Informacje o przetargu
Wykonanie: 1) robót dodatkowych instalacji elektrycznej ( w zakresie Zadania 1 umowy 343/FKZ/10) 2) robót dodatkowych instalacyjnych i kubaturowych (w zakresie Zadania 2 umowy 343/FKZ/10)
Opis przedmiotu przetargu: 1. Zakres dodatkowych robót budowlanych instalacji elektrycznej obejmuje wykonanie: a) instalacji zdalnego sterowania otwierania wrót do wiaty karetek b) wykonania instalacji sterowania systemem oświetlenia lądowiska SAGA c) wykonania instalacji zasilania lampy identyfikacyjnej lądowiska na dachu budynku 1A 2. Zakres dodatkowych robót budowlanych instalacyjnych i kubaturowych obejmuje: a) wykonanie pionu instalacji wodociągowej przeciwpożarowej PH3A wraz z montażem zaworów hydrantowych ZH52 oraz przygotowanie w pionie instalacyjnym zaślepionych króćców pod planowane w przyszłości wykonanie podejść pod hydranty 25, w budynku 1A, od poziomu I do VI piętra b) wyburzenie ścianek w wydzielonych przedsionkach przeciwpożarowych przy klatce K3 budynku 1A od poziomu wysokiego parteru do VI piętra w miejscu przewidzianym na lokalizację instalacji wentylacji nadciśnieniowej
Zamawiający:
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Legnicy
Adres: | J. Iwaszkiewicza 5, 59-220 Legnica, woj. dolnośląskie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: zam.publiczne@szpital.legnica.pl tel: (076) 721 11 26 fax: (076) 721 11 27 |
Dane postępowania
ID postępowania: | 32431220110 | ||
---|---|---|---|
Data publikacji zamówienia: | 2011-10-07 | Termin składania wniosków: | - brak - |
Rodzaj zamówienia: | roboty budowlane | Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - | Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE | Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE | Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 | Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.szpital.legnica.pl | Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
45000000-7 | Roboty budowlane |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Wykonanie: 1) robót dodatkowych instalacji elektrycznej (w zakresie Zadania 1 umowy 343/FKZ/10) 2) robót dodatkowych instalacyjnych i kubaturowych( w zakresie Zadania 2 umowy 343/FKZ/10) | Tehand Sp. z o.o. Lublin | 57 124,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2011-10-17 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 450000007 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 57 124,00 zł Minimalna złożona oferta: 57 124,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 57 124,00 zł Maksymalna złożona oferta: 57 124,00 zł | |
Legnica: Wykonanie: 1) robót dodatkowych instalacji elektrycznej ( w zakresie Zadania 1 umowy 343/FKZ/10) 2) robót dodatkowych instalacyjnych i kubaturowych (w zakresie Zadania 2 umowy 343/FKZ/10)
Numer ogłoszenia: 324312 - 2011; data zamieszczenia: 07.10.2011
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Legnicy, ul. J. Iwaszkiewicza 5, 59-220 Legnica, woj. dolnośląskie, tel. (076) 721 11 26, faks (076) 721 11 27 , strona internetowa www.szpital.legnica.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Wykonanie: 1) robót dodatkowych instalacji elektrycznej ( w zakresie Zadania 1 umowy 343/FKZ/10) 2) robót dodatkowych instalacyjnych i kubaturowych (w zakresie Zadania 2 umowy 343/FKZ/10).
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
1. Zakres dodatkowych robót budowlanych instalacji elektrycznej obejmuje wykonanie: a) instalacji zdalnego sterowania otwierania wrót do wiaty karetek b) wykonania instalacji sterowania systemem oświetlenia lądowiska SAGA c) wykonania instalacji zasilania lampy identyfikacyjnej lądowiska na dachu budynku 1A 2. Zakres dodatkowych robót budowlanych instalacyjnych i kubaturowych obejmuje: a) wykonanie pionu instalacji wodociągowej przeciwpożarowej PH3A wraz z montażem zaworów hydrantowych ZH52 oraz przygotowanie w pionie instalacyjnym zaślepionych króćców pod planowane w przyszłości wykonanie podejść pod hydranty 25, w budynku 1A, od poziomu I do VI piętra b) wyburzenie ścianek w wydzielonych przedsionkach przeciwpożarowych przy klatce K3 budynku 1A od poziomu wysokiego parteru do VI piętra w miejscu przewidzianym na lokalizację instalacji wentylacji nadciśnieniowej.
