zgoda
Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu, prowadzenia danych statystycznych oraz wsparcia usług społecznościowych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Możesz samodzielnie decydować o tym czy, jakie i przez jakie witryny pliki cookie mogą być zamieszczana na Twoim urządzeniu. Przeczytaj: jak wyłączyć pliki cookie. Szczgółowe informacje na temat wykorzystania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.

Informacje o przetargu

Zamawiający:
Gmina Miejska Iława
Adres: ul. Niepodległości 13, 14-200 Iława, woj. warmińsko-mazurskie
Dane kontaktowe: email: przetargi@umilawa.pl
tel: (089) 6490159, 6490101
fax: (089) 649 26 31
Dane postępowania
ID postępowania: 30662920110
Data publikacji zamówienia: 2011-11-23
Termin składania wniosków: - brak -
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1 Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.bip.umilawa.pl Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
45232411-6 Roboty budowlane w zakresie rurociągów wody ściekowej
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Zagospodarowanie turystyczne nabrzeży lokalnych akwenu w Iławie - Etap I - Zagospodarowanie turystyczne brzegów rzeki Iławki i jeziora Jeziorak. Zamówienie dodatkowe. Postępowanie znak OO.3410-38/11. SKANSKA S.A.
Warszawa
9 270,00
0,28
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2011-12-06
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
452324116
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
9 270,00 zł
Minimalna złożona oferta:
9 270,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
9 270,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
9 270,00 zł


Iława: Zagospodarowanie turystyczne nabrzeży lokalnych akwenu w Iławie - Etap I - Zagospodarowanie turystyczne brzegów rzeki Iławki i jeziora Jeziorak. Zamówienie dodatkowe. Postępowanie znak OO.3410-38/11


