Informacje o przetargu
Budowa krytej pływalni z basenem, częścią rekreacyjną - sportową oraz zapleczem technicznym, infrastrukturą i parkingiem dla samochodów w Miechowie ul. Konopnickiej - roboty dodatkowe w zakresie montażu instalacji zasilania i sygnalizacji stanu pracy pomp ścieków sanitarnych pirania.
Opis przedmiotu przetargu: Wykonanie robót dodatkowych w zakresie robót instalacyjnych i montażowych związanych z wykonaniem dodatkowej instalacji sygnalizacji pracy pomp w przepompowniach ścieków w obiekcie powstającej krytej pływalni w Miechowie
Zamawiający:
Urząd Gminy i Miasta w Miechowie
Adres: | ul. Sienkiewicza 25, 32-200 Miechów, woj. małopolskie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: gminamiechow@interia.eu tel: 041 3830040 w. 19 fax: 413 832 378 |
Dane postępowania
ID postępowania: | 15916320120 | ||
---|---|---|---|
Data publikacji zamówienia: | 2012-07-20 | Termin składania wniosków: | - brak - |
Rodzaj zamówienia: | roboty budowlane | Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - | Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE | Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE | Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 | Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.miechow.eu | Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
42961000-0 | System sterowania i kontroli | |
51900000-1 | Usługi instalowania systemów sterowania i kontroli |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Budowa krytej pływalni z basenem, częścią rekreacyjną - sportową oraz zapleczem technicznym, infrastrukturą i parkingiem dla samochodów w Miechowie ul. Konopnickiej roboty dodatkowe w zakresie montażu instalacji zasilania i sygnalizacji stanu pra | Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego Kartel SA Jędrzejów | 10 198,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2012-07-26 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 429610000 519000001 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 10 198,00 zł Minimalna złożona oferta: 10 198,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 10 198,00 zł Maksymalna złożona oferta: 10 198,00 zł | |
Miechów: Budowa krytej pływalni z basenem, częścią rekreacyjną - sportową oraz zapleczem technicznym, infrastrukturą i parkingiem dla samochodów w Miechowie ul. Konopnickiej - roboty dodatkowe w zakresie montażu instalacji zasilania i sygnalizacji stanu pracy pomp ścieków sanitarnych pirania.
Numer ogłoszenia: 159163 - 2012; data zamieszczenia: 20.07.2012
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Urząd Gminy i Miasta w Miechowie, ul. Sienkiewicza 25, 32-200 Miechów, woj. małopolskie, tel. 041 3830040 w. 19, faks 041 3832378 , strona internetowa www.miechow.eu
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Budowa krytej pływalni z basenem, częścią rekreacyjną - sportową oraz zapleczem technicznym, infrastrukturą i parkingiem dla samochodów w Miechowie ul. Konopnickiej - roboty dodatkowe w zakresie montażu instalacji zasilania i sygnalizacji stanu pracy pomp ścieków sanitarnych pirania..
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Wykonanie robót dodatkowych w zakresie robót instalacyjnych i montażowych związanych z wykonaniem dodatkowej instalacji sygnalizacji pracy pomp w przepompowniach ścieków w obiekcie powstającej krytej pływalni w Miechowie.