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.00.00.00-7.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybu1. W związku z wystąpieniem w trakcie realizacji robót budowlanych umowy nr 343 FKZ 10 z dnia 27.10.2010 r przeszkód w postaci konieczności aktualizacji rozwiązań projektowych z dostosowaniem ich do obowiązujących przepisów i norm oraz sytuacji zastanej na placu budowy w trakcie realizacji zamówienia podstawowego, przedstawiciel Inwestora złożył wniosek o zmianę w zakresie dotyczącym rozszerzenia robót budowlanych instalacji elektrycznych celem realizacji zmian projektowych o: a) wykonanie instalacji zdalnego sterowania otwieraniem wrót do wiaty dla karetek, b) wykonanie instalacji sterowania systemem oświetlenia lądowiska SAGA, c) wykonanie instalacji zasilania lampy identyfikacyjnej lądowiska na dachu najwyższego budynku szpitalnego 1A. Zakres robót budowlanych elektrycznych określony w punkcie a) i b) nie został ujęty w projekcie budowlanym i kosztorysach inwestorskich, natomiast konieczność realizacji punktu c) wynika z błędu w projekcie, gdzie projektant nie umieścił lampy lądowiska na obiekcie najwyższym (budynek 1A) lecz najbliższym lądowisku (budynek 1H 1J). Aktualizacja rozwiązań projektowych oraz wykonanie robót budowlanych w powyższym zakresie ma na celu przede wszystkim dostosowanie wcześniejszych rozwiązania projektowych do obowiązujących przepisów i norm. W zakresie punktu a) brak instalacji systemu zdalnego sterowania otwieraniem wrót do wiaty dla karetek uruchamianego przez jadącą po estakadzie karetkę pogotowia, a przyjęcie zastosowanego wcześniej rozwiązania projektowego (uruchamianie manualnie otwieranie wrót wiaty przez kierowcę karetki, który zobowiązany byłby zatrzymać pojazd, unieruchomić go, wysiąść z samochodu i nacisnąć przycisk otwierania wrót) praktycznie dyskwalifikuje pod względem funkcjonalnym ten element obiektu. Czas tracony przez ekipę ratowniczą na ręczne otworzenie wrót do wiaty dla karetek to wg szacunków 30 s, a dla ekip obcych, szczególnie w nocy i przy złych warunkach atmosferycznych może być znacznie dłuższy. W związku z powyższym przyjęcie zaproponowanego rozwiązania dodatkowego warunkuje wykonanie zamówienia podstawowego, ponieważ rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego nakłada obowiązek wyposażenia wjazdu w otwieranie automatyczne. W zakresie punktu b) brak w projekcie zastosowania przewodów sterujących pomiędzy jednostką zewnętrzną i wewnętrzną systemu naprowadzania uniemożliwia jego pracę zgodnie z przeznaczeniem, a brak zastosowania przewodów sterowniczych pomiędzy jednostkami, a miejscem monitorowania uniemożliwia prawidłową pracę systemu naprowadzana (zapewnienie możliwości zdalnego sterowania poziomem jasności ma na celu uniknięcie ryzyka oślepienia pilota śmigłowca) i dyskwalifikuje go pod względem funkcjonalnym, co w praktyce równoznaczne jest z odmową rejestracji lądowiska przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. W zakresie punktu c) zamocowanie lampy identyfikacyjnej lądowiska na najwyższym budynku pozwoli na to, że lampa ta będzie widoczna dla nadlatujących śmigłowców z odległości ok. 20 km, co zapewni właściwą nawigację śmigłowcem i skróci czas lotu, zwłaszcza przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Zamontowanie jej na budynku niższym spowodowałoby, że lampa ta przysłonięta zostałaby przez wyższe budynki osiedlowe okalające lądowisko i byłaby w praktyce niewidoczna dla śmigłowców, co byłoby niezgodne z przepisami lotniczymi i stwarzałoby zagrożenie dla transportu chorych. Sytuacja ta spowodowałaby odmowę rejestracji lądowiska przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Zakres