Numer ogłoszenia: 306629 - 2011; data zamieszczenia: 23.11.2011

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Miejska Iława, ul. Niepodległości 13, 14-200 Iława, woj. warmińsko-mazurskie, tel. (089) 6490159, 6490101, faks (089) 649 26 31 , strona internetowa www.bip.umilawa.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Zagospodarowanie turystyczne nabrzeży lokalnych akwenu w Iławie - Etap I - Zagospodarowanie turystyczne brzegów rzeki Iławki i jeziora Jeziorak. Zamówienie dodatkowe. Postępowanie znak OO.3410-38/11.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
1. Zamówienie obejmuje rozebranie uszkodzonego kolektora deszczowego na odcinku 15m i wykonanie nowego rurociągu w sekcji A, oraz rozebranie uszkodzonego drenażu odwadniającego na odcinku 14,5 m i wykonanie nowego drenażu odwadniającego w sekcji C. 2. Wykonawca wykona przedmiot zamówienia zgodnie z obowiązującymi przepisami szczegółowymi i sztuką budowlaną, pełną obsługę geodezyjną wraz z okresem gwarancji. 3. Realizacja zamówienia podlega prawu polskiemu, w tym w szczególności ustawie z dnia 7 lipca 1994r Prawo budowlane (Dz. U. z 2006r nr 156 poz. 1118 z późn. zm.) 4. Zadanie jest współfinansowane ze środków REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WARMIA MAZURY NA LATA 2007-2013 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej w ramach osi priorytetowej 2 - Turystyka. Działanie 2.1 Wzrost potencjału turystycznego. Poddziałanie 2.1.4 Publiczna infrastruktura turystyczna i okołoturystyczna.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.23.24.11-6.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    W trakcie realizacji zmówienia publicznego na: Zagospodarowanie turystyczne nabrzeży lokalnych akwenu w Iławie - Etap I - Zagospodarowanie turystyczne brzegów rzeki Iławki i jeziora Jeziorak przeprowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego o wartości szacunkowej nieprzekraczającej równowartości kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp opublikowanego w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 29.10.2010r. ogłoszenie nr 306699 - 2010 polegającego m.in. na wykonanie ciągów pieszych i rowerowych wzdłuż rzeki Iławki oraz wzdłuż wschodniego brzegu jeziora Jeziorak w Iławie, stwierdzono a) w trakcie wykonywania robót ziemnych w sekcji A odkryto istniejący kolektor deszczowy z rur sanitarnych o średnicy 300 mm, który jest uszkodzony na odcinku 15 m i nie spełnia swojej funkcji. Uszkodzenie nastąpiło przed rozpoczęciem robót budowlanych stanowiący przedmiot głównego zamówienia. Zarówno wykonawca jak i zamawiający nie byli wstanie stwierdzić takiego stanu rzeczy na etapie postępowania przetargowego. Aby kontuować roboty ziemne mające na celu przygotowanie podłoża pod ciąg pieszo-rowerowy konieczne jest rozebranie uszkodzonego kolektora deszczowego na odcinku 15m i wykonanie nowego rurociągu. Z uwagi na fakt bezpośredniego położenia rurociągu pod ciągiem pieszo-rowerowym nie wykonanie naprawy istniejącego kolektora może spowodować podmywanie gruntu oraz zapadanie się ciągu pieszo-rowerowego. Bez wykonania przedmiotowych robót niemożliwe byłoby kontynuowanie prac związanych z realizacją całego przedmiotu zamówienia. b) w trakcie wykonywania robót ziemnych w sekcji C odkryto istniejący drenaż odwodniający z rur kamionkowych o średnicy 200 mm, który jest uszkodzony na odcinku 14,5 m i nie spełnia swojej funkcji. Uszkodzenie nastąpiło przed rozpoczęciem robót budowlanych stanowiący przedmiot głównego zamówienia. Zarówno wykonawca jak i zamawiający nie byli wstanie stwierdzić takiego stanu rzeczy na etapie postępowania przetargowego. Aby kontynuować roboty ziemne mające na celu przygotowanie podłoża pod ciąg pieszo-rowerowy konieczne jest rozebranie uszkodzonego drenażu odwadniającego na odcinku 14,5 m i wykonanie nowego drenażu odwadniającego. Z uwagi na fakt bezpośredniego położenia rurociągu pod ciągiem pieszo-rowerowym nie wykonanie naprawy istniejącego kolektora może spowodować podmywanie gruntu oraz zapadanie się ciągu pieszo-rowerowego. Bez wykonania przedmiotowych robót niemożliwe byłoby kontynuowanie prac związanych z realizacją całego przedmiotu zamówienia Zgodnie z opinią z komentarza pod redakcją Tomasza Czajkowskiego w kwestii zamówienia dodatkowego jedną z naczelnych zasad systemu zamówień publicznych jest udzielanie zamówień przy zastosowaniu dwóch trybów podstawowych, tym samym tryby bezprzetargowe mogą być stosowane wyłącznie w okolicznościach wskazanych w ustawie - Prawo zamówień publicznych ( dalej p.z.p.). Przepis art. 67 ust 1 p.z.p. ściśle precyzuje