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
42.96.10.00-0, 51.90.00.00-1.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybuW okresie realizacji zadania inwestycyjnego pn.: Budowa krytej pływalni z basenem, częścią rekreacyjną - sportową oraz zapleczem technicznym, infrastrukturą i parkingiem dla samochodów w Miechowie ul. Konopnickiej doszło do zaistnienia niemożliwych wcześniej do przewidzenia okoliczności negatywnie rzutujących na możliwość prawidłowego wykonawstwa robót w zakresie instalacji sanitarnych, co jest bezpośrednio powiązane z możliwością zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego użytkowania obiektu krytej pływalni w Miechowie w okresie eksploatacji. Dokumentacja projektowa robót obejmuje wykonanie pompowni ścieków sanitarnych tj. dwie pompownie ścieków zlokalizowane w pomieszczeniach piwnic obiektu. Zgodnie z założeniami projektu pompownie ścieków będą wyposażone w pompy PIRANIA do przepompowywania ścieków, które zostaną zamontowane w studzienkach szczelnych z włazami szczelnymi Kl. A. Opisane pompy są napędzane elektrycznie i sterowane pływakami - tzn. włączanie i wyłączanie pomp następuje poprzez pływaki w zależności od poziomu ścieków w studzienkach w danym momencie eksploatacji. Zaprojektowany system monitoringu pracy pomp oparty był o obsługową pracę pomp tj. zakładał udział czynnika ludzkiego w monitoringu pracy urządzeń. Jednak w celu zapewnienia bezpiecznej i sprawnej eksploatacji pracy pomp PIRANIA jak również w celu zabezpieczenia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa sanitarnego obiektu, konieczne stało się wprowadzenie zmiany systemu monitoringu pracy pomp na system zautomatyzowany, nie wymagający ingerencji czynnika ludzkiego. Taka reorganizacja podyktowana jest bezpośrednio koniecznością zmiany systemu obsługi osobowej instalacji obiektu związaną ze zmniejszaniem i racjonalizacją kosztów osobowych obsługi obiektu, której to konieczności nie dało się przewidzieć na etapie projektowania inwestycji. W sytuacjach awaryjnych (awaria pompy) bądź też w momencie przepełnienia zbiornika, dojdzie odpowiedni do awaryjnego lub samoczynnego wyłączenia urządzenia, a w dalszej kolejności do przelania zawartości studzienki, w której jest pompa (ścieku sanitarnego) oraz zalania nieczystościami pomieszczeń, w których zlokalizowane są pompownie, przy dużym prawdopodobieństwie zalania pomieszczeń bezpośrednio sąsiadujących z pomieszczeniem pompowni tj. pomieszczeń kręgielni. Tak więc w sytuacji kiedy pompy nie są wyposażone w sygnalizatory pracy pomp ścieki sanitarne po przepełnieniu się studzienek będą przelewały się przez kratki ściekowe usytuowane w posadzkach piwnic w osi słupów (1-5) i (A-D) a jedynym sygnałem o awarii pomp będzie wyczuwany zapach ścieków w pomieszczeniach. Nawet jednorazowe wyłączenie pracy pompy, które nie będzie w żaden sposób automatycznie sygnalizowane może doprowadzić do zalania ściekiem sanitarnym pomieszczeń obiektu krytej pływalni. Jakkolwiek zaprojektowane zbiorniki ścieku sanitarnego posiadają znaczną pojemność, to jednak jest ona ograniczona, a w sytuacjach wzmożonego użytkowania obiektu przy znacznym wypełnieniu zbiornika, w krótkim czasie może dojść do przepełnienia zbiornika przy czym może to być krótszy czas niż zakładany czasookres obchodów kontrolnych urządzeń instalacji sanitarnej dokonywanych przez pracowników obsługi obiektu. Wyposażenie urządzeń pomp w instalację sygnalizującą awarię (przepełnienie pompy) zmniejszy ryzyko występowania częstych awarii urządzeń, których skutki (odory sanitarne) w skrajnych przypadkach mogą powodować konieczność wyłączania obiektu krytej pływalni z eksploatacji nie tylko ze względu na komfort jego użytkowników, ale również ze względu na ryzyko negatywnego wpływu wyziewów kanalizacyjnych na zdrowie ludzkie. Uzasadnienie prawne; Zgodnie z brzmieniem art. 67 ust 1 pkt 5) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 roku Nr 113 poz 759 z późn. zm.)Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego; Dla prawidłowego udzielenia zamówienia dodatkowego w trybie art. 67 ust 1 pkt 5) ustawy Pzp, konieczne jest kumulatywne spełnienie następujących przesłanek; 1) zamówienie dodatkowe udzielane jest temu samemu wykonawcy; 2) zamówienie dodatkowe dotyczy usług lub robót budowalnych; 3) zamówienie dodatkowe polega na wykonaniu usług lub robót budowlanych nieobjętych zamówieniem podstawowym; 4) wartość zamówienia dodatkowego nie przekracza 50% wartości realizowanego zamówienia, przy czym jako odnośnik dla ustalenia tej wartości należy przyjąć wartość realizowanego zamówienia podstawowego bowiem w art. 67 ust. 1 pkt 5 jest mowa o wartości realizowanego zamówienia; 5) wykonanie usług lub robót dodatkowych jest niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego, a wykonanie zamówienia dodatkowego stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia przy czym z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów względnie wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego; Dokonując analizy możliwości udzielenia zamówienia dodatkowego na roboty dodatkowe z zakresu montażu instalacji zasilania i sygnalizacji stanu pracy pomp ścieków sanitarnych pirania dla inwestycji Budowa krytej pływalni z basenem, częścią rekreacyjną - sportową oraz zapleczem technicznym, infrastrukturą i parkingiem dla samochodów w Miechowie ul. Konopnickiej wskazać należy; W odniesieniu do spełnienie przesłanki wskazanej w pkt 1) powyżej, stwierdzić należy, iż jest spełniona, bowiem planuje się udzielenie zamówienia dodatkowego dotychczasowemu wykonawcy robót budowlanych tj. Przedsiębiorstwu Budownictwa Ogólnego Kartel S.A., z którym była zawarta umowa o zamówienie podstawowe. Przesłanka wskazana w pkt 2) powyżej jest spełniona ponieważ zamówienie dodatkowe dotyczy elementu stałego robót budowlanych. Planowane do udzielenia zamówienie dodatkowe polega na wykonaniu robót budowlanych nieobjętych zamówieniem podstawowym, bowiem obejmuje ono wykonanie robót instalacyjno montażowych nie objętych zakresem zamówienia podstawowego. Wskazać należy, iż roboty te stanowią roboty dodatkowe, bowiem wykonywane będą na podstawie dodatkowego, nowego projektu w zakresie elementów stałych robót - przepompownie ścieków, które są zasadniczym i istotnym elementem sieci sanitarnej w obiekcie krytej pływalni. Tak więc przesłanka, o której mowa w pkt 3) powyżej jest spełniona. Szacowana wartość zamówienia realizowanego, zgodnie z Umową na realizację ww. inwestycji, wynosi 12.462.819,40 PLN (kwota netto). Szacowana wartość zamówienia dodatkowego w zakresie dodatkowej instalacji sygnalizującej pracę pompowni opiewa na kwotę około 9.321,06 PLN netto. W toku realizacji zamówienia podstawowego doszło do udzielenia czterech innych zamówień dodatkowych: pierwsze zamówienie na kwotę netto 215 627.44 (kwota brutto 263 065.48), drugie zamówienie dodatkowe na kwotę netto 278 088.32 (kwota brutto 342 048.63), trzecie zamówienie dodatkowe na kwotę netto 109 866.45 (kwota brutto 135 135.74) oraz czwarte zamówienie dodatkowe na kwotę 109 756,10 PLN netto ( kwota brutto 135 000,00), co powoduje, iż po uwzględnieniu przedmiotowego zamówienia na roboty dodatkowe o wartości netto 9.231,06 (wartość szacowana), łączna wartość zamówień dodatkowych wynosi 722 569,37 PLN netto i jako taka nie przekracza równowartości 50% wartości realizowanego zamówienia podstawowego. W celu wykazania spełnienia przesłanki, o której mowa w pkt 5) powyżej wskazać należy, iż; Wykonanie robót dodatkowych wynika w szczególności z dążenia do zapewnienia prawidłowej realizacji robót sanitarnych, a w dalszej kolejności zapewnienie sprawnej i bezpiecznej eksploatacji sieci sanitarnych w powstającym obiekcie krytej pływalni w Miechowie. Mianowicie; a) Wykonanie robót dodatkowych ma na celu zminimalizowanie ryzyka występowania awarii urządzeń pompowni oraz ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z ich usuwaniem. Co wymaga szczególnego podkreślenia koszt wykonania dodatkowej instalacji sygnalizującej pracę pomp jest zdecydowanie mniejszy aniżeli koszt wymiany urządzenia na nowe, które w wyniku licznych awarii oraz nieodwracalnego uszkodzenia przestanie spełniać swe funkcje, w efekcie