prawnej umożliwia rzetelne rozwiązywanie spraw, unikanie konfliktów oraz uzyskiwanie korzystnych, zgodnych z interesem Zamawiającego rozstrzygnięć. To z kolei przekłada się na oszczędność i efektywność wydatkowania środków publicznych.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
Kancelaria Radców Prawnych J. Nieścior i Z. Wóltański Spółka Cywilna, ul. Tadeusza Kościuszki 70, 06-100 Pułtusk, kraj/woj. mazowieckie.
Sońsk: Świadczenie usługi zastępstwa procesowego we wszystkich bieżących i przyszłych postępowaniach oraz świadczenie doradztwa w zakresie zastępstwa procesowego i pozostałej pomocy prawnej
Numer ogłoszenia: 35158 - 2014; data zamieszczenia: 30.01.2014
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 10976 - 2014r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Urząd Gminy, ul. Ciechanowska 20, 06-430 Sońsk, woj. mazowieckie, tel. 023 6713811, 6713818, faks 023 6713818.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usługi zastępstwa procesowego we wszystkich bieżących i przyszłych postępowaniach oraz świadczenie doradztwa w zakresie zastępstwa procesowego i pozostałej pomocy prawnej.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Zamówienie, którego przedmiotem jest świadczenie usługi zastępstwa procesowego przed sądami wszystkich instancji i innymi organami administracji państwowej i samorządowej we wszystkich bieżących i przyszłych postępowaniach, w których stroną jest i będzie Gmina Sońsk oraz świadczenie doradztwa w zakresie zastępstwa procesowego obejmować będzie w szczególności: występowanie przed sądami powszechnymi, administracyjnymi, Sądem Najwyższym oraz organami administracji państwowej i samorządowej, przygotowywanie skarg, pozwów i wniosków, wystąpień i pism procesowych dla sądów i organów administracji w celu wszczęcia postępowania sądowego lub administracyjnego oraz w związku z toczącym się postępowaniem, przygotowywanie skarg i odpowiedzi na skargi do WSA i NSA przy udziale komórek organizacyjnych merytorycznie właściwych w sprawie, współdziałanie w zakresie badania zasadności i załatwiania skarg, wniosków w sprawach należących do zakresu działania wydziałów i jednostek organizacyjnych, współpraca z właściwymi wydziałami i jednostkami organizacyjnymi Gminy Sońsk w zakresie dochodzenia należności/windykacji należności z tytułów budżetowych i kar umownych, przygotowywanie wniosków do komorników sądowych i skarbowych oraz nadzór nad przebiegiem egzekucji sądowych i administracyjnych, uzgadnianie pod względem formalno-prawnym treści rozstrzygnięć administracyjnych Zamawiającego w celu minimalizacji ryzyka procesowego w postępowaniach administracyjnych i sądowo-administracyjnych przed sądami i organami administracyjnymi, współpraca z Komisją Przetargową w zakresie przygotowywania rozstrzygnięć do składania przez wykonawców środków ochrony prawnej, udział w rozprawach przed Krajową Izbą Odwoławczą i Sądem Okręgowym w zakresie postępowań o udzielenie zamówień publicznych, doradztwo w zakresie zastępstwa procesowego, w tym co do celowości wnoszenia pozwów, środków zaskarżeń, zawarcia ugód sądowych i pozasądowych, pomoc prawna w zakresie objętym przedmiotem zamówienia, zgodnie z ustawą z dnia 06 lipca 1982 r. o radcach prawnych (t.j. Dz. U. z 2010. Nr 10, poz. 65 ze zm.)..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.10.00.00-5.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
27.01.2014.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- Kancelaria Radców Prawnych J. Nieścior i Z. Wóltański Spółka Cywilna, ul. T. Kościuszki 70, 06-100 Pułtusk, kraj/woj. mazowieckie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 184171,00 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
218448,00
Oferta z najniższą ceną:
218448,00
/ Oferta z najwyższą ceną:
218448,00