przypadki, w których zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki. Za przytoczonymi we wskazanym komentarzu orzeczeniami warto podkreślić, że w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Sądu Najwyższego wypowiedziano tezę o potrzebie ścisłej interpretacji przepisu art. 71 ust. 1 p.z.p. jeszcze pod rządami ustawy o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 z późn. zm.). Zapatrywanie to pozostaje w pełni aktualne pod rządami art. 67 p.z.p. Tryb zamówienia z wolnej ręki można zatem zastosować tylko w sytuacjach ściśle określonych przez ustawę. W jednym z orzeczeń Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że ustawa dopuszcza odstąpienie od trybu przetargowego, jak również od innych przewidzianych trybów opartych na zasadzie konkurencyjności w ściśle określonych przypadkach, zezwalając na udzielenie zamówienia z wolnej ręki po negocjacjach tylko z jednym dostawcą lub wykonawcą. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 6 lipca 2001 r. III RN 16/01 (OSNP 2001/22/657) stwierdził z kolei, że przepis art. 71 ust. 1 p.z.p., który stanowi, że zamawiający może udzielić tzw. zamówienia z wolnej ręki tylko wtedy, gdy zachodzi jedna z wymienionych w tym przepisie okoliczności, powinien być interpretowany w sposób ścisły, jako wyjątek od zasady udzielania zamówień publicznych w trybie przetargu (identycznie NSA w wyroku z 1 października 2001 r., II SA 2802/00). Podobne tezy wypowiedziano w judykaturze Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W przedmiotowej sytuacji zachodzi w sposób bezsporny jedna z okoliczności przewidzianych w ustawie Pzp w art. 67 ust.1 pkt 5 lit. b) zgodnie, z którą zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki dotychczasowemu wykonawcy robót zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. W zaistniałej sytuacji wszystkie wymienione przesłanki zostały spełnione, gdyż: przesłanka, o której mowa w ust. 1 pkt. 5) lit b), dotyczy udzielania zamówień dodatkowych udzielanych w trybie zamówienia z wolnej ręki dotychczasowemu wykonawcy zamówienia podstawowego na usługi lub roboty budowlane (nie mogą więc być udzielane wykonawcy dostaw) pod warunkiem, że zamówienia te: 1) nie są objęte zamówieniem podstawowym - w przedmiotowej sytuacji wykonanie robót polegających na: wykonaniu naprawy istniejącego kolektora deszczowego oraz drenażu odwadniającego nie były one objęte zamówieniem podstawowym, gdyż ani zamawiający na etapie przygotowywania postępowania, oraz opracowywania dokumentacji, ani wykonawca na etapie sporządzania oferty nie byli w stanie przewidzieć, czy też określić stanu istniejącego urządzeń znajdujących się od wielu lat pod ziemią, na terenach dotychczas nie zagospodarowanych. 2) nie przekraczają łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia- wartość zamówienia podstawowego netto wynosi 10.894.173,56 zł, natomiast sporządzony przez inżyniera projektu kosztorys inwestorski na wykonanie robót dodatkowych, o których mowa opiewa na kwotę 7.536,97., co stanowi 0,07% wartości zamówienia podstawowego, a więc ta przesłanka została także w pełni wypełniona. Łączna wartość robót dodatkowych udzielonych wykonawcy wyniesie 0,07% 3) są niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego - bez wykonania przedmiotowego zamówienia nie jest możliwa kontynuacja zamówienia podstawowego Wykonanie przedmiotowych robót jest niezbędne do zrealizowania zamówienia podstawowego, brak ich wykonania może doprowadzić do uszkodzenia konstrukcji głównego ciągu pieszo-rowerowego. 4) ich wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, oraz wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Przedmiotowego zjawiska nie można było przewidzieć ani w trakcie przeprowadzania zamówienia publicznego, ani w trakcie przekazania placu budowy, czy też opracowywania dokumentacji projektowej. Zamawiający nie posiadał informacji o możliwych uszkodzeniach istniejących obiektów podziemnych jakimi są siec kolektora deszczowego i drenażu odwodniającego. Zgodnie z założeniami projektu budowlanego wykonawca zobowiązany był do przejścia na tymi obiektami przy zachowaniu odpowiednich norm i zabezpieczeń. Dopiero w trakcie wykonywania robót ziemnych przygotowujących teren do wykonania podbudowy ciągu pieszo-rowerowego, pokazała się woda, na poziomie wykonywanych robót, a następnie po pogłębieniu wykopu odkryto uszkodzone rurociągi deszczowy i odwadniających, które nie naprawione uniemożliwiają wykonanie robót podstawowych, a ponadto zaniechanie ich naprawy powodować będzie uszkodzenia nowo wykonanego głównego przedmiotu zamówienia