czego dla zapewnienia działania obiektu nieodzowną stanie się wymiana urządzenia a nawet urządzeń. b) realizacja robót polegających na wykonaniu dodatkowej instalacji sygnalizacji pracy pomp na etapie wykonawstwa robót z zakresu sieci sanitarnych obiektu ma szczególnie istotne znaczenie dla prawidłowości procesu prowadzenia robót oraz uzyskania zakładanego efektu eksploatacyjnego jak również dla zabezpieczenia wykonalności uprawnień z tytułu gwarancji jakości oraz rękojmi dla robót udzielonych przez ich dotychczasowego wykonawcę. c) wykonanie dodatkowej instalacji pracy pomp po zakończeniu robót, będzie wiązać się z prowadzeniem dodatkowych prac demontażowych i instalacyjnych bowiem dopuszczenie do działania pomp nie wyposażonych w sygnalizację awarii rodzi ryzyko wyłączenia możliwości skorzystania z uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji jakości dla zainstalowanych urządzeń, które mogą być skutecznie wyłączone w przypadku wskazania na wyłączną winę eksploatatora urządzenia Zamawiającego) w powstaniu awarii, w tym wypadku dopuszczenie do sytuacji przepełnienia urządzenia. d) w przypadku cyklicznego wyłączania pracy pompy w trybie awaryjnym może dojść do nieodwracalnego uszkodzenia urządzenia, skutkującego koniecznością jego wymiany na nowe. Powyższe może narazić Zamawiającego na dodatkowe koszty związane z usuwaniem usterek albo wymianą urządzeń. Dodatkowo wskazać należy, iż globalny koszt wymiany uszkodzonych urządzeń obejmować będzie również koszt robót rozbiórkowych i montażowych w zakresie pompowni, a także utracone zyski z bieżącej działalności obiektu co wynikać będzie z konieczności wyłączenia obiektu z eksploatacji na czas awarii pompowni oraz na czas wymiany urządzeń. e) Wskazania zawarte powyżej, jednoznacznie wskazują, iż dla prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego, a w szczególności dla zachowania uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji jakości dla istotnych elementów robót sanitarnych wykonanie robót dodatkowych jest konieczne. Opisane powyżej okoliczności pozwalają na przyjęcie, iż wykonanie robót dodatkowych jest niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego oraz stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, bowiem zaprojektowany system monitoringu pracy pomp zakładał udział czynnika ludzkiego. Jednak w celu zapewnienia bezpiecznej i sprawnej eksploatacji pracy pomp PIRANIA, konieczne stało się wprowadzenie zmiany systemu monitoringu pracy pomp na system zautomatyzowany, nie wymagający ingerencji czynnika ludzkiego. Okoliczność powyższa wynika bezpośrednio z faktu, iż na etapie projektowania inwestycji zakładano inny podział etatów pracowniczych w zakresie obsługi obiektu, gdy przewidywano większe zaangażowanie osobowe w zakresie eksploatacji urządzeń, a w związku ze zmianami w zakresie obowiązków pracowników obsługi obiektów a także w związku z dążeniem do redukcji kosztów osobowych obsługi instalacji obiektów, konieczne stało się wprowadzenie zmian zmierzających do maksymalnego zautomatyzowania pracy instalacji obiektu w tym instalacji sanitarnych. System zautomatyzowany i nie wymagający bieżącego monitoringu jest mniej zawodny i sprawniejszy aniżeli system monitoringu pracy urządzeń oparty praktycznie wyłącznie na kontrolach wykonywanych przez pracowników obsługi. System zautomatyzowany zapewnia również zdecydowanie wyższy poziom bezpieczeństwa sanitarnego użytkowników obiektu, co w zestawieniu z faktem bezpośredniego sąsiedztwa pomieszczeń przepompowni ścieków z pomieszczeniami cechującymi się znacznym przepływem użytkowników obiektu (pomieszczenia kręgielni) ma istotne znaczenie dla zapewnienia odpowiednich warunków eksploatacji obiektu nalężącego do klasy obiektów użyteczności publicznej. Z przyczyn technicznych oraz gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego będzie wymagało poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, które to ryzyko zostało dokładnie powyżej opisane.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego KARTEL SA, ul. Przemysłowa 8, 28-300 Jędrzejów, kraj/woj. świętokrzyskie.