robót dodatkowych budowlanych instalacji elektrycznych objętych tym wnioskiem obejmuje: wykonanie instalacji zdalnego sterowania otwierania wrót do wiaty dla karetek, wykonanie instalacji sterowania systemem oświetlenia lądowiska SAGA, wykonanie instalacji zasilania lampy identyfikacyjnej lądowiska na dachu budynku 1A. Udzielenie zamówienia publicznego w zakresie ww. robót dodatkowych firmie Tehand Sp.z o.o. (Wykonawcy umowy nr 343 FKZ 10 z dnia 27.10.2010 r.) warunkuje prawidłowe wykonanie zamówienia podstawowego. W zakresie realizacji punktów a), b) i c) z przyczyn technicznych i gospodarczych oddzielenie zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, ponieważ: 1)jako Inwestor zmuszeni bylibyśmy przygotować pełną dokumentację techniczną (zgodnie z umową Nr 343 FKZ 10 na Wykonawcy spoczywa obowiązek przygotowania dokumentacji robót dodatkowych), co podwyższyłoby koszty wykonania prac, 2)zmuszeni bylibyśmy ogłosić postępowanie w celu wyboru potencjalnego, nowego wykonawcy, co wiąże się ze zwłoką czasową w realizacji prac zamówienia podstawowego, co w konsekwencji mogłoby stać się powodem domagania się przez dotychczasowego wykonawcę kar z powodu przestojów lub też mogłoby być wykorzystane przez niego dla usprawiedliwienia spóźnień realizacyjnych i odmowy zapłaty potencjalnych kar umownych, 3) uzyskane w postępowaniu przetargowym na zamówienie podstawowe wskaźniki do kosztorysowania są satysfakcjonujące i konkurencyjne, co w przypadku ogłoszenia nowego postępowania na roboty dodatkowe o stosunkowo niewielkim zakresie, byłyby trudne do powtórzenia, 4)w zakresie realizacji punktu b), dla ułożenia dodatkowego okablowania sterowniczego dotychczasowy wykonawca wykorzysta (za zgodą projektanta) wykopy pod kable zasilające, co w przypadku powierzenia tych prac innemu wykonawcy nie byłoby to w praktyce możliwe ( ze względu m. in. na upływający czas, konieczność zabezpieczenia i ochrony przewodów, samoistne zasypywanie się wykopów przez wpływ warunków atmosferycznych) i znacznie podniosłoby koszty. 2. W związku z wystąpieniem w trakcie realizacji robót budowlanych umowy nr 343 FKZ 10 z dnia 27.10.2010 r przeszkód w postaci niezgodności stanu faktycznego z założonym w projekcie budowlanym, konieczności dostosowania zakresu zleconych prac w celu zachowania bezpieczeństwa przeciwpożarowego obiektu oraz mając na względzie konieczność zapewnienie funkcji użytkowych obiektu, przedstawiciel Wykonawcy w trakcie Rady Budowy złożył wnioski o rozszerzenie zakresu prac i zlecenie ich jako robót dodatkowych: 1) rozszerzenia zakresu robót budowlanych instalacyjnych dodatkowo o kontynuacje wykonania pionu instalacji wodociągowej przeciwpożarowej PH3A wraz z montażem zaworów hydrantowych ZH52 oraz przygotowaniem przy pionie instalacyjnym zaślepionych króćców pod planowane w przyszłości wykonanie podejść pod hydranty 25, w budynku 1A, od poziomu I piętra do VI piętra. 2) rozszerzenia zakresu robót budowlanych kubaturowych w zakresie wyburzenia ścianek w wydzielonych przedsionkach przeciwpożarowych przy klatce K3 budynku 1A od poziomu wysokiego parteru do VI piętra w miejscu, gdzie przewidziana jest lokalizacja instalacji nadciśnieniowej. Zakres robót budowlanych dodatkowych ujęty w punkt 1 został ujęty w projekcie budowlanym Dostosowanie obiektów szpitala do wymogów ochrony przeciwpożarowej; etap I, budynki 1A, 1C, 1E, natomiast zakres ten nie został zakreślony na etapie przygotowania SIWZ do przetargu nieograniczonego na realizacje wybranej części (drugiej) tego zadania. Dopiero realizacja robót ujawniła konieczność rozszerzenia zakresu o wykonanie (kontynuację) pionu instalacji wodociągowej przeciwpożarowej, w