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • SKANSKA S.A., ul. Gen. Józefa Zajączka 9, 01-518 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


Iława: Zagospodarowanie turystyczne nabrzeży lokalnych akwenu w Iławie - Etap I - Zagospodarowanie turystyczne brzegów rzeki Iławki i jeziora Jeziorak. Zamówienie dodatkowe. Postępowanie znak OO.3410-38/11.


Numer ogłoszenia: 318703 - 2011; data zamieszczenia: 06.12.2011

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 306629 - 2011r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Miejska Iława, ul. Niepodległości 13, 14-200 Iława, woj. warmińsko-mazurskie, tel. (089) 6490159, 6490101, faks (089) 649 26 31.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Zagospodarowanie turystyczne nabrzeży lokalnych akwenu w Iławie - Etap I - Zagospodarowanie turystyczne brzegów rzeki Iławki i jeziora Jeziorak. Zamówienie dodatkowe. Postępowanie znak OO.3410-38/11..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
1. Zamówienie obejmuje rozebranie uszkodzonego kolektora deszczowego na odcinku 15m i wykonanie nowego rurociągu w sekcji A, oraz rozebranie uszkodzonego drenażu odwadniającego na odcinku 14,5 m i wykonanie nowego drenażu odwadniającego w sekcji C. 2. Wykonawca wykona przedmiot zamówienia zgodnie z obowiązującymi przepisami szczegółowymi i sztuką budowlaną, pełną obsługę geodezyjną wraz z okresem gwarancji. 3. Realizacja zamówienia podlega prawu polskiemu, w tym w szczególności ustawie z dnia 7 lipca 1994r Prawo budowlane (Dz. U. z 2006r nr 156 poz. 1118 z późn. zm.) 4. Zadanie jest współfinansowane ze środków REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WARMIA MAZURY NA LATA 2007-2013 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej w ramach osi priorytetowej 2 - Turystyka. Działanie 2.1 Wzrost potencjału turystycznego. Poddziałanie 2.1.4 Publiczna infrastruktura turystyczna i okołoturystyczna..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.23.24.11-6.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    tak, projekt/program: Zadanie jest współfinansowane ze środków REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WARMIA MAZURY NA LATA 2007-2013 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej w ramach osi priorytetowej 2 - Turystyka. Działanie 2.1 Wzrost potencjału turystycznego. Poddziałanie 2.1.4 Publiczna infrastruktura turystyczna i okołoturystyczna.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
02.12.2011.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • SKANSKA S.A., ul. Gen. Józefa Zajączka 9, 01-518 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 7536,97 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    9270,47