Miechów: Budowa krytej pływalni z basenem, częścią rekreacyjną - sportową oraz zapleczem technicznym, infrastrukturą i parkingiem dla samochodów w Miechowie ul. Konopnickiej roboty dodatkowe w zakresie montażu instalacji zasilania i sygnalizacji stanu pracy pomp ścieków sanitarnych pirania.
Numer ogłoszenia: 162747 - 2012; data zamieszczenia: 26.07.2012
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 159163 - 2012r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Urząd Gminy i Miasta w Miechowie, ul. Sienkiewicza 25, 32-200 Miechów, woj. małopolskie, tel. 041 3830040 w. 19, faks 041 3832378.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Budowa krytej pływalni z basenem, częścią rekreacyjną - sportową oraz zapleczem technicznym, infrastrukturą i parkingiem dla samochodów w Miechowie ul. Konopnickiej roboty dodatkowe w zakresie montażu instalacji zasilania i sygnalizacji stanu pracy pomp ścieków sanitarnych pirania..
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Wykonanie robót dodatkowych w zakresie montażu instalacji zasilania i sygnalizacji stanu pracy pomp ścieków sanitarnych pirania..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
42.96.10.00-0, 51.90.00.00-1.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
26.07.2012.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego Kartel SA, ul. Przemysłowa 8, 28-300 Jędrzejów, kraj/woj. świętokrzyskie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 9231,06 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
10198,43
Oferta z najniższą ceną:
10198,43
/ Oferta z najwyższą ceną:
10198,43
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
W okresie realizacji zadania inwestycyjnego pn.: Budowa krytej pływalni z basenem, częścią rekreacyjną - sportową oraz zapleczem technicznym, infrastrukturą i parkingiem dla samochodów w Miechowie ul. Konopnickiej doszło do zaistnienia niemożliwych wcześniej do przewidzenia okoliczności negatywnie rzutujących na możliwość prawidłowego wykonawstwa robót w zakresie instalacji sanitarnych, co jest bezpośrednio powiązane z możliwością zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego użytkowania obiektu krytej pływalni w Miechowie w okresie eksploatacji. Dokumentacja projektowa robót obejmuje wykonanie pompowni ścieków sanitarnych tj. dwie pompownie ścieków zlokalizowane w pomieszczeniach piwnic obiektu. Zgodnie z założeniami projektu pompownie ścieków będą wyposażone w pompy PIRANIA do przepompowywania ścieków, które zostaną zamontowane w studzienkach szczelnych z włazami szczelnymi Kl. A. Opisane pompy są napędzane elektrycznie i sterowane pływakami - tzn. włączanie i wyłączanie pomp następuje poprzez pływaki w zależności od poziomu ścieków w studzienkach w danym momencie eksploatacji. Zaprojektowany system monitoringu pracy pomp oparty był o obsługową pracę pomp tj. zakładał udział czynnika ludzkiego w monitoringu pracy urządzeń. Jednak w celu zapewnienia bezpiecznej i sprawnej eksploatacji pracy pomp PIRANIA jak również w celu zabezpieczenia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa sanitarnego obiektu, konieczne stało się wprowadzenie zmiany systemu monitoringu pracy pomp na system zautomatyzowany, nie wymagający ingerencji czynnika ludzkiego. Taka reorganizacja podyktowana jest bezpośrednio koniecznością zmiany systemu obsługi osobowej instalacji obiektu związaną ze zmniejszaniem i racjonalizacją kosztów osobowych obsługi obiektu, której