związku z brakiem możliwości skorzystania ze znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie pionu, który w wyniku realizacji Zadania nr 2 zamówienia podstawowego zostanie zlikwidowany, ponieważ: a) znajduje się obecnie w wydzielonych przedsionkach przeciwpożarowych, co jest niezgodne z przepisami ppoż., b) odcięty będzie do niego dostęp w związku z przebiegiem w tym miejscu instalacji wentylacji nadciśnieniowej. W związku z powyższym, realizacja zamówienia podstawowego, bez realizacji zamówienia dodatkowego określonego w punkcie 1), stworzyłaby zagrożenie pożarowe dla budynku szpitalnego 1A, w wyniku braku dostępu do instalacji hydrantowej ppoż. prawej strony budynku 1A od I do VI piętra, co nie jest możliwe do zaakceptowania zgodnie z obowiązującymi przepisami ppoż.. Natomiast konieczność realizacja dodatkowych robót budowlanych kubaturowych określonych w punkcie 2) wynika z nieścisłości ww. projektu w stosunku do sytuacji stwierdzonej na placu budowy i konieczności naprawy tego błędu w celu zapewnienia funkcjonalności użytkowej obiektu oraz zapewnienia odpowiedniej drożności dróg ewakuacyjnych w wydzielonych przedsionkach przeciwpożarowych. Stosowną zmianę do projektu wprowadził Projektant. Brak wyburzenia ścianek w wydzielonych przedsionkach przeciwpożarowych od poziomu wysokiego parteru do VI piętra, spowodowałoby, że zlokalizowana w tym miejscu instalacja wentylacji nadciśnieniowej ograniczyłaby powierzchnię przedsionków, a tym samym drogę ewakuacji, jak również częściowo przesłoniłaby otwory okienne w tych przedsionkach, co ograniczy dopływ światła dziennego na korytarze szpitalne i byłoby niezgodne z przepisami oraz sztuką budowlaną. Udzielenie zamówienia publicznego w zakresie ww. robót dodatkowych firmie Tehand Sp.z o.o. (Wykonawcy umowy nr 343 FKZ 10 z dnia 27.10.2010 r.) jest bezpośrednio związane z wykonaniem zamówienia podstawowego, które jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego określonego w punkcie 1) i 2) oraz z przyczyn technicznych i gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, ponieważ: 1)ogłoszenie postępowania w celu wyboru wykonawcy robót dodatkowych wiązałoby się ze zwłoką czasową w realizacji prac zamówienia podstawowego, a mogłoby być powodem roszczeń dotychczasowego wykonawcy prac z tytułu przestojów lub też byłoby wykorzystane przez niego dla usprawiedliwienia własnych spóźnień realizacyjnych i odmowy zapłaty potencjalnych kar umownych za zwłokę w realizacji zamówienia podstawowego, 2)w przypadku ogłoszenia postępowania na zamówienie dodatkowe, w związku ze stosunkowo niewielkim zakresem tego zamówienia, uzyskanie w postępowaniu wskaźników do kosztorysowania zbliżonych do wskaźników uzyskanych w postępowaniu o zamówienie podstawowe byłoby trudne do uzyskania.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
Tehand Sp. z o.o, ul. Herbowa 4, 20-551 Lublin, kraj/woj. lubelskie.
Legnica: Wykonanie: 1) robót dodatkowych instalacji elektrycznej (w zakresie Zadania 1 umowy 343/FKZ/10) 2) robót dodatkowych instalacyjnych i kubaturowych( w zakresie Zadania 2 umowy 343/FKZ/10)
Numer ogłoszenia: 338638 - 2011; data zamieszczenia: 17.10.2011
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 324312 - 2011r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Wojewódzki Szpital Specjalistyczny w Legnicy, ul. J. Iwaszkiewicza 5, 59-220 Legnica, woj. dolnośląskie, tel. (076) 721 11 26, faks (076) 721 11 27.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Wykonanie: 1) robót dodatkowych instalacji elektrycznej (w zakresie Zadania 1 umowy 343/FKZ/10) 2) robót dodatkowych instalacyjnych i kubaturowych( w zakresie Zadania 2 umowy 343/FKZ/10).