  • Oferta z najniższą ceną:
    9270,47
    / Oferta z najwyższą ceną:
    9270,47


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    W trakcie realizacji zmówienia publicznego na: Zagospodarowanie turystyczne nabrzeży lokalnych akwenu w Iławie - Etap I - Zagospodarowanie turystyczne brzegów rzeki Iławki i jeziora Jeziorak przeprowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego o wartości szacunkowej nieprzekraczającej równowartości kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp opublikowanego w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 29.10.2010r. ogłoszenie nr 306699 - 2010 polegającego m.in. na wykonanie ciągów pieszych i rowerowych wzdłuż rzeki Iławki oraz wzdłuż wschodniego brzegu jeziora Jeziorak w Iławie, stwierdzono a) w trakcie wykonywania robót ziemnych w sekcji A odkryto istniejący kolektor deszczowy z rur sanitarnych o średnicy 300 mm, który jest uszkodzony na odcinku 15 m i nie spełnia swojej funkcji. Uszkodzenie nastąpiło przed rozpoczęciem robót budowlanych stanowiący przedmiot głównego zamówienia. Zarówno wykonawca jak i zamawiający nie byli wstanie stwierdzić takiego stanu rzeczy na etapie postępowania przetargowego. Aby kontuować roboty ziemne mające na celu przygotowanie podłoża pod ciąg pieszo-rowerowy konieczne jest rozebranie uszkodzonego kolektora deszczowego na odcinku 15m i wykonanie nowego rurociągu. Z uwagi na fakt bezpośredniego położenia rurociągu pod ciągiem pieszo-rowerowym nie wykonanie naprawy istniejącego kolektora może spowodować podmywanie gruntu oraz zapadanie się ciągu pieszo-rowerowego. Bez wykonania przedmiotowych robót niemożliwe byłoby kontynuowanie prac związanych z realizacją całego przedmiotu zamówienia. b) w trakcie wykonywania robót ziemnych w sekcji C odkryto istniejący drenaż odwodniający z rur kamionkowych o średnicy 200 mm, który jest uszkodzony na odcinku 14,5 m i nie spełnia swojej funkcji. Uszkodzenie nastąpiło przed rozpoczęciem robót budowlanych stanowiący przedmiot głównego zamówienia. Zarówno wykonawca jak i zamawiający nie byli wstanie stwierdzić takiego stanu rzeczy na etapie postępowania przetargowego. Aby kontynuować roboty ziemne mające na celu przygotowanie podłoża pod ciąg pieszo-rowerowy konieczne jest rozebranie uszkodzonego drenażu odwadniającego na odcinku 14,5 m i wykonanie nowego drenażu odwadniającego. Z uwagi na fakt bezpośredniego położenia rurociągu pod ciągiem pieszo-rowerowym nie wykonanie naprawy istniejącego kolektora może spowodować podmywanie gruntu oraz zapadanie się ciągu pieszo-rowerowego. Bez wykonania przedmiotowych robót niemożliwe byłoby kontynuowanie prac związanych z realizacją całego przedmiotu zamówienia Zgodnie z opinią z komentarza pod redakcją Tomasza Czajkowskiego w kwestii zamówienia dodatkowego jedną z naczelnych zasad systemu zamówień publicznych jest udzielanie zamówień przy zastosowaniu dwóch trybów podstawowych, tym samym tryby bezprzetargowe mogą być stosowane wyłącznie w okolicznościach wskazanych w ustawie - Prawo zamówień publicznych ( dalej p.z.p.). Przepis art. 67 ust 1 p.z.p. ściśle precyzuje przypadki, w których zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki. Za przytoczonymi we wskazanym komentarzu orzeczeniami warto podkreślić, że w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Sądu Najwyższego wypowiedziano tezę o potrzebie ścisłej interpretacji przepisu art. 71 ust. 1 p.z.p. jeszcze pod rządami ustawy o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 664 z późn. zm.). Zapatrywanie to pozostaje w pełni aktualne pod rządami art. 67 p.z.p. Tryb zamówienia z wolnej ręki można zatem zastosować tylko w sytuacjach ściśle określonych przez ustawę. W jednym z orzeczeń Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że ustawa dopuszcza odstąpienie od trybu przetargowego, jak również od innych przewidzianych trybów opartych na zasadzie konkurencyjności w ściśle określonych przypadkach, zezwalając na udzielenie zamówienia z wolnej ręki po negocjacjach tylko z jednym dostawcą lub wykonawcą. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 6 lipca 2001 r. III RN 16/01 (OSNP 2001/22/657) stwierdził z kolei, że przepis art. 71 ust. 1 p.z.p., który stanowi, że zamawiający może udzielić tzw. zamówienia z wolnej ręki tylko wtedy, gdy zachodzi jedna z wymienionych w tym przepisie okoliczności, powinien być interpretowany w sposób ścisły, jako wyjątek od zasady udzielania zamówień publicznych w trybie przetargu (identycznie NSA w wyroku z 1 października 2001 r., II SA 2802/00). Podobne tezy wypowiedziano w judykaturze Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W przedmiotowej sytuacji zachodzi w sposób bezsporny jedna z okoliczności przewidzianych w ustawie Pzp w art. 67 ust.1 pkt 5 lit. b) zgodnie, z którą zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki dotychczasowemu wykonawcy robót zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. W zaistniałej sytuacji wszystkie wymienione przesłanki zostały spełnione, gdyż: przesłanka, o której mowa w ust. 1 pkt. 5) lit b), dotyczy udzielania zamówień dodatkowych udzielanych w trybie zamówienia z wolnej ręki dotychczasowemu wykonawcy zamówienia podstawowego na usługi lub roboty budowlane (nie mogą więc być udzielane wykonawcy dostaw) pod warunkiem, że zamówienia te: 1) nie są objęte zamówieniem podstawowym - w przedmiotowej sytuacji wykonanie robót polegających na: wykonaniu naprawy istniejącego kolektora deszczowego oraz drenażu odwadniającego nie były one objęte zamówieniem podstawowym, gdyż ani zamawiający na etapie przygotowywania postępowania, oraz opracowywania dokumentacji, ani wykonawca na etapie sporządzania oferty nie byli w stanie przewidzieć, czy też określić stanu istniejącego urządzeń znajdujących się od wielu lat pod ziemią, na terenach dotychczas nie zagospodarowanych. 2) nie przekraczają łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia- wartość zamówienia podstawowego netto wynosi 10.894.173,56 zł, natomiast sporządzony przez inżyniera projektu kosztorys inwestorski na wykonanie robót dodatkowych, o których mowa opiewa na kwotę 7.536,97., co stanowi 0,07% wartości zamówienia podstawowego, a więc ta przesłanka została także w pełni wypełniona. Łączna wartość robót dodatkowych udzielonych wykonawcy wyniesie 0,07% 3) są niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego - bez wykonania przedmiotowego zamówienia nie jest możliwa kontynuacja zamówienia podstawowego Wykonanie przedmiotowych robót jest niezbędne do zrealizowania zamówienia podstawowego, brak ich wykonania może doprowadzić do uszkodzenia konstrukcji głównego ciągu pieszo-rowerowego. 4) ich wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, oraz wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Przedmiotowego zjawiska nie można było przewidzieć ani w trakcie przeprowadzania zamówienia publicznego, ani w trakcie przekazania placu budowy, czy też opracowywania dokumentacji projektowej. Zamawiający nie posiadał informacji o możliwych uszkodzeniach istniejących obiektów podziemnych jakimi są siec kolektora deszczowego i drenażu odwodniającego. Zgodnie z założeniami projektu budowlanego wykonawca zobowiązany był do przejścia na tymi obiektami przy zachowaniu odpowiednich norm i zabezpieczeń. Dopiero w trakcie wykonywania robót ziemnych przygotowujących teren do wykonania podbudowy ciągu pieszo-rowerowego, pokazała się woda, na poziomie wykonywanych robót, a następnie po pogłębieniu wykopu odkryto uszkodzone rurociągi deszczowy i odwadniających, które nie naprawione uniemożliwiają wykonanie robót podstawowych, a ponadto zaniechanie ich naprawy powodować będzie uszkodzenia nowo wykonanego głównego przedmiotu zamówienia