to konieczności nie dało się przewidzieć na etapie projektowania inwestycji. W sytuacjach awaryjnych (awaria pompy) bądź też w momencie przepełnienia zbiornika, dojdzie odpowiedni do awaryjnego lub samoczynnego wyłączenia urządzenia, a w dalszej kolejności do przelania zawartości studzienki, w której jest pompa (ścieku sanitarnego) oraz zalania nieczystościami pomieszczeń, w których zlokalizowane są pompownie, przy dużym prawdopodobieństwie zalania pomieszczeń bezpośrednio sąsiadujących z pomieszczeniem pompowni tj. pomieszczeń kręgielni. Tak więc w sytuacji kiedy pompy nie są wyposażone w sygnalizatory pracy pomp ścieki sanitarne po przepełnieniu się studzienek będą przelewały się przez kratki ściekowe usytuowane w posadzkach piwnic w osi słupów (1-5) i (A-D) a jedynym sygnałem o awarii pomp będzie wyczuwany zapach ścieków w pomieszczeniach. Nawet jednorazowe wyłączenie pracy pompy, które nie będzie w żaden sposób automatycznie sygnalizowane może doprowadzić do zalania ściekiem sanitarnym pomieszczeń obiektu krytej pływalni. Jakkolwiek zaprojektowane zbiorniki ścieku sanitarnego posiadają znaczną pojemność, to jednak jest ona ograniczona, a w sytuacjach wzmożonego użytkowania obiektu przy znacznym wypełnieniu zbiornika, w krótkim czasie może dojść do przepełnienia zbiornika przy czym może to być krótszy czas niż zakładany czasookres obchodów kontrolnych urządzeń instalacji sanitarnej dokonywanych przez pracowników obsługi obiektu. Wyposażenie urządzeń pomp w instalację sygnalizującą awarię (przepełnienie pompy) zmniejszy ryzyko występowania częstych awarii urządzeń, których skutki (odory sanitarne) w skrajnych przypadkach mogą powodować konieczność wyłączania obiektu krytej pływalni z eksploatacji nie tylko ze względu na komfort jego użytkowników, ale również ze względu na ryzyko negatywnego wpływu wyziewów kanalizacyjnych na zdrowie ludzkie. Uzasadnienie prawne Zgodnie z brzmieniem art. 67 ust 1 pkt 5) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, - w przypadku udzielania dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: -z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub -wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego; Dla prawidłowego udzielenia zamówienia dodatkowego w trybie art. 67 ust 1 pkt 5) ustawy Pzp, konieczne jest kumulatywne spełnienie następujących przesłanek; -zamówienie dodatkowe udzielane jest temu samemu wykonawcy; -zamówienie dodatkowe dotyczy usług lub robót budowalnych; -zamówienie dodatkowe polega na wykonaniu usług lub robót budowlanych nieobjętych zamówieniem podstawowym; -wartość zamówienia dodatkowego nie przekracza 50% wartości realizowanego zamówienia, przy czym jako odnośnik dla ustalenia tej wartości należy przyjąć wartość realizowanego zamówienia podstawowego bowiem w art. 67 ust. 1 pkt 5 jest mowa o wartości realizowanego zamówienia; -wykonanie usług lub robót dodatkowych jest niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego, a wykonanie zamówienia dodatkowego stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia przy czym z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów względnie wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego; Dokonując analizy możliwości udzielenia zamówienia dodatkowego na roboty dodatkowe z zakresu montażu instalacji zasilania i sygnalizacji stanu pracy pomp ścieków sanitarnych pirania dla inwestycji Budowa krytej pływalni z basenem, częścią rekreacyjną - sportową oraz zapleczem technicznym, infrastrukturą i parkingiem dla samochodów w Miechowie ul. Konopnickiej wskazać należy; W odniesieniu do spełnienie przesłanki wskazanej w pkt 1) powyżej, stwierdzić należy, iż jest spełniona, bowiem planuje się udzielenie zamówienia dodatkowego dotychczasowemu wykonawcy robót budowlanych tj. Przedsiębiorstwu Budownictwa Ogólnego Kartel S.A., z którym była zawarta umowa o zamówienie podstawowe. Przesłanka wskazana w pkt 2) powyżej jest spełniona ponieważ zamówienie dodatkowe dotyczy elementu stałego robót budowlanych. Planowane do udzielenia zamówienie dodatkowe polega na wykonaniu robót budowlanych nieobjętych zamówieniem podstawowym, bowiem obejmuje ono wykonanie robót instalacyjno montażowych nie objętych zakresem zamówienia podstawowego. Wskazać należy, iż roboty te stanowią roboty dodatkowe, bowiem wykonywane będą na podstawie dodatkowego, nowego projektu w zakresie elementów stałych robót - przepompownie ścieków, które są zasadniczym i istotnym elementem sieci sanitarnej w obiekcie krytej pływalni. Tak więc przesłanka, o której mowa w pkt 3) powyżej jest spełniona. Szacowana wartość zamówienia realizowanego, zgodnie z Umową na realizację ww. inwestycji, wynosi 12.462.819,40 PLN (kwota netto). Szacowana wartość zamówienia dodatkowego w zakresie dodatkowej instalacji sygnalizującej pracę pompowni opiewa na kwotę około 9.321,06 PLN netto. W toku realizacji zamówienia podstawowego doszło do udzielenia czterech innych zamówień dodatkowych: pierwsze zamówienie na kwotę netto 215 627.44 (kwota brutto 263 065.48), drugie zamówienie dodatkowe na kwotę netto 278 088.32 (kwota brutto 342 048.63), trzecie zamówienie dodatkowe na kwotę netto 109 866.45 (kwota brutto 135 135.74) oraz czwarte zamówienie dodatkowe na kwotę 109 756,10 PLN netto ( kwota brutto 135 000,00), co powoduje, iż po uwzględnieniu przedmiotowego zamówienia na roboty dodatkowe o wartości netto 9.231,06 (wartość szacowana), łączna wartość zamówień dodatkowych wynosi 722 569,37 PLN netto i jako taka nie przekracza równowartości 50% wartości realizowanego zamówienia podstawowego. W celu wykazania spełnienia przesłanki, o której mowa w pkt 5) powyżej wskazać należy, iż; Wykonanie robót dodatkowych wynika w szczególności z dążenia do zapewnienia prawidłowej realizacji robót sanitarnych, a w dalszej kolejności zapewnienie sprawnej i bezpiecznej eksploatacji sieci sanitarnych w powstającym obiekcie krytej pływalni w Miechowie. Mianowicie; a) Wykonanie robót dodatkowych ma na celu zminimalizowanie ryzyka występowania awarii urządzeń pompowni oraz ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z ich usuwaniem. Co wymaga szczególnego podkreślenia koszt wykonania dodatkowej instalacji sygnalizującej pracę pomp jest zdecydowanie mniejszy aniżeli koszt wymiany urządzenia na nowe, które w wyniku licznych awarii oraz nieodwracalnego uszkodzenia przestanie spełniać swe funkcje, w efekcie czego dla zapewnienia działania obiektu nieodzowną stanie się wymiana urządzenia a nawet urządzeń. b) realizacja robót polegających na wykonaniu dodatkowej instalacji sygnalizacji pracy pomp na etapie wykonawstwa robót z zakresu sieci sanitarnych obiektu ma szczególnie istotne znaczenie dla prawidłowości procesu prowadzenia robót oraz uzyskania zakładanego efektu eksploatacyjnego jak również dla zabezpieczenia wykonalności uprawnień z tytułu gwarancji jakości oraz rękojmi dla robót udzielonych przez ich dotychczasowego wykonawcę. c) wykonanie dodatkowej instalacji pracy pomp po zakończeniu robót, będzie wiązać się z prowadzeniem dodatkowych prac demontażowych i instalacyjnych bowiem dopuszczenie do działania pomp nie wyposażonych w sygnalizację awarii rodzi ryzyko wyłączenia możliwości skorzystania z uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji jakości dla zainstalowanych urządzeń, które mogą być skutecznie wyłączone w przypadku wskazania na wyłączną winę eksploatatora urządzenia Zamawiającego) w powstaniu awarii, w tym wypadku dopuszczenie do sytuacji przepełnienia urządzenia. d) w przypadku cyklicznego wyłączania pracy pompy w trybie awaryjnym może dojść do nieodwracalnego uszkodzenia urządzenia, skutkującego koniecznością jego wymiany na nowe. Powyższe może narazić Zamawiającego na dodatkowe koszty związane z usuwaniem usterek albo wymianą urządzeń. Dodatkowo wskazać należy, iż globalny koszt wymiany uszkodzonych urządzeń obejmować będzie również koszt robót rozbiórkowych i montażowych w zakresie pompowni, a także utracone zyski z bieżącej działalności obiektu co wynikać będzie z konieczności wyłączenia obiektu z eksploatacji na czas awarii pompowni oraz na czas wymiany urządzeń. e) Wskazania zawarte powyżej, jednoznacznie wskazują, iż dla prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego, a w szczególności dla zachowania uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji jakości dla istotnych elementów robót sanitarnych wykonanie robót dodatkowych jest konieczne. Opisane powyżej okoliczności pozwalają na przyjęcie, iż wykonanie robót dodatkowych jest niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego oraz stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, bowiem zaprojektowany system monitoringu pracy pomp zakładał udział czynnika ludzkiego. Jednak w celu zapewnienia bezpiecznej i sprawnej eksploatacji pracy pomp PIRANIA, konieczne stało się wprowadzenie zmiany systemu monitoringu pracy pomp na system zautomatyzowany, nie wymagający ingerencji czynnika ludzkiego. Okoliczność powyższa wynika bezpośrednio z faktu, iż na etapie projektowania inwestycji zakładano inny podział etatów pracowniczych w zakresie obsługi obiektu, gdy przewidywano większe zaangażowanie osobowe w zakresie eksploatacji urządzeń, a w związku ze zmianami w zakresie obowiązków pracowników obsługi obiektów a także w związku z dążeniem do redukcji kosztów osobowych obsługi instalacji obiektów, konieczne stało się wprowadzenie zmian zmierzających do maksymalnego zautomatyzowania pracy instalacji obiektu w tym instalacji sanitarnych. System zautomatyzowany i nie wymagający bieżącego monitoringu jest mniej zawodny i sprawniejszy aniżeli system monitoringu pracy urządzeń oparty praktycznie wyłącznie na kontrolach wykonywanych przez pracowników obsługi. System zautomatyzowany zapewnia również zdecydowanie wyższy poziom bezpieczeństwa sanitarnego użytkowników obiektu, co w zestawieniu z faktem bezpośredniego sąsiedztwa pomieszczeń przepompowni ścieków z pomieszczeniami cechującymi się znacznym przepływem użytkowników obiektu (pomieszczenia kręgielni) ma istotne znaczenie dla zapewnienia odpowiednich warunków eksploatacji obiektu nalężącego do klasy obiektów użyteczności publicznej. Z przyczyn technicznych oraz gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego będzie wymagało poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, które to ryzyko zostało dokładnie powyżej opisane.