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
1. Zakres dodatkowych robót budowlanych instalacji elektrycznej obejmuje wykonanie: a) instalacji zdalnego sterowania otwierania wrót do wiaty karetek b) wykonania instalacji sterowania systemem oświetlenia lądowiska SAGA c) wykonania instalacji zasilania lampy identyfikacyjnej lądowiska na dachu budynku 1A 2. Zakres dodatkowych robót budowlanych instalacyjnych i kubaturowych obejmuje: a) wykonanie pionu instalacji wodociągowej przeciwpożarowej PH3A wraz z montażem zaworów hydrantowych ZH52 oraz przygotowanie w pionie instalacyjnym zaślepionych króćców pod planowane w przyszłości wykonanie podejść pod hydranty 25, w budynku 1A, od poziomu I do VI piętra b) wyburzenie ścianek w wydzielonych przedsionkach przeciwpożarowych przy klatce K3 budynku 1A od poziomu wysokiego parteru do VI piętra w miejscu przewidzianym na lokalizację instalacji wentylacji nadciśnieniowej..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.00.00.00-7.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
tak, projekt/program: Zamówienie dotyczące zakresu, o którym mowa w pkt. 1 jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 12.1 - Rozwój systemu ratownictwa medycznego priorytetu XII - Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 Projekt pn. Uruchomienie szpitalnego oddziału ratunkowego wraz z budową heliportu w Wojew. Szpitalu Specjalistycznym.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
14.10.2011.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- Tehand Sp. z o.o., ul. Herbowa 4, 20-551 Lublin, kraj/woj. lubelskie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 51778,34 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
57124,25
Oferta z najniższą ceną:
57124,25
/ Oferta z najwyższą ceną:
57124,25
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
W związku z wystąpieniem w trakcie realizacji robót budowlanych umowy nr 343/FKZ/10 z dnia 27.10.2010 r przeszkód w postaci konieczności aktualizacji rozwiązań projektowych z dostosowaniem ich do obowiązujących przepisów i norm oraz sytuacji zastanej na placu budowy w trakcie realizacji zamówienia podstawowego, przedstawiciel Inwestora złożył wniosek o zmianę w zakresie dotyczącym rozszerzenia robót budowlanych instalacji elektrycznych celem realizacji zmian projektowych o: a) wykonanie instalacji zdalnego sterowania otwieraniem wrót do wiaty dla karetek, b) wykonanie instalacji sterowania systemem oświetlenia lądowiska SAGA, c) wykonanie instalacji zasilania lampy identyfikacyjnej lądowiska na dachu najwyższego budynku szpitalnego 1A. Zakres robót budowlanych elektrycznych określony w punkcie a) i b) nie został ujęty w projekcie budowlanym i kosztorysach inwestorskich, natomiast konieczność realizacji punktu c) wynika z błędu w projekcie, gdzie projektant nie umieścił lampy lądowiska na obiekcie najwyższym (budynek 1A) lecz najbliższym lądowisku (budynek 1H/1J). Aktualizacja rozwiązań projektowych oraz wykonanie robót budowlanych w powyższym zakresie ma na celu przede wszystkim dostosowanie wcześniejszych rozwiązania projektowych do obowiązujących przepisów i norm. W zakresie punktu a) brak instalacji systemu zdalnego sterowania otwieraniem wrót do wiaty dla karetek uruchamianego przez jadącą po estakadzie karetkę pogotowia, a przyjęcie zastosowanego wcześniej rozwiązania projektowego (uruchamianie manualnie otwieranie wrót wiaty przez kierowcę karetki, który zobowiązany byłby zatrzymać pojazd, unieruchomić go, wysiąść z samochodu i nacisnąć przycisk otwierania wrót) praktycznie dyskwalifikuje pod względem funkcjonalnym ten element obiektu. Czas tracony przez ekipę ratowniczą na ręczne otworzenie wrót do wiaty dla karetek to wg szacunków 30 s, a dla ekip obcych, szczególnie w nocy i przy złych warunkach atmosferycznych może być znacznie dłuższy. W związku z powyższym przyjęcie zaproponowanego rozwiązania dodatkowego warunkuje wykonanie zamówienia podstawowego, ponieważ rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego nakłada obowiązek wyposażenia wjazdu w otwieranie automatyczne. W zakresie punktu b) brak w projekcie zastosowania przewodów sterujących pomiędzy jednostką zewnętrzną i wewnętrzną systemu naprowadzania uniemożliwia jego pracę zgodnie z przeznaczeniem, a brak zastosowania przewodów sterowniczych pomiędzy jednostkami, a miejscem monitorowania uniemożliwia prawidłową pracę systemu naprowadzana (zapewnienie możliwości zdalnego sterowania poziomem jasności ma na celu uniknięcie ryzyka oślepienia pilota śmigłowca) i dyskwalifikuje go pod względem funkcjonalnym, co w praktyce równoznaczne jest z odmową rejestracji lądowiska przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. W zakresie punktu c) zamocowanie lampy identyfikacyjnej lądowiska na najwyższym budynku pozwoli na to, że lampa ta będzie widoczna dla nadlatujących śmigłowców z odległości ok. 20 km, co zapewni właściwą nawigację śmigłowcem i skróci czas lotu, zwłaszcza przy niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Zamontowanie jej na budynku niższym spowodowałoby, że lampa ta przysłonięta zostałaby przez wyższe budynki osiedlowe okalające lądowisko i byłaby w praktyce niewidoczna dla śmigłowców, co byłoby niezgodne z przepisami lotniczymi i stwarzałoby zagrożenie dla transportu chorych. Sytuacja ta spowodowałaby odmowę rejestracji lądowiska przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Zakres robót dodatkowych budowlanych instalacji elektrycznych objętych tym wnioskiem obejmuje: wykonanie instalacji zdalnego sterowania otwierania wrót do wiaty dla karetek, wykonanie instalacji sterowania systemem oświetlenia lądowiska SAGA, wykonanie instalacji zasilania lampy identyfikacyjnej lądowiska na dachu budynku 1A. Udzielenie zamówienia publicznego w zakresie ww. robót dodatkowych firmie Tehand Sp.z o.o. (Wykonawcy umowy nr 343/FKZ/10 z dnia 27.10.2010 r.) warunkuje prawidłowe wykonanie zamówienia podstawowego. W zakresie realizacji punktów a), b) i c) z przyczyn technicznych i gospodarczych oddzielenie zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, ponieważ: 1)jako Inwestor zmuszeni bylibyśmy przygotować pełną dokumentację techniczną (zgodnie z umową Nr 343/FKZ/10 na Wykonawcy spoczywa obowiązek przygotowania dokumentacji robót dodatkowych), co podwyższyłoby koszty wykonania prac, 2)zmuszeni bylibyśmy ogłosić postępowanie w celu wyboru potencjalnego, nowego wykonawcy, co wiąże się ze zwłoką czasową w realizacji prac zamówienia podstawowego, co w konsekwencji mogłoby stać się powodem domagania się przez dotychczasowego wykonawcę kar z powodu przestojów lub też mogłoby być wykorzystane przez niego dla usprawiedliwienia spóźnień realizacyjnych i odmowy zapłaty potencjalnych kar umownych, 3) uzyskane w postępowaniu przetargowym na zamówienie podstawowe wskaźniki do kosztorysowania są satysfakcjonujące i konkurencyjne, co w przypadku ogłoszenia nowego postępowania na roboty dodatkowe o stosunkowo niewielkim zakresie, byłyby trudne do powtórzenia, 4)w zakresie realizacji punktu b), dla ułożenia dodatkowego okablowania sterowniczego dotychczasowy wykonawca wykorzysta (za zgodą projektanta) wykopy pod kable zasilające, co w przypadku powierzenia tych prac innemu wykonawcy nie byłoby to w praktyce możliwe ( ze względu m. in. na upływający czas, konieczność zabezpieczenia i ochrony przewodów, samoistne zasypywanie się wykopów przez wpływ warunków atmosferycznych) i znacznie W związku z wystąpieniem w trakcie realizacji robót budowlanych umowy nr 343/FKZ/10 z dnia 27.10.2010 r przeszkód w postaci niezgodności stanu faktycznego z założonym w projekcie budowlanym, konieczności dostosowania zakresu zleconych prac w celu zachowania bezpieczeństwa przeciwpożarowego obiektu oraz mając na względzie konieczność zapewnienie funkcji użytkowych obiektu, przedstawiciel Wykonawcy w trakcie Rady Budowy złożył wnioski o rozszerzenie zakresu prac i zlecenie ich jako robót dodatkowych: 1) rozszerzenia zakresu robót budowlanych instalacyjnych dodatkowo o kontynuacje wykonania pionu instalacji wodociągowej przeciwpożarowej PH3A wraz z montażem zaworów hydrantowych ZH52 oraz przygotowaniem przy pionie instalacyjnym zaślepionych króćców pod planowane w przyszłości wykonanie podejść pod hydranty 25, w budynku 1A, od poziomu I piętra do VI piętra. 2) rozszerzenia zakresu robót budowlanych kubaturowych w zakresie wyburzenia ścianek w wydzielonych przedsionkach przeciwpożarowych przy klatce K3 budynku 1A od poziomu wysokiego parteru do VI piętra w miejscu, gdzie przewidziana jest lokalizacja instalacji nadciśnieniowej. Zakres robót budowlanych dodatkowych ujęty w punkt 1 został ujęty w projekcie budowlanym Dostosowanie obiektów szpitala do wymogów ochrony przeciwpożarowej; etap I, budynki 1A, 1C, 1E, natomiast zakres ten nie został zakreślony na etapie przygotowania SIWZ do przetargu nieograniczonego na realizacje wybranej części (drugiej) tego zadania. Dopiero realizacja robót ujawniła konieczność rozszerzenia zakresu o wykonanie (kontynuację) pionu instalacji wodociągowej przeciwpożarowej, w związku z brakiem możliwości skorzystania ze znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie pionu, który w wyniku realizacji Zadania nr 2 zamówienia podstawowego zostanie zlikwidowany, ponieważ: a) znajduje się obecnie w wydzielonych przedsionkach przeciwpożarowych, co jest niezgodne z przepisami ppoż., b) odcięty będzie do niego dostęp w związku z przebiegiem w tym miejscu instalacji wentylacji nadciśnieniowej. W związku z powyższym, realizacja zamówienia podstawowego, bez realizacji zamówienia dodatkowego określonego w punkcie 1), stworzyłaby zagrożenie pożarowe dla budynku szpitalnego 1A, w wyniku braku dostępu do instalacji hydrantowej ppoż. prawej strony budynku 1A od I do VI piętra, co nie jest możliwe do zaakceptowania zgodnie z obowiązującymi przepisami ppoż.. Natomiast konieczność realizacja dodatkowych robót budowlanych kubaturowych określonych w w punkcie 2) wynika z nieścisłości ww. projektu w stosunku do sytuacji stwierdzonej na placu budowy i konieczności naprawy tego błędu w celu zapewnienia funkcjonalności użytkowej obiektu oraz zapewnienia odpowiedniej drożności dróg ewakuacyjnych w wydzielonych przedsionkach przeciwpożarowych. Stosowną zmianę do projektu wprowadził Projektant. Brak wyburzenia ścianek w wydzielonych przedsionkach przeciwpożarowych od poziomu wysokiego parteru do VI piętra, spowodowałoby, że zlokalizowana w tym miejscu instalacja wentylacji nadciśnieniowej ograniczyłaby powierzchnię przedsionków, a tym samym drogę ewakuacji, jak również częściowo przesłoniłaby otwory okienne w tych przedsionkach, co ograniczy dopływ światła dziennego na korytarze szpitalne i byłoby niezgodne z przepisami oraz sztuką budowlaną.. Udzielenie zamówienia publicznego w zakresie ww. robót dodatkowych firmie Tehand Sp.z o.o. (Wykonawcy umowy nr 343/FKZ/10 z dnia 27.10.2010 r.) jest bezpośrednio związane z wykonaniem zamówienia podstawowego, które jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego określonego w punkcie 1) i 2) oraz z przyczyn technicznych i gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, ponieważ: 1)ogłoszenie postępowania w celu wyboru wykonawcy robót dodatkowych wiązałoby się ze zwłoką czasową w realizacji prac zamówienia podstawowego, a mogłoby być powodem roszczeń dotychczasowego wykonawcy prac z tytułu przestojów lub też byłoby wykorzystane przez niego dla usprawiedliwienia własnych spóźnień realizacyjnych i odmowy zapłaty potencjalnych kar umownych za zwłokę w realizacji zamówienia podstawowego, 2)w przypadku ogłoszenia postępowania na zamówienie dodatkowe, w związku ze stosunkowo niewielkim zakresem tego zamówienia, uzyskanie w postępowaniu wskaźników do kosztorysowania zbliżonych do wskaźników uzyskanych w postępowaniu o zamówienie podstawowe byłoby trudne do uzyskania.