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65 ze zm.) wykonywanie zawodu radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, z wyjątkiem występowania w charakterze obrońcy w postępowaniu karnym i postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe. W myśl art. 6 ustawy zawód radcy prawnego polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami. Zgodnie z art. 7 ustawy pomocą prawną jest w szczególności udzielanie porad i konsultacji prawnych, opinii prawnych, zastępstwo prawne i procesowe. Zgodnie z cytowanymi przepisami ustawy o radcach prawnych przez świadczenie pomocy prawnej należy rozumieć w szczególności: udzielanie porad prawnych, udzielanie konsultacji prawnych, sporządzanie opinii prawnych, opracowywanie projektów aktów prawnych oraz występowanie (zastępstwo) przed sądami i urzędami. Pomoc prawna została zatem zdefiniowana bardzo ogólnie poprzez wskazanie przykładowego i otwartego katalogu czynności obejmujących zarówno działania faktyczne, jak i prawne. Ustawowe wyliczenie czynności pomocy prawnej nie wyczerpuje bowiem zakresu tego pojęcia, na co wskazuje zwrot w szczególności. Trudno zatem z tak skonstruowanej definicji ogólnej, nieostrej, tworzącej otwarty katalog czynności wchodzących w zakres pomocy prawnej wyprowadzić wyczerpujący katalog działań i obowiązków składających się na pomoc prawną. Dlatego też przyjąć należy, że pomoc prawna to świadczenie jakichkolwiek usług polegających na konieczności wykazania się wiedzą fachową z zakresu nauk prawnych, sprawowanych przez osoby wykonujące zawód radcy prawnego lub adwokata. W odniesieniu do świadczenia usług prawniczych, które zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010r. w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym, zostały zakwalifikowane jako usługi niepriorytetowe, zastosowanie ma art. 5 ustawy prawo zamówień publicznych. Zgodnie z ust. 1a tego artykułu w przypadku zamówień, o których mowa w ust. 1, zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub 67 ust. 1, w szczególności, jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności: 1) naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 3) poniesieniem straty w mieniu publicznym 4) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Natomiast art. 5 ust. 1b stanowi, że: w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi prawnicze, polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, lub jeżeli wymaga tego ochrona ważnych praw lub interesów Skarbu Państwa, nie stosuje się przepisów dotyczących przesłanek wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia oraz przesłanek wyboru trybu z wolnej ręki. Ustawodawca nie wyjaśnił, co należy rozumieć pod pojęciami wykonywania zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi oraz doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego. Dlatego ich znaczenie trzeba rozważyć, w oparciu o cytowaną definicję pomocy prawnej zawartą w ustawie o radcach prawnych. Przyjąć należy, że wykonywanie zastępstwa procesowego polega na występowaniu przed sądami i innymi organami orzekającymi w rozumieniu reprezentacji prawnej, zatem w zakres tego pojęcia wchodzi nie tylko zastępstwo mocodawcy, ale także udzielanie dalszej substytucji. Natomiast doradztwo prawne w zakresie zastępstwa procesowego należy rozumieć jako każde działanie jednostki samorządu terytorialnego w sferze jego praw i obowiązków, które może prowadzić do wstąpienia na drogę procesową. Tym samym, w danych okolicznościach, udzielenie porady, konsultacji prawnej, czy też wydanie opinii może mieć na celu wskazanie, czy dana sytuacja rodzi konieczność lub ryzyko wstąpienia na drogę procesową. Ponadto doradztwo w zakresie zastępstwa procesowego może być rozumiane, jako określanie właściwej i korzystnej strategii procesowej toczącego się już postępowania. Niewątpliwie opracowywanie opinii i ekspertyz, prowadzenie negocjacji, sporządzanie umów, sporządzanie projektów aktów prawa miejscowego oraz określanie strategii procesowych mieści się w ramach doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego, o którym stanowi art. 5 ust 1b ustawy Prawo zamówień publicznych. Niemniej jednak nie wyczerpuje to mnogości sytuacji prawnych, w których może znaleźć się Zamawiający a które wchodzą w zakres pomocy prawnej, gdyż jak dowiedziono pomoc prawna to świadczenie jakichkolwiek usług polegających na konieczności wykazania się wiedzą fachową z zakresu nauk prawnych. W konsekwencji tego mogą pojawić się czynności w ramach świadczonej pomocy prawnej, które nie będą wchodziły w zakres doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego oraz w zakres samego zastępstwa procesowego. W szczególności będą to czynności, nieprowadzące do powstania stosunku spornego bądź roszczeniowego. Do nich zastosowanie znajdzie cyt. art. 5 ust. 1a ustawy Prawo zamówień publicznych. W doktrynie przyjmuje się, iż uzasadnienie wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki należy uznać za wystarczające, gdy Zamawiający uprawdopodobni, że zastosowanie trybu gwarantującego zachowanie konkurencji tworzy możliwość powstania skutków niekorzystnych, jest niecelowe, trudne czy jest wręcz niemożliwe do przeprowadzenia. Sformułowanie ustawy ,,mogłoby,, pozwala na rezygnację z innych niż wolna ręka trybów, gdy Zamawiający wykaże podstawy do przypuszczeń, że konsekwencją ich zastosowania byłyby okoliczności wskazywane w art. 5 ust. 1a pkt 1-4 ustawy. Okoliczności te określone zostały jako pewnego rodzaju zasady, które nie stanowią jednak zamkniętego katalogu, o czym świadczy sformułowanie w szczególności użyte we wskazanym przepisie prawa. W orzecznictwie przyjmuje się, iż pomimo otwartego charakteru przepisu art. 5 ust. 1a ustawy Pzp nie może on być stosowany w sposób dowolny. Wykładnia przywołanego przepisu art. 5 ust. 1a ustawy Pzp, łącznie z art. 5 ust. 1 ustawy Pzp, wskazuje na możliwość zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki dopiero w sytuacji, gdy zamawiający w sposób obiektywny będzie w stanie uzasadnić, że nie ma możliwości udzielenia danego zamówienia w innym trybie niż tryby konkurencyjne. W analizowanym przypadku uzasadnieniem zastosowania art. 5 ust. 1a ustawy Pzp do niniejszego zamówienia jest brak możliwości wyodrębnienia czynności w ramach świadczonej pomocy prawnej, które nie będą wchodziły w zakres doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego oraz w zakres samego zastępstwa procesowego. Jak wskazywano pomocą prawną jest świadczenie jakichkolwiek usług polegających na konieczności wykazania się wiedzą fachową z zakresu nauk prawnych, sprawowanych przez osoby wykonujące zawód radcy prawnego lub adwokata. Mnogość i nieprzewidywalność stanów prawnych i faktycznych wchodzących w zakres zamawianej usługi powoduje niemożność wyodrębnienia do oddzielnego postępowania usług prawniczych świadczonych w ramach pomocy prawnej innych niż zastępstwo procesowe oraz doradztwo prawne w zakresie zastępstwa procesowego. To z kolei tworzy dodatkową uzasadnioną przesłankę zastosowania art. 5 ust. 1a ustawy Pzp, która de facto ściśle wiąże się z okolicznościami wymienionymi w tym przepisie. Niecelowym i nieracjonalnym byłoby rozdzielenie usług doradztwa prawnego w zakresie zastępstwa procesowego oraz usług w zakresie zastępstwa procesowego od mogących się pojawić w przyszłości usług prawniczych nie wchodzących w ten zakres a objętych definicją pomocy prawnej. Rozdzielenie tych usług mogłoby powodować wzajemną kolizję oraz dublowanie czynności podejmowanych przez Wykonawcę wyłonionego w niniejszym postępowaniu oraz przyszłego Wykonawcę wyłonionego w trybie konkurencyjnym. Dlatego też jedynie świadczenie kompleksowej pomocy prawnej umożliwia rzetelne rozwiązywanie spraw, unikanie konfliktów oraz uzyskiwanie korzystnych, zgodnych z interesem Zamawiającego rozstrzygnięć. To z kolei przekłada się na oszczędność i efektywność wydatkowania